בלוג בחירות #4: עבודה שחורה

תנועת העבודה המפוארת נטשה את דרכה הרעיונית, שקעה במאבק פנימי בלתי פוסק ואיבדה גם את קהל המצביעים. בונוס: מילותיו הראשונות של בני גנץ

שוקעים ללא עקבות. ישיבת המחנה הציוני | פלאש90

1. תנועה במשבר

מה עובר על מפלגת העבודה? התנועה שהייתה כה מרכזית בהקמת ישראל ובהנהגתה בעשורים הראשונים למדינה, נמצאת כיום ככל הנראה בשפל החמור בתולדותיה. על פי הסקרים האחרונים, מפלגת העבודה עומדת להכניס לכנסת הקרובה שבעה או שמונה מנדטים בלבד ותהיה המפלגה השישית בגודלה, בעוד הליכוד שומר על יציבות סביב 30 מנדטים.

אין תשובה אחת ברורה לשאלה כיצד הגיעה התנועה אותה הנהיגו בעבר דמויות כמו ברל כצנלסון ודוד בן-גוריון למצב בו היא מפלגה סקטוריאלית שאפילו לא יודעת מי יוביל אותה בבחירות שיערכו בעוד שלושה חודשים. מדובר כמובן בתהליך ארוך של התדרדרות, אך ננסה להצביע על כמה נקודות מרכזיות בשנים האחרונות.

נתחיל מהמספרים. מבט על תוצאות הבחירות מאז קום המדינה מגלה כמובן כי נקודת המפנה העיקרית הייתה 1977. עד למהפך באותה שנה נהנו מפא"י ובהמשך המערך משליטה כמעט מוחלטת ולא ירדו אפילו פעם אחת מתחת לארבעים מושבים בכנסת (ב-1965 המערך השיג 45 מנדטים, 37 מתוכם היו של מפא"י).

ב-77 התרחש השבר הגדול, לאחריו שבה יציבות מסוימת לאורך שנות השמונים, אך מאז הניצחון ב-1992 ולמרות ניצחון נוסף ואחרון שש שנים לאחר מכן, נרשמת מגמה ירידה כמעט קבועה. בבחירות הקודמות שוב הייתה עליה קלה של המחנה הציוני ז"ל, אך כאמור המצב לקראת אפריל הקרוב לא מבשר טובות.

אז מה השתנה באותן שנים שהשפיע בצורה כה דרמטית על ביצועי העבודה בקלפי? כמובן שלאורך כל התקופות עברו על ישראל ועל החברה הישראלית שלל תהליכים פנימיים שעיצבו את דמות המדינה כפי שהיא כיום, אך ננסה להתמקד בשני גורמים ספציפיים יותר לעבודה, הקשורים ומשפיעים אחד על השני.

ראשית כל, הגורם הפרסונלי. משנת 1948 ועד ל-2019 ערכה מפלגת העבודה 18 חילופי הנהגה, ובראשה עמדו לא פחות מ-13 אנשים שונים (לא כולל מחליפים זמניים). מ-1992 עד היום התחלף העומד בראש המפלגה 11 פעמים. החילופים התכופים נערכו בעיקר לאחר הכשלונות בבחירות וקיפוד הראש לאחריהן שהפך כבר למסורת במפלגה, אך חוסר היציבות הזו בהנהגה הוא לא רק התוצאה של הכישלון אלא גם אחד הגורמים לו.

לשם השוואה, בשבעים השנה האחרונות עמדו בראש תנועת הליכוד (וחירות לפניה) ארבעה אנשים בלבד, כאשר שרביט המנהיג מועבר חמש פעמים. יציבות בהנהגה לאורך זמן אמנם לא מבטיחה תמיד הצלחה אלקטורלית, אך היא מייצגת דרך מפלגתית ידועה ומוכרת ומשנה רעיונות סדורה. כאשר מנהיג המפלגה מתחלף מדי שנתיים או שלוש התחושה היא של אובדן הדרך, וגם קהל המצביעים מגיב בהתאם.

2. בין גולדה מאיר לסתיו שפיר

אובדן הדרך מתבטא כאמור גם מבחינה פרסונלית ואלקטורלית, וגם במידה מסוימת מבחינה אידיאולוגית. כך למשל, במצע המערך לבחירות 1969, אחרי הנצחון המפואר במלחמת ששת הימים, נכתב תחת סעיף "התנחלות והיאחזות" כי "יש להחיש ביצוען של היאחזויות ביטחוניות והתנחלויות קבע…המערך יקרא לעם ובעיקר לדור הצעיר להיחלץ להגשמת ההתנחלות במסגרת של אחריות לאומית". במצע המחנה הציוני לבחירות 2015 הפכה הקריאה להתיישבות לדרישה: "הפסקת הבנייה בהתנחלויות מחוץ לגושי ההתיישבות".

מה לגבי מדיניות החוץ והביטחון? ב-1969 הצהירו במערך כי "ישראל תדחה כל נסיון של הסדר כפוי ותדחה כל פתרון מוכתב מבחוץ…האחריות לבעיית הפליטים הערביים רובצת על שליטי ערב, שגרמו למלחמות ישראל-ערב על תוצאותיהן הטרגיות ואף דאגו למנוע פתרון לבעיית הפליטים, כדי להשתמש בה כנשק מדיני נגד ישראל". ב-2015 לעומת זאת קבעו במחנה הציוני כי "ההסדר יגובש בתמיכתן של מדינות ערב המתונות והקהילה הבינלאומית", ו"פתרון בעיית הפליטים הפלסטינים ע"י הקמת מדינה פלסטינית".

היו כמובן עוד כמה שלבי ביניים. כך למשל, במצע לבחירות 1988 העבודה בראשות פרס מצהירה באופן נחרץ כי "אש"ף, המושתת על האמנה הפלשתינאית וכל ארגון אחר השולל את זכות קיומה של ישראל ואת קיומו הלאומי של העם היהודי או הפועל בשיטת הטרור, אינם יכולים להיות שותף למשא ומתן". ארבע שנים לאחר מכן, מצע העבודה כבר מבשר על "מזרח תיכון חדש" בו יש לקדם "הכרה בזכויות הלאומיות של הפלשתינאים" תוך "הדברות עם אישים וגורמים פלשתינאים", וכמו כן "לא תוקמנה התנחלויות חדשות".

השמינייה הראשונה של מועמדי המערך ב-1969 כללה את גולדה מאיר, יגאל אלון, אבא אבן, משה דיין, מאיר יערי, פנחס ספיר, יעקב שמשון-שפירא וזאב שרף. השמינייה הראשונה של מפלגת העבודה כיום (לפי תוצאות הפריימריס הקודמים ומינוס ציפי לבני והרצוג) כוללת את אבי גבאי, שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, איציק שמולי, עמר בר לב, חיליק בר, עמיר פרץ ומרב מיכאלי.

מיד אחריהם נמצא איתן כבל, שבמופע אימים אמש ב'פגוש את העיתונות' איים "להפיל את הבית" עקב מצבה הרעוע של המפלגה בסקרים תחת הנהגת גבאי. יו"ר המפלגה עצמו, לאחר שנפרד מלבני בשידור חי, מתקשה לייצב את הספינה ונמצא כמו כל המפלגה עצמה בלימבו רעיוני.

פעם מתנגדים לגירוש המסתננים, אחר כך תומכים; פעם בעד חוק הלאום, אחר כך יוצאים נגדו; מנהלים מגעים לממשלת אחדות ואז מכריזים כי לא ישבו לעולם בממשלת נתניהו; יום אחד הם "מחנה השלום", ולמחרת "מרביצים כמו שלימדו בשכונה".כל אותו הזמן, חברי כנסת כמו שפיר, מיכאלי ורוזנטל נמצאים בתחרות מי שובר יותר שמאלה ומי צועק חזק יותר מול המצלמות בכנסת, ולוקחים לעצמם יועצים ודוברים צעירים שמתאימים יותר למרצ.

בטורו ב'ישראל היום' ביום שישי האחרון כתב יוסי ביילין כי "במקום להכנס לקרב על המרכז אבי גבאי יכול צריך להאבק על דגלי המחנה". הבעייה היא שהדגל הרומנטי הזה כבר מזמן לא רלוונטי למציאות הישראלית, ואולי בעצם כל ההבדל הוא הפער בין גולדה מאיר ויגאל אלון לסתיו שפיר ואיציק שמולי.

3. מנזר השתקנים

היסטוריה נרשמה אמש במערכת הפוליטית הישראלית כאשר מפלגתו החדשה של בני גנץ, 'חוסן לישראל' שיחררה הודעה ראשונה לעיתונות. לאחר כמה שבועות של דממת אלחוט מכוונת שהתבטאה גם בעלייה נאה בסקרים, הגיבו אמש במפלגה למתקפה של יואב גלנט נגד גנץ ואמרו כי (תופים בבקשה): "עם ישראל צריך שיח אחר, ממלכתיות ומנהיגות אחרת".

מהו אותו "שיח אחר", מעבר לסיסמה החלולה של "ממלכתיות ומנהיגות אחרת"? יתכן שלעולם לא נדע. עד עכשיו גנץ בחר  להתמיד בשתיקתו, אבל הוא לא יוכל להמשיך כך לנצח. במפלגתו הודיעו על מסיבת עיתונאים מיוחדת שתערך ביום חמישי ובה ידבר לראשונה, והעם בציון כבר כוסס את ציפורניו במתח.

בנתיים נראה שלאחר שלל המפלגות החדשות שהתפצלו וקמו להן, תמה לה עונת הפיצולים.עם שמועות (והכחשות) על איחודים בין גנץ ליעלון, גנץ וגבאי, יעלון וגבאי, כחלון והליכוד ולבני ולפיד, נראה כי עונת החיבורים צפויה להיות לא פחות מעניינת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. כן, אין ספק שגולדה מאיר וממשלתה מהווים דוגמה ומופת לאיך ישראל צריכה להתנהל מול שכניה הערבים. עם הצלחה מסחררת כמו שלה הרי אי-אפשר להתווכח.

    1. כדאי לזכור שמגמת ההפסד במלחמת יום כיפור נעצרה רק כאשר גולדה מאיר הפסיקה להקשיב לגנרלים של תקופתה. יש כאן לקח למי שמתפתה ללכת אחרי מפלגות גנרלים כיום.

  2. מפלגת העבודה נגנבה
    על ידי כל מיני קיצוניים שהתמקמו בה בצורה אחת או אחרת וציבור הבוחרים מבין את זה לאט לאט. בשנים הראשונות עדיין רכבה מפלגת העבודה על הנוסטלגיה של ההגנה ושל הקיבוצים וכן הלאה והיה לה בסיס בוחרים רחב. לאט לאט בסיס הכוח הזה מתכלה כי המציאות והדיבורים לא דומים.

    כבר מההתחלה מפלגת מפא"י דגלה בפירוד בין היהודים כשקיבעה את הסיסמא שלטון ללא "חירות" (לא זכורות לי בדיוק המילים המדויקות אבל זה בערך מה שאמרו). במקום זה הלכו עם הדתיים ועד היום אנחנו סובלים מזה.

    המפלגה לא השכילה להתאים את עצמה לתקומת ישראל ובמקום זה מכרה לנו סיפורים שאם תהיה מדינה פלסטינית יהיה שלום. במקום לקדם את מדינת ישראל בעולם קידמו "שתי מדינות לשני עמים" כאשר עם אחד, הפלסטיני בכלל מומצא.

    אפשר אולי להאכיל אותנו את הסיפור הזה כמה ימים אבל למציאות יש חוש הומור משלה. רואים את המציאות וזאת לא מתאימה למלים ולכן עוברים למפלגה אחרת וכך יורדת המפלגה ואז באים כל מיני גופים שאין להם קשר למפלגה ונכנסים לתוכה ונבחרים בבחירות המקדימות על ידי זה שמביאים כל מיני ארחי פרחי לבחור אותם וכך נגנבה המפלגה.

    דבר דומה ניסו לעשות לליכוד אבל שם עמדו על המשמר ולא קבלו את הזבל למפלגה.

    אז זה בערך המצב, המפלגה נגנבה ומה שהיה בה בהתחלה לא קיים. גם ציבור הבוחרים המסורתי נעלם אם מהעולם או עבר למפלגה ציונית אחרת.

    1. דבריו של יואל כל כך נכונים ומדוייקים, כמי שגדל בקיבוץ של השומר הצעיר לא מצביע למפלגת העבודה כבר למעלה מ 2 עשורים. זה התחיל עם אהוד ברק שכרת ברית פוליטית עם המרגל עאזמי בשארה והמשיך עם דבריה של סתיו שפיר "ההמנון הוא שיר גזעני" כמו גם "הפנינים" מפיה של מירב מיכאלי.

  3. אמל"ק: מכרו נשמתם לקרן לישראל חלשה => הפכו לפוסט ציוניים => סוף הסיפור.
    נורא פשוט. (ועצוב).

    וביותר פירוט: המפלגה דואגת לכולם – לאריתראים, לאיחוד האירופאי, לאובאמה (שחלילה לא ייעלב), למרקל, לאמריקאים (אבל רק מהמפלגה הדמוקרטית), לפלסטינים, אבל רק לא דואגת לגורם היחיד שלו הייתה אמורה לדאוג – אזרחי מדינת ישראל.. אותם אלה שמינו את חברי הכנסת (בחירות) ומשלמים את משכורתם (מיסים) ולכן מצפים לקבל שירות (גירוש מסתננים, תמיכה במתווה הגאז), אך במקום זאת מקבלים סכין בגב.
    דבר נוסף: כל הנפילים של דור תש"ח והגנרלים של המלחמות הגדולות (48 – 82) כבר לא איתנו, מסיבות ביולוגיות. במקום זה יש לנו את סתו שפיר ומירב קסטנר מיכאלי. אז מה הפלא שהמפלגה כבר לא רלוונטית?

  4. השמאל/מרכז = האשכנזים שהקימו את המדינה (אני משתייך לקבוצה זו, אם כי לא בדעותי הפוליטיות).
    במשפט אחד: הם לא רוצים שהערסים והדתיים ישתלטו על המדינה.
    זו בעצם החרדה הקיומית שלהם מאז 1977.
    היו בסוציאליזם. נכשל והתפוגג.
    ניסו למלא את הואקום עם שלום. נכשל.
    ניסו עם מערכת המשפט כמשטר עוקף דמוקרטיה. הספינה הזו כבר מתחילה להתערער.
    עכשיו הגיעו לנקודה הנמוכה ביותר, וזה להצביע לגנץ.
    חוץ מלוק אשכנזי (כולל עיניים כחולות), אין לאיש שום דבר כמנהיג המדינה. הוא אפילו בוחר שלא להתבטא.