החלום ושברו: בנט ניפץ את שאיפות ההנהגה של הציונות הדתית

מי שהיה אמור לקרב את המגזר להנהגת המדינה ולשים סוף לתסביך המגזריות, הוא זה שלבסוף ריסק את החלום והעמיק את התסביך

חזרה למציאות. נפתלי בנט | פלאש90


לחצו כאן למרכז הבחירות של 'מידה' – כל הפרשנויות, הסקרים והחדשות מבחירות 2019

ההודעה הדרמטית של נפתלי בנט ואיילת שקד על נטישתם את 'הבית היהודי', מפלגת הבית של הציונות הדתית, והקמת 'הימין החדש', אותה הגדירו כמפלגה חילונית-דתית, הביאה לדרמה פוליטית צפויה ומוצדקת, ולדיון ער בעיקר בשאלה 'האם זה טוב לימין?".

אלא שהדיון הער פספס נקודה מכרעת אחת: בהודעה ובנטישה של הבית היהודי, ריסק בנט את חלומו של המגזר על כך שמפלגת הבית שלו תהפוך יום אחד למפלגת השלטון ותעמיד ראש ממשלה מטעמה.

במקרה הזה, אין מדובר בעוד חלום פוליטי סטנדרטי על שררה, אלא על הרבה מעבר לכך.

המגזר הדתי-לאומי מאמין שדרכו היא השילוב הנכון לעם ישראל, דרך המשלבת לאומיות ותורה, זאת האוחזת את השור בשתי קרניו ופותרת את הדילמה של העם היהודי בדור הזה. בשל כך רבים מבני המגזר רואים את האשמתם כ”מגזריים”, ככזו הנובעת מחוסר הבנה של דרכם, אשמה שתתפוגג כאשר תוכר דרכו של המגזר כדרך כללית עבור עם ישראל כולו.

המהפכה שכשלה

את עלייתו של חלום ההנהגה הלאומית במגזר ניתן למקם בראשית שנות האלפיים. בחודש מרץ 2002 העניק אפי איתם ראיון לארי שביט בעיתון 'הארץ', שכותרתו הייתה "מנהיג מחכה לאות". בראיון הציג איתם את חזון המנהיגות האמונית שתצמח מהציונות הדתית.

משה פייגלין | פלאש90

פחות משנה לאחר מכן, פרסם מוטי קרפל את ספרו 'המהפכה האמונית – שקיעתה של הציונות ועלייתה של האלטרנטיבה האמונית'. גם בראיון של איתם וגם בספר של קרפל מצטיירת תזה אחת: הציונות כפי שהיכרנו אותה מיצתה את עצמה וסיימה את תפקידה, והחל עידן של מנהיגות אמונית.

נדמה שהסכם אוסלו (1993), שהתנפץ באינתיפאדה השנייה (2000), היווה את התשתית לתפיסה שהציגו איתם וקרפל. שניהם גם נקטו פעולות מעשיות: איתם הצטרף למפד"ל וקרפל הפך למנהיג הרוחני של תנועת "מנהיגות יהודית" בליכוד, ששאפה להביא את משה פייגלין להנהגה דרך הליכוד.

שני הפרויקטים נכשלו כישלון חרוץ. פייגלין עזב את הליכוד והקים את מפלגת 'זהות' לאחר הפריימריז ב-2015, בהם לא נבחר במקום ריאלי, ואילו קרפל השליך את יהבו על נפתלי בנט. בראיון מפברואר 2016 הסביר קרפל מדוע שינה גישה ועבר לבנט ולבית היהודי:

מי שמנותק מהסביבה התורנית, האידאית, הציבורית, והפוליטית הזו, לא יוכל להוציא את התהליך לפועל. מסיבות שונות בחר פייגלין להתנתק – כעיקרון – מהציבור היחיד שמחולל, בעידננו זה, את המהפכה האמונית. פייגלין מזלזל בו, מבקר אותו, לועג לו, בז לו וממשיך לכנותו "מגזרי", למרות שהציבור הזה כבר לא נמצא היכן שהיה בשנות ה-90, כשהתחלנו את המהלך"

אם כן, גם המנסח האולטימטיבי של רעיון ההנהגה האמונית, סבור שבנט דרך המגזר הדתי-לאומי הוא שהיה אמור לחולל את המהפכה האמונית בהנהגה.

דשדוש בסקרים

ב-2013, בבחירות הראשונות של נפתלי בנט כראש הבית היהודי, זכתה המפלגה ב-12 מנדטים, והתחושה הייתה שהנה זה קורה – בנט הצטייר כמנהיג הדתי-לאומי שיש ביכולתו להביא את המפלגה המגזרית להנהגה.

בימים הראשונים של מערכת הבחירות שלאחר מכן, ב-2015, הסקרים ניבאו ל'בית היהודי' עד 20 מנדטים, לא רחוק מהליכוד, והתחושה במערכת הפוליטית של המפלגה הייתה שהחלום במרחק נגיעה.

לכן, כשזכתה המפלגה לבסוף בשמונה מנדטים בלבד, התגובות הקשות נבעו מעבר לתחושות של כישלון פוליטי גרידא. אז גם הומצא המיתוס של כניסת הציבור הדתי-לאומי תחת האלונקה של הליכוד, כעניין נסיבתי בלבד.

אלא שכמעט בכל הסקרים שנערכו בשנה האחרונה, למרות כל השינויים הפוליטיים והביקורת הימנית מצד בנט נגד נתניהו והליכוד, המפלגה נעה סביב עשרה מנדטים בסקרים והשר בנט לא זכה לעדנה כמועמד לראשות הממשלה. לעומת זאת, הליכוד שמר על הובלה בסקרים, ומעמדו של נתניהו כמנהיג (החילוני) של המחנה הלאומי רק התחזק.

אט אט חזרה המפלגה ואיתה השר בנט אל המציאות המגזרית במערכת הפוליטית, ונראה שלא נותרה בידיו ברירה: או להשלים עם העובדה שהוא לא יותר מזבולון אורלב/המר, או לבצע אקזיט מהיר אל המערכת הפוליטיקה הכללית.

תום עידן

מבין כל הדברים שנאמרו במסיבת העיתונאים בה הוכרז על נטישת 'הבית היהודי' בלט המשפט הבא של בנט: "הבית היהודי הפך להיות כוח משפיע מאוד במדינת ישראל. אבל בשנה האחרונה, וביתר שאת בחודשים האחרונים, העידן הזה של ההשפעה הגדולה שלנו תם ללא שוב". בזאת, למעשה, הכריז בנט על תום חלום ההנהגה של מפלגת המגזר.

אבל בנטישה של בנט יש אף יותר מכך. היא נתנה גושפנקא סופית לאשמה שהמגזר הוא, ובכן, מגזרי. בנט קיבע את המגזריות כתכונה מהותית שהוא יכול להשתחרר ממנה רק באמצעות נטישת מפלגת האם של המגזר.

אני סבור שבתקופת בנט המגזר נטש את ערכיו השמרניים. הדבר בה לידי ביטוי בסוגיות כמו פונדקאות לגברים חד-מיניים או בעניין אימוץ ילדים ע"י חד מיניים, שתי סוגיות ליבה שמרניות-דתיות, בהן קולו של הבית היהודי בראשות בנט לא נשמע. מפלגת המגזר נאלצה לבלוע את הצפרדעים הללו רק כדי לשמר את חלום ההנהגה, והנה, עם נטישתו של בנט, התברר שהיא עשתה זאת רק כדי שבנט ישמור על חלום ההנהגה של עצמו.

האם הודעת בנט ושקד על הנטישה של מפלגת המגזר באמת מבשרת את סוף חלום ההנהגה האמונית?  דבריהם במעמד העזיבה היו מלל ימני נטול אמוניות, ומעשיהם לאחר מכן מראים על תפיסה של מפלגת מרכז-ימין, התאומה של לפיד בשמאל. שום דבר על מהפכה והנהגה אמוניות.

אי אפשר להגזים במשמעות נטישתו של בנט את 'הבית היהודי'. מי שהיה נדמה שמביא את המגזר הכי קרוב להנהגה הלאומית ושם סוף לתסביך המגזריות, הוא זה שבעצמו ריסק את החלום והעמיק את התסביך.


לחצו כאן למרכז הבחירות של 'מידה' – כל הפרשנויות, הסקרים והחדשות מבחירות 2019

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

45 תגובות למאמר

  1. משה , היית צריך להוסיף ששני הנוכלים האלה בנט ושקד ניצלו את הציונות הדתית כדי לקדם אך ורק את עצמם!!!! לאחר שהשתמשו בהם זרקו אותם תוך שהם מרסקים אותם !. בושה לבנט ושקד, ועוד לחשוב שיש מצביעים מהציונות שמאמינים בשני אלה היא המחדל הגדול .
    רק להוסיף ששני הליצנים האלו לא תרמו כלום רק ההפיך הזיקו. בנט במשרד החינוך חיזק את הרפורמים והפרוגרסיביים ואת הקרן החדשה בתוך המשרד והמתחזה לימין הדקדיה לא רק שחוללה כביכול מהמפכה במשפטים אלא חיזקה אותם והנה אנו נמצאים בתקופה בה פקידי המשרד, בג"צ ושותפיהם על סטרואידים עושים ככל העולה בנפשם והיכן הגברת? לדברי מעריציה עלאק והתקשורת שמנפיה ומריצה אותה, היא חוללה מהמפכה במשפטים ועשתה מה שלא עשו 40 שנה בליכוד . אתה מבין איך עבדו עלינו . מצפה ממך יותר לכתוב על שני הנוכלים האלו שאנשי ימין לא יצביעו להם. הם פייק ימין ולצערי משדרים אמינות יותר מליברמן וכחלון

    1. אכן, מדויק. הם רכבו על הסוס של הציונות הדתית, בזמן שעשו מעשה זמרי. כמו שאמרת, הם חיזקו את החינוך הלא לאומי (בנט) והגנו (שקד) על בית המשפט בזמן שהם מעמידים פנים שהם תוקפים אותו.

      בכל אלו הם נקטו בשיטה הפרוגרסיבית הידועה: דבר בסיסמאות שרוצים לשמוע, ועשה ההפך.

  2. מגזר איכותי שתורם הרבה אבל השאיפה לשלוט על מדינה ותושביה לא תואמת לערכי היהדות.
    מדינה טוטאלית יונקת מפילוסופיה פגאנית של אפלטון, תיאולוגיה פרוטסטנטית של לותר, מיסטיסיזם נוצרי ורומנטסיזם גרמני (הגל). צריך כבר להפסיק לנכס את כל ההשפעות האלו ליהדות.
    המדינה קובעת מי רב העיר שלך.
    המדינה קובעת מי רב שכונה שלך (והאם בכלל צריך?).
    המדינה מחתנת אותך מגרשת אותך וקוברת אותך.
    המדינה מחליטה מי ילמד את הילדים שלך או דרך משרד החינוך שהוא האבא של הילדים שלך או דרך עמותה שקשור למדינה (שהם גם קבעו מי יהיה רב העיר ורבני שכונה).
    כבר אין דבר כזו "קהילה".
    היהדות הביאה לעולם את המוסג קנין של ההאדם על גופו, רכושו וענייניו. עכשיו היהדות הארץ ישראלית שוללת כל אלו מיהודים בשם היהדות.

    1. תהיה אמיץ ותדרוש הפרדת הדת מהמדינה! זה מה שקורה בכל המדינות המודרניות וזה מה שחייבים לעשות גם כאן. אבל תדע: לא יהיו לכם תקציבים מנופחים וג'ובים, אתם לא תוכלו למצוץ את המדינה יותר, זה המחיר שתשלמו ויפה שעה אחת קודם. אמן!

    2. אין בעיה. נפריד את הדת מ(תקציבי) המדינה. אבל אנחנו לא פראיירים. יחד עם הפרדת הדת מהמדינה נדרוש גם הפרדת התרבות והאומנות מהמדינה, הפרדת הספורט מהמדינה, הפרדת התקשורת (תאגיד) מהמדינה, הפרדת ההשכלה הגבוהה מהמדינה, ועוד הרבה גורמים שמקבלים תקציבים מנופחים, ג'ובים, וכל זה למטרות שנויות במחלוקת. הרי אין סיבה שאנחנו נמשיך לממן את כל הדברים הללו כשהדברים שחשובים לנו לא ממומנים יותר.
      אם זה יקרה אנחנו נצא מורווחים בשורה התחתונה. בעצם, מרבית אזרחי ישראל יצאו מורווחים.

    3. עקרונית הגדרה נכונה. שלילת המושג קנין אין לה קשר ליהדות אלא לעסקנים הפוליטיים שחונכו על המקבילה יהדות תקציבים אבל המסורת הסוציאליסטית של המפד"ל. אגב, המושג הפרדת דת ממדינה אינו שייך לכאן. המושג הזה אומר דבר אחד בלבד, הראש הדתי אינו הראש המדיני.

    4. "השאיפה לשלוט על מדינה לא תואמת את ערכי היהדות"? האומנם? האם ליהדות אין ענין במלכות?! מאיפה הבאת את זה. מדינה טוטאלית…המציאות העולמית כולל מדינה בתוכה היא תמיד יחסית(סולם יעקוב)גם לשיטת הציונות הדתית מלכות כיסוד כיסא ה בעולם -כיסא איננו ה המוחלט הוא ה פרט לו כל המציאות יחסית תפיסה שגויה נוספת של רעיונותיה של הציונות הדתית. ואני יכול להמשיך…רומנטיזם גרמני(הגל)טוב זה באמת מגוחך וכי הגל המציא את הדיאלקטיקה?!הגל זיהה הליך שקיים במציאות ונתן בו סימנים או קרא לו בשמות הוא לא המציא את ההליך(תזה אנטיתזה סינתזה)היהדות מדברת רבות במדרש ובתורת הסוד הרבה על רעיון זה הרבה לפני שהגל הילך על פני האדמה אינני יודע כמה מקורות היהדות מוכרים לך שמעת אולי מדרש על אבנים שרבו ביניהם והפכו לאבן אחת(יעקב בבית-אל מופיע גם אצל רש"י

      )ואל תספר לי שאתה חושב שמחבר המדרש סבר שאבנים מסוגלות לריב(הרמב"ם סבר שמי שחושב שהמדרש בא לתאר מציאות עובדתית שיש לרחם על טיפשותו)או בתפילה שכל יהודי מכיר על אחד הדרכים בהן התורה נדרשת "וכן שני כתובים המכחישים זה את זה עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם" הרב קוק כמקובל מכיר רעיון זה מעולמה הפנימי של היהדות ובסך כל משתמש בכלי המילולי של הגל כדי לבטא את רעיונותיו מסופק אני אם אתה מכיר את רעיונות היהדות בכלל ורעיונותיה של הציונות הדתית בפרט.

  3. ראיון חסוי עם בניטו

    מדוע פרסמת בתעמולת הבחירות שלך ב-2013 את תמונתך תחת הסמל של הליכוד?
    מה רצית, שאני אודיע מראש שאחרי הבחירות אחבור ליאיר לפיד ואסרב להיכנס לממשלה בראשות הליכוד?

    מדוע לבש הרב אביחי רונצקי מדים ודרגות במבצע "צוק איתן" למרות שלא גויס כחוק?
    כי לא היתה דרך אחרת שבה הוא היה יכול להיחשף למידע סודי ולהעביר לי אותו.

    ולא חששתם שהוא יודח מתפקידו בגין חבירה אליך והפרת הקוד האתי?
    להפריע לנתניהו לנהל את העניינים זה נראה לי מספיק חשוב כדי להיות נועז ולהפר את הקוד האתי.

    אבל בהתקפות שלך על נתניהו באמצעות המידע המסווג שקיבלת מרונצקי, מסרת לאויב מידע על מהלכי צה"ל בזמן אמת וגרמת למוות מיותר של חיילי צה"ל?

    כפי שאמרתי – המטרה העיקרית של הבית היהודי בראשותי ובראשות איילת שקד היתה לנגח את נתניהו, וכל השאר – זוטות.

    מדוע קידמתם את החוק לסגירת "ישראל היום"?
    כי זה העיתון היחיד שפרסם מידע מסווג על הפעולה הנועזת שלי ושל הרב רונצקי במבצע "צוק איתן", וכל בר דעת מבין שאסור היה לפרסם את המעשה הזה, כי הוא משחק לידיים של האויב הכי גדול שלנו – בנימין נתניהו.

    מדוע חבשת כיפה על הראש?
    מה יש, רק לאברום בורג ולאבישי רביב מותר להתחפש לדתיים-לאומיים?

    זה לא קצת מעייף לחבוש כיפה על הראש בלי להיות דתי?
    כמו שכבר אמרתי – המטרה מקדשת את האמצעים.

  4. אז זהו שלא בדיוק ריסק..
    להיפך הוא הנכון בנט ושקד עשו את המהלך הכי מבריק שאפשר כדי לגדול במצביעי ימין..
    הבית היהודי היה נחשב דתי מדי להרבה מצביעי ימין
    עכשיו במקום 8 מנדטים שהיה לבית היהודי עכשיו…
    כנראה הם יביאו 4-5 עם סמוטריץ (ואפילו יותר מכפול אם יתאחדו עם עוצמה יהודית / זהות של פייגלין)
    ולבנט ושקד שפתחו מפלגה ימנית דתית חילונית קוראים למיבור הרבה יותר גדול להצטרף אליהם (כרגע בסקרים 14..)
    וכבר אמרו שיתאחדו אחרי הבחירות כגוש ימני ככניסה לכנסת…

    מסקנה המהלך מבריק הוא מכפיל את כמות המנדטים של גוש הימין הזה…
    הימין החדש הוא דתי יפה בעיניי שימשוך המון מסורתיים…
    כי יש להם את ההבנה שהייתה לבנטמלפני הבחירות הקודמות שאמר ש:"ישראלי בעיניי זה אחד שעושה קידוש בשישי וישר מדליק טלוויזיה לראות מכבי"…
    בנט מאוד צדק עם המשפט הזה .
    קם כאן היום דור מאמין לא פחות מהדור שלפני , אבל שמכיל את האדם ששונה מהם בדתו היהודית…
    לכן לדעתי איתם צדק… בנט הוא הסוס המנצח , הוא אמנם צעיר , אבל עוד כמה שנים יכול לשמש מחליף לביבי

  5. אשמח להשיב על כמה נקודות בראיית עומק:

    1. "מי שהיה אמור לקרב את המגזר להנהגת המדינה ולשים סוף לתסביך המגזריות, הוא זה שלבסוף ריסק את החלום והעמיק את התסביך" –
    תשובה: מי שמסתמך על 'פרסונה' שיהיה ה-מושיע, כתחליף לגיבוש חזון ובשורה – חי בהזיות! וזה בדיוק מה שקרה עם ה'בית היהודי'. וזה גם מה שיקרה בעתיד עם בנט ושקד.
    *
    2. "המהפכה שכשלה" –
    תשובה: לא רבולוציה כי אם אבולוציה. עם ישראל לא בנוי למהפכות, לוקח לו זמן לעכל, זה עם ששואל, שמברר, שלא נסחף בזרם, עם חושב!
    שנית, לא מודדים תוצאות כה משמעותיות בטווח זמנים יחסית קצר. תהליכים כאלה לוקחים זמן רב – ובכל זאת, התנועה היא לשם. אז אולי ישנם עיכובים, עצירות, לפעמים פניות באמצע הדרך, אך האזימוט ברור ולשם עם ישראל מתקדם.
    *
    3. "הציונות כפי שהיכרנו אותה מיצתה את עצמה וסיימה את תפקידה, והחל עידן של מנהיגות אמונית."
    תשובה: הציונות הקלאסית אכן מיצתה את עצמה כי אין לה תשובה ל'שאלת הצדק', היא רלוונטית בעיקר ל'שאלת הקיום' אך הציונות האמונית ביכולתה לתת תשובה גם בתחום הצדק וגם בתחום הקיום.
    *
    4. "שני הפרויקטים נכשלו כישלון חרוץ. פייגלין עזב את הליכוד והקים את מפלגת ‘זהות’ לאחר הפריימריז ב-2015, בהם לא נבחר במקום ריאלי, ואילו קרפל השליך את יהבו על נפתלי בנט. בראיון מפברואר 2016 הסביר קרפל מדוע שינה גישה ועבר לבנט ולבית היהודי:"
    תשובה: אכן, פייגלין התחבר לעם ישראל, קרפל חזר למגזר.
    *
    5. "אבל בנטישה של בנט יש אף יותר מכך. היא נתנה גושפנקא סופית לאשמה שהמגזר הוא, ובכן, מגזרי."
    תשובה: אמת ויציב!
    בתור בן הציונות הדתית – היא אכן מגזרית. מאוד! ותודעת הנהגה אין בה. יש בה נכות מנהיגותית.
    *
    6. הנהגה אמונית –
    תשובה: לא בהכרח תבוא מהציונות הדתית, בגלל מגזריותה. אנחנו לא חיים במציאות של קום המדינה אז התנועה הקיבוצית הנהיגה את המדינה. השאיפה היא לא להנהיג את המדינה, אלא להנהיג את העם. לא את המנגנון אלא את האנשים.
    הנהגה אמונית יכולה לצמוח במרחב שבו הזהות היהודית היא העוגן המחבר.
    הדבר היחיד שיכול לאחד אותנו היא הליבה – הזהות הלאומית היהודית.
    בתנאי – שאת המדינה נוציא מהמשחק ונאפשר לקבוצות השונות לנהל דיאלוג חופשי בין אחת לשניה ללא כפיה.

    # מגזריות זה לא דבר רע. עם ישראל תמיד היה בנוי מגוונים שונים. בתקופת התנ"ך היינו שבטים. היום אנחנו קבוצות כאשר כל קבוצה נושאת דגל ערכים ויחד כולם מרכיבים תמונה אחת שלמה.
    כמו שאין שום דבר רע במשפחה – גם זו, המשפחה, כמעגל המבדיל בין בני האדם השונים.
    לכל אחד יש את המשפחה שלו והחברה מורכבת ממשפחות משפחות. לכל משפחה סולם ערכים שאותה היא פועלת ליישם בחייה.
    הבעיה מתחילה כאשר כל קבוצה חושבת שהאמת והצדק כולו נמצא רק בידיה שלה. וכל אחד מנסה לגייס את 'המדינה' כמנגנון ע"מ לכפות על השני את תפיסת עולמו האבסולוטית.

    *
    7. האם הודעת בנט ושקד על הנטישה של מפלגת המגזר באמת מבשרת את סוף חלום ההנהגה האמונית?

    תשובה: לא!
    כי התנועה הזאת לא תלויה באדם כזה או אחר אלא ברוח המתעוררת בכלליות האומה. וממש לא רק בציונות הדתית, גם אצל חוזרים בתשובה רבים נטולי שיוך מגזרי המעבר לציונות אמונית בוער בקרבם.

  6. החלום להביא את "המגזר" להנהגה בימיו של בנט היה מגוחך ולא מציאותי בעליל.
    אשר על כן כבר מזמן טענתי שבנט רק משתמש בבית היהודי כסולם בלבד שאותו יטוש ויעיף ברגע שיגיע לכסא כיסופיו האידיאולוגיה שלו לא הדתית ולדעתי גם לא המדינית לא עניינה את בנט. מי שלא הבין זאת כבר לפני כמה שנים לא הבין את המציאות סביבו. (תמימות, עוד נגיע לזה)

    ולעניין "המגזר" מדוע רק הדתיים הלאומיים הם מגזר (הגדרה מצמצמת במשמעה), והחילונים הם מפלגה? מדוע אנחנו מקטינים עצמנו כל כך? הדתיים הם כ-20% מהאוכלוסיה. הבעיה שלהם הוא איחוד אירגון, ותמימות פוליטית מכמירה לב (עיין ערך בנט). אם רוצים הדתיים להתקרב לשלטון עם האידיאולוגיה שלהם עליהם עוד ללמוד הרבה מאד. זה יעלה הרבה כסף!

  7. לבנט פוטנציאל אבל גם יצר אובדני:

    בבחירות הקודמות הוא היה צריך לשלב את מופז שחיפש בית פוליטי!
    גם ניסיון גם מזרחי גם חילוני שמכבד מסורת גם חברתי וגם רמטכ"ל.
    אבל הוא פיספס – ובחר את אלי אוחנה הריק.

    בבחירות הנוכחיות הוא היה צריך לשלב כוחות עם כחלון החברתי ועם ליברמן הרוסי.
    ואת איילת שהיא אשה ורהוטה הם היו מציבים בראש והיו הופכים אלטרנטיבה ראויה לליכוד המסואב:
    המפלגה המאוחדת היתה מקבלת 40 מנדטים!
    איילת שקד ראש ממשלה.
    בנט שר חוץ
    ליברמן שר ביטחון
    וכחלון שר אוצר.

    ועסקני הליכוד המסואב ביטן רגב אמסלם חזן ונתניהו השקרן היו מסתפקים ב10 מנדטים.

    1. ממש רעיונות נפלאים, אוריאל.
      מופז הנוכל שברח מהליכוד לקדימה ואין אף אחד שיודע מה דעותיו (הן משתנות עם כוון הרוח).
      ליברמן שבזכותו קיבלנו מפלגה ערבית מאוחדת ומסוכנת, ושעסוק בעיקר בהסתה אוילית ומסוכנת כנגד ערביי ישראל.
      וכחלון – שר אוצר כושל שהגן בגופו על כל שחיתויות מערכת המשפט והמשטרה.
      אני אתן לך עוד רעיון נפלא להשלמת הרעיונות שלך:
      אפשר לצרף לנבחרת החלומות הזו את גונן שגב ואלכס גולדפרב וזה יהיה מושלם!

    2. מופז היה רמטכ"ל מבריק שניצח את האינתיפאדה השנייה. והיה שר ביטחון טוב מאוד. ולמעט תמיכתו בהתנתקות היה בעל דעות עיקביות וראויות.
      ממשלת קדימה ביצעה אומנם את ההיתנתקות אבל גם הגיבה כמו שצריך בלבנון השנייה ובעופרת יצוקה.

      כחלון וליברמן יותר טובים מביטן חזן.

      (ונ.ב. ההתנתקות מגוש קטיף היתה רע הכרחי – גוש קטיף לא סייע לביטחון ולא חצץ בין עזה לשדרות אלא היה מובלעת בלב שטח מאוכלס בצפיפות בערבים שבלעה משאבים ודם). השתלטות החמאס והמתקפות מעזה קרו בלי קשר להתנתקות מגוש קטיף).

  8. טעה מוטי קרפל שלא תמך ב״זהות״. עוד לא מאוחר

    זהות היא הפתרון. פייגלין זה הדבר האמיתי, בנט זה נתניהו וואנבי

    1. טעה מוטי קרפל שלא הבין כי מפלגות "ימין" קיקיוניות שלא עוברות את אחוז החסימה הן תרגיל של השמאל לפיצול מחנה הימין ול"שתייה" של קולות ימניים שמקטינה את הכוח של מפלגות הימין הגדולות.
      מפלגות כמו
      "זהות" ו"עוצמה" הן מפלגות בשירות השמאל. אם הליכוד יושב באופוזיציה אין מצב שבן ארי/מרזל/פייגלין יושב בראשות הממשלה. אם הליכוד באופוזיציה – השמאל בשלטון. אין שום מצב שהליכוד באופוזיציה והימין הקיצוני בשלטון. ואם השמאל עולה לשלטון הוא כבר ידאג להביא אותנו לעוד מצב בלתי הפיך כמו הסכם אוסלו. אם רוצים להביא לפירוק ההתנחלויות (כן, גם אלו שבתוך הקו הירוק), למתן תעודת זהות כחולה למיליון פליטים, להתפוצצות של אוטובוסים, לשריפה של מסעדות ולמות תינוקות בזרועות אימותיהם המתות – עדיף להצביע ישירות למרצ.
      על אנשים כמו מוטי קרפל נאמר: הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. ואני מוסיף: ורצופה גם אידיוטים שימושיים עם כוונות טובות.

      מאשר למפלגות הפרוקסי של השמאל בראשות ברוך מרזל, איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי ומשה פייגלין.

    2. טיעון מגוחך שחוזר על עצמו באתר נפלא זה

      השמאל דוחף מצביעים להצביע ימינה יותר מהליכוד, מה המטרה של השמאל?
      -אם בכדי "לבזבז" קולות שלא יעברו % חסימה – לא הגיוני. יחד/עוצמה היו מאוד קרובים להיכנס בפעם הקודמת אז עוד דחיפה קטנה והם ייכנסו, בטח איחוד עם "זהות" (שלא יקרה אבל נזרום)
      -אם בכדי שייכנסו אבל יתמכו בראש ממשלה מהשמאל – פחחחחחחחחח אין סיכוי (אלא אם כן השמאל יספח את יו"ש)
      -אם בכדי שייכנסו אבל לא יתמכו באף מועמד – הגיוני. לא סביר אבל יכול להיות. מצד אחד, הליכוד יקבל פחות מנדטים אז אולי יהיה נואש ויסכים להכניס לממשלה את גנץ/לפיד/גבאי/לבני. מצד שני, אולי יכניס בסוף את אחת ממפלגות הימין הקטנות ואז יצטרך גם לתת להן משהו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים ובכך השמאל מביא למדיניות ימנית יותר בפועל

      בקיצור, אין הגיון בטענה הזו

    3. משה פייגלין, יהודה גליק, ברוך מרזל, נועם פדרמן, איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי, בנצי גופשטיין, הצל (יואב אליאסי) – כולם מתעסקים ב"הפקות" בנוסח ה"הפקות" של אבישי רביב. טיפוסים שפעילותם מתמצית בהפקת אירועים תקשורתיים של התלהמות ותוקפנות, שאין בהם שום תרומה לחיזוק ישראל, רק ליצירת דימוי קיצוני לאנשי ארץ ישראל ותורת ישראל.
      לכן התקשורת אוהבת לסקר בהרחבה את ה"הפקות" שלהם, כמו שהיא סיקרה את ההפקות של אבישי רביב.
      לכן גם מכל כתבי האישום נגדם הם משוחררים מחייכים, כמו שחייך אבישי רביב בזמנו.
      צריך להסתכל טוב טוב מיהם ה"ימנים" שהתקשורת ומערכת המשפט מפרגנות להם, כי הם בסך הכל פרובוקטורים שמתחזים ל"ימין קיצוני" כדי לפגוע במחנה הלאומי.
      והמפלגות שלהם, בדרך הטבע, נוצרו רק כדי לחזק את השמאל.

  9. להגיד דתית חילונית
    ולשים את שולי מועלם במקום השלישי זה עבודה בעיניים על גבול הרמאות.
    כל גבר בישראל שחשוב לא לדאוג לזכויות שלו במדינה צריך לאצביע זהות
    בהובלת משה פייגלין ורונית דרור

  10. חילוני לא יתמוך בדתי
    זה מחסום שנמצא בתת ההכרה של החילוני המצוי.
    לכן לדתיים אין סיכוי להיות בממשלה.
    רק אם כולם יחזרו בתשובה
    הבעיה שזה הולך לכיוון החרדי בדרך כלל
    ואז הם לא ירצו להנהיג את המדינה.
    הדתיים צריכים לשמוח בחלקם
    להיות מפלגה המאזנת בין הימין לשמאל.
    כלומר לא לתת לממשלה הימנית
    לפזול שמאלה מדי.לשם כך היא צריכה להיות
    גדולה יותר ומאוחדת יותר יחד עם החרדלים.
    ולהתרכז בשימור וחיזוק כוחה.
    ולהפסיק לפנטז.

    1. סליחה, אני חילונית מרמת גן ומצביעה תמיד לימין דתי ציוני. התיישבות יהודית בא"י השלמה היא חזון דתי, ולכן הימין הציוני האמיתי הוא תמיד דתי. למען האמת, אני חשדנית מאוד כלפי פוליטיקאים ימנים חילונים (למעט אריה אלדד). מפד"ל, בית יהודי, עוצמה לישראל, והפעם כנראה שאצביע לפייגלין. מקווה שהמהלך של בנט שקד יוסיף מנדטים ולא ייגרע.

    2. סליחה, אני חילוני מכפר גנים ומצביע תמיד לימין דתי ציוני. התיישבות יהודית בא”י השלמה היא חזון דתי, ולכן הימין הקיצוני מנצל את התמימות של חסידי ההתיישבות כדי להקים מפלגות קיצוניות הזויות שישתו קולות של מצביעי ימין אחראיים ויחלישו את הימין האחראי. למען האמת, אני חשדן מאוד כלפי פוליטיקאים ימנים שעושים פרובוקציות. אני מציע למי שרוצה לבזבז את קולו להצביע ל"עוצמה יהודית" או ל"זהות", כי הם לא יעברו את אחוז החסימה. אני מציע למי שבוטח באנשים שכולם יודעים שהם לא רציניים, שיצביעו למחוללי הפרובוקציות הזוכים להיות בכותרות של התקשורת האנטי-ציונית, כיוון שהם לא מקדמים במאום את האינטרס של המחנה הלאומי – רק עושים מהומה ובלגן שיוצרים לאנשי הימין דימוי של מתלהמים וקיצוניים.

  11. הרבה מלל אבל לא בהכרך נכון. להבנתי, בנט רצה מאוד להשתלב במחנה הציונות הדתית ולהוביל אותו להנהגת המדינה אבל ברגעי האמת המחנה לא עמד אחריו. שתי הדוגמאות המובהקות הן הבחירות של 2015 והאולטימטום של בנט לתפקיד שר הביטחון. בשניהם הצליח נתניהו בעזרת עושי דברו בציונות הדתית לנטרל את בנט. בבחירות של 2015 נטשו אלפי אנשים ברגע האחרון את הבית היהודי ועברו לתמוך בנתניהו ופגעו קשה ביכולת המיקוח של הבית היהודי. באירוע השני של האולטימטום לתפקיד שר הביטחון, הפעיל נתניהו את גדודי תומכיו בציונות הדתית כדי למנוע מבנט לקבל את התפקיד, והצליח לסנדל אותו ולעבור את ההשפלה של ירידה מהעץ. המסקנה הברורה מאירועים אלו היא שברגע האמת, הציונות הדתית לא תתמוך בו!! בנט התייחס לנקודה זו באופן ישיר כשאמר לאחרונה שכוח ההשפעה שלו נחלש בזמן האחרון. אני מניח שהמקרה האחרון הוא זה ששבר את גב הגמל ואילץ את בנט לקחת את הסיכון ולעזוב את הבית היהודי. פשוט לא עמדה לו ברירה אחרת.
    אגב, לדעתי תפקיד שר הביטחון דורש משרה מלאה ובנט היה עושה אותו מצויין. לבטח יותר טוב מליברמן וסביר גם שיותר טוב מנתניהו. בניגוד למה שרוב הציבור חושב, התפקיד המרכזי של שר הביטחון הוא בניין הכוח והכנת הצבא למלחמה – כשירות לוחמים, פקודות מבצע וציוד. בזמן מלחמה בכל מקרה האחריות הסופית היא של ראש הממשלה, ושר הביטחון הנו רק אחד החברים בקבינט. נתניהו מצטלם יפה עם הלוחמים, אבל לא נראה שיש לו את הזמן לעסוק בשאר המשימות של שר הביטחון.

    1. בקשר לנטישת אנשי הציונות הדתית את בנט:
      אם אינני טועה, באתר הזה התפרסם מאמר שמפריך את הטענה של מצביעי הבית היהודי שעברו להצביע ליכוד ברגע האחרון. זה פשוט לא קרה (או שאכן עברו מצביעים מהבית היהודי לליכוד וכנגדם עברו מצביעים מהליכוד לבית היהודי).
      גם הטענה השניה על תפקיד שר הביטחון לא לגמרי מדוייקת. נתניהו הצליח לטעת בכולם את המחשבה שבכוונתו להמשיך עם הקואליציה הנוכחית עד נובמבר הבא, ושאין סיכוי שהוא יתן לבנט את תפקיד שר הביטחון כך שפרישה של הבית היהודי תהיה הגורם היחיד שיביא להקדמת הבחירות. נתניהו הצליח להונות את כולם. גם את בנט וגם אנשי ציבור ועיתונאים בציונות הדתית.

  12. האירוניה היא שדווקא בנט ושקד אמורים לדעת שבשנים האחרונות מספר 2 במפלגת הדגל של הציבור הדתי לאומי הייתה חילוניה (וספרדיה) ולא נשמעו כל קולות מחאה מבפנים.
    המחאה נגד המינוי של ינון מגל ואלי אוחנה נבעה מעקיפת רצון הבוחרים. הם היו מוזמנים להתחרות בפריימריז ולשכנע להצביע להם(ואיך שנגמרה הקרירה הפוליטית של זה שנכנס מוכיחה שהאינסטינקט של הבוחרים היה נכון).
    דווקא אנשי הימין החילוני שלא מנסים לרוץ במפלגה הנ״ל הם המגזריים האמיתיים.

  13. האירוניה היא שדווקא בנט ושקד צריכים לדעת שבשנים אחרונות מספר 2 במפלגת הדגל של הציבור הדתי לאומי הייתה אשה חילוניה (וספרדייה) ואיש לא התנגד למינוי.
    הסיבה שהייתה התנגדות לאלי אוחנה וינון מגל לא הייתה חילוניותם אלא הנסיון של בנט לעקוף את דעת מתפקדי המפלגה. מי שרוצה להכנס מוזמן, אבל בלי קיצורי דרך. וחייבים להודות שהצורה שבה סיים זה שכן נכנס הוכיחה שהאינסטינקט של הבוחרים היה נכון.
    דווקא החילונים שמרגישים שהמפלגה הזו ״דתית מדי״ הם המגזריים האמיתיים.

  14. בתור מצביע לשעבר של הבית היהודי(וחילוני) , אני חייב להגיד שאני מאוד מאוד מאוכזב מהמהלך של בנט.

    נראה שמחלת הנרקסיזים שפשטה בממשלה שלנו הגיע גם אליו , כעת בנט גם מעוניין במפלגה שכל המטרה שלה היא לקדם את המטרות האישיות שלו , ממש כמו יאיר , כחלון , ציפי , ליברמן ..

    הסיבה שהצבעתי לבית היהודי היא כי קודם כל היה חשוב לי לאגף את ביבי מימין , אבל הסיבה השניה היא כי התרשמתי מדבריו של בנט שרוב חברי הכנסת מסכימים עם 70 אחוז מהדברים , לך רצוי להתעלם עד כמה שאפשר מה 30 אחוז האחרים ולהתמקד ב 70 וכך לקדם כמה שיותר נושאים…

    לצערי , בנט הולך נגד העיצה של עצמו ובמקום שיתוף פעולה הוא בחר בבדלנות ונרקסיזים , גם ממש לא נראה שהוא יעבור את אחוז החסימה , אז אני רק יכול להסיק שהוא כל כך רוצה את ראשות הממשלה שהוא מוכן למכור את כל העקרונות שלו

    אכן משיח שקר …

  15. יש כאן חוסר הבנה עמוק.
    הציונות הדתית לעולם לא תוביל את העם מתוך תפיסת עליונות והתנשאות. ציבור מגזרי איננו יכול להוביל את האומה מהסיבה הפשוטה שמי שבוחר בבדלנות איננו חלק מהכלל ולכן גם לעולם לא יוכל לזכות באמונו.
    העתיד לא שייך לציונות הדתית וגם לא למגזרים אחרים. העתיד שייך ליהודי האמוני שצומח כאן. החילונים נעשים פחות חילונים והדתיים פחות דתיים ושניהם הופכים יותר אמוניים.
    עזיבת בנט את הבית היהודי ויציאה אל מפלגה לא מגזרית משמעותה השתלבות בציבור הכללי והובלתו מבפנים.
    קרפל טעה, הדתיים לא יכולים להוביל מתוך המגזר אלא רק מתוך הכלל.
    צעדו של בנט הינו צעד חשוב להובלת המדינה משום שהוא נעשה בגובה העיניים ולא מתוך התנשאות מגזרית ומתבדלת.

    1. אפשר לחשוב שהציונות הדתית או מצב היהדות מעניינות את בנט.
      בנט ושקד זה אנטי-יהדות בתחפושת של "מסורתיים".
      המטרה של מפעילי בנט ושקד הוא לגנוב קולות מהליכוד ומהבית היהודי ולחבור למפלגות של לפיד, גנץ, כחלון ואורלי לוי כדי להקים ממשלת שמאל בתחפושת ימנית.
      נפתלי בנט הוא "אח" של יאיר לפיד (מאותו "אבא" – נוני מוזס) ואיילת שקד היא ציפי לבני 2.
      בנט ושקד אם יעברו את אחוז החסימה הולכים לנשיא להמליץ להקמת הממשלה החדשה על מי שנוני מוזס יגיד להם. הם כבר ניסו לעשות מה שהוא אמר להם: לסגור את "ישראל היום".
      אחרי שקשרו "ברית אחים" עם יאיר לפיד מאחורי גבם של רבני הציונות הדתית, הם תפסו טרמפ על המפלגה הדתית-לאומית כדי להגיע לכנסת, להתנגד לכל מה שהליכוד עושה, להעצים את המגמה האנטי-יהודית במשרד החינוך והאנטי-דמוקרטית במשרד המשפטים ולשים מקלות בגלגלי המשילות של המחנה הלאומי.
      לא סתם התקשורת של השמאל מפרגנת להם – בלי לשאול איך זה שאשתו של נפתלי בנט "הדתי" היתה שפית במסעדת חזיר ופירות ים בניו-יורק ואיך זה שאיילת שקד בנתה לאחרונה וילה בצפון תל אביב, ליד הווילות של בוז'י הרצוג, יאיר לפיד וציפי לבני.
      בנט ושקד פעלו במפלגה הדתית-לאומית בתור "המפד"לניקים החדשים", כמו ש"הליכודניקים החדשים" מנסים לפעול בתוך הליכוד.
      בקיצור, מפלגת "הימין החד"ש" היא המנוע ביצירת גוש של מפלגות בתחפושת ימין שתפקידן להחליש את הליכוד ואת הבית היהודי, לסנדל את נתניהו ולדחוק את המתנחלים לפינה.

  16. החלום התרסק מעצמו. לחלום מלכתחילה לא היה אחיזה במציאות.

  17. יש כאן טעות אני חושב. פייגלין לא רץ בפריימריז של הליכוד ב2015 אלא רק לראשות הליכוד. ולכן מכיוון שלא נבחר לראשות הממשלה, הוא נפלט החוצה. הוא ידע שזה מה שיקרה אבל נמאס לו מתקרת הזכוכית של הליכוד. הוא כבר היה מקום 3 בליכוד וזה לא עזר לו. וטוב שפרש מהליכוד. זהות היא מפלגה שאני שמח להצביע לה כי סוף סוף מישהו חושב כמוני.

    1. לקראת הבחירות, המטרה העיקרית שלנו היא לפורר את הימין: לשכנע אלפי מצביעי ימין שהליכוד והבית היהודי הן מפלגות שמאל ושצריך להצביע למפלגות קטנות כמו "עוצמה יהודית", "זהות", "האמונה", "תקומה". המנהיגים של המפלגות האלה אפילו לא מנסים לעבור את אחוז החסימה ולהיות חלק מהממשלה הבאה. תפקידם הוא רק לבזבז אלפי קולות ימניים על מפלגות הפח, לגרום לקולות ימניים להיזרק לפח, להקטין את הליכוד ואת הבית היהודי ולסלול את הדרך שלנו לשלטון כדי להמשיך בהסכמי אוסלו ובהתנתקויות. מנהיגי מפלגות הפח שלנו מתפרנסים יפה מהג'וב הזה, אבל כמובן שאנחנו לא מממנים אותם בגלוי אלא רק דרך תורמים פרטיים. לכן, מגיבים יקרים שלנו, תפקידכם הוא לשכנע כמה שיותר בוחרי ימין שנתניהו וסמוטריץ' הם אנשי שמאל, לדחוף אותם להצביע למפלגות ה"ימין" של מרזל, בן ארי ופייגלין וכך להגדיל את כוחם של לפיד, בנט-שקד, יעלון וגנץ.

    2. פעם ראשונה שאצביע בלב שלם למפלגה שאני מאמין לדרכה. לא הרע במיעוטו אלא ה-טוב. מצע מדהים, מהפכני אבל ללא זעזועים וללא דרישת תקציבית לביצוע (אם כבר, להפך. חיסכון בעלויות). שפה נקייה ומרעננת שלא נגועה במחלת ה-PC. הסתכלות על בעיות בבחינת פתרון אמיתי לבעיה, לא גלגול אחריות לדורות הבאים

    3. תיקון טעות:
      פייגלין רץ לראשות הליכוד בשנים האלה:
      2003, 2006, 2008, 2012
      הוא רץ לרשימת הליכוד בכנסת בשנים האלה:
      2003, 2008, 2012, 2015

      הסיבה שעזב את הליכוד זה כי המתפקדים שהביא לליכוד הפכו לסניף של המפד"ל בתוך הליכוד, עד כדי הצבעה לנתניהו ואי-כיבוד דילים בפריימריז. לכן הוא יצא להתחלה חדש עם בסיס תומכים חדש ופנייה ישירה לכלל הציבור בישראל, שחלקו נרתע מלבוא לליכוד לתמוך בו כי זה הליכוד.

    4. ועוד משהו זה שב-2003, 2006 פייגלין סיים שלישי בפריימריז ליו"ר הליכוד. ב-2008 וב-2012 הוא סיים שני עם כרבע מקולות המתפקדים. למרות זאת לא קיבל שום תפקיד שמתאים למעמדו במפלגה, לא שזה מפתיע כי הוא מאתגר את נתניהו על הנהגת הליכוד ומאתגר את כל שדרת ההנהגה הנוכחית מבחינה מהותית.

    5. פייגלין לא קיבל תפקיד משמעותי כי נתניהו יודע, כפי שכל בר דעת יודע, שפייגלין הוא אידיוט מבחינה פוליטית. הוא אולי יודע לכתוב מצעים וניירות חזון מפעימי לב, אבל בפוליטיקה הוא אפס. הוא לא יודע לשמור על בסיס כוח, והיה לו בסיס כוח בליכוד אבל הוא נבעט החוצה בהפתעה, כי הוא לא מבין איך לנייד אנשים ואיך לסחוף אותם אחריו, ואיך לשמר בסיס כוח.

      עשו לו קרקס, כי הוא לא איש פוליטי.

      פייגלין חושב שאם מגיעים לשלטון אז אפשר לעשות מה שרוצים. הוא לא מבין איך נוהגים בפוליטיקה, מה זו אסטרטגיה, מה זו ערמומיות, מה זה לעבוד על היריבים שלך ומה זה להערים על האויבים שלך. הוא בוק. חנון שחושב שאם הוא ינאם על גאווה לאומית אז העולם והאויבים יתנו לו פשוט לעשות את מה שהוא כתב במצע שלו.

      בוק כבר אמרנו?

      אלו האנשים הכי מסוכנים בפוליטיקה, כי האויבים שלנו יקרקסו אותו כמו שחברי מרכז הליכוד קירקסו אותו. במקום שהוא יסחף אותם אחריו ויתחזק את מקור כוחו בליכוד, הוא קיבל בעיטה בישבן.

  18. אז פייגלין צדק וקרפל טעה? זו המסקנה שאמורה לעלות מהמאמר?

  19. משה, כדאי להזכיר את ההיסטוריה של בנט ושל שקד: שניהם התחילו את דרכם כמשרתיו של נתניהו, שקד ובעקבותיה בנט. באותה שנה שבה הצטרפו לבסוף לבית היהודי, תכננו תחילה להקים מפלגה משלהם, ״הישראלים״, ורק משום שהריחו שרכיבה על הסוס של הבית היהודי תקדם אותם בשלב זה של הקריירה הפוליטית שלהם, רכבו עליו.

    הם זכו ב-12 מנדטים והעלו את הבית היהודי – איחוד לאומי מ-7 מנדטים, ובבחירות שלאחר מכן, כשקסם ה״חדש״ פג, החזירו אותם ל-8 מנדטים, כמו השועל שנכנס לכרם בזכות היותו רזה ויצא ממנו בזכות היותו רזה גם כן…

    בסך הכל שקד ובנט עשו סיבוב על ״המחנה האמוני״, וחזרו לתכנית המקורית שלהם, כשהם גונבים את הסיסמה של האיחוד האלומי ״הימין החדש״, ומוכיחים שוב שהמרכיב ה״אמוני״ במחנה האמוני סובל מתמימות יתר, תמימות מסוכנת לכל מי שרוצה להגיע להישגים פוליטיים משמעותיים.

  20. עוד פוליטיקאי עם חלומות גדלות.תוצאות מעשיו הם נזק לימין והתרסקות פוליטית

  21. עוד פוליטיקאי עם חלומות גדלות.תוצאות מעשיו הם נזק לימין והתרסקות פוליטית

  22. עוד פוליטיקאי עם חלומות גדלות.תוצאות מעשיו הם נזק לימין והתרסקות פוליטית

  23. טעות לחשוב שבנט מתאים להנהגה לאומית. האיש אגוצנטרי. כלי ריק העושה הרבה רעש ובעיקר רב עם כולם. הוא ימוג והציונות הדתית תמצא לעצמה מנהיג ראוי ולא רעשן.