בחסות אירופה: ארגון נוצרי מכשיר אלפי פעילי BDS בתוך ישראל

דו"ח של NGO Monitor חושף תכנית במימון זר לפעילים שבהמשך מובילים קמפיינים נגד ישראל ברחבי העולם. פרופ' שטיינברג: "פלטפורמה להפצת שנאה ואנטישמיות"

נכנסות באשרת תייר. פעילות EAPPI בחברון | צילום: פרוייקט DMU

דו"ח חדש ומקיף של מכון המחקר NGO Monitor חושף כיצד מועצת הכנסיות העולמית (WCC) מפעילה בישראל תכנית הכשרה לפעילים זרים, שלאחר מכן יוצאים ומובילים קמפיינים אנטי-ישראליים ברחבי העולם.

התכנית שידועה בראשי התיבות EAPPI הכשירה מאז שנת 2002 קרוב לאלפיים פעילים. רובם המוחלט נכנסים לארץ במסווה של תיירים, אך בשטח עוסקים בעיקר בתיעוד של פעילות כוחות הביטחון באזורי חיכוך ביהודה ושומרון ובירושלים, וכמו כן באיסוף מידע המופיע לאחר מכן בדו"חות האו"ם נגד ישראל. התכנית כולה זוכה למימון נדיב מממשלות אירופה וארגונים כנסייתיים.

מטרת התכנית היא כאמור להכשיר את הפעילים כך שבחזרתם לארצם יובילו קמפיינים של BDS, ינסו להשפיע על מקבלי ההחלטות וינהלו לוחמה משפטית נגד ישראל, לעתים תוך שימוש בתעמולה אנטישמית.

הפעילות של EAPPI נעשית בשיתוף פעולה עם ארגונים ישראליים ופלסטיניים, חלקם מעורבים בהפגנות אלימות, קידום חרם, וקמפיינים להעמדת חיילי צה"ל לדין. מסמך רשמי של התוכנית מפרט שיטות פעולה כגון "מחאה נגד האפרטהייד והקולוניאליזם", "סנקציות והשעיית סיוע אמריקני לישראל", "אתגור ישראל בבתי משפט מקומיים ובינלאומיים" ו"חרם כלכלי".

למרות כל זאת, ל-EAPPI אין כל רישום משפטי רשמי בארץ או בחו"ל ופעילותה נעשית באין מפריע וללא פיקוח מצד הרשויות הישראליות. המימון לתכנית מגיע כאמור מארגונים וממשלות זרות כמו למשל ממשלה שבדיה שהעבירה בשנים 2015-2013 2.5 מיליון אירו ל-EAPPI דרך מועצת הכנסיות השבדית. עבור השנים 2019-2017 המועצה השבדית הקצתה 1.7 מיליון אירו.

בשנים 2018-2017 משרד החוץ הנורבגי העביר חצי מיליון דולר דרך הארגון הכנסייתי Norwegian Church Aid, וסוכנות האו"ם לילדים, יוניצ"ף, העניקה בשנים 2017-2016 751 אלף דולר לתוכנית. מענקים דומים הגיעו מממשלות קנדה, יפן, פינלנד וגרמניה.

התבטאויות אנטישמיות

ארגון EAPPI קשור כאמור למועצת הכנסיות העולמית, גוף אשר חלק מראשיו הביע לא פעם עמדות אנטי-ישראליות בוטות ואף אנטישמיות. כך למשל, מזכ"ל הארגון ד"ר אולב טווייט השווה את הסכסוך הישראלי-ערבי לכיבוש הנאצי בנורבגיה.

מנהלים אחרים בארגון טענו כי כל תמיכה נוצרית בציונות היא "כפירה" והצדיקו את האלימות הפלסטינית נגד ישראלים. EAPPI פועל בישראל בחסותו של 'המרכז הירושלמי הבין-כנסייתי' (JIC), בראשות יוסוף דהר שמספק "הדרכה ותיאום לסניפים המקומיים". אותו  דהר השמיע בעבר אמירות בעד תנועת החרם והתבטאויות אנטישמיות אחרות.

פעילים שונים של EAPPI נוהגים לשתף ברשתות החברתיות תעמולה אנטי-ישראלית, ובעבר השמיעו אמירות הגובלות בהכחשת שואה, תמיכה ב-BDS ועידוד האלימות הפלסטינית. חלקם גם השתתפו באירועים שונים של 'שבוע האפרטהייד' בהם קראו להחרים את ישראל והגדירו את הישראלים "טרוריסטים".

Posted by Adele Du Toit on Saturday, March 31, 2018

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון NGO Monitor אמר ל'מידה' כי בשנתיים האחרונות הוא קיבל עשרות פניות מקהילות יהודיות ונוצריות ברחבי העולם שהסבו את תשומת ליבו לתפקיד המרכזי שיש לבוגרי התוכנית בהובלת קמפיינים אנטי-ישראלים.

לדבריו, "יש לחשוף בפני הציבור ומקבלי ההחלטות בישראל את כל הנתונים על התוכנית, על מנת שיהיה ניתן לגבש מדיניות סדורה בנושא ולפתוח בדיאלוג מול נציגי המדינות והכנסיות המממנות". שטיינברג הוסיף כי כל הממצאים מראים כי EAPPI היא "תכנית פוליטית שאינה קשורה לקידום או שמירה על זכויות אדם. מדובר בפלטפורמה להפצת שנאה, אנטישמיות וחרם נגד ישראל ואין שום סיבה שממשלת ישראל תמשיך להתעלם מפעילות שכזו".

קשר קרוב עם 'שוברים שתיקה'

אחד הארגונים שנמצאים בקשרי עבודה עם אנשי EAPPI הוא 'שוברים שתיקה'. פעילי EAPPI  רבים נוהגים להשתתף באופן קבוע בסיורים של 'שוברים שתיקה' ביהודה ושומרון, בין היתר באזור חברון ובאזור סוסיא. בנוסף, כחלק מהכשרת הפעילים בארץ אנשי 'שוברים שתיקה' מעבירים יום הדרכה  בחיפה לפעילי EAPPI.

במהלך הסיורים וההדרכות שוברים שתיקה משתמשים במושגים של "ענישה קולקטיבית" ו"הפרת המשפט הבינלאומי" המבוצעת על ידי צה"ל לאוכלוסייה הפלסטינית. כך למשל, באחד הסיורים שערך פעיל 'שוברים שתיקה' שי דוידוביץ' לחברי EAPPI בחברון בפברואר 2015 הוא הסביר להם על "המערכת השיטתית של השתלטות על בתים בידי המתנחלים וההתרחבות האגרסיבית של המתנחלים", וטען כי בנוסף, הוא הסביר כי האוכלוסייה המקומית "לא מתרחבת עקב מחסור בשטח".

בסיור אחר בחברון שקיים נדב ויימן מ'שוברים שתיקה' עם פעילי EAPPI, הוא תיאר את פעילות הצבא כ"פשיטות לילה בבתי פלסטינים כחלק מאימונים צבאיים: זה תמיד משפחות חפות מפשע – אזרחים לא מעורבים, כמו שהצבא קורא להם – שנבחרו לאימון כזה…". אותם פעילים חזרו בהמשך על הטענה השקרית הזו.

ב 28 ביולי 2015 פעילי EAPPI השתתפו בסיור של 'שוברים שתיקה' עם אחיה ש"ץ בחברון שכלל ביקור בסניף התנועה הפלסטינית "נוער נגד התנחלויות". ש"ץ אמר אז כי המציאות בשטחים " מתאפיינת לעתים קרובות בביזה, התעללות בפלסטינים והרס רכוש פלסטיני. ואלה אינם רק יוצאים מן הכלל".

באחד מהבלוגים של EAPPI, הודגשה קריאה לסרבנות יחד עם קריאה לתמיכה ב'שוברים שתיקה', ובאתר הרשמי של EAPPI  נכתב כי "טבעי מבחינתם" לעבוד עם 'שוברים שתיקה'.

מציקים לחיילים

משיחות עם גורמים בשטח נודע ל'מידה' כי רבים מאנשי כוחות הביטחון הנתקלים באותם פעילים סבורים תחילה כי מדובר באנשי ארגון רשמי או עיתונאים. "הם לובשים ווסטים בצבע בז' עם הלוגו של התכנית, וגם כששואלים אותם הם עונים שהם תיירים או צליינים", אומר גורם ביטחוני המכיר את השטח.

עד לאחרונה אותם פעילים אנטי-ישראליים פעלו כאמור כמעט ללא הפרעה, אך דו"חות כמו של NGO Monitor וכמו כן פעילות של פרויקט DMU העוקב אחרי אנשי הכנסיות בשטח באמצעות מתנדבים, החלו לשנות מעט את התמונה.

אנשי EAPPI בחברון ובכפר קוצרא | DMU

בין המקרים שתועדו על ידי חברי DMU היה אירוע הלוויה של הלל אריאל ז"ל, שנרצחה על ידי מחבל בקריית ארבע בקיץ 2016. כנהוג באירוע כזה, סגר צה"ל צירים בעיר על מנת לאפשר את מסע הלוויה, אך במהלכו הגיעו לאזור פעילי EAPPI, נטפלו לחיילים ולמאבטחים והאשימו אותם בסגירת הציר לערבים בלבד.

במקרה אחר שהתרחש בחודש נובמבר האחרון, תועדו אנשי EAPPI כאשר הם מבקרים בביתו של שאדי פאלח, מחבל תושב ירושלים שנעצר בגין תכנון פיגוע דקירה. אחד הפעילים צולם בבית המחבל כשהוא מחזיק שלט עליו נכתב: ."Israeli occupation is the highest level of Terrorism and crime". דיווחים אחרים סיפרו על פעילי הארגון שביקרו בכפר קוצרא לאחר שתושביו ביצעו ניסיון לינץ' בילדים יהודיים שטיילו באזור, ואף בכפר כובאר, בבית משפחת המחבל שרצח את משפחת סולומון בחלמיש.

Posted by Sami Khader on Saturday, March 3, 2018

פעילות נוספת המתועדת בדו"ח היא פרויקט אותו מבצעים פעילי EAPPI בתמיכה כספית של UNICEF", ובו הם מסייעים לילדים בבתי ספר פלסטינים לחצות את הכביש בבטחה. לכאורה מדובר ברעיון תמים, אך גורמים בשטח מספרים כי רבים מאותם בתי ספר, כמו למשל בגוש עציון, מהווים מוקדים של התפרעויות ויידויי אבנים לעבר מכוניות ישראליות, מה שהביא במקרים רבים לפגיעות ברכוש ובגוף.

על פי גורם המכיר את השטח, אנשי EAPPI נוהגים להתמקם בקרבת בית הספר, וכאשר כוחות צה"ל מגיבים להפרות הסדר הם שולפים את המצלמות ועורכים תיעוד חד צדדי של האירוע.

תגובה לא מספקת

משרדי הארגון בישראל נמצאים בתוך שטח מנזר סנט-אן ברובע המוסלמי, בסמוך לשער האריות. מנזר קתולי זה הוא בשטח ריבוני של ממשלת צרפת, שמעניקה למעשה חסות והגנה לפעילות הבלתי חוקית של EAPPI.

עד כה, תגובת הגורמים הרשמיים הישראליים לפעילות זו לא הייתה מספקת והסתכמה בטיפול נקודתי ולא מערכתי. אמנם נרשמו הצלחות נקודתיות בחסימת הכניסה לארץ או בגירוש תיירי EAPPI שבעבר נהגו לצאת לירדן ולחזור לסיבוב נוסף, אך אחרים חזרו לסיבוב שני ושלישי בהפרש של מספר חודשים או שנים.

סוגיית הכניסה לישראל היא נקודה חשובה, מכיוון שאותם פעילים נכנסים לארץ עם אשרת תייר, המעניקה למחזיקה אישור שהייה בארץ של מספר חודשים, אך פעילותם בשטח כפי שתוארה לעיל מפרה באופן ברור את תנאי האשרה.

עו"ד יותם אייל מהפורום המשפטי אמר ל'מידה' בעניין כי "אחד הפרמטרים הבסיסיים של ריבונות מדינה היא הזכות לקבוע מי ייכנס אליה". לדבריו, "בכל מדינה ומדינה מוגדרות אשרות כניסה שלכל אחת מהן המדינה קובעת קריטריונים שיינתנו למי שעומד בהם, ולפיכך כמובן ניתן לשלול את האשרה למי שלא עומד בהם".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. מסתבר שיש ארגונים נוצריים שתומכים במתנחלים ובהתנחלויות, בגזל אדמה ומים מהפלסטינים בשטחים, ויש ארגונים נוצריים שמתנגדים לזה. מה שמענין בכתבות של "מידה" שתמיד תיאורים לא מחמיאים כמו "ענישה קולקטיבית" מופיעים במרכאות, כאילו הם לא נכונים. האם אכן אתם חושבים שזה לא נכון? תתעמתו עם העובדות, אל תנסו להתחמק. אם אתם נגד מעורבות של גורמים זרים בישראל ובשטחים- בבקשה. תפסיקו לקבל מיליונים מהאבנגליסטים ששואפים למלחמת גוג ומגוג שאנו נהיה קורבנותיה, ומקוים שכולנו נתנצר בבוא היום. התנגדות רק למי שלא מוצא חן בעיניכם זו צביעות.
    ובקשר לשוברים שתיקה- מדובר בגיבורים. בוגרי צבא ששרתו בשטחים וראו את האמת- את ההתנכלות לפלסטינים, את הדיכוי של אוכלוסיה אזרחית, את החנק של החיים האזרחיים שם בשביל תאוות הנדל"ן והמשיחיות של המאפיה המתנחלית. זכותם לדבר על מה שראו, וגם להתנגד לכך. והם עומדים באומץ מול מסע ההסתה שאתם מנהלים נגדם.

    1. נכון שלא שרתת יום אחד בצה"ל?! את חוזרת על תעמולה לא מבוססת של מי שאינו נחנק על שקר…

    2. אם זה לא היה שקרים בוטים היינו כולנו קמים כנגד זה. אין לך מושג מי הם חיילי ומפקדי צה"ל .זה נראה לך הם שם…..החיילים . שקרים מתועבים אנטישמיים.

    3. או שאת בורה – ואז את מוזמנת ללמוד את העובדות, או שאת יודעת שמה שאת אומרת זה שקרים מתועבים – ואת דוגלת בהם

    4. הבנתי, הם אוהבים אותנו מסיבות הלא נכונות והם שונאים אותנו מסיבות הלא נכונות, מה עדיף?! אגב, כשישו יגיע נדאג לזה…

    5. כנראה שנגענו בנקודה נכונה ורגישה אם זה מושך תגובה מאחת כזאת, "שפויה".
      זה אומר שאנחנו בכיוון הנכון.

  2. יאללה להוציא אותם החווצצצצצצהההההההההההה שיילכו לטיול בוונצואלה

  3. המלחמה על פיסת האדמה הזו היא בלתי נגמרת. לחשוב שהפלסטינים מסכנים זה באמת לא מוביל לשום מקום. לחשוב שאנחנו מסכנים גם לא. לחשובשהפלסטינים רעים זה אותו דבר. גם אנחנו לא רעים. אין שחור לבן פה. ואין אחד שהוא טלית והשני שטן. זה סוג של תפיסה פשטנית את האדם. השאלה אם מתאים שאנשים, ולא משנה מה כוונתם, נכנסים כדי לתקן לנו את המדינה. זו תפיסה מגוחכת. אנחנו שולחים מטעם הרבנות אנשים לצלם מצבים חברתיים טעונים בגרמניה? בשבדיה? בשם המוסר היהודי הנעלה?

    1. אנחנו לא שולחים לשום מקום אנשים כי זה לא מעניין אותנו.
      אם הערבים היו מציעים שלום יום לפני מלחמת ששת הימים גבולות מדינת ישראל היו גבולות שביתת הנשק.
      היום האימפריה הישראלית סבורה שתצליח להוסיף שטחים, לשמור על מאזן דימוגרפי, לשמור על המאזן הקולוניאלי ולשמור על סכסוך מנוהל.
      בהצלחה לכולנו.

  4. עמית ברק: ומדוע אתה לא מצביע על מי שאשם ולא מונע מקרות כל אלה, דהיינו ממשלת ישראל כולה ובפרט חדל האישים העומד בראשה והמפחד מהצל של עצמו?

    1. על ראש המתחזה בוער הכובע, כמה שהטרול הוא יותר שמאל ככה הוא מתעקש שהוא יותר ימין וככה הוא מטנף יותר על נתניהו. נתניהו אם היה רוצה להיות שמאלן היה יכול לעשות את זה עם רוח גבית מאובמה, אבל 8 שנים עמד כמו צוק איתן מול האנטישמי מהבית הלבן ופירק כמעט כל מוקש בדרך וכך מנע מאיתנו היום קסאמים מיו"ש על הראש. כן, זה ברור: נתניהו שמאלני, לכן כל השמאל בוחר בו כבר 10 שנים ברציפות והתקשורת רק מפרגנת לו ולמשפחתו. נתניהו הוא כיום היחיד בימין שמצליח להתמודד מול השמאל המרושע והמושחת. לכן בשמאל כל כך מתאמצים לשכנע ימנים טיפשים ש"נתניהו זה לא ימין" ושיש בימין מנהיגים שיכולים להחליף אותו. זאת המטרה של השמאל: להעמיד בראש הימין דחליל כמו בני גנץ או איילת שקד שמלכתחילה מבצעים את הנחיות השמאל.

    2. תגובות פבלוביות ללא מעבר דרך השכל הישר. הסכסוך הישראלי הוא סכסוך דתי לאומי. עם מומצא מנסה לנשל עם עתיק שהיתה לו אחיזה באדמת ישראל מזה אלפי שנים. האיסלם כדת כובשת משמשת כלי לגייס כסף רב והשפעה בעולם על מנת למנף את טענתו של העם המומצא. palestine התחילה להיות החל מ 1917 בה נקרא חבל האץ הזה פלשטינה-ארץ ישראל. את ארץ ישראל מחקו מהתודעה והשאירו בכוונת מכוון את השם פלשתינה. מעולם לא היה לחברת המהגרים שהגיע מכל המזרח התיכון – זהות אתנית. השם פלשטינאים החל לתפוס תאוצה ב 100 השנים האחרונות כאשר למעשה היו הרבה מאד יהודים תושבי פלשטינה הבריטית והרי הם גם פלשטינים. למזלנו יש לנו כעת ראש ממשלה שלא מפחד משום צל..אבל נמצא במצב של גוליבר בארץ הגמדים כאשר פקידי ה deep state אותם גמדים המסוגלים לשלוח לכל אחד מאתנו משטרה עם אזיקים לפנות בוקר תוך כדי טענות שווא. אותם גמדים כמו יתושים מפריעים לעבוד. אותו מנהיג ה"פחדן" הביא ואישר את חוק הלאום שנותן מעמד חוקי למדינה יהודית. אותו מעמד שערימת רפי השכל מעלי מנסה למוסס. לאור ההתרחשויות שחלו במאה השנים האחרונות. התרחשויות בהן כמעט נכחד העם היהודי, אין ברירה. חייבים לחיות בישראל בכל מחיר ולא, נגיע לכבשנים כאבותינו באירופה. רק להזכיר לאותם רפי השכל שקנדה במלחמת העולם השניה טענה non is too many.קנדה לא איפשרה כניסת יהודים לתחומה בדומה לעוד הרבה מדינות אחרות. אותם גורמים הפועלים להעלמת הזהות היהודית והכחדת המדינה היהודית בעולם, הם אותם גורמים ששיתפו פעולה עם שונאי ישראל. אסור להכנע להם יש להרחיק מכאן,את כל גורמי הצרות והמשמיצים. ככלל, המשפט מהרסיך ומחירביך מימך יצאו, משקף במדויק את "שוברים שתיקה" "בצלם" וכל חבורת הזבל הממומנת על ידי שונאי ישראל.

  5. נו? אני שואל איפו השבכ?
    סוכנים זרים מסובבים חופשי השבכ עושה מה?
    ממשלות זרות, כמו סרטן, חדרו למדינה והשבכ, המשטרה,הממשלה עושה מה?
    מסתבר שאנחנו לא מדינה ריבונית = מדינה מתאבדת.
    מתי נתעורר? אם בכלל.

  6. מבין השורות הבנתי שלממשלת צרפת יש שטח ריבוני בישראל.
    לא מדובר על השגרירות אלא מנזר.
    האם יש עוד שטחים ריבוניים של ממשלות זרות בישראל?
    אם כן ,צריך לפעול בתקיפות כי השטחים הריבוניים בארץ ישראל כולה הם של מדינת ישראל בלבד.
    למדינות אחרות יש רק את השגרירות כשטח ריבוני שלהם.

  7. המעניין בחלק מהתגובות כאן שלמגיבים אין צל צילו של מושג על המצב בארצנו הקטנטונת. על הקונפליקט ביננו לבין הפלסטינאים.
    לכן אולי כדאי להבהיר לאלה שאוחזים בדעות פשטניות ומעוותות.
    השאלה הראשונה והבסיסית. האם יש לנו בכלל זכויות על האדמה הזאת. כל יהודי בין מאמין ובין כופר ובין אתאיסט יסכים שיש לנו עבר והסטוריה כאן.
    ומה עם הפלסטינאים? הארץ הזאת הייתה כבושה לאורך הדורות בידי זרים. אך מעולם לא הייתה תחת שלטון פלסטנאי. כך שהדרישות שלהם מופרכות.
    בתקופת המנדט הבריטי חיו כאן ערבים ויהודים. האו"ם (שהיום תומך לחלוטין בערבים) החליט על חלוקת הארץ לשתי מדינות. הערבים סרבו לקבל את ההחלטה ופרצה מחלחמת השחרור. בה הובסו הערבים ונוצרה בעית הפליטים.
    לאחר מלחמת העולם השניה היו באירופה מליוני פליטים. האו"ם החליט אז שפליט הוא רק במדינה הראשונה אליה נמלט. וכן רק דור ראשון יכול להקרא פליט. כל הפליטים נטמע והמדינות השונות. וכיום אין פליט אחד באירןפה מאותה תקופה.
    בלחץ מדינות ערב שונה היחס לפליטים הערבים שברחו עזבו או גורשו מישראל. האו"ם החליט שהפליטות שלהם היא לנצח. וכך נוצרה בעית הפליטים עד היום.
    ירדן שכבשה את הגדה המערבית נחשבה לפולשת ומדינות העולם כולל האו"ם לא הכיר בכיבוש. הם נתנו אזרחות לערבים שישבו שם ומעולם לא בקשו או דרשו אותם ערבים להקים בגדה מדינה משלהם. המושג פלסטיני כלל לא היה קיים אז.
    לכן הדרישה היום נראית מופרכת וצלאת שקרים.

  8. חברה אלה שנמצאים בסביבתם למה אתם לא מתנכלים להם מקללות והשלכת צואה תקרים במכוניות גניבת חפצים וככל העולה על רוחכם. גירמו להם לשנוא את חייהם ולאמלל אותם
    בהצלחה

  9. ואני שואלת, איך זה שארגונים זרים מסתובבים חופשי במדינת ישראל ללא הפרעה? ואיך זה שארגוני שמאל ישראלים פועלים נגד מדינת ישראל ללא הפרעה?

  10. לעצור אותם בעוון חתרנות וחברות פעילה ופגישות עם פעילים בהווה/לשעבר בארגון טרור. ואז לא יגיעו לכאן.

  11. הם מרגיזים ומציקים. מצד שני לא ראיתי נזק משמעותי מהם. וודאי שיש להילחם בהם, אבל יש דיסאינפורמציה באשר לנזק שנגרם לישראל. אם הם לא היו קיימים היתה פחות אנטישמיות? ג'ורג' סורוס ימות ואוטואנטישמיות תישאר גם אחריו, אנטישמיות היתה לפני 1967 ולפני 1948. ישראל של תל אביב אריאל ומעלה אדומים מצליחה ומשגשגת איתם ובלעדיהם.