"המדינה השתנתה לנו": דנמרק אובדת עצות מול ההגירה האסלאמית

ראש הממשלה ראסמוסן ספג ביקורת לאחר שחתם על אמנת האו"ם המעודדת הגירה והודה: היווצרות קהילות מוסלמיות נפרדות היא "בעייה"

רחוב בקופנהגן. צילום אילוסטרציה | Ethan Hu, falco

דנמרק זכתה לכותרות בינלאומיות בסוף השנה שעברה, כאשר הממשלה הודיעה על תכניתה לשלוח מבקשי מקלט לאי קטן ולא מיושב בשם לינדהולם. קבוצת מבקשי המקלט שהייתה אמורה להישלח לאי הייתה מורכבת מפושעים מכל מיני סוגים, כולל כאלה שנגזר עליהם לעזוב את המדינה אך לא יכלו לעשות זאת מסיבות שונות, ואסירים שהוגדרו כאיום ביטחוני.

בשלושת השנים הקרובות האי צפוי לעבור שיקום כולל שיעלה למשלמי המיסים הדנים סכום של 116 מיליון דולר, ועד שיושלם תישאר הקבוצה במתקן מקלט אחר שהוקם סמוך לעיר בורדינג ב-2016. במהלך השנתיים וחצי בהן קיים המתקן, הגישה משטרת דנמרק 85 תלונות על אלימות, ונדליזם, גניבה וסחר בסמים נגד אורחי המקום, אותו הגדירו תושבי העיר "גיהינום עלי אדמות".

כאשר נודע על הכוונה לשלוח את המהגרים לאי, תושבי בורדינג נשמו לרווחה וסיפרו על תחושות הקלה, אך כעת נוצרה בעיה אחרת, כאשר תושבי הכפר הסמוך לאי לנדהולם הביעו חששות ממעבר המהגרים לאיזורם. חלק מהם כבר התחילו להתקין מצלמות, להתקין גדרות ואף לדאוג לאישורי נשיאת נשק.

פרטים אלה נעלמו משום מה מהכותרות המזדעזעות ברחבי העולם, והתקשורת לא עסקה בחששות הלגיטימיים של הדנים. גם השאלה מה אמורה ממשלה לעשות עם מבקשי מקלט עבריינים שמציבים איום לסביבה אך לא יכולים להיות מגורשים מטעמי "זכויות אדם" ואמנות בינלאומיות, לא עלתה כלל לדיון. כנראה שהזכות של אזרחים שומרי חוק לחיות את חייהם בשלווה לא נחשבת יותר מדי בסולם הזעזוע הבינלאומי.

קהילות נפרדות

למרות החשש כי עוד איומים פליליים וביטחוניים מסוג זה ימשיכו להגיע למדינה ועל אף התנגדות מתוך הקואליציה, החליט ראש הממשלה הדני לארס לקה ראסמוסן לחתום בחודש שעבר על הסכם ההגירה החדש של האו"ם. תומכי ההסכם טענו שבוטים באינטרנט יצרו את ההתנגדות לחתימה, אבל האמת היא שדנים רבים הגיעו בשנים האחרונות למסקנה עגומה לגבי הבעיות שיוצרת ההגירה ההמונית במדינה.

בעיה אחת כזו היא היווצרות של חברות מוסלמיות סגורות בתוך ערים דניות. בסרט תיעודי משנת 2016 הוקלטו אנשי דת מוסלמים המטיפים לשמירת הקהילה המוסלמית נפרדת מהחברה הדנית, והדברים לא השתפרו מאז.

בחודש פברואר בשנה שעברה צוות טלוויזיה ביקר בשכונה בעיר אודנסה ושוחח שם עם גברים ונשים מסומליה שישבו בבית קפה בהפרדה מגדרית. חיבו עבדולאי בת ה-31, שהגיעה לדנמרק כילדה בת עשר, סיפרה על הסיבה להפרדה בין גברים ונשים:

אלה החוקים שלנו, זה החוק האסלאמי – גברים ונשים לא יושבים ביחד. זאת התרבות אליה אנחנו מתגעגעים. מה הבעיה עם זה? אני לא מבינה למה אנחנו חייבים להיטמע לחלוטין בחברה הדנית ולזנוח לגמרי את המסורת שלנו"

ארדואן בוחש

המסגד בארהוס | פייסבוק

שינוי אחר המתרחש בפניה של דנמרק הוא הופעתם של מסגדים. דוגמה לכך הוא מסגד הענק בעיר ארהוס, בעל צריח בגובה 24 מטרים. "המינרט הוא הסמל החשוב ביותר שלנו", הצהירה אגודת התרבות הטורקית שיזמה את המבנה שנגלה לעיני הנכנסים בכביש המהיר לעיר.

טורקיה הגבירה בשנים האחרונות את פעילותה בדנמרק, כחלק מהניסיון של הנשיא ארדואן לחזק את האסלאם במערב. מתוך 170 מסגדים שנספרו בדנמרק בשנה שעברה (עליה של 50% תוך עשור), כשלושים היו טורקיים.

מחקר ממשלתי שהתפרסם לאחרונה מצא כי ילדים למשפחות מ"מוצא לא-מערבי" חווים קשיי הסתגלות רבים בחברה הדנית. לפי המחקר, הדור השני והשלישי במשפחות מהגרים משיג ציונים נמוכים יותר בבית הספר מאשר הוריהם ורבים מהם מובטלים.

כיום ישנם כחצי מיליון מהגרים וצאצאי מהגרים בדנמרק מתוך אוכלוסייה של 5.8 מיליון איש, והמספר צפוי לגדול ל-900 אלף עד שנת 2060. על פי משרד האוצר הדני, העלות בתשלומי רווחה, חינוך, בריאות ואכיפת החוק היא 5 מיליארד דולר בשנה. משמעות הכישלון באינטגרציה היא שגם הדור הבא של צאצאי מהגרים יעמוד בפני בעיות חברתיות קשות, ונראה כי כרגע לאף אחד אין פתרון.

אין פתרונות

רה"מ הדני ראסמוסן | Johannes Jansson

וכאילו לא מספיקות כל הבעיות האלה, הגיע גם ראש הממשלה ראסמוסן בעצמו, שבנאום שנשא לכבוד השנה החדשה טען כי מצבה של דנמרק טוב. הוא לא הזכיר את המחקר לגבי ילדי המהגרים או את העובדה שלממשלתו אין פתרונות לכך.

בנוגע לגטאות המוסלמים שמתפתחים ברחבי המדינה טען ראסמוסן אמר שהם מציבים "בעיה", ואמר כי מהגרים חייבים ללמוד לשים את הערכיים החילוניים מעל לאלה הדתיים, אך לא הסביר איך הוא מתכוון לטפל בעניין.

ראסמוסן הזכיר גם את הרצח המזעזע של שתי תיירות במרוקו (אחת מהן דנית) על ידי פעילי דאעש. "מדיניות קשוחה בגבולות אינה מספיקה. החברות החופשיות צריכות לעבוד בשיתוף פעולה ולהילחם על הערכים שהן מאמינות בהן", אמר. הצהרה שהיא לא פחות מצביעות מפי מי שחתם על אמנת האו"ם שמעודדת עוד הגירה.

ראסומסן סיפר עוד כי כאשר הוא היה ילד היו בדנמרק כ-50 אלף אנשים ממוצא לא-מערבי, היום יש כאמור חצי מיליון. "בתוך דור אחד, המדינה שלנו השתנתה", אמר ראש הממשלה. אבל זאת לא המדינה שהשתנתה ככה סתם, אלה הפוליטיקאים ששינו אותה.


ג’ודית ברגמן היא עורכת דין ופרשנית פוליטית. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. הבעיה שאירופה מלאה מוסלמים.אשר מטים את דעת הפוליטיקאים נגד ישראל.העניין שמה שיאזן את המצב אם בכלל זה הסבל של האוכלוסיה המקומית מהמוסלמים.לדעתי התאסלמות היבשת תזיק לישראל.לכן חשוב להגביר את העליה לישראל.כדי שהמדינה תהיה חזקה יותר ויותר לעמוד נגד האיסלם ותומכיהם.

    1. האמת שעצוב להגיד את זה, אבל מגיע להם, לאירופאים

  2. מה שמציק לי תמיד בהתמודדות של אירופה עם בעיית המוסלמים, זה שהם מתנהגים כאילו זאת בעיה שלהם ובעצם פאשלה שלהם, כלומר זה שהמוסלמים לא משתלבים באוכלוסיה לא מצליחים בלימודים מובטלים לא מועילים ומקצינים לטרור זה לא אשמת המוסלמים, האירופאים אשמים בכך, כי זה שהם נתנו להם להיכנס למדינה שלהם דיור חינם בריאות חינם משכורת כל חודש בקיצור חיים בחינם, זה עדיין לא מספיק ולא בסדר והם איכשהו עיוותו את המציאות להסתכל על זה כאילו זה איכשהו אשמתם במקום לעצור רגע ולהבין שאין שומדבר נוסף שהם יכולים לעשות כי זה החומר האנושי שהם בנויים ממנו, הם באו ממדינות מתפרקות כי הם פירקו אותם, יש כזה דבר הבדל בתרבויות ויש כזה דבר תרבויות טובות יותר ופחות טובות, אבל המוח הפרוגרסיבי שלהם לא מאפשר להם לדמיין אפילו הסבר כזה למצב, ולכן זה מן לולאה אין סופית שתיגמר בחיסול של אירופה כי האירופאים כל פעם לוקחים צעד נוסף של הקרבה עצמית בתקווה שהפעם זה מה שיעזור להתעקלמות של המוסלמים ואז המוסלמים באותו רגע עושים צעד של ניצול אותה הקרבה וכן הלאה, עד שלא יהיה יותר מה להקריב.

    1. אבל זו הרי תפיסת השמאל גם בארץ. אם רק נצא לגמרי מהשטחים, אם רק ניתן חצי מירושלים ואת רמת הגולן הכל יבוא על מקומו בשלום. זה אנחנו שלא מצליחים למצוא לבעיה וחס וחלילה לא בעיית הצד השני.

    2. ערבים: צאו מאדמת פלסטין מתל אביב אשקלון חיפה ירושלים שרק בהשפעה אירנית נקראת בפיהם אל קודס מן ג'ליל מכל האדמות.
      0מול טוב אז "נחזיר" אה ה"גדה" (שכבש מלך ירדן מפלסטין) את הגולן אז בטח יהיה שלום.
      ערבים: חזרו למדינות מהם באתם.
      סמול: טוב נעשה שלום נחזיר את "השטחים" ונגמור עם אקיבוש התרבוש. כך יהיה שלום.
      ערבים: לכו לכו עופו לנו ממול העיניים שלום שלום.

  3. מדוע לבקר תמיד במערב אירופה? סעו למדינות כמו רומניה או הונגריה בהם יש מעט מוסלמים. המדינות הללו מטבע הדברים פחות קוסמות למסתננים ומחפשי עבודה מוסלמים. האזרחים מרוויחים ולא פחות מכך התייר הישראלי שאת בני התשחורת המוסלמים פורעי החוק יש לו די כאן בישראל. המדינות הללו לא פחות יפות ובמיוחד נוף ההרים הרומני המשכר. והאוכל? והמחירים הזולים? עדיף על מלון חור בפריס ב130 דולר. במחיר זה תקבלו סוויטה ברומניה עם מסג'יסט צמוד.

  4. מודע תמיד לבקר במדינות צפון אירופה מרובות המוסלמים? הרי בני תשחורת מוסלמים עוינים יש לנו כאן די והותר כמו שלג ברוסיה. סעו לרומניה או הונגריה בעלות הנוף המשכר והמחירים הזולים. מטבע הדברים המסתננים ומחפשי העבודה המוסלמים לא יגיעו למדינות כאלו בהם לא משתוקקים לשחומי עור בני תשחורת אוריינטליים עושי צרות. במחיר מלון עלוב בפריז תקבלו סוויטה ברומניה ומעסה צמוד. הייתם בטרנסילבניה והנוף המשכר שהיא צופנת בחובה? שום רעלה לא תראו שם.

  5. גם נתניהו הכניס לארץ עשרות אלפי מוסלמים מסודן וסגר הגבול כאשר הם כבר שולטים בדרום ת'א. לגבי האירופים שיתגעגעו ליהודים שהשמידו. הדנים שלא כמו גרמנים,הם נחמדים ואוהבי אדם,אך בלתי אפשרי לשנות הגנים האלימים של המהגרים כפי שאי אפשר לגדל חתול במלונה של כלב ולכעוס שהוא לא נובח. שיגרשו מתוכם את כל המהגרים.