שמונה שנים לאביב הערבי: תימן הפכה לשדה המשחקים של איראן

טהרן משתמשת בסכסוך המתמשך בתימן כמעבדת ניסויים לאמצעי לחימה חדשים, שעשויים לעבור בעתיד לזירות לחימה אחרות

משבר שסופו לא נראה באופק. הפצצה אווירית בתימן | ויקיפדיה

ביום ה-10 בינואר תקפו המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, מצעד צבאי שערכו כוחות הקואליציה הערבית. ההתקפה התבצעה באמצעות כטב"מ מסוג K2 Qassef, וגרמה למותם של שישה חיילים ופציעת קצינים בכירים. סגן הרמטכ"ל נפטר מאוחר יותר מפצעיו.

יום לאחר מכן תקפו החות'ים באמצעות כלי טיס דומה בכירים בצבא הקואליציה הערבית במחוז עסיר בדרום סעודיה סמוך לגבול עם תימן, ופגעו לטענתם בבכירים סעודים נוספים. מקורות בתימן העריכו שהחות'ים עומדים גם מאחורי פיצוץ שארע בבתי הזיקוק בעדן ב-11 בינואר.

דובר מטעם החות'ים אמר כי בכוונת הארגון לבצע בעתיד תקיפות דומות, והוסיף כי לאחרונה נערך ניסוי מוצלח  בכלי טייס חדש "המסוגל לשאת כמות גדולה של חומר נפץ, מתפוצץ באוויר ומפזר רסיסים למרחק עשרות מטרים". עוד נאמר כי ההתקפות בוצעו לאחר איסוף מודיעין מדוקדק אחרי בכירים בקואליציה הערבית והודגש כי התקיפה מהווה פתיח לשנת 2019 שתהיה "שנת הניצחון". החות'ים מאיימים לבצע תקיפות דומות, אלא אם כן "כוחות האוייב ושכירי החרב שלהם"  יפנו לדרך השלום ויפסיקו את התקפותיהם.

ברשתות החברתיות הופצו סרטונים המתעדים את רגע התקיפה, ובהם נראות תוצאות הפיצוץ, נזקי הרסיסים במבנה והנפגעים מקרב כוחות הקואליציה הערבית. ערוצי התעמולה האיראניים בערבית ואנגלית ייחדו כתבות רבות לסיקור תקיפת הבסיסים הסעודיים, שיבחו את המבצעים ולעגו לבהלה שאחזה בכוחות הקואליציה לאחר שכל אמצעי ההגנה האווירית המתקדמים שלהם כשלו.

לפני כשנה (ינואר 2018) הגיש צוות מומחים של האו"ם לנשיא תימן דו"ח מפורט שבחן דגם קודם של המל"ט החות'י וכן רקטות וטילים בהם משתמשים החות'ים, וקבע שמקורם באיראן והם זהים לחלוטין לדגמים האיראנים, למרות טענות החות'ים כי יוצרו בתימן :

"הצוות זיהה שרידי טילים, ציוד צבאי ומלט"ים שמקורם באיראן והובאו לתימן…וקובע לפיכך שאיראן נמצאת בהפרה של סעיף 14 של החלטה 2216 של מועצת הביטחון בכך שלא נקטה בצעדים הדרושים למניעת אספקה ישירה או עקיפה של טילים בליסטיים לטווח קצר מסוג ברקאן 2H (טילים אותם משגרים החות'ים  לעבר מטרות בסעודיה) … וכן של מל"ט אבאביל-T (קאצפ-1) למורדים החות'ים"

הכטב"מים מסדרת קאצפ אותם מפעילים החות'ים דומים מאד בעיצובם, בגודלם וביכולותיהם ההתקפיות לאבאביל-T האיראני שיכול לשאת בין 30 ל-40 ק"ג חומר נפץ למרחק של 150 ק"מ.

גם "קאצפ K2", בו השתמשו החות'ים בתקיפותיהם האחרונות, ומל"ט ששיגר  חמאס מעזה לפני כשלושה שבועות עם הכיתוב K1, דומים מאד לדגמים האיראנים ומקורם או ההוראות להרכבתם באיראן. יתכן כי בקאצפ K2 הוכנסו מספר שיפורים מבחינת טווח ומשקל ראש הנפץ.

שדה הניסויים האיראני

המשבר המתמשך בתימן, שסופו אינו נראה באופק למרות סבב שיחות הפיוס שהתקיים בדצמבר 2018 בשבדיה, מהווה עבור איראן הזדמנות להפוך אותה לשדה ניסויים עבור מגוון אמצעי לחימה שהיא מפתחת .

במסגרת זו זוכים המורדים החות'ים לסיוע שוטף ממשמרות המפכה האיראניים, בעיקר באמצעות כוח 'אלקודס' ומדריכים מחיזבאללה, בתחום אספקת והפעלת טילים ואספקה שוטפת של אמצעי לחימה אחרים כמו כטבמ"ים, מטעני חבלה וחומרי נפץ.

איראן מפתחת בהתמדה יכולות א-סימטריות אוויריות (בעיקר כטב"מים לסיור ולתקיפה) וימיות (סירות נפץ מהירות מונחות GPS, נחילי סירות נפץ מהירות תוקפות), כדי להתמודד עם היכולת העדיפה של ארה"ב וישראל. הלחימה הנמשכת בתימן ומתנהלת באוויר, בים וביבשה, מאפשרת לאיראן לבחון בתנאי קרב כמה מהפיתוחים הצבאיים ותורות הלחימה שלה.

שימוש מבצעי מדוייק בכטב"מים תוקפים ושיגור סירות נפץ לא מאויישות לעבר מטרות בים האדום היא משימה מורכבת, ונראה כי המורדים החות'ים לא מפתחים אמצעים אלה בעצמם אלא מקבלים אותם (שלמים או מפורקים) מאיראן. לא מן הנמנע גם שהכטב"מים והסירות המונחות, מופעלים על ידי הזרוע הימית של משמרות המהפכה (IRGCN) או על ידי המדריכים מחיזבאללה המסייעים גם ליחידות הטילים של החות'ים . בעבר דווח כי במהלך תקיפות של כוחות הקואליציה הסעודית נהרגו מספר "מומחים" איראניים ואנשי חיזבאללה.

שימוש אפשרי בעתיד גם נגד ישראל

למעורבות הפעילה של איראן בסכסוך בתימן ומגוון אמצעי הלחימה שהיא מציגה ובוחנת בזירה יש השלכות גם על התמודדות אירגוני הטרור עם ישראל בסבבי עימות עתידיים. חמאס וחיזבאללה כבר מפעילים כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת איראןאו על פי ידע איראני במאבק בישראל. כלי הטיס דומים מאד לאלה המופעלים בתימן, ועלולים לבצע תקיפות נגד כוחות צה"ל או ישובים אזרחים, כולל מעבר ליישובי עוטף עזה.

הכנסתם לזירת העימות עם ישראל של סירות נפץ  לא מאוישות דוגמת אלה בהם השתמשו החות'ים בתימן, עלולה להציב איום מסוג חדש גם על חיל הים וגם על אסדות הגז של ישראל בים התיכון. ככל שיימשך הסכסוך בתימן, כך יצברו איראן וחיזבאללה ניסיון בשימוש באמצעי זה ויישמו אותו בזירות לחימה נוספות.

בעבר כבר הסתבר כי איראן בוחנת אמצעי לחימה במקומות שונים ומכניסה אותם לשימוש בזירות אחרות. כך למשל, מטעני שהופעלו נגד צה"ל בלבנון הופעלו גם נגד הכוחות האמריקניים וכוחות הקואליציה בעיראק והחות'ים משתמשים בהם גם בתימן.


סא”ל (במיל.) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, תוך התמקדות באיראן, טרור והמזרח התיכון. שירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. סגל כותב עבור מרכז המידע למודיעין וטרור במרכז למורשת המודיעין (מל”מ), ומשמש כיועץ בתחום מחקר סיכונים ואיומים לחברות פרטיות.

הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. העולם הערבי לא מחפש אותנו בחוץ. הבעייה בבית פנימה הביון המדורדר היכניס את הכסף הסעודי הדובאי קטרי בתוך מדינת ישראל כל ארגוני הביון בעולם וכספם נימצא פה כדי להרוס ולהחריב אותנו. משהו לא בסדר בביון הישראלי נתנו לו כח מטורף והוא מפנה אותו נגד עמו משרת גורמים זרים.
    בימינו מילחמות קונבנציונאליות פסה כי עולם הביון המודיעין עושה הכל. זו הסיבה שקיבל כח אדיר בטרוף. הבעייה שהביון מדורדר זה לא הביון הניפלא של איסר הראל. הוא הכניס לפה ממשלת צללים זרה מה שניקרא הניו וורלד אורדר בשיתוף עם ביבי וכל השאר. להם האינטרסים שלהם. גם אצולת הממון של המיפרץ המיפרסי שגם היא ניכנסה פנימה וגם הביון הארופי ואחרים שמחוברים לסדר העולמי החדש. שהיקים קנטרי קלאב עולמי , והשמנה והסלטה של העולם כולו נימצאת שם.
    יש פה זרים ששולטים בנו. ולהם האינטרסים שלהם שהם לא שלנו. אצולת הממון של המיפרץ פוחדת מאיתנו פחד מוות מהמשיח היהודי שיבוא ויחריב אותם ואת דתם. נתנו להם היזדמנות פז להיכנס עם כספם שמוזרם כשוחד וקנה את כל הפקידות הבכירה. אם המוסר הערכיות האידיאל יעלם המשיח לא יבוא . במילחמה לא יכלו לנו בשוחד יוכלו להרוס אותנו. וככה הביון הארופי שנימצא פה הורס ומחריב אותנו וככה הביון האמריקאי הביון הרוסי הסיני ההודי כולם חוגגים על העם. חיברו אותנו לממשלת צללים עולמית שמנהלת אותנו. בעייתה של ישראל היא זו. האויבים שבבית שזה האליטות. הם חייבים ללכת.
    חייבים לחזור לאמונה באלוהים- העיברייה התנכית. להישתחרר מהאליטות כולם ביבי ליכוד וכל ארגוני הפשע שמאכלסים את הכנסת. לסגור את הבגץ הביון המדייה שגם מתוכנתת ומהונדסת על ידי אותה ממשלת צללים זרה. לסגור את המישטרה לסלק את מאות אלפי הזרים להישתחרר מהגמרא האלילית הפגנית .לייצר מודל של מאמין שהולך לצבא מגיל 18 ולעבודה ולפרנסה עצמית .להישתחרר מאהרון ברק ודרכו האלילית.
    זו היתחדשות מהפכה. הם כולם אוטומטים מובלים כל האליטות בשרות הפשע המאורגן הבנלאומי שנימצא בארצות הברית. חייבים להיתנתק מאמריקה ולייצר אחרת מערכת יחסים מיסוג אחר שניסמכת על אלוהים ולא עליה. כשיהיה מוסר אז גם הגב האלוהי יופיע.
    לנו גורל אחר מאומות העולם. העולם מדורדר אפל דרקנטי כנעני אלילי. לנו גורל שונה כי העם הניבחר אנחנו. לא הזענו אלפיים שנה בשביל מה שהיום הכה מדורדר. אלפיים שנה שילמנו מחיר בגלל שהסבנו עורף לאלוהים יצאנו נגדו כשהשיא היה השואה. לנו מחויבות לאל התנכי העיברי. הוא המפרנס ומזין ומנהיג אותנו לא ארצות הברית ולא הסדר העולמי החדש. אנחנו שונים אחרים. אז כניראה צריך אחרים אליטות אחרות. נאמנות ישרות מוסריות צנועות כמו הנבואה.

  2. איראן פגעה בארהב רבות
    וארהב לא גמלה לה
    אני מקווה שהחשבון יגמר
    לארהב יש יכולת למוטט את איראן בקלות רבה.
    הפצצת כל מתקני הגרעין.כל בסיסי ומפעלי הטילים.
    חיסול כל בסיסי חיל הים.האויר ומשמרות המהפכה.
    מתן אור ירוק לישראל לריסוק החיזבאללה
    תוך השתתפות בפועל.ועוד מבצע מול החמאס.
    וזהו אין יותר סיוע מאיראן לחמאס ולחיזבאללה.
    מה שיפגע קשות בשני ארגונים אלה.