הבחירות המקדימות בליכוד: ניצחון חשוב לנתניהו

למרות הביקורת הקבועה בתקשורת על הרכב הרשימה והטענות לכשלון, רה"מ הצליח לקדם את המועמדים המועדפים עליו וזכה לתמיכה גורפת מחברי התנועה

בחירות דמוקרטיות וממלכתיות. הפריימריז באשדוד | פלאש90

ושוב פרשני התקשורת בשלהם. המציאות מראה דבר אחד אבל הם בונים תילי תילים של תיאוריות הפוכות לחלוטין שאולי נשמעות היטב, אבל כמו שההיסטוריה הפוליטית המודרנית של ישראל מלמדת אותנו, אין בינן לבין המציאות כל דבר. כך הוכיחו גם הבחירות המקדימות בליכוד שנערכו השבוע.

תנועת הליכוד נאשמת מזה שנים בהיותה מפלגה של איש אחד, אלא ששוב העובדות מראות אחרת. ביום שלישי השבוע הלכו 72 אלף אזרחי ישראל וחברי הליכוד והצביעו לרשימה מגוונת וראויה, שכמובן לא מצאה חן בעיני כמה פרשנים מומחים.

כבר בראשית ספירת הקולות מיהרו בתקשורת לקבוע שנתניהו נכשל ואילו יריבו הגדול מבית גדעון סער ניצח, אלא שגם כאן המציאות מראה אחרת. מאז שסער הפך לחבר כנסת בשנת 2003 זהו הישגו הדל ביותר. בפריימריז של 2005 הוא זכה במקום השלישי ואילו בבחירות המקדימות של 2008 ו – 2012 הוא זכה במקום הראשון בפער ענק מהבאים אחריו. הפעם הוא הגיע למקום הרביעי בלבד בהפרש של אלפי קולות מהבאים לפניו. בשורה התחתוננה, ראש הממשלה ביקש למנוע מסער את המקום הראשון והוא הצליח מאוד.

ההישג של נתניהו מתחדד לנוכח העובדה שסער קשור לשטח הליכודי בעבותות והוא קיים מערכת פריימריז ארוכה ללא הנטל של נשיאת אחריות מיניסטריאלית, בעודו זוכה לרוח גבית מהתקשורת. על פי פרסום של 'דה-מרקר', סער גייס בשנים האחרונות סכום של 1.6 מיליון ש"ח מתרומות שונות, בעוד חברי כנסת מכהנים הוגבלו בתקציב שגודלו כרבע מכך.

התקשורת התעלמה לחלוטין גם מהעובדה שמועמדים חדשים כמו יואב גלנט (מקום שישי) וניר ברקת (שמיני), לצד ותיקים כמו יריב לוין (שביעי) ואמיר אוחנה (מקום 18), הצליחו בעזרת התמיכה של ראש הממשלה להגיע למקום גבוה בהרבה מעבר לכל מה שאחד מהם ציפה וקיווה. מתפקדי הליכוד גם הוכיחו את תמיכתם בראש הממשלה כאשר הצביעו ברוב גדול בעד הצעתו לשלושה שריונים נוספים ברשימה.

פוליטיקה ליכודית פנימית

וזה בדיוק העניין עם פרשנים פוליטיים. ממרום מושבם ביציע קשה לעיתים להבין את הדינמיקות של הפוליטיקה הפנימית. הם לא יורדים לעומקם של דילים ולצרכי הישרדות של מועמדים, ובמקרה של הליכוד זה נכון עוד יותר. בהקשר הזה, מגוחך לשמוע את הטענה כאילו ראש הממשלה הפסיד במחוזות, אותם בוחרים כמה מאות חברי מרכז במה שמהווה ביטוי לאותה פוליטיקה פנימית דינמית.

עוד אחת מהטענות שעלו הייתה ש'הליכודניקים החדשים' הכריעו את הבחירות או לפחות השפיעו עליהן בצורה משמעותית כאשר מועמדם ניר הירשמן קיבל כ-9,000 קולות. ברור שאת הקולות הללו הוא קיבל הודות לדילים שעשה עם אחרים, ולמעשה כוחם של 'הליכודניקים החדשים' כיום מסתכם כנראה בלא יותר מ-3,000 מתפקדים.

מצביעים בפריימריז בליכוד | פלאש90

אחת הטענות הבולטות שהשמיעו פרשנים כמו אמנון אברמוביץ' הייתה שרשימת הליכוד מורכבת ברובה מגברים לבנים אשכנזים. גם אם נעזוב לרגע את העובדה שטענות אלו לא מדויקות עובדתית, הרי שביקורת מסוג זה היא שיא ההתנשאות והצביעות של אנשי התקשורת, שהם ברובם גברים ואשכנזים.

אותם פרשנים סבורים שחברי הליכוד מצביעים לפי המוצא או המגדר, אלא שהם מתעקשים להוכיח פעם אחר פעם לא ולא שהם מצביעים על פי מה שהם חושבים שטוב למדינת ישראל. לזה קוראים מפלגה דמוקרטית, בניגוד למפלגות אחרות בהן שורר שלטון יחיד ואדם אחד הוא זה שקובע את הרכב הרשימה.

הניסיון להגחיך את רשימת הליכוד בכל מחיר הוא כמובן לא חדש. כפי שהראה עקיבא ביגמן ב'ישראל היום', מדובר בתופעה היסטורית שחוזרת על עצמה מדי ארבע שנים. כך למשל, ב-2013 נכתב כי הליכוד "הופך ללאומני ומלוכני", וב-2009 הייתה המפלגה "שבויה בידי הימין הקיצוני". ב-2002 כתבו ב'הארץ' על כך ש"הפשיזם כבר כאן", וב-1986 טענו במעריב ל"לאומנות ושנאת ערבים". הכותבים אולי השתנו אבל המגמה ברורה. דבר אחד שלא השתנה היא העובדה שתנועת הליכוד תמשיך לייצג את המחנה הלאומי הגדול בישראל, ותעשה זאת בדרך דמוקרטית וממלכתית למרות האף העקום של הפרשנים באולפנים.


אלי חזן הוא מנהל אגף הסברה וקשרי חוץ של תנועת הליכוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. ובכל זאת, גדעון סער הוא נציג נאמן של הדיפ סטייט ובכל תפקיד מתפקידיו הוא פעל לחיזוק האג'נדה שלהם. הוא פעל לחסימת חקיקה לאומית בוועדת השרים לענייני חקיקה; הוא חוקק את החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים כך שיוגדל כוחם של השופטים בוועדה על חשבון כוחם של נציגי ממשלות ישראל; כשר חינוך הוא העביר תקציבי חינוך מיו"ש למגזר הערבי, וקידם תוכניות לימודים מסוג תוכנית לימודי הערבית של "קרן יוזמות אברהם" המפארת טרוריסטים בחסות ה"דו קיום".

    http://rotter.net/forum/gil/19925.shtml

    http://rotter.net/forum/scoops1/510581.shtml

    http://rotter.net/forum/gil/21645.shtml

    1. לצערנו המאמר אינו צודק. גלעד ארדן היה צריך לעוף מהרשימה אחרי ההתנהלותו העלובה מול אלשיך. דווקא ההתנהלות הזו סימנה אותו כמי שראוי לעזרת הגייס החמישי. השם החביב הזה כביכול "הליכודניקים" הוא הביטוי המאלף לסגנון העבודה של הבולשביקים. את שיטת העבודה שלהם מתאר אנטוני ביוור בספרו הפלישה לנורמנדיה עמ' 62:;אף הקומוניסטים שפעלו מאחורי הקלעים, היטיבו להסתנן [לרזיסטאנס] מכולם, ועשו שימוש בטקטיקת ה" ח ד י ר ת נ ו ת " ה ק ל ס י ת שלהם. הם השתמשו בתחבולות שונות כדי להכניס את נציגיהם, לעיתים בתפקיד מוסווה, לוועדות המוסדות של הרזיסטנאס, ואז היו משתלטים עליהם מבפנים, תוך שהם מותירים מראית עין של אחדות" אחד מהמטרות שלהם הוא להביא לקרע בין הליכוד לדתיים ולחרדים. שתוף הפעולה בין החרדים והליכוד הוא לאחרונה מבסיסי הכוח של הליכוד והימין. שרן השכל למשל מציגה עמדות חילוניות קיצוניות כדי להביא לקרע בין הליכוד לדתיים. המסורת של הליכוד ובעיקר חרות ההיסטורית הינה כיבוד הדת וסמליה, אגב זהו אחד המאפיינים של ימין אמיתי בכל העולם המערבי בארצות הברית למשל הרפובליקנים. אם הליכוד לא יתעשת באומץ ובכח הם יפוררו אותו מבפנים. דרך נוספת להאבק בהם, תהיה באמצעות התפקדות של המוני מתנחלים לליכוד כמשקל נגד לגייס החמישי הזה

  2. כמה רעש ובלבולי שכל. הרשימה עוצבה באופן מכריע על ידי הליכודניקים החדשים. 9123 הקולות של ניר הירשמן מהליכודניקים החדשים מבטאים באופן די מהימן את כוחנו. אתר מידה, כמו גם מירי רגב ושאר הצווחנים דאגו לצבוע אותנו בצבעים של בוגדים, אז אל תספרו לנו סיפורים על דילים שהביאו לבחירה בהירשמן. בסביבות ה-7-8 אלפים ליכודניקים חדשים שינו מקצה לקצה את מיקומי האנשים ברשימה. אדלשטיין וכץ היו מוצאים עצמם בתחתית העשריה הראשונה. ברקת וגמליאל יורדים כמה מקומות טובים כמו גם הנגבי ושטייניץ שכנראה היו נאבקים בתחתית. פטין וברק חייבים לנו את מקומם. אך הפעם היו אלה רק 7-8 אלפים ליכודניקים חדשים ואוטוטו המספר יקפוץ ל-15 שכבר פקודים ולאלה שיבואו אחריהם. הליכודניקים החדשים שידרגו את הרשימה והשביחו אותה: דחקו לאחור את הרעשנים והמתגוששים, את כוכבי הסלפי ושאר התופעות הפופוליסטיות-פשיסטיות. במקום להגיד תודה (וזאת לאחר שאתם מתנאים בתוצאות), אתם ממשיכים, כמו יואב קיש (הקישקוש) לספר סיפורים על כך שלכל היותר מדובר על 3 אלפים. תמשיכו לספר סיפורים. אנחנו פה בשביל לתקן את הליכוד ולא בשביל הכבוד. למזלנו כל מי שהיום התחיל את מסע הבחירות שלו לפריימריס הבא מבין שהוא צריך אותנו ואנחנו רושמים. רושמים מתי פועלים לאור אינטרס של ועדים. רושמים כאשר נובחים ומקללים. רושמים כאשר מפקירים את אזרחי ישראל. אנחנו פה עד הנצחון.

    1. פעם אתה 'ליכודניק חדש', פעם 'ירושלמי', פעם 'חייל שרצה ללכת לים' ואפילו 'ירושלמית'…נראה שיש לך קצת בעיית זהות

    2. חייב להודות, אני גם ליכודניק חדש וגם ירושלמי (לא ירושלמית). אשר לים, ככה ככה. יש אומנם בירושלים (י-ם) אבל לא מעבר. אה, וגם הצבעתי ליכוד אבל בעל צורך עז להפוך אותו ליותר טוב כי אני רוצה שהמפלגה שמובילה את המדינה תהיה המפלגה הכי טובה שיש.

    3. אתם הליכודניקים החדשים קיבלתם רק לפני זמן ספור נוקאוט מנתניהו והליכודינקים הוותקים, מנסים להכניס תודעה כוזבת שהשפעתם, אבל מספרים והעובדות מדברות בעד עצמן.

      הרשימה השחורה שלכם שלא רציתם אותה ממקומת יותר גובה ממה שצפיתם וסבירות לא רעה שתתוצב בכנסת הבאה למורת רוחכם : מאי גולן, פנחס עידן, ציפי חוטובלי, דוד אמסלם, זאב אלקין, יואב גלנט, יריב לוין, מירי רגב, חיים כץ.

      אמיר אוחנה, שטייניץ הגיעו למקום שלהם רק בזכות ידו הארוכה של נתניהו ולא כל השפעה אחרת,
      רשימת הממולצים אחרת שלכם: כץ , אדלשטיין , דיכטר, אקוניס, גמילאל, ברקת, ואלה ששהצבעתם נגדם: יואב קיש, דוד ביטן, איוב קרא הכל קרה בנסיבות הליכוד הישן והשחור כהגדרתכם.השפעתכם עליה עד כדי שולית. לא יותר מזה. כנל לקרן ברק ומולה, כל האנשים החדשים שנבחרו לרשימת הליכוד לא ידעתם על קיומם עד לפני 48 שעות.

      שרן השכל ויהודה גליק משלמים את מחיר התרפסות והפזילה לאנשיכם. הרבה יותר מקום נמוך.

      מרכז הליכוד הוותיק ונאמני ביבי הכריעו את הכף רשימת הליכוד לכנסת 21 : ברצותם יגעו גבוה וברצותם ירידו למטה. גדעון סער הבטחה שלכם להפלת נתניהו ירד מראשון לחמישי.

      לפחות 90% מהליכודניקם החדשים לא מצביע ליכוד וודאי, וכל השאר שכן מחליט להצביע לא יודעים מה זה ליכוד.

      קרב שיבוש התודעה שנעשה בתשקורת ועל ידי פרסום מטעמכם לא יצליח לכם!

    4. אין ספק שזה שמידה מסויימת של הונאה עצמית בריאה לבריאות.

    5. אם יש לכם כל הרבה כוח כמו שאתה טוען, למה שלא תרוצו עם רשימה משלכם? אה, נכון. כי הרבה יותר קל להתעלק על מוסד קיים ולהרוס אותו מבפנים.

    6. כנראה שהליכוד הצליח לעקור רק חלק מהעשבים השוטים – הליכודניקים החדשים. השמאלנים המוסווים לליכודניקים, תקעו מאחז חזק בתוך הליכוד. ראשי הליכוד חייבים להתעשת ולמצוא דרכים לסילוקם הגייס החמישי מתוך הליכוד.

    7. אדלשטיין וכץ סיימו מקום 2-3 בפריימריז הקודמים בלי העזרה שלך…., איך מפה הגעת לתחתית העשירייה רק אתה יודע.

      הנגבי ושטייניץ שתמכו פומבית בליכודניקים החדשים ירדו 3-4 מקומות מ2015 .

      מה זה משנה אבל.. רשימת הליכוד ימנית וחזקה יותר וזה מה שחשוב אז שיהיה לך לבריאות.

    8. רוח הדברים שלך מצביע על אגו מנופח, נקמנות זולה ועל אישיות אינפנטילית. דומה לאנשים שיש להם שקל יגידו שיש להם מיליון…שמעתי את ניר ואת אחרים מ"החדשים" שלכם: יהירות מחליאה ואין כל קשר לעקרונות בסיסיות של תנועת הליכוד.
      מקווה אני שנתניהו בחוכמתו ידע לנקות את התנועה שהינה היחידה הליברלית ופטריותית בישראל מפסולת של הליכודניקים החדשים.

  3. בתור פאשיסט וותיק יש לי עצה למידה.
    תפסיקו עם ההתקרבנות והאשמת התקשורת.
    אתם חושבים שביבי ניצח ? סבבה. תכתבו מדוע
    וזהוא. בהצלחה בבחירות. ודרך אגב אם אבי גבאי מחפש עבודה אחרי הבחירות, בבאר שבע
    התפנתה משרה חשובה.

    1. צר לי, אבל אבי גבאי תפוס. אחרי הבחירות הוא הולך להיות נהג אוטובוס בשבת.

  4. ההישג של גדעון סער בפריימריז הוא עדות לחולשתו של נתניהו במרכז הליכוד, ולפחות ע"פ מירי רגב ההשפעה של הליכודיניקים החדשים משמעותית והיא תולה בהם את האשמה שהיא לא נבחרה במקום טוב

  5. ימין ושמאל דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.
    רק זהות תדאג לחירות שלנו

    1. אז איזה פתק לשים עבור זהות? מה הסימן?

    2. מפלגות "ימין" קיקיוניות שלא עוברות את אחוז החסימה – תרגיל של השמאל לפיצול מחנה הימין ול"שתייה" של קולות ימניים שמקטינה את הכוח של מפלגות הימין הגדולות.
      מפלגות כמו "זהות" ו"עוצמה" הן מפלגות בשירות השמאל. אם הליכוד יושב באופוזיציה אין מצב שבן ארי/מרזל/פייגלין יושב בראשות הממשלה. אם הליכוד באופוזיציה – השמאל בשלטון. אין שום מצב שהליכוד באופוזיציה והימין הקיצוני בשלטון. ואם השמאל עולה לשלטון הוא כבר ידאג להביא אותנו לעוד מצב בלתי הפיך כמו הסכם אוסלו.
      אם רוצים להביא לפירוק ההתנחלויות (כן, גם אלו שבתוך הקו הירוק), למתן תעודת זהות כחולה למיליון פליטים, להתפוצצות של אוטובוסים, לשריפה של מסעדות ולמות תינוקות בזרועות אימותיהם המתות – עדיף להצביע ישירות למרצ מאשר למפלגות הפרוקסי של השמאל בראשות ברוך מרזל, איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי ומשה פייגלין.

    3. הליכוד מייצג מרחב אידיאולוגי מאוד מסויים שוודאי לא מכסה את כל מחנה הימין.
      לכן, באופן טבעי נוצר מצב שבו זרמים רבים לא מרגישים שיש להם בית בליכוד ונאלצים ללכת למפלגות משלהם.
      זה התחיל מהלח״י והמשיך דרך המפד״ל והגיע לעוצמה יהודית, זהות והימין החדש.
      והימין עוד לא למד.
      זהות רה״מ תקבע ע״י מספר ממליצים בכנסת ולכן צריך שמקסימום אנשים יצליחו להכניס ייצוג וזה דורש מרחב דעות גדול ככל האפשר שיחשב לגיטימי.
      השמאל היה חכם ושמר על אחדות המחנה. גם כשהוא מפוצל לחד״ש, מרץ, העבודה, התנועה, חוסן לישראל ויש עתיד זה עדיין גוש חוסם גדול שיכול להשיג רוב בכנסת.
      השמאל הצליח להכניס לליכודניקים רבים לראש שזה לגיטימי לירות בתוך הנגמ״ש ולהציב ג.ג. אידיאולוגים בתוך המחנה. שמונחים כמו ״קיצוני״, ״מתון״, ״שפוי״, ״הזוי״ ו״נורמלי״ הם לגיטימים.
      כך השמאל יצר קבוצות קבוצות שלא עוברות את אחוז החסימה ולא יצטרפו לליכוד כי לא יספרו אותם שם(תשאל את פייגלין שפעם אחת הורד באמצעות שלל תיקוצים ממקום 15 למקום לא ריאלי ופעם אחר כך נכנס רק כדי להתמודד מול משמעת סיעתית ומשמעת קואליציונית שהופעלו בלי לדרוש רוב בסיעה/קואליציה) והחליש את הימין והבטיח לעצמו כח גדול בכנסת.
      זו הסיבה שהימין לא מצליח להשיג הפיכה שלטונית.
      כל זמן שכל ראשי הליכוד מנתניהו עד רגב מסרבים למחות על זה המצב לא ישתנה.
      לכן, בינתיים, מי שרוצה למנוע רוב לשמאל חייב אבל חייב לתרום למניעת הליכת הקולות הללו לפח ולהצביע דווקא למפלגות הקטנית(זהות, הבית היהודי, עוצמה יהודית, האיחוד הלאומי והימין החדש).

    4. וידוי

      אני, חבר מרצ רשום, תורם ל"עוצמה יהודית" ול"זהות": ככל שיותר קולות ימין יתבזבזו על מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה, כך יגדלו סיכויי השמאל להרכיב קואליציה אחרי הבחירות. זו הסיבה שהרבה חברי מרצ כמוני תורמים כסף ל"עוצמה יהודית" ול"זהות". חבל שהקרן החדשה מנועה מלתרום להם, אחרת היינו רואים אותה בראש התורמים ל"עוצמה יהודית" ול"זהות".

  6. הייתי מוסיף גם שרבים ממצביעי הליכוד בעלל לא הבלינו במין או במוצא של המועמדים כאשר הם הצביעו. עניינו אותם יותר עמדות, הישגים, אמינות ומקצועיות(עד כמה שניתן להבחין בכל אחד מהנ״ל).
    אלו אנשי התקשורת שלא מסוגלים להפסיק לספור נשים/מזרחים/ערבים. אני מבין שמבחינת אותם אנשי תקשורת אלו לא קבוצות שוות לגברי יהודי אשכנזי.

  7. בפעם הבאה שעורך אתר מידה יבקש את תמיכתי (הכספית, שניתנה בשמחה בעבר) אני אפנה אותו למאמר הזה.

  8. בדיוק מיקי זוהר אמר ברשת ב שלצערו החדשים עיצבו את פני הרשימה ולכן הוא וביטן נדחקו לאחור. אך מי אני שאומר אחרת…

  9. איך הנגבי השמאלני נשאר בליכוד לא מבין גם רגב צריכה לעוף כתומכת התנתקות.

  10. העובדה שפנחס עידן וחיים כץ במקומות די טובים ברשימה היא ענין מדאיג מאד.
    מדובר על שני נציגים מובהקים של ההסתדרות המושחתת.
    מאחר ונתניהו מייצג ימין כלכלי חופשי, כם הוא אמור להיות מודאג.

  11. הליכודניקים החדשים השתלטו על הליכוד, אם לא יעשו משהו, הם ימשיכו לגנוב מנדטים מן הימין.

    1. בדיוק ההיפך, הליכודניקים החדשים הוכחו במלוא חולשתם. כל מי שהם תמכו בו, למעט הגדולים (אדלשטיין וכץ), דווקא איבד קולות של ליכודניקים ישנים. ראו סילוקם של גליק וקורן מהרשימה, דחיקתה לתחתית של השכל ואפילו מקומו הבינוני ביותר של הנגבי. יש אולי כמה אלפי קולות של ליכודניקים חדשים, אבל הרבה יותר ישנים שיימנעו מלתמוך במועמדיהם ולכן יצא שכרם (תמיכת הליכודניקים החדשים) בהפסדם (דחיקתם מהרשימה)