ונצואלה: הרוגים בעימותים בגבול, הממשלה סירבה לקבל סיוע הומניטרי

למרות המחסור והרעב החמור, משטר מאדורו הורה לצבא לחסום את הגבולות ולמנוע כל כניסה של מזון וציוד רפואי שנשלח מארה"ב ואירופה

"אנחנו לא קבצנים". מחסומים שהוצבו על גשר המחבר בין קולומביה לוונצואלה | טוויטר

כוחות של צבא ונצואלה הרגו אתמול (שישי) שני תושבים בכפר הסמוך לגבול עם ברזיל, לאחר שאלה נחשדו בסיוע לשיירה המובילה סיוע רפואי ומזון לוונצואלה. החיילים נכנסו לכפר ופתחו באש על תושביו, ממנה נהרגו גבר ואישה ועוד רבים נפצעו.

למרות המצב הכלכלי הקשה במדינה והמחסור החמור במזון וציוד רפואי, נשיא ונצואלה ניקולס מאדורו הורה לסגור את הגבולות עם ברזיל וקולומביה במטרה למנוע את הכניסה של סיוע הומניטרי שגויס ברחבי העולם. לטענת מאדורו, המצרכים שנתרמו בידי ארה"ב ומדינות אחרות הם חלק ממזימה פוליטית לפגוע במשטרו והכנה לפלישה צבאית זרה.

מנהיג האופוזיציה וראש האסיפה הלאומית חואן גואידו, מי שרק לאחרונה הוכר על ידי ארה"ב ו-30 מדינות אחרות כנשיא הלגיטימי של ונצואלה, פרסם לאחר האירוע הודעה ובה גינה את מאדורו ואת הצבא הנאמן לו. "תוצאות הפשע: הרוגים ופצועים", כתב גואידו והוסיף: "בשעה גורלית זו עליכם להחליט באיזה צד אתם. לכל אנשי הצבא: בימים האלה אתם תגדירו איך ההיסטוריה תזכור אתכם".

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, שפועל במסגרת המאמצים הדיפלומטיים האמריקנים בוונצואלה, אמר ביום רביעי שעבר כי הוא מקווה שהצבא יסרב לעצור באלימות שיירות שינסו להיכנס למדינה. "סוף השבוע הזה ילמד אותנו הרבה על משטר מאדורו. אני מאמין שהחייל הפשוט לא הולך לעצור באלימות את עובדי הסיוע". לדברי רוביו, כבר כיום קיימת "התנגדות רבה" בשורות הצבא למאדורו, מה שגורם לקצינים בכירים להטיל ספק בכך שהחיילים יבצעו את הפקודות.

דבריו של רוביו נאמרו בעקבות החלטת מאדורו לפרוס כוחות צבא, כולל רכבים משוריינים, בגבול עם ברזיל. חלק מתושבי האזור הקימו מחסומים כדי לעכב את תנועת הצבא, וכך התפתח אירוע הירי אתמול בו נהרגו שניים מהם. מכיוון שבוונצואלה קיים מחסור חמור בציוד רפואי, הפצועים הועברו לטיפול בבית חולים בברזיל.

"מאות אלפים עלולים למות"

כפי שדיווחנו בעבר, קנה המידה של המשבר הנוכחי בוונצואלה הוא עצום ובלתי נתפס. בשנת 2018 לבדה, הכלכלה הצטמקה ב-18%. בסוף השנה שיעור האינפלציה נסק עד מיליון אחוזים,  ועל פי תחזית של קרן המטבע הבינלאומית, הוא צפוי להגיע ל-10 מיליון אחוזים כבר במחצית 2019.

גוגל מפות

בכל רחבי המדינה יש הפסקות חשמל תכופות, מחסור חמור במזון ותרופות, בעיות ביטחון אישי מתגברות ושיעורי רצח ותת-תזונה מהגבוהים בעולם. על פי דו”ח של האו”ם, יותר משלושה מיליון בני אדם נמלטו מהמדינה מאז 2015, העזיבה ההמונית ביותר בהיסטוריה של המדינה.

לפני כחודש חואן גואידו הכריז על עצמו כנשיא לתקופת ביניים ובין הדרישות שהציגו המפגינים נגד מאדורו הייתה מתן אפשרות לכניסה של סיוע הומניטארי למדינה. "מאות אלפים עלולים למות אם לא יגיע סיוע", אמר אז גואידו ופנה למדינות השכנות בבקשה שיאפשרו לאספקה להגיע דרכן.

ארה"ב, קנדה ומספר מדינות באירופה ודרום אמריקה גייסו לצורך העניין סכום של כמאה מיליון דולר, והסיוע היה אמור להיות מועבר בדרך היבשה מקולומביה וברזיל וכמו כן דרך הים מן האי השכן קוראסאו.

בתגובה לכך החליט כאמור מאדורו לחסום את הגבולות ולשלוח לאזור כוחות ביטחון, וכמו כן איים ליירט כל מטוס שינסה להעביר סיוע למדינה. הנשיא הכחיש כי ארצו זקוקה לסיוע כלשהו ואמר: "אנחנו לא קבצנים ומסוגלים לדאוג לעצמנו". בכירים בממשלתו הגדירו את המזון שנשלח בידי ארה"ב כ"מזוהם ורקוב", והסכימו לקבל רק מוצרים שנשלחו מרוסיה. מנגד, באופוזיציה הביעו חשש כי במידה וכספי הסיוע יעברו דרך הממשלה, מרביתם פשוט ייעלמו בידי פקידים מושחתים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. חברים, זהו גן העדן הסוציאליסטי שהבטחתי לכם!

  2. זהירות! זה מה שקורה כאשר ההצבעה חסרת אחריות. בונצואלה התמוטטות היה משהו דומה בבולגריה לפני שנים. אצלנו גנץ צרף את ניסנקורן כדי שיהיה שר עוצר. שר עוצר כזה יביא את הדוגמות הסוציאליסטיות שלו ויהרוס את הכלכלה. ניסנקורן ימחק את ההישגים של נתניהו וגם את חשבונות הבנק שלנו. זה באשר לכלכלה, ובאשר לעצם קיומנו: בני גנץ, גבי אשכנזי ובוגי יעלון נוהגים כמו היהודי ההונגרי קסטנר.
    שאלה איך קרה שבסוף למחמת העולם השניה שככבר היה ברור שגרמניה נוצחה, הצליחו כמה אלפי חיילים נאצים איך לחסל את יהודות הונגריה שמנתה כמה מאות אלפים? תשובה על ידי הונאה על ידי רמאות. אמרו שכדאי ללכת למחנות, לא רע שם הרי קיבלו גלויות שכך נטען בהן מאנשים שהכריחום לעשות כך. בעזרת הרדמה זו, הצליחו הגרמנים הנאצים בעזרת היהודי קסטנר להונות את יהדות הונגריה ולהביא לחיסולה הפיזי. קסטנר נהג בדרך של השמאל הפרוגרסיבי בישראל. קסטנר שלל כל דרך של התנגדות התקוממות נגד הנאצים או אף בריחה. כל שלושה רמטכ"לים לשעבר אלו, גנץ, אשכנזי ויעלון תחילה מסתירים אחר כך רומזים ותמיד ממליצים על דבר מה מעורפל לא ברור שיש לעשותו. כך אירופה העכשיות בעזרת שלושה נבלות אלו (השמאל שבשמאל) אם ישמעו להם בעניין נסיגות חד צדדיות מכל הנכסים האסטרטגיים – תביא לחיסול המדינה על מליוני יהודיה. אף אחד מרמטכ"ים אלו איננו מדינאי וכולם ביחד עם שותפם יאיר לפיד חסרי ידע בניהול מדינה. גנץ הבטיח שיביא מומחים אירופים לנהל לנו את מדינתנו. לפי אהדת אירופה והתוכנית לנסיגה חד צדדית אפילו ללא שום תמורה (כבר לא מדובר על שלום) יחסלונו סופית. זאת בעת שמתבררת לכל האלימות והרצחנות הערבית והמוסלמית שאינה שונה מזו של השותפה הנאצית.

    באשר למסע הבחירות של גנץ: בכל הופעה שלו מושמעות ללא הפסק קריאות התפעלות קולניות מקהל שומעיו. ברור שזה מבויים ושאלו סטטיטים העושים את מלאכתם. ההופעות שלו מזכירות מאוד את הסדרות הקומיות שהיו בטלויזיה לפני שנים רבות. בסדרות אלו בכל פעם שהתכוונו להצחיק, הושמעו צחוקים בעוצמה לפי דרגת הקומיות המכוונת באותה הסצנה. כך גם קריאות ההתפעלות מהקהל של גנץ.

    1. למתחלחלת זה לא משנה מי יהיה בשלטון בסופו של דבר גם אנחנו נקרוס כלכלית אין דרך מילוט.
      הדרך היחידה לפתרון הקונפליקט הכלכלי הזה הוא להכריז על כל משאבי כדור הארץ כמורשת המשותפת של כל תושבי העולם.

    2. פרופסור זה רעיון נפלא!
      בוא נתחיל בכך שהפרופסור יתחלק בביתו הפרטי עם עניי העיר שהוא גר בה.
      אחר כך נראה מה הלאה.