פיוס או פיצוץ? כל מה שצריך לדעת על פסגת טראמפ-קים השנייה

כישלון לייצר מפת דרכים לפירוק צ. קוריאה מנשק גרעיני, תוך העמדת מנגנון של פיקוח יחד עם הקלה בסנקציות, ישפיע לרעה על אסיה כולה

האם הפעם זה יצליח? טראמפ וקים בפסגה הראשונה בסינגפור | Shealah Craighead

במהלך היומיים הקרובים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג-און יפגשו בבירת וייטנאם האנוי לפסגה השנייה בנושא הגרעין, פסגה אשר בה שני הצדדים יצטרכו להראות התקדמות.

צפון קוריאה מקווה לשכנע את וושינגטון שהיא נמצאת על המסלול הנכון לעבר התפרקות מנשק גרעיני, מה שאמור להוביל להקלה בסנקציות שהוטלו עליה וקידום של פרויקטים משותפים עם שכנתה מדרום שעד עתה הוגבלו בשל הסנקציות.

מנגד, האמריקנים רוצים לראות הוכחות חותכות לכך שפיונגיאנג נוקטת בצעדים אמיתיים להתפרקות מנשק גרעיני וכמו כן לפירוק תכנית הטילים השלה והמתקנים הגרעיניים.

בוושינגטון אמנם מצפים שצפון קוריאה תחל בפירוק חלק מן האתרים המשמשים לפיתוח הגרעין ופתיחת אתרים אחרים לביקורי פקחים, אך קשה להאמין שהיא תעשה את כל זה בזמן כה קצר. זהו תהליך שעשוי לקחת זמן רב, ובכל מקרה לא יהיה מהיר כפי שהנשיא טראמפ ניסה להציג לאחר הפסגה הראשונה בסינגפור בקיץ שעבר.

במצב הזה, גם האמריקנים וגם הקוריאנים צפויים לחפש פתרון יצירתי שיספק את שני הצדדים. פתרון אחד כזה יכול להיות בדמות של יצירת מפת דרכים שתאפשר לצפון קוריאה לקבל סיוע כלכלי ומנגד תאפשר לאמריקנים לפקח על תהליך הפירוז ולוודא שהוא נמשך גם לאחר הסרת הסנקציות.

השאלה הגדולה היא מה כל אחד מן המנהיגים מחשיב כ"גביע הגרעיני הקדוש שלו", כזה שיאפשר לכל אחד מהם להצהיר בסיום הפסגה על כך שכל מטרותיה הושגו בהצלחה. בעבר, דרשו האמריקנים מקים פירוז מוחלט, ודאי, ובלתי הפיך לפני הסרת הסנקציות.

אך בשבועות האחרונים הטון שנשמע מכיוון הבית הלבן היה פחות נוקשה, ונראה כי כעת טראמפ מוכן לשקול הקלה מסוימת בסנקציות אם קים אכן יוכיח שהוא החל בתהליך הפירוק.

השפעה אזורית

מי שיעקוב בעניין רב אחרי פסגת טראמפ-קים השנייה הוא נשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה-אין. מון יקווה שמפגש הפסגה יוביל להסכם שייתן לממשלתו את האפשרות ליישם פרויקטים משותפים עם השכנים מצפון, וזאת במקביל לתהליך הפירוז.

נשיא דרום קוריאה מון | Jeon Han

במידה ומפגש הפסגה לא יוליד הסכם כזה הכולל גם פירוז, הביקורת נגד הנשיא מון בקרב פוליטיקאים שמרנים, פרשנים ואנשי ביטחון בדרום קוריאה, צפויה להתגבר. הם מתנגדים למדיניות הנשיא מכיוון שהם חוששים שהיא תוביל לכך שצפון קוריאה תזכה לשמור את הנשק הגרעיני מבלי לוותר על דבר. לטענתם, מדיניות הפיוס של מון מאפשרת לקים להשתמש בדרום קוריאה כמנוף לחץ על וושינגטון.

אותם מבקרים גם תוקפים את מון והנשיא טראמפ בסוגיית הביטחון. הם מאמינים שהחלטתו של טראמפ להקפיא את התרגיל המשותף שתכונן עם צבא דרום קוריאה מהסיבה שהוא הציב איום לצפון (טיעון שנשמע מצד פיונגיאנג במשך שנים), מאיימת על הביטחון הלאומי של דרם קוריאה ומסכנת את הברית הצבאית עם ארה"ב.

כישלון של פסגת טראמפ-קים השנייה לייצר מפת דרכים לפירוק מנשק גרעיני תוך העמדת מנגנון של פיקוח יחד עם הקלה בסנקציות, ישפיע לא רק על ארה"ב וצפון קוריאה אלא על אסיה כולה. במקרה זה, כל המעורבים יצטרכו לעבוד קשה כדי לחשוב על דרכים אחרות לפתרון הבעיה


ד"ר אלון לבקוביץ הוא עמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים ומומחה לדרום מזרח אסיה ולחצי האי הקוריאני. הטור התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת. סדרת הפרסומים מבט מבס”א מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. תעזבו את כל הדברים. הסיפור של הבחירות. הסיפור. זו התלונה על פדופיליה נגד גנץ. סיפור מבעית. השלדים של גנץ מתחילים לצאת מן הארון. הסיפור הזה יכול להציל את ארץ ישראל .

    1. אין לך מושג מהי פדופיליה. אולי אלגברה בסיסית תסביר לך את המצב. נסה לחסר 40 שנים מגילו של גנץ ותגלה שהוא היה נער באותה תקופה. פער של שנים ספורות במקרה ה"טוב" בינו לבין המתלוננת.מכאן שלא מדובר על פדופיליה וגם לא על משהו מזעזע במיוחד. נערים מטבעם אינם מאוזנים במיוחד בשלב גיל ההתבגרות והחרמנות מעבירה אותם ל דעתם. בעצמה טוענת המתלוננת שהוא לא נגע בה. מקסימום הראה לה את הנחש. ביג דיל. לבטח לא חוויה נעימה למי שחוותה את זה אבל מכאן ועד פסילת מועמד לראשות הממשלה יש פער עצום. לשון המעטה. ובנושא אחר,חבל שבנימין נתניהו כ"כ מסובך עם התלונות והשמועות. הוא ראש ממשלה מוצלח ומוכשר ונדמה שהחשפן צריך לעבור דרך ארוכה כדי ללמוד מעט ממה שנתניהו יודע. חבל.

    2. אוי השקרים השקרים. לקקן אחר כתב, איך יתכן האיש מג"ד בלבנון מה הוא עשה בכפר הירוק? הנערה בת ה14 מדברת על איש גדול. חשיפה של איש מבוגר בפני נערה צעירה זו פדופיליה. סטיה קשה וחמורה. האיש צריך להעלם מהבמה הציבורית לתמיד.