ראש מועצת הגולן: "חיכינו להכרזה כזאת 52 שנים"

חיים רוקח אמר ל'מידה' כי הוא מקווה שההכרה האמריקנית בריבונות תזניק את האזור מבחינה כלכלית. חתן פרס ישראל יהודה הראל: "הגולן הוא חלק מישראל לפני ואחרי טראמפ"

"הגולן הוא סמל חשוב". נוף החרמון והנשיא טראמפ | פלאש90

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, צייץ אמש (חמישי) בחשבון הטוויטר שלו כי הגיעה העת להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. הכרזה דרמטית זו הביאה לשלל תגובות נלהבות לרוב בקרב הציבור הישראלי והפוליטיקאים, ולהתייחסויות בינלאומיות נרחבות.

"לאחר 52 שנים, הגיע הזמן שארה"ב תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית ברמת הגולן, שלה חשיבות אסטרטגית וביטחונית מכרעת לישראל וליציבות האזור", ציין הנשיא טראמפ. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב וטען כי מדובר ביום היסטורי: "אני נרגש לספר שהנשיא טראמפ הכריז כי ארצות הברית תכיר בריבונותנו על רמת הגולן. אמשיך להנהיג מדיניות חוץ משגשגת ולהבטיח את מעמדה הבינלאומי האיתן של ישראל".

ראש המועצה האזורית גולן חיים רוקח הביע שמחה רבה על הצהרת טראמפ: "ההכרזה הגיעה באמצע שמחת פורים, וכמובן ששמחנו כפל כפליים. אנחנו מחכים להכרזה כזאת 52 שנה. נכון שההכרה הישראלית בריבונות על הגולן קיימת כבר משנת 1981, אבל הכרה של מדינות אחרות בכך תעזור לנו".

עוד אמר ראש המועצה אמר ל'מידה' כי הוא מקווה שההכרזה האמריקנית תסייע לפעול נגד חרמות בחו"ל על מוצרים המיוצרים ברמת הגולן. "הכרזה כזאת בארה"ב עשויה להוריד את החרם של ה-BDS, למשל נגד יקבי רמת הגולן. אני מקווה שתהיה לך השפעה כלכלית חיובית".

רוקח הוסיף כי לדעתו ההכרזה לא תשנה את היחסים בין היהודים לבין הדרוזים והערבים בגולן, על אף שגם כיום פומבית יש ביניהם המצהירים כי הם שואפים לחזור להיות אזרחי סוריה. "זה לא ישנה את היחסים המצוינים בין המועצה שלנו למג'דל שמס ובוקעאתא. יש שיתוף פעולה נהדר שנמשך גם ברמת התושבים. ביומיום שלנו אנחנו לא עסוקים בהכרה או לא בהכרה, אנחנו עסוקים בבנייה", הסביר.

סיום התהליך

יהודה הראל, ממקימי קיבוץ מרום גולן וחתן פרס ישראל להתיישבות, סיפר ל'מידה' כי מדובר ברגע חשוב להגדרתו אך לא היסטורי. "חמישה ראשי ממשלות שניסו להגיע להסכם עם סוריה, לא הצליחו לעשות זאת כי הציבור ראה את הגולן כחלק ממדינה ישראל. הגולן הוא חלק ממדינת ישראל לפני ואחרי הכרזת טראמפ. הנושא של הגולן ירד מסדר היום הפוליטי כבר לפני שנים וההכרזה של טראמפ היא סימן לסיום התהליך, זה לא התהליך עצמו".

הראל והשר בנט בטקס פרס ישראל | פלאש90

לדבריו, הסיבה למציאות בה רמת הגולן הפכה לחלק בלתי נפרד מישראל נעוצה בפעילות המתיישבים לאורך עשרות שנים. "הגולן לא נחשב לפני חמישים שנה לחלק ממדינת ואפילו לחלק מארץ ישראל, והוא גם לא נקרא אז גולן אלא הרמה הסורית. אנחנו שינינו את זה על ידי ההתיישבות – אלו לא היו המדינה או הממשלה. ההתיישבות הגיעה מהימין ומהשמאל, מדתיים ומחילוניים, וזו הייתה עבודה קשה ועיקשת. כתוצאה מכך עם ישראל שינה את תפיסתו, וכיום כבר מיליונים עולים לגולן", סיפר.

הראל אומר כי הוא מאמין שגבולות ישראל לא יקבעו על ידי מעצמות, אלא על ידי ההתיישבות. "צריך להתייחס לזה בצורה אקטיבית. הצלחנו לקבוע את הגבול הצפוני-מזרחי – הוא נוח להגנה והוא מהווה אלף קמ"ר יפים למדינה. התהליך הזה רלוונטי גם לגדה, אבל שם יש הבדלים גדולים. היא חשובה יותר ביטחונית מהגולן , ויש לה ערך היסטורי ודתי. מנגד, יושבים בגדה וברצועת עזה כשלושה מיליון פלסטינים שקשה יהיה לעכל אותם. יחד עם זאת, קל יותר להתיישב ברוב הגדה בגלל קרבתה לגוש דן ולירושלים. התנאים שונים מאוד לחיוב ולשלילה. ההתיישבות וההתעקשות שלנו עיצבו את הגבול וזה יכול לקרות גם כאן", טוען הראל.

סמל חשוב

לפני כשבוע וחצי פורסם ב'חדשות 13' כי בכירים במפלגת כחול לבן של בני גנץ ויאיר לפיד העריכו טראמפ עשוי להודיע על ההכרה ברמת הגולן במהלך ביקורו של נתניהו בוושינגטון, ולהעניק בכך לראש הממשלה הישג מדיני אותו יוכל להציג לבוחרים.

חיים רוקח | פלאש90

"זה מאוד מעניין שגם טראמפ וגם נתניהו רואים בכך יתרון בבחירות", ציין הראל. "מנהיגים עולים הנה לרגל להצטלם ולהתראיין, כי הם יודעים שזה מביא קולות – לא מהגולן עצמו בהכרח, בו חיה אוכלוסייה קטנה, אלא מעם ישראל שרואה בגולן סמל חשוב".

רוקח מקווה שבעקבות ההכרזה יגדלו ההשקעות הממשלתיות בגולן. "אני אשמח אם הממשלה הבאה תצא להשקעה בתשתיות, תחבורה, בריאות ותעסוקה. בעשור האחרון אוכלוסיות רמת הגולן גדלה משמעותית, אך התשתיות והשירותים נשארו מאחור. אצלנו למשל אין סיב אופטי ויש בעיה בפעילות האינטרנט. זו השקעה שיכולה לסייע למשל בפיתוח הייטק".

מנגד, יהודה הראל הביע חשש כי ההשקעות הממשלתיות לא יועילו בהכרח לרמת הגולן. "ההישג הכי גדול של הציונות זו תל-אביב בה קמו כלכלה ותרבות ענפים – וזו לא הצלחת הממשלה. תפקיד הממשלה הוא קודם כל לא להפריע, ואני מקווה שהמדינה לא תמשוך אנשים לגולן רק באמצעות כסף, מה שיביא להגעה של אוכלוסייה חלשה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. יהודה הראל מנסה בכל כח לגמד את ההישג האדיר של נתניהו. איש קטן.

    1. יהודה הראל הוא ציוני שמאמין שהיהודים צריכים לקבוע את גורלם בעצמם כפי שעשו בעבר. נתניהו לעומתו מאמין שצריך להפקיד את גורלנו בידי ארצות הברית ולקוות שתעשה עבורנו את העבודה (כמו במקרה של איראן), וגם תמשיך לממן לנו את הוצאות הביטחון.

    2. לאדון אלון,
      יהודה הראל הוא ציוני טוב שעבר שטיפת מוח קומוניסטית טובה ואחריה התחככות לא פחות טובה בעסקני סוציאליזם רקובים, ועכשיו ליבו נחמץ כשהוא רואה לאילו הישגים מגיעה המדינה בעקבות נטישת הברית ההיסטורית עם רוסיה הסטאליניסטית והעמקת הברית עם ארה"ב הטראמפית.
      איך אמרו רבותינו? אין דנים סוציאליסט בשעת החמצתו.

    3. הראל עבר את כל הדרך מסוציאליזם לקפיטליזים והיום הוא מחזיק באידיאולוגיה ימנית גם בתחום המדיני וגם בתחום הכלכלי. לוואי וכל זקני העבודה היו פרגמטיים וגמישים כמוהו.

  2. רגע מדהים עבור הציונות

    וגם אם העיתונאות רוצה לחגוג תיקים על כלום וצוללות ,

    עדיין , אנו הציונים מבינים את גודל הרגע .

    שהחיינו וקיימנו והגיענו אל הזמנים הללו.