מלכת אפריקה: הגיבורה המפתיעה של המהפכה בסודאן

תמונה ויראלית שהראתה סטודנטית צעירה שרה מול מפגינים נלהבים, נתנה זריקת מרץ משמעותית למחאה המתמשכת נגד הנשיא אל-באשיר

הפכה לסמל. א'אלא צלאח בהפגנה | Lana H. Haroun

הפילוסוף הסיני קונפוציוס טבע את הפתגם הידוע לפיו "תמונה אחת שווה אלף מילים", ולפעמים תמונה אחת כזו יכולה להצית גם מהפכות. כך קרה השבוע בסודאן כאשר תמונה של צעירה שהשתתפה בהפגנה נגד הנשיא הפכה להיות ויראלית.

מאוחר יותר צצו גם סרטונים שתיעדו את האירוע, בהם נראית אישה כשהיא לבושה בשמלה לבנה ארוכה (סמל של נשים עובדות בסודאן) ועגילי ירח זהובים (שנוהג לראות באוזני כלות), עומדת על גג מכונית ומעודדת את הקהל שמצלם אותה בטלפונים ועונה לה "מהפכה!". המפגינה עטופה בדגל הסודאני הנוכחי בעל "הצבעים הערביים" (אדום, לבן, ירוק ושחור), אך אך על פניה נצבעו גווני הדגל המקורי שייצגו את המוטיבים היותר אפריקניים – נהר הנילוס (כחול), מדבר סהרה (צהוב) והאדמות החקלאיות (ירוק).

התקשורת הערבית מיהרה לאמץ את המפגינה המזמרת (התברר ששמה א'אלא צלאח, סטודנטית בת 22 שכבר הספיקה לפתוח חשבון טוויטר), וגם ציירי הקריקטורות בעיתונים השונים אימצו את דמותה בחום. כמה מן הפרסומים, כמו זה של עִמָאד חַגָ'אג' הירדני, השוו את צלאח לפסלה של אלת החירות הניצב בניו יורק, ואחרים כמו זה של האיראנית מַהְנַאז יַזְדַאנִי הראה אותה כמבשרת השלום אל מול כלי המלחמה.

הנשים מובילות

המחאה ההמונית בסודאן החלה בחודש דצמבר 2018, בעקבות זינוק במחירי הדלק והחשמל ומחסור במזון. התמונה של צלאח שצולמה ביום שני בידי לאנה הארון מחוץ למתחם הנשיאות ומפקדת הצבא, סיפקה לה את הדימוי הסוחף לו זקוקה כל מהפכה. גולשים ששיתפו אותה ברשתות החברתיות שיבחו את נשות סודאן שלוקחות אחריות וחלק משמעותי בהפגנות, וחלק כבר קבעו כי התמונה נכנסה כבר לספרי ההיסטוריה.

אותן נשים מפגינות זכו  לתואר 'כנדאכה' או 'קנדאקה' שמשמעותו "מלכה" בשפת מרואה, השפה המדוברת בעיר השוכנת על הנילוס שהייתה בירת ממלכת כוש העתיקה שנודעה בשושלת המלכות האגדיות שעמדו בראשה.

בשבועות האחרונים צמחה המחאה בהיקפה, בהשראת התלהטות המצב בלוב והצלחתן של מחאה דומה באלג'יריה שהביאה להתפטרות הנשיא בּוּטְפלִיקַה לאחר עשרים שנה בשלטון. גם  התקפות אלימות על המפגינים לא הרתיעו אותם, ועל פי דיווחים שהתפרסמו ביום חמישי בצהריים, נשיא סודאן עֻמַר אל-בַּשִיר בן ה-75 העומד בראש המדינה מאז 1989 נאלץ לפרוש מתפקידו.

תיפול כבר

מראשית המאה העשרים ועד 1956 שלט בסודאן שלטון מצרי בחסות האימפריה הבריטית. באותה שנה זכתה המדינה לעצמאות וכיום אוכלוסייתה מונה כ-39 מיליון איש, מתוכם 70% מוסלמים, 5% נוצרים ו-25% בעלי אמונות מקומיות.

בשנת 1997 הטילה ארצות הברית סנקציות על סודאן משום שאירחה בשטחה את מנהיג אל-קַאעִדַה אֻסַאמַה בִּן לַאדֶן וטרוריסטים נוספים, וב-2006 הנשיא בוש הוסיף סנקציות בשל רצח העם בדרפור. לפני כשנתיים ממשל טראמפ החליט להסיר את הסנקציות בשל מה שהוגדר בבית הלבן כ"התקדמות בסוגיות המלחמה בטרור וזכויות אדם". התקרבות אפשרית נוספת לארה"ב באה לידי ביטוי בדיווח ב"אל-ג'זירה" לפני מספר חודשים, על כך שגורמים בממשלת סודאן הציעו לאפשר למטוסים ישראליים לעבור במרחב האווירי.

המצב הכלכלי התדרדר  מאז שנאלצה להיפרד ממשאבי נפט אדירים שעברו למדינה החדשה שקמה ב-2011 בדרום סודאן, והאבטלה נמצאת מאז בעלייה מתמדת. שלטונו של אל-בַּשִיר התבסס בעיקר על שותפות עם האיסלאמיסטים המעניקים לו הכשר דתי, אך בימים האחרונים הוא איבד את תמיכת הצבא, מה שכנראה יוביל לנפילתו.

האם גורלה של סודאן יהיה שונה ממדינות אחרות שעברו טלטלות בעקבות מהפכות האביב הערבי? ההיסטוריה הקרובה מלמדת שהתשובה עשויה בהחלט להיות שלילית וגם סודאן צפויה לתקופה ארוכה של אי יציבות למרות החלפת המשטר. נקודת האור בכל הכאוס הזה היא ההשתתפות הגבוהה של נשים המחאה הציבורית (יותר משני שליש על פי BBC אפריקה), ולנו רק נותר לאחל להן ולסודאן כולה בהצלחה.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. עקבו אחריו בטלגרםפייסבוק או באינסטגרם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. אני אומרת דבורה הנביאה בינינו היא לא הייתה אשכנזיה היא בוודאי היתה שחומה והיא סמל לפמניזם אמיתי. בתור מיזרחית אני לא מבינה למה אני צריכה להיות גרורה עלובה של הדומיננטיות האשכנזית. הורי חיו פה במיזרח לא שכחו בעוד שהעולם האשכנזי שכח גם שכח. בעיקר את הכי חשוב זו הנבואה. הם לא רוצים אותה ביכלל והיום למרבה הצער אתה רואה לאן הכהונה הידרדרה. המדנה סליחה הפכה זומבית היא מתוכנתת והידרדרה לאלילות. הפכו את ההמון לזומבים. היכניסו לנו שלטון זר שישלוט בכל פינה. אמריקה עצמה החזירה את הפגניות נהייתה עובדת אלילים. זה מיתפשט שם בכל מקום וגם הזומביות. הזומביות שמיתפשטת בעולם הרבה בגלל ההמצאה הכי מחרידה ומזוויעה וכל כך לא אנושית השבבית. משתילים שבבים בכל העולם ומגלגלים אגנדות מזעזעות. כמו אגנדה 21. הזומביות הנוראה הזו הזכירה לי מישהו נורא מוכר הלא הוא אברהם אבינו. הוא חי בעולם כזה כולם שם בתקופתו היו זומבים עובדי אלילים. והמון המון זמן זה נימשך. והוא היה שונה כניראה כולו מלא מאבקים וחוסר הסכמה הרגיש שמשהו לא בסדר בזומביות הזו שמקיפה אותו והחל לברר לחקור להבין וככה התחילו היתגלויות מלאות פנטזיה אדירה. הוא הלך נגד הזרם כולו ומורשתו היתה כזו כי הזומביות נימשכה אלפי שנים. הוא יצר שרשרת שהיתה שונה .שונים מבודדים המון זמן. ההצלחה היתה טובה ברמה של בודדים אבל כשהיגיע לעם זה הישתנה עליות וירידות. היה קשה לעמוד מול הלחץ האדיר של עולם זומבי וסביבה זומבית פגנית. והיום שוב פגניות עגל הזהב ורגרסיה.

    1. למשה
      כי אני משייכת עצמי לאזור והוא מענין אותי. קודם כל חגורת התנך היא הכי מענינת אותי . בגלל אבא שלי הוא פה הוא שלי המיזרחית. איזה כבוד גאווה ניפלא. כל הזמן אני מנסה להבין מיהו. חגורת התנך משמרת איך לא את התנך. ואותו צריך לשחזר להבין- הוא ספר פנטסטי. אני לא אוהבת את הגמרא ושכלתנותה . לא הבינו את התנך גם בזים לו בחשאי. במטריקס של רוח הנבואה זה אחרת. סודן לא הרחק ממיצרים התנכית לא הרחק מחגורת התנך המדהימה. חגורת התנך היא כמו גוש קרח ענק . שאוצר המון מידע תנכי והמון סודות שאקטואליים לימינו גם. עולם כהונה זה נימשך שיבעים שנים . האליטה ששולטת בעולם יצרה פירמידה ששולטת בעולם ובזה לאזור כי המטריקס שלה הוא כהונתי שכלתני . לא נבואי ולא ברוח הנבואה. המטריקס פה הוא לא כהונה. הנה בעיני דבורה היא הפמניסטית האמיתית אותה צריך לחקות. בשיר שלט עשרות שנים וזה אחת מהבעיות של האזור אגב ביבי שולט כבר עשר שנים וזה גם מטריד. הוא אגב גם מזכיר לי את מיי הבריטית המנהיגה. אולי זה מה שיקרה לשלטונו. ישראל היא דיקטטורה כהונתית -מפאי אהרון ברק הגמרא כבר שיבעים שנה. אליה מצרפים בקלות את ביבי והליכוד שמבצעים את המצע הכהונתי ככתבו וכלשונו ואפילו מנפחים עולם כהונתי זה של אהרון ברק והגמרא מנפחים עד בלי די.
      מה שרציתי להגיד שהעולם הוא שכלתני כהונתי. לפי התנך האספקלריה אחרת לפי חגורת התנך פה יש להיסתכל בשפה של עולם הנבואה . האליטה ששולטת היא שולטת על מטריקס כהונתי שכלתני מה שניקרא דיפ סטייט הסדר העולמי החדש הגלובילזציונים. הם המטריקס שלו הוא כהונתי שכלתני. והאליטה הישראלית כולה דיפ טייט. מחוברת חזק כולה מיפאת הכהונה. ארץ ישראל מדברת בשפה של נבואה. אני לא רואה את סודן כמו השאר בגלל שאימצתי את שפת הנבואה הכל מסביבי רמזים סודות הטיות ביצועים איתותים. אני כל הזמן מנסה להבין את רוח אזורנו האזור של בראשית ובריאה שברא את העולם. באופן אישי אני מאחלת לאזור שיעלה על הנוסחה הנכונה לדעתי זה קשור בגנטיקה המיסחרית של שבטי האזור. הם ענקים במיסחר ואם יסכמו נוסחה טובה שמיסתובבת סביב מילה זו יעזור להם המון. אזורנו תמיד צלח והיצליח בזכות מילה זו מיסחר.
      הערבים הישיגו אותנו היקדימו אותנו. החליפו פאזה אנחנו מפגרים אחריהם . מסתירים את ההשחתה הנוראה של הכהונה כמו שהעולם מסתיר כי הוא שכלתני גם ונעזר המון בשכל היהודי. אבל אנחנו אמורים להיות שונים העם הניבחר . להביא יחיד ומיוחד ולא להשחית כמו העולם. למה הערבים הישיגו אותנו כי עולמם באמת משהו לא היה בסדר בו אז הוא פשוט נפל. אותו דבר אנחנו ישראל לא בסדר פנימית באופן חמור .כל הזמן לועסים אותנו באותה סוג של עיסה וממאנים לשנות פאזה ולהישתנות. ישראל זקוקה לרפורמה ענקית ולמהפכה אדירה.

  2. כל שלטון סורר שיפול.במיוחד במדינה ערבית או מוסלמית.