"בית הדין בהאג מוטה פוליטית, ההגנה שטראמפ מציע לנו שווה זהב"

נשיאת ארגון 'שורת הדין' ניצנה דרשן-לייטנר אומרת ל'מידה' כי כוונת הנשיא להטיל סנקציות על ביה"ד במקרה שיתבע ישראלים היא צעד חשוב במדיניות האמריקנית כלפי ישראל

כיפת ברזל משפטית. הנשיא טראמפ ובית הדין בהאג | Joyce Boghosian, ויקיפדיה

"אמירה כזאת שיוצאת מנשיא ארה"ב נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי היא חזקה, משמעותית ופורצת דרך", כך אומרת ל'מידה' ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון 'שורת הדין' ומומחית למשפט בינלאומי, בעקבות הצעדים שנקט דונלד טראמפ נגד בית המשפט. כזכור, בסוף השבוע הודיע בית הדין הפלילי בהאג (ICC) על החלטתו לדחות בקשה לפתוח בחקירה בנוגע לפשעים שביצע לכאורה הצבא האמריקני במהלך המלחמה באפגניסטן, יומיים בלבד אחרי שהבית הלבן שלל את אשרת הכניסה לארה"ב מהתובעת הראשית של בית הדין.

בהודעה שפרסם דובר הבית הלבן הוא שיבח את ההחלטה שלא לחקור חיילים אמריקנים והוסיף כי מדובר ב"ניצחון בינלאומי גדול, לא רק לפטריוטים הללו אלא גם לשלטון החוק". הנשיא טראמפ עצמו פרסם הצהרה מיוחדת בה הבטיח להמשיך את הלחץ על בית הדין בהאג ואמר כי "כל ניסיון לפגוע באמריקאי, ישראלי או בעל ברית ולהעמידם לדין יזכה לתגובה מהירה ונחרצת".

עו"ד דרשן-לייטנר | פלאש90

לדברי עו"ד דרשן-לייטנר, בהצהרה זו "טראמפ למעשה הכניס את ישראל לתוך מטרית ההגנה של ארה"ב נגד האשמות שווא של ביצוע פשעי מלחמה, שבית המשפט הבינלאומי בהאג משתוקק לדון בהן. הוא הכניס את בית המשפט ואת השופטים להלם מוחלט".

הצהרת טראמפ הגיעה לאחר תקופה ארוכה בה בכירים בממשלו כמו מזכיר המדינה מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הזהירו  כי ארה"ב תנקוט בצעדים נגד בית המשפט, אך דרשן לייטנר אומרת כי מה שמיוחד באמירה האחרונה היא ההכללה של ישראל ביחד עם ארה"ב. "זה צעד מדהים ומעורר השראה שתואם את המדיניות של ארה"ב בכל מה שקשור להחלטות מדיניות לטובת ישראל".

מה צפוי לקרות עכשיו מבחינת בית הדין?

"בית המשפט עכשיו יחשוב פעמיים ויירתע לחקור את ארה"ב. עובדה שיומיים אחרי ביטול הוויזה, הוא הודיע שהחליט לבטל חקירה נגד חיילים אמריקנים על פשעי מלחמה כביכול באפגניסטן. אמנם בבית הדין טענו שלא זכו לשיתוף פעולה מצד האמריקנים ולכן התקשו לחקור, אבל לא זכורה לי טענה כזו בקשר לישראל למשל. הם פשוט הבינו שכדאי להם לרדת מהעץ הגבוה שטיפסו עליו. אני מקווה שבית הדין ינהג כך גם במקרים הקשורים לישראל, ואם לא הנשיא טראמפ ידאג לממש את האיומים שלו".

במקרה שבית המשפט בהאג יקדם תביעה נגד ישראל, ארה"ב תנקוט נגדו בצעדים?

"על פי הצהרת הנשיא, בוודאי. טראמפ הוא לא אדם שמשחק משחקים. אצלו אין מילים לחוד ומעשים לחוד וגם במקרה הזה הוא צודק. צריך לזכור שעד עכשיו ארה"ב מימשה את כל האיומים שלה בכל מה שקשור להגנה על ישראל במוסדות בינלאומיים. היא פרשה מאונסק"ו לאחר שהארגון קיבל לשורותיו את הרש"פ, הפסיקה את המימון לאונר"א בגלל ההסתה בבתי הספר וקיזזה את המימון לרש"פ בגלל התשלומים למחבלים".

איזה צעדים למשל?

"זה יכול להתחיל בסנקציות אישיות על שופטים ותובעים כמו שראינו במקרה הזה. צריך לזכור גם שבשנת 2002, לאחר הקמת בית הדין ובעקבות הרוח שנשבה ממנו ומדיוני הוועדות של אמנת רומא, חוקק בית הנבחרים האמריקני פה אחד את חוק ההגנה על משרתים בצבא, שזכה לכינוי "חוק הפלישה להאג". על פי החוק, נשיא ארה"ב רשאי להורות לצבא לנקוט "בכל האמצעים הדרושים" נגד בית הדין במקרה שזה יחליט לתבוע או לאסור חיילים אמריקנים. החוק גם אוסר על כל סוכנויות הממשלה לסייע לבית הדין או להעביר לו מידע".

אז מה גרם לו לצאת עכשיו דווקא נגד בית הדין הבינלאומי?

"הנשיא טראמפ למד והבין שבית הדין הזה הוא בדיחה. הוא לוקח לעצמו סמכויות ומפעיל אותן על מדינות שלא יכולות להתגונן. אני לא רואה למשל את בית המשפט יוצא נגד מדינות מערב אירופה שהיו שותפות לשלל מלחמות בשנים האחרונות, והוא גם לא דן בכלל ברצח העם שמתרחש בסוריה. לעומת זאת מדינות דמוקרטיות אחרות בעלות שלטון חוק כמו ישראל וארה"ב מוצאות את עצמן על המזבח בהאג. בית הדין בהאג מאוד סלקטיבי במטרות שלו".

האם לדעתך זה נובע מהטייה פוליטית?

"ברור. בית הדין הבינלאומי הוא מוטה וסופר פוליטי. הראיה לכך היא שכאשר הדבר הגיע לרווחתם האישית של השופטים בסיפור ביטול הוויזות, הם מיהרו לסגת מהחקירה נגד ארה"ב".

כיפת ברזל משפטית

ארגון 'שורת הדין' אותו ייסדה דרשן-לייטנר בשנת 2002 ועומדת מאז בראשו, מנהל מאבקים משפטיים וכלכליים ומגיש תביעות נגד ארגוני טרור ומדינות המממנות אותם. כמו כן, פועלים בארגון באופן משפטי נגד גופים הקוראים לדה-לגיטימציה של ישראל ומקדמים חרם.

בין השאר הופיעו נציגי 'שורת הדין' מספר פעמים בבית הדין בהאג, ועו"ד דרשן-לייטנר על מקרה כזה המתנהל בימים אלה. "אנחנו כיום שותפים כידידי בית המשפט בתיק המרמרה. הפעילים שארגנו את המשט לעזה בשנת 2010 דאגו לרשום את האונייה תחת הדגל של איי קומורו שהיא מדינה חברה בבית הדין ולא תחת דגל טורקיה שאינה חברה, כדי שיוכלו להגיש לאחר מכן תביעה נגד חיילי צה"ל בגין פשעי מלחמה".

אניית המרמרה בנמל חיפה, אוגוסט 2010 | פלאש90

לאחר שקיבלה את הבקשה לתביעה, התובעת בנסודה קבעה שאמנם היה שימוש בכוח בלתי סביר נגד אזרחים שעשוי להיות עבירה שבית הדין ידון בה, אך משום שזה היה לדבריה מעשה בודד ולא הייתה הוכחה לפשעים שיטתיים, דחתה את התביעה.

אך בכך לא תם הסיפור, כפי שמתארת דרשן-לייטנר: "באו השופטים בערעור ואמרו לה לשקול מחדש את ההחלטה ולראות אם בכל זאת ישמקום לפתוח בחקירה. לאחר בדיקה היא החליטה שלא והם שוב אמרו לה לפתוח בחקירה. אנחנו הראנו שרישום האונייה באיי קומורו אינו תקף משום שהיא לא עמדה בתנאים לקבלת האישור, ולכן גם לבית המשפט הבינלאומי אין סמכות לדון במקרה. הטענה שלנו נדחתה מבלי לדון בה בכלל וכעת אנחנו מחכים לדיון בחודש מאי".

לדבריה, מקרה זה מוכיח שוב את ההטייה הברורה של השופטים בהאג. "למה צריך בית משפט בינלאומי לדון בטענות לפשעים נגד מדינות כמו ישראל וארה"ב להן יש מערכות משפט מהטובות בעולם? הרי כל המטרה בהקמת בית הדין הייתה לשפוט מדינות שאין להן מערכת משפט מפותחת ויכולת לאכוף את החוק. דווקא ישראל, שחוקרת כל מקרה בו נתלשה שערה מראשו של פלסטיני ומעמידה לדין חיילים ומרשיעה אותם – דווקא נגדה צריך שתהיה ערכאה בינלאומית? לכן הטענה של טראמפ היא מוצדקת, וטוב שיש לנו אח גדול כזה".

מהן ההשלכות של חקירה כזו נגד חיילי צה"ל?

"אם בית הדין בהאג יפתח בחקירה נגד ישראל וירשיע חיילים בפשעי מלחמה זו תהיה מכה קשה שיכולות להיות לה השלכות הרסניות. לכן צריך לקבל את האמירה של טראמפ לא כמחווה של רצון טוב כמו ההכרה בריבונות על רמת הגולן, אלא כמו כיפת ברזל משפטית. ההגנה שטראמפ מציע לנו שווה זהב".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. ובכל זאת הם עדיין לא הצליחו להרשיע נגד חייל צהל אחד
    והסיבה: כי התובעים משתמשים בשמועות ומקורות אנונימים בזמן שהצבא משתמש במצלמות נשק דוחות וקשר ולכן תמיד מנצח

  2. גם בית המשפט העליון כאן מוטה פוליטית. אז מה עושים?

    1. מפרקים ומגבילים. בדיוק כמו שטראמפ עושה וטוב שעושה. פשוט משרטטים גבולות גזרה לכל ההזויים .