"אות אזהרה למערב": השריפה בנוטרדאם והרס הנצרות באירופה

הלהבות שכילו את מרבית הקתדרלה המפורסמת בלב פריז היו סימן לטרגדיה תרבותית ודתית מתמשכת ורחבה הרבה יותר

דבר יקר ערך אבד. השריפה בקתדרלת נוטרדאם | Wandrille de Préville

השריפה שכילתה את מרבית קתדרלת נוטרדאם בלב פריז הייתה טרגדיה קשה. אפילו אם הקתדרלה תבנה מחדש, היא לעולם לא תהיה אותו הדבר. החלונות הצבועים ואלמנטים ארכיטקטוניים אחרים ניזוקו קשה, ומסגרת העץ נהרסה כליל. גם הצריח שהתמוטט היה יצירת אומנות ייחודית, שהתבססה על תרשימים עתיקים.

בנוסף לשריפה, המים שהוזרמו כדי לכבות את הלהבות חדרו לקירות האבן והחלישו אותם. הגג כולו נעלם והמבנה המרכזי חשוף כרגע לפגעי מזג האוויר, וחלקים נוספים עומדים בפני סכנת קריסה. לא ניתן להתחיל בשיקום עד אשר המבנה כולו ייבדק, משימה שתארך שבועות.

נוטרדאם היא בת יותר מ-800 שנים. היא שרדה את טלטלות ימי הביניים, את שלטון הטרור של המהפכה הצרפתית, שתי מלחמות עולם וכיבוש נאצי. אך היא לא שרדה את מה שנהיה מצרפת במאה ה-21.

עד כה הסיבות לשריפה יוחסו ל"תאונה" ו"קצר חשמלי" אליהם הצטרפה לאחרונה גם "תקלת מחשב", אך אם מקור האש אכן היה בתאונה קשה מאוד להסביר כיצד היא התרחשה. הארכיטקט הראשי לשעבר של נוטרדאם הסביר כי על פי החוקים הנוקשים, אסור היה למתוח כבלי חשמל או להשתמש במכשיר חשמלי בעליית הגג, בה הותקנה מערכת אזעקה מתוחכמת. גם החברה שבנתה את הפיגומים הקפידה לא להשתמש בריתוך והתמחתה בעבודה מהסוג הזה. האש פרצה יותר משעה לאחר שהעובדים עזבו את האתר, ואיש מהם לא היה נוכח במקום. האש התפשטה במהירות כה רבה עד שהכבאים שהגיעו ראשונים למקום היו בהלם. בכיר ברשות המונומנטים ההיסטוריים הסביר: "שריפה כזו לא הייתה יכולה לפרוץ משום חפץ שהיה נוכח באתר. היה צורך במקור חום חיצוני כדי להצית אסון כזה".

כל אלה מעידים על כך שהאפשרות להצתה אינה יכולה להיות מבוטלת בקלות, וצריכה להתברר במסגרת חקירה ארוכה ומורכבת. אך למרות זאת, עוד בטרם שככו הלהבות ולפני שהוצע הסבר כלשהוא לשריפה הרשויות בצרפת מיהרו לשלול את האפשרות הזו, בהצהרות שנשמעו בדיוק כמו כל הודעה ממשלתית לאחר התקפות הטרור בעשור האחרון.

דאגה רבה

בנובמבר 2015, בליל הטבח בתיאטרון הבטקלאן בו גי'האדיסטים רצחו 90 בני אדם, משרד הפנים הצרפתי טען שהממשלה עדיין לא יודעת דבר מלבד העובדה שפרץ קרב יריות. האמת יצאה לאור רק לאחר שארגון דאעש לקח אחריות על הפיגוע.

לאחר מתקפת הטרור בניס ביולי 2016, ממשלת צרפת התעקשה במשך כמה ימים שהמחבל שרצח בדריסה 86 בני אדם סבל מ"התמוטטות עצבים". ב-2017, הרוצח של שרה חלימי שציטט פסוקים מהקוראן בזמן שהתעלל בה, הוכרז גם הוא כ"לא יציב נפשית" והוחזק במוסד פסיכיאטרי לאחר מעצרו. הפילוסוף אלן פינקלקראוט ו-38 אינטלקטואלים נוספים פרסמו מכתב הקורא להעמדתו לדין, אך ככל הנראה הוא לא יעמוד למשפט.

השריפה בנוטרדאם התרחשה פחות משלוש שנים אחרי מעצרן של קבוצת נשים ג'יהאדיסטיות שתכננה להרוס את הקתדרלה באמצעות פיצוץ מיכלי גז. שלושה ימים בלבד לפני השריפה, מנהיגת הקבוצה נידונה לשמונה שנות מאסר באשמת הקמת תא טרור המזוהה עם דאעש.

השריפה בנוטרדאם התרחשה בזמן בו מספר ההתקפות נגד כנסיות בצרפת ובאירופה הוכפל פי כמה. בשנת 2018 לבדה, יותר מ-800 כנסיות בצרפת היו מטרה להתקפות, רבות מהן סבלו מוונדליזם ונזקים פיזיים וחלקן גם הוצתו. ב-5 במרץ, הבזיליקה של סן-דני בה קבורים כל מלכי צרפת מלבד שלושה הושחתה בידי פליט מפקיסטן. חלונות נשברו, והאורגן של הבזיליקה שנחשב לאוצר לאומי ונבנה ב-1834 כמעט ונהרס כליל. ב-17 במרץ שריפה פרצה וגרמה נזק רב בסן-סולפיס, הכנסייה הגדולה בפריז. לאחר כמה ימים של שתיקה, המשטרה הודתה לבסוף כי מדובר בהצתה מכוונת.

במשך חודשים, ארגוני ג'יהאד פרסמו הצהרות בהן קראו להרס כנסיות ואתרים נוצריים באירופה. נוטרדאם הוזכרה שוב ושוב כמטרה עיקרית. אך למרות זאת, הקתדרלה לא זכתה להגנה מספקת. שני צעירים שנכנסו לכנסייה באחד הערבים בנובמבר האחרון, צילמו את עצמם בסרטון מטפסים על גג המבנה.

לאחר השריפה, פורסמו מסרים רבים ברשתות החברתיות המביעים שמחה על כך שסמל נוצרי נהרס. חפסה אסקר, מהגר ממרוקו שהיה בעבר נשיא איגוד הסטודנטים בצרפת, צייץ ואמר כי "אנשים בוכים על פיסות קטנות של עץ…זו האשלייה של הזבל הלבן". נשיא צרפת עמנואל מקרון, שלא אמר מילה לאחר שלל ההתקפות הקודמות על כנסיות בצרפת, מיהר להגיע לנוטרדאם והכריז כי מדובר באתר שהוא חלק "מההיסטוריה, הספרות והדמיון שלנו". המימד הדתי החשוב של הכנסייה לא נמצא כלל בדבריו.

למחרת אמר מקרון כי נוטרדאם תבנה מחדש בתוך חמש שנים. פרשנים רבים ייחסו את ההצהרה הזו לניסיונו הנואש של הנשיא לזכות מחדש באמון הציבור לאחר חודשים ארוכים של הפגנות 'האפודים הצהובים' ומהומות בכל רחבי המדינה, ורוב המומחים הסכימו כי ייקח הרבה יותר זמן כדי לבצע את המשימה, במיוחד כאשר ממשלת צרפת אפילו לא החלה עדיין בתיקון הנזקים שגרמו המפגינים בשאנז אליזה.

באופן תמוה מעט, מקרון הוסיף כי הקתדרלה תהיה "יפה יותר" מאי פעם לאחר השחזור שלדבריו יתבסס על "מחוות ארכיטקטוניות בנות זמננו". הערה זו עוררה דאגה רבה בקרב מגיני המונומנטים ההיסטוריים, החוששים כי הנשיא מעוניין להוסיף אלמנטים מודרניים לבניין שנחשב כיהלום שבכתר האדריכלות הגותית. גם במקרה הזה, מקרון השמיט לחלוטין את הפן הדתי של נוטרדאם.

הזנחה ממשלתית

גישתו של מקרון לאירוע השריפה אינה מפתיעה. מהרגע בו הוא נבחר כנשיא, ובדומה לרוב קודמיו בתפקיד, הוא הקפיד להתרחק מכל טקס או סממן דתי. צרפת היא מדינה בה חילוניות דוגמטית מושלת בכיפה, ומנהיג פוליטי שמעז לקרוא לעצמו נוצרי מיד סופג ביקורת תקשורתית שעשויה לפגוע בקריירה שלו. נטלי לואזו, אחת מבכירות המפלגה של מקרון ומועמדת בבחירות הקרובות לפרלמנט האירופי, צולמה לאחרונה כשהיא יוצאת מכנסיה לאחר מיסה. התמונה הובילה לדיון נרחב בשאלה האם השתתפותה בטקס דתי היא "בעייתית".

התוצאות של החילוניות הצרפתית ברורות לעיני כל. הנצרות נעלמה כמעט לחלוטין מהחיים הציבוריים, הכנסיות ריקות ומספר הכמרים הפעילים בצרפת נמצא בירידה מתמדת עד כדי כך שנוצר צורך לייבא כמרים מאפריקה ומאמריקה הלטינית. הדת הדומיננטית בצרפת כיום היא האסלאם. בכל שנה נהרסות כנסיות כדי לפנות מקום למגרשי חנייה ומרכזי קניות, בזמן שמסגדים צצים בכל פינה. האירוע לפני שלוש שנים בו נרצח כומר בן 85 על ידי שני אסאלמיסטים בזמן שנשא דרשה מול חמישה אנשים בכנסייה, שלוש מהן נזירות זקנות, היה דוגמה מזעזעת לכך.

בשנת 1905 הפרלמנט הצרפתי העביר חוק שהחרים את כל הנכסים של הכנסייה הקתולית בצרפת, וכל הכנסיות והקתדרלות הפכו לרכוש המדינה. מאז, כמעט כל הממשלות השקיעו מעט מאוד כסף בשימורן. גם הכנסיות שלא הותקפו נמצאות במצב מתקדם של הזנחה, וכך גם רוב הקתדרלות.

עוד לפני השריפה ההרסנית בנוטרדאם, הארכדידוכס של פריז אמר כי הכנסייה אינה יכולה לעמוד בהוצאות התיקונים, אותן העריך ב-185 מיליון דולר. על פי דיווח ברשת CBS מה-20 במרץ, הממשלה שכאמור היא בעלת הקתדרלה התחייבה להשקיע 50 מיליון דולר בלבד בשיקום לארוך העשור הקרוב, מה שהוביל את הכנסייה להקים קרן לאיתור תורמים פרטיים ברחבי העולם.

שינוי מסלול

בערב השריפה בנוטרדאם, מאות צרפתים התכנסו מול הקתדרלה הבוערת לשיר מזמורים ולהתפלל. נראה שלפתע הם הבינו כי איבדו דבר יקר ערך. לאחר השריפה, הממשלה החלה באיסוף תרומות מאנשי עסקים וארגונים עבור הבנייה מחדש. עשירי צרפת הבטיחו לשלם סכומים גדולים של מאות מיליוני אירו, אך בשמאל הזדעקו על כך שאותן משפחות אמידות צריכות במקום זאת להשקיע את הכסף בעזרה לעניים.

לפחות בעתיד הנראה לעין, ליבה של פריז יישא צלקות נוראיות מן האש ששרפה יותר מאשר קתדרלה. האש השמידה חלק חיוני ממה שנשאר מנשמתה של המדינה, סמל למה שהצרפתים יכלו להשיג כאשר האמינו במשהו נעלה יותר מאשר הקיום היומיומי.

יש כאלה המקווים כי המראה של הקתדרלה ההרוסה יעורר השראה ברבים ללכת אחר הדוגמה של אלו שהתפללו באותו לילה. הארכיבישוף של פריז אמר ב-17 באפריל כי הוא בטוח שצרפת תחווה כעת "התעוררות רוחנית".

אחרים, אופטימיים פחות, רואים באפר הכנסייה סמל להרס הנצרות בצרפת. ההיסטוריון ז'אן קלייר אמר כי הוא מזהה "התנוונות בלתי הפיכה" של צרפת, והתמוטטות סופית של שורשי הנצרות באירופה. הסופר האמריקני דניס פרגר כתב כי קשה לפספס את הסמליות בה אחד מהאייקונים של נצרות המערב עולה באש, "כאילו אלוהים בעצמו מזהיר אותנו מהנורא מכל". רוד דרהר כתב כי "הקטסטרופה בפריז היא אזהרה לכל האנשים במערב, במיוחד עובר אלה המתעבים את התרבות שבנתה את הבניין המפואר הזה. זה סימן למה שאנחנו עשויים לאבד לנצח, אם לא נשנה מסלול עכשיו".

לפחות כרגע, אין כל עדות לכך שצרפת ומערב אירופה ישנו את מסלולן.


גִי מילייר הוא פרופסור באוניברסיטת פריז ומחברם של 27 ספרים על צרפת ואירופה. המאמר התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

38 תגובות למאמר

  1. נתתם לפליטים להשתלט עליכם תאכלו קש אירופה נכבשה ואתם כמו בת יענה טומנים את ראשכם באדמה
    אתם ישנים או פחדנים כנראה אסון קרב

  2. צרפת איבד את דרכה. הדת הנוצרית נכחדה מליבבות האנשים עוד לפני שנשרפה פיזית.
    אובדן ערכי המשפחה פמיניזם מרושע ואוכלוסיה נכחדת הביאו אלהם את המהגרים שמכניסים להם סכין בגב נוהג מקובל בארצות המוצא של המהגרים.
    צרפת ביחד עם כל מערב אירופה בדרך לביוב ההיסטוריה

  3. טיפשים, איבדו כל צל של זהות. הכנסיה הזאת היא לא רק כנסיה וזה ברור לכולם. ממש דבילים, הבורות מובילה אותם למטה. עם בלי עבר ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. סופו של העם הצרפתי

    1. כמה סמלי שאת המשפט הזה אמר נפוליון נשיא צרפת…

  4. אפילו שאני לא נוצרי, מזעזע לקרוא את זה.
    פעם הנצרות עשתה דברים כאלה ואפילו חומרים מכך והנה היום…

  5. לפי נבואת בבה וונגה /החל מ 2016 יתחיל הרס הנצרות עד 2036 כל אירופה תהיה בשליטת אסלאם

    1. כפי שנאמר – ה' נוטר ונוקם. בכנסיה זו השמידו את התלמוד של היהודים. ממנה יצאו כל כך הרבה רוצחים בתקופת האינקויזיציה שרצחו יהודים. במלחה"ע השנייה, הכנסיות האלו לא סייעו ליהודים לשרוד את השואה ומי יודע אם הם לא השתתפו בביזה של רכוש היהודים.
      אין בי שום אהדה לצרפתים שנכבשים אט אט בידי האיסלאם – זה עונשם על כל עוולות ההסטוריה והם ייעלמו אל תוך האבדון כמו עוד הרבה מאד עמים.

    2. אם ה' נוקם ונוטר, למה אמרה התורה "לא תיקום ולא תיטור"?
      הרי צריך להדבק במידותיו וללכת בדרכיו של הבורא לא?

  6. אל דאטפת אטפוך ויבוא יום נקם ושילם על רשעות הנצרות לאורך ההיסטוריה. להזכירכם: שריפת התלמוד נעשתה במקום זה לפני יותר מ700 שנים.

    1. שריפת התלמוד לא היתה ברחבת כנסיית נוטרדאם אלא בכיכר Place de Grève שהוא על יד עיריית פריז, 450 מטר מכנסיית נוטרדאם.

  7. מעניין שיש אופציה לזדון. לא ידעתי.
    מעבר, לדעתי המחבר מערבב במאמר עניינים לא קשורים, ככול הנראה בכוונה:
    הרפיון של השלטונות בצרפת (ולא רק שם) לקרוא לילד בשמו כנעשה פיגועי בעל מניע דתי, ההיתחלנות השולטת בצרפת וההתכחשות לערכי התרבות שיצרה את הנוטרה דאם (הלוואי עלינו), האיסלמופוביה המוצדקת ושאינה מוצדקת. נראה שהמחבר הוא הגירסה הצרפתית לרב חיים נבון ומייצג את הזרם השמרני המתרפק על ערכי עבר מבוססים.

  8. הנה, יהודים מעלילים עלילות דם. השלב ההגיוני הבא. בפעם הבא שיבוא אנטישמי ויגיד שיהודים אשמים ב-א', ב' ו-ג', אתם חייבים להאמין לו לפי הלוגיקה שלכם.

    1. א. מחבר המאמר לא יהודי, הוא צרפתי נוצרי.
      ב. הוא לא טוען שמישהו אשם, אלא בסך הכל מצביע על כך שאסור לבטל בהינף יד את החשדות להצתה ומבסס את הטענה הזו עם מקורות.
      ג. לפי הלוגיקה שלך, אתה כבר חקרת ובדקת ומצאת שלא הייתה הצתה. אז למי להאמין?

    2. הבעייה היא הפוכה. קם מערך שלם שכל מטרתו היא להסתיר את המציאות ולהתכחש לה. איך זה יכול להיות שעוד לפני שהגיע הכבאי הראשון כבר שוחררה הודעה לתקשורת שמדובר בתקלה שנבעה מהשיפוצים וכל כלי התקשורת פרסמו אותה ללא עוררין. יש באירופה בעייה ענקית ומאמיני כת הPC, כמוך, פשוט מסרבים לדבר על הפיל שבחדר.

    3. אחרי שלמעלה מ-800 כנסיות נפגעו וחוללו בצרפת בשנה האחרונה, זה מאוד הגיוני וסביר להניח
      שגם הפעם "הצעירים בני דת השלום" מעורבים.
      בניגוד לעלילות הדם נגד יהודים שתמיד היו שקריות, כאן יש מקרי עבר אמיתיים שאפשר להסיק מהם.
      וכמובן שאף אחד לא מתייחס לעובדה שכמות המסגדים שסבלה "מקצר חשמלי" היא זניחה בהשוואה לכמות הכנסיות.

      נשאלת השאלה מה גורם לך לקפוץ כאן ולהגיב כמו שהגבת.
      ד"ש מאברי גלעד.

  9. מה עם ישראל? גם פה טרוריסטים שרפו את הכרמל והמדינה מעלימה עין. אנחנו פחדנים ועלובים בדיוק כמו השאר

  10. ההכחשה וההתעלמות של הממשלה הצרפתית מהאלימות המוסלמית ההולכת והמתגברת, מזמינה פיגועים נוספים. יש לצפות למעשי טרור בסמלים אחרים של צרפת כמו מגדל אייפל ומוזיאון הלובר.

    1. כדאי להנהלת הלובר ומגדל אייפל לבדוק טוב את מערכת החשמל שלהם, יש הרבה קצרים
      חשמליים בימינו…

  11. זה הרי סימפטום מיקרו ומקרו הדתות המונותאיסטיות כמו האיזמים העולמיים מוצו. יש לעלות לשלב חדש , קוראים לו נסיעה בזמן. אברם התנכי לא רצה להישאר בשם הזה רצה לעלות שידרג עצמו לאברהם. ככה שלושת הדתות שמכילות בתוכם מיליארדים.
    זה עולם אחר אחר לגמרי . שצריך לעמוד מולו להיתמודד . עידן אחר עולם אחר ואין מיפלט. המסקנה שלי שרוחות ההבל שממלאות את העולם כולו בסוף ימוצו ואז רוח הנבואה תינשוב. בין זה לזה אולי יהיה מצב ביניים ואחר כך תבוא האמת.
    אני כבר מתחילה מחדש. הבנתי שאני נוסעת בזמן ואני חיה בחגורת התנך, במכונת זמן אדירה ענקית או מינהרת זמן. הבנתי שהנבואה קופצת בזמן מחכה בסוף המסלול לנו אולי לאנושות כולה. זה אומר שעולם הנבואה היקדים אותנו. מדברים למשל חחח מישהו הגיב לי על הצהרת ביבי על רחוב על שמו של דנואלד טראמפ . אז כתבתי באיזה אתר שיקראו בתל אביב למה לא. מישהו היגיב ואמר אולי הכיכר. אז השבתי שביום ראשון תיקרא כיכר דונאלד טראמפ ביום שני כיכר אלוהי צבאות ישראל. ביום שלישי כיכר הנביא משה ביום רביעי כיכר דבורה הנביאה ביום חמישי כיכר הנביאים והנביאות למען העתיד .חחחחח.
    כן אני רוצה שהנבואה תישרה. עד עכשיו אני לא מבינה למה העולם האשכנזי הדומיננטי כל כך מיתנכר לה מזלזל בה.
    זו סיבת שיבתנו הנבואה רוחות הנבואה. אז כבר לא הדת המימסדית הראסמית אלא היתחדשות.
    אני עיברייה לאומית נוסעת בזמן שואפת לקבל המון מדרגות בנבואה חיה במינהרת הזמן המדהימה מיכל של אלוהי צבאות ישראל .זוהי מכונת זמן אדירה שמראה היא. ראי אספקלרייה זרע רחם. היא ויזואליה בשבילי להבין את הסוד. לא באתי בגלל ההייטק או הצלחה. ההצלחה בעיני תהיה כשנאמץ את הנבואה. ניצעד בדרכו של הנביא המלכותי אברהם אבינו. זה החיידק האדיר ששכן בו מול העולם . חיידק עקשן שחיפש וחיפש ורצה להבין. כמה יפה להלל תמונתו של גוסטב דורה . שצייר את אברהם כורע אל מול 3 מלאכים שעומדים בגיבעה. כן הם היו פעם פה בארצי מולדתי המלאכים האלה, וכל הזמן היו נוכחים. בתנך כולו. בזכות מה, בזכות הנבואה.

  12. חחחחחח "אות אזהרה למערב"
    מזכיר לי: "בנות, סימן לבנים"

    כאן גם כאן רבו הסימנים על 'מה שהם מסמנים'
    עבור העולם זה צריך להיות סימן שקיעת המערב
    כוחות האופל כבר שולטים בכל ממשלותיו

  13. רגע השבירה והקריסה של הצריח היה בשבילי רגע מענג. שריפת התלמוד והמדרשים שם ב 1242 השמידה לא רק קורפוס קיים של תלמוד ומדרש, אלא גם של ספרים שנעלמו מן העולם מאז. היא באה אחרי עוד "ויכוח" דתי רודפני ביוזמת הכנסיה הרצחנית (והמומר דונין) והיתה סימן לפרעות ולהתחלת הסוף של הקהילה היהודית הלמדנית ביותר של התקופה.
    אחרי 777 שנים מסתבר שהכנסיה הנוצרית פגיעה מתמיד. היא לא תחזיק מעמד, גם לא צרפת, שהיתה תמיד אנטישמית, רצחנית (גם בשואה) וצבועה. אירופה תצטרך להתמודד עם האתגר האיסלמיסטי, ופירוש הדבר שפך דם, בסופו של דבר. על דאטפת אטפוך.

  14. אני מדברת לא מהאספקט הדתי אלא מהאלמנט הארכיטקטוני המיוחד של כנסיית נוטרדאם ביקרתי בה וללא ספק הבניין וכל מה שהיה בו הוא אמנות ואומנות נישגבת המוני אנשים עמדו בתורים על מנת להכנס ולהתרשם מעושר האמנות! הכנסייה הייתה נכס חשוב לצרפת מאות בשנים והעתיד לוט בערפל לכל מה שקשור לעבר הרחוק של צרפת על בנייניה כנסיותיה העתיקים כל המונומנטים ההיסטוריים נראה שלאיש לא איכפת הם נינטשו ע״י כל הממשלות בצרפת כולל זו של מקרון שמנסה לכבות את הלהבות במסך סמיך של שקרים על תאונות מגוחכות רק לא מעלה על שפתיו את האמת הגלויה לכל זו הייתה שרפה מכוונת בידי האיסלאם הרדיקלי שכבש את צרפת ואת אירופה כולה

    1. זה מובן מאליו ,מי ששרף את הכנסיה הוא הגבן שגר במקום מאכזבתו לנערה שהתאבדה בקפיצה מהחומה אל מותה ,יש עדויות בסרט שהוקרן במאה הקודמת הגבן מנוטר דם .

  15. פתאום קפץ לי באסוציאציה, שאחרי כל כך הרבה הצתות בתי מגורים של חמולות לא נחמדות (בעיני המציתים), שערבים הציתו בכפר דומא, אפילו שהוא לא פריז, האם לא סביר שגם את ביתה של משפחת דוואבשה הציתו ערבים? זהו נשק זמין וחביב עליהם.

    1. בשנת 1240 התקיים משפט של הכנסייה נגד היהודים ב נוטר דם
      השנה 2019 נשרפה הכנסיה כנגד 12000 ספרי תלמוד שנשרפו באותו המשפט.
      וכעת שים לב : מאז 1240 ועד היום 2019 חלפו 779 שנים.
      בגימטריא זה יוצא :תשע"ט בדיוק !!!!!!!!!!
      ועל זאת נאמר : אצבע אלוהים !!!

      אלוקים מחזיר בעזרת שונאינו לכל אלה שטבחו בנו,הגלגל מסתובב.
      enculer de leur race!!

    2. בשנת 1240 התקיים משפט של הכנסייה נגד היהודים ב נוטר דם
      השנה 2019 נשרפה הכנסיה כנגד 12000 ספרי תלמוד שנשרפו באותו המשפט.
      וכעת שים לב : מאז 1240 ועד היום 2019 חלפו 779 שנים.
      בגימטריא זה יוצא :תשע"ט בדיוק !!!!!!!!!!
      ועל זאת נאמר : אצבע אלוהים !!!
      אלוקים ,בעזרת שונאינו מחזיר לכל האומות שטבחו בהיהודים.
      enculer de leur race

  16. למה להפיץ סתם שינאה כלפי מוסלמים,הנוצרים הביאו אותם כדי שיעשו להם עבודות שהמקומיים לא רצו,
    אני אוהב לקרואה באתר מידה אבל הכתבה הזו לא היתה לטעמי!
    אני בטוח שיש אלפים של מסגדים שנהרסים על ידי הצרפתים אבל זה לא מעניין!

  17. באירופה המוסלמים פחות מ 10 אחוז מהאכלוסיה ותראו כמה כולפ בוכם על אובדת הדרך באירופהץ אצלינו המוסלמים בישראל 20 אחוזת וביהודה ושומרון הם הרוב. נקודה למחשבה