"מה שקורה בעזה היום מלמד אותנו מה יקרה אם ניסוג גם מיו"ש"

האלוף במיל' גרשון הכהן אומר ל'מידה' בעקבות המתיחות בדרום: "האינטרס הישראלי הוא פירוד בין עזה לרמאללה". תא"ל במיל' קופרווסר: "חמאס צריך להבין שלהסלמה יש מחיר כבד"

"משוואה לא פשוטה". נפילת רקטה בקריית גת הלילה | משטרת ישראל

"מדובר בהמשך של המערכות המתרחשות לחליפין מול עזה מאז שאבו מאזן החליט להפסיק את העברת הכסף ויצר מצוקה גדולה בעזה, במיוחד עכשיו לקראת הרמדאן", כך אומר ל'מידה' תא”ל במיל’ יוסי קופרווסר, ראש חטיבת המחקר באמ”ן לשעבר וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בעקבות סבב ההסלמה החריף בדרום. לאחר יומיים של מטחים כבדים של טילים לאזור הדרום שגבו את חייהם של שלושה אזרחים, ראש הממשלה נתניהו הנחה הבוקר את צה"ל להמשיך בתקיפות נגד חמאס בעזה.

תא"ל מיל' קופרווסר

לדברי קופרווסר, הדרך של חמאס לנהל את המצב היא להציק לנו ישירות או באמצעות ארגונים אחרים כדי לנסות להביא לכך שאנחנו נפתור את המצוקות שלהם, הן על ידי מעבר של הכסף הקטארי, הקלות בדיג ובסחורות, או על ידי הפעלת לחץ על המצרים להעביר את הכסף דרך אבו מאזן. ההסלמה בירי משמשת גם להדגיש לתושבי עזה את התפקיד החשוב של החמאס והג'יהאד האסלאמי, ובנוסף יש פה מסר מבחינת ההכנה ל'תכנית טראמפ' ועד כמה היא לא רלוונטית לפלסטינים. בנוסף צריך לציין שזהו חלק ניסיון להחזיר את הנושא הפלסטיני לסדר היום בעולם הערבי. היום העולם הערבי מתעסק במקומות אחרים כמו סודן איראן, והפלסטינים רוצים לשים את עצמם על המפה".

האם לארגון הג'יהאד האסלאמי יש חלק גדול יותר בסבב הזה?

"הם בהחלט מנסים להראות שהם לוקחים חלק גדול יותר בלחימה, ויש להם תפקיד מרכזי בעיקר ביצירת ההסלמה האחרונה עם ירי הצלפים לעבר חיילי צה"ל ושיגור הטיל לכיוון הים באשדוד. משעה שהתחיל הסבב חמאס נאלץ להצטרף והירי מתבצע בשיתוף של הארגונים ביחד, אבל מי שיזם היה הג'יהאד האסלאמי. יכול להיות שהחרפת הפעילות שלהם קשורה לחילופים בהנהגה או לצעדים האמריקנים נגד איראן. גם להם חסר כסף בגלל הסנקציות נגד איראן והם מחפשים דרך לאתגר את המצב".

ישנה טענה שכרגע עדיף לישראל שיהיה פילוג בין הפלסטינים

"אנחנו לא יכולים לקבוע מי ישלוט בעזה, ואנחנו בטח לא צריכים להיות אלה שעל כידוניהם תחזור הרש"פ לרצועה. יכול להיות שנצטרך להשתלט על עזה בסוף, אבל לא כדי להחזיר לשם את אש"ף. הם לא יותר טובים מהחמאס ולא יצרו שם מציאות טובה יותר, ובוודאי שזה לא יהיה שווה את ההשקעה העצמה בהשתלטות מחודשת על עזה".

לדברי קופרווסר, הבעיה שנחשפה בסבב הנוכחי היא שאם ישראל פעלה מלכתחילה כדי שחמאס יהיה חזק מספיק לשלוט וחלש כדי להיות מורתע, אז הוא איבד את המונופול וחלק מהירי מבוצע על ידי הג'יהאד האסלאמי ולא בהחלטה של חמאס. "השאלה היא האם אנחנו מסוגלים להגיע למציאות שבו יש גורם שיכול לשלוט. אם חמאס לא מסוגלי לייצר את האחריות הזאת יכול שאנחנו צריכים לבחון מחדש את כל האסטרטגיה".

אז לאן ישראל צריכה לחתור?

"אחנו צריכים להגיע למצב שבו ברור לחמאס ולארגונים האחרים בעזה שיש מחיר כבד לסוג כזה של הסלמה. רק כאשר המסר הזה הונחל לצד השני אז צריך ללכת לסוג של הסדרה ארוכת טווח".

איך מעבירים את המסר? עוד התקפות, חיסולים?

אני מאמין שגם ברמה הנוכחית של ההתקפות חמאס שילם מחיר, אבל אם מסתבר שזה לא מעביר את המסר בכל זאת צריך לעלות עוד קומה. אבל חייבים לנהל את זה בתבונה ולזכור שכיפת ברזל אמנם מקצצת בצורה משמעותית את כמות הנפילות בשטחים מיושבים, אבל היא לא פתרון קסמים שמוריד כל רקטה".

יש לך הערכה למה צפוי בהמשך השבוע?

אי אפשר לדעת. אני חושב שהמסר שלנו הועבר אבל קשה לדעת עד כמה אנשי החמאס מרגישים ככה ובינתיים הם משדרים מסר הפוך. לשני הצדדים יש לוחות זמנים: יש רמדאן, יש יום עצמאות, אז אם לא תהיה ברירה נצטרך להמשיך להעביר את המסר. זה יכול לקחת זמן ויכול להגיע גם למציאות של פעולה קרקעית. זה תלוי בהרבה גורמים".

"כל הנחות היסוד הופרכו"

גם האלוף במיל' גרשון הכהן התייחס להסלמה בדרום ואמר בשיחה עם 'מידה' כי "באים היום בטענות לנתניהו, גם מצד 'כחול לבן', שהוא אשם בכך שהגענו עד הלום בגלל הניסיון להסדרה עם חמאס, אבל לדעתי המדיניות שלו עד עכשיו הייתה מוצדקת".

אלוף במיל' הכהן | צילום מסך

יכול להיות שאנחנו נמצאים בצומת שמחייבת מדיניות חדשה?

"אולי, אבל צריך להבין איך הגענו לכאן. דמויות שונות בשמאל כמו ציפי לבני וחיים רמון דרשו לאורך כל השנים האחרונות להכריע את חמאס בעזה, רק כדי שיהיו מסוגלים לבוא לציבור ולהגיד שאפשר לקחת סיכון של נסיגה גם ביהודה ושומרון. זו טענה מופרכת. הם מבינים שחמאס בעזה הוא מכשול לכל המהלכים הבינלאומיים לכפות עלינו את פתרון שתי המדינות, לכן הם מצפים שצה"ל בדם בנינו יכריע את חמאס ויגיש את הרצועה לאבו מאזן על מגש של כסף, ומשם להמשיך לפתרון שתי המדינות. זו הדרך שנתניהו מסמס בתחכום מול אובמה וג'ון קרי".

ואיפה הרש"פ בסיפור?

"מאותו רגע שאבן מאזן הבין שהפיצול בין עזה לרמאללה משרת את נתניהו, הוא עצר את הכספים לחמאס כדי להציב את ישראל במקום שהיא לא רוצה להיות בו. הוא ציפה שהחמאס יתקומם וזה יהיה זרז להכנסת ישראל לעזה וחזרה של הרש"פ לשם. כאשר נתניהו לא יצא למלחמה בעזה על מנת להכריע את שלטון חמאס הוא למעשה מנע את המזימה של אבו מאזן להקמת מדינה פלסטינית מאוחדת. אנחנו צריכים לנצל את המצב של הפירוד שנוצר בין עזה לרמאללה. זה אינטרס ישראלי מהרמה העליונה ואי אפשר להבין את המערכה בעזה בלי להבין את ההקשר הזה".

אבל בינתיים חמאס מפעיל טרור מעזה

"החמאס בשנה האחרונה מיצה את המצב באופן מתוחכם ובמיוחד את העובדה שהתפתחה זירה נוספת בגבול הגולן ונחשף איום המנהרות של חיזבאללה. צה"ל היה צריך להפנות קשב רב לצפון וזה סייע לחמאס בעזה ללכת על הסף – הם לא רוצים מלחמה ויש להם סוג של ערבות שלא נגיע למלחמה כי יש לנו בסדר העדיפויות בעיות חשובות יותר כמו איראן וסוריה".

אז מה עושים במצב שנוצר עכשיו?

"עכשיו נוצרו תנאים אחרים וחמאס מאתגר את נתניהו האם להמשיך באסטרטגיה הזו. יש שתי אפשרויות: להכות מכה חזקה שתביא לסיום הסבב, ואם זה לא מצליח להנחות את צה"ל שיהיה מוכן להכריע את חמאס. כדי שלא נגיע למצב שהכרענו את חמאס אבל נפלנו לבור של פתרון שתי המדינות, אנחנו חייבים קודם כל להסדיר את השליטה בשטחי C ולעצור את הניסיונות של הרש"פ להשתלט על עוד שטחים בחסות האיחוד האירופי".

ראינו היום שינוי בשיטת הפעולה של צה"ל עם חיסול איש הכספים של חמאס בעזה

"כל מי שקשור למאמצים הצבאיים של חמאס מהווה מטרה לגיטימית וצה"ל צריך להרחיב את המימוש של יכולותיו בתוך עזה. אם בסוריה צה"ל פועל יותר בחופשיות מול האיראנים שנמצאים בעיקר בבסיסים ושדות תעופה, הרי שבעזה כל הנכסים של חמאס נמצאים בתוך המערך האזרחי".

אז ישראל לא רצתה עד עכשיו לבצע סיכולים ממוקדים?

"חמאס יצר בעזרת איום הרקטות משוואה לא פשוטה שאסור להכחיש אותה. לכל יום כזה של מטחים שעוצר את המדינה יש עליות כספיות כבדות. לכן חמאס יכול לגרום לנו להעדיף שיקולים של הכלה כי המחיר שאנחנו משלמים הוא גבוה. מבחינה צבאית אנחנו עדיפים בהרבה אבל אנחנו גם יותר פגיעים יותר מהם כי אנחנו יותר משגשגים".

מה הלקח שאנחנו צריכים ללמוד מעזה?

"קודם כל אנחנו רואים שכל הנחות היסוד של הגנרלים לשעבר וארגונים כמו 'מפקדים למען בטחון ישראל' או ה-INSS שתומכים בנסיגות, הופרכו. ראינו שהפרדות לא מצמצת את החיכוך אלא מעצימה אותו, ראינו שנסיגה לא הובילה לשלום ורק הגבילה את חופש הפעולה של ישראל ושל צה"ל למרות העליונות הצבאית, וראינו שזה גם לא העניק לנו שום לגיטימציה בינלאומית אחרי כל ועדות החקירה של האו"ם על האירועים בעזה. כל מה שקורה בעזה היום מלמד אותנו מה יקרה אם ניסוג גם מיהודה ושומרון".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. במלחמת העולם השניה לא שלחו הבריטים חילים לברלין להתדפק על דלתות ולמצא את הטיסים שהפציצו את לונדון. הבריטים הפציצו את ברלין. אנו רואים תמונות של רבי קומות בעזה. הרבה יותר קל להפציץ אותם מלחפש איפה המשרדים של אנשי חמאס. הפצצה כזאת תכאב לתושבי עזה ותביא אותם לדרוש הפסקת ההתקפה נגד ישראל.

    1. קופווסר קשקשן צהל"י מצוי. החמאס צריך להבין וכו' בבל"ת. הוא לא צריך להבין, כשהוא יבין צריך להיות מבחינתו כבר מאוחר מדי. צריך להכות וזהו

    2. הרוסים שלחו חיילים לכיבוש ברלין לפי בקשת סטלין והפסידו רבבות חללים, ידיעות ההיסטוריה שלך לוקחת החסר

  2. לא הבנתי.. גרשון הכהן פיקד על הגירוש מעזה ("ההתנתקות"), והוא אומר שזה היה טעות ושאסור לסגת עוד? הוא לא חשב על זה קודם??

    1. אתה מבין נכון. האיש אומר שזה שעור קשה שלמדנו. אגב הוא היה חייל ונדרש למלא הוראות גם אם חשב ,אולי, שזו טעות. אתה לא באמת רוצה שסרוב פקודה ,בגלל תפיסת עולם אישית, יהיה לגיטימי.

    2. לא. אני רוצה שאני שלא מאמין במה שאומרים לו לעשות שיעזוב את הצבא.
      מינימום.
      במיוחד כשמה שמבקשים ממנו זה לנהל גירוש של עשרת אלפים יהודים

  3. היתה נסיגה לפני 25 שנה שחצי יו"ש נמסרה לפלסתינים, ועדיין אין קטיושות מראמאאללה ויש סיורים משותפים. אבל בגדול מסכים שאסור לסגת.

    1. ה"סיורים המשותפים" הופסקו לפני עשרים שנה בערך, אחרי כמה פיגועים ואחרי ששוטרים וחיילים סירבו להמשיך באיוולת הזאת

    2. אין סיורים משותפים, יש תיאום בטחוני עם רשפ וחילופי מודיעין, וקצינים שנפגשים משני הצדדים, אבל לא סיורים משותפים, עוד מימי ברק

    3. גם תיאום ביטחוני אין
      אשף מנסה להרגיע אותנו מהטרור שהוא אחראי אליו ומשלם לו ושנתמקד בחמאס מה שכמובן לא עובד לו

      לגבי בהתנתקות מרממאלה אומנם לא היה קטיושות אבל היה משהו יותר גרוע מחבלים מתאבדים

      התנתקנו קיבלנו את האינטיפאדה

      שלא תשכח את זה

    4. תמי למה אסור לסגת? הרי עשינו התנתקות גם מעזה גוש קטיף וגם מלב השומרון, והנה מגוש קטיף שבעזה יורים עלינו ומחומש שבשומרון לא יורים עלינו. יש לנו תיאום בטחוני עם אבו מאזן שהוא מנהיג חילוני, ויש לנו סכסוך דתי עם החמאס. בגדול הימין עשה התנתקות כדי לחזק את החמאס ולפצל את הפלאשתינאים, לכן ביבי ושרון הצביעו בעד, ועכשיו חיי יהודים נקטפים בגלל זה

  4. לא יהיה שלום עם הערבים שתמיד רצו בהשמדתינו
    כך פיתרון..הוא זמני עד לסבב הבא.
    מי שמבין קצת המנטליות של הערבים יודע יפה מאוד שהם לא דמוקרטים ..שהם שונאי ישראל ..וטוב להם להציג את עצמם הפליטים גור שביעי..אם את זה הבנתם..אז הבנתם הכל !!!
    נתניהו פעל בחכמה יתרה להפסקת אש..
    והאופוזיציה במקום לתת גב הרגעים אלה ..כמו אידיוטים תקפו את נתניהו כראילו היה להם פיתרון בכיס.

    1. לא. אני רוצה שאני שלא מאמין במה שאומרים לו לעשות שיעזוב את הצבא.
      מינימום.
      במיוחד כשמה שמבקשים ממנו זה לנהל גירוש של עשרת אלפים יהודים

    2. המלחמה הזאת לא ניתנת להכרעה: אי אפשר לרצות את הערבים בחתימה על הסכם שלום בגבול מסוים. על פחות מהשמדת ישראל הם לא יתפשרו. גם אי אפשר לגרש את כולם ואי אפשר לדכא אותם כך שלא ילחמו. הלהבות יהיו פעם יותר גבוהות ופעם פחות גבוהות אבל יימשכו עוד מאות שנים. המלחמה הזאת התחילה ב-1882, כשראשוני העלייה הראשונה התיישבו בארץ-ישראל ומבחינת הערבים זה בלתי נסלח. המלחמה הזאת תימשך עוד מאות שנים ולא תסתיים בדורנו, ואת זאת יודעים גם כל הפוליטיקאים שמימין ומשמאל לליכוד: כל אלה שמדברים על פתרונות קסם של "נחתום הסכם שלום" או "נמחץ אותם עד תום" יודעים שאין לזה פיתרון – הם פשוט מנסים לעבוד על התמימים מימין ומשמאל שיש פיתרון ושרק נתניהו לא מוכן לאמץ אותו.

  5. אני כבר מיזמן לא רואה את רוב המדייה. היא לא ראויה לאמון .היא מחוברת חזק לחדשות הדיפ סטייט שזה ביכלל לא חדשות . אלא פבריקציה מבוימת מתוסרטת מחויטת מהונדסת מתוכנתת. ישראל כולה מלכודת באשמתה ובאשמת האליטות כולם שהם למעשה ישנות. אני מחכה למדייה אחרת לאליטות אחרות הן בוודאי לא משרתות אותנו אלא את עולמם האנוכי .בובות מהונדסות שהיכניסו זרים לנהל אותנו.את המילחמה או פסבדו מילחמה לא רואה ביכלל כי לא מאמינה שהדיווחים נכונים. הכל פוטושופ כמו איזה סרט מישחק האמת כבר נעדרת מיזמן . כנאמר ותהא האמת נעדרת .מה כתוב אחרי זה -וסר מרע מישתולל. לפי זה אובדן האמת מביא המון רע ומי שרוצה לסור מהרע מישתולל לא מאמין לא מבין כולו בהלם. המון נבואות על התקופה שלנו. הרי גם כתוב שאנשי מישמר הגבול יעברו בגבול והם יהיו שוממים אולי מיפחד .זה עדיין כניראה לא קרה. כתוב שהגליל והגולן ישום לפי מה שזכור לי. כאילו מה יהיה שהמצב ידרדר לככה. האם ערביי ישראל אולי יקומו עלינו. או מימילחמה. התקופה לא קלה. אבל היה מנחם עם אליטות אחרות לא אלה המזויפות של היום. כל הפירמידה הישראלית בוגדנית לא ראויה לטיפת אמון. עצוב מצער. אולי אלוהים יציל אותנו מהם.

    1. מה שקורה בעזה זו מדיניות של הימין כדי לעקב את המשך ההפרדה מיו"ש הימין מתחזק את חמאס על אש קטנה, רק מה לפעמים הלהבות מתלקחות….

  6. להביא ראיון עם גרשון הכהן – האיש שניהל את הגירוש מעזה ועכשיו יספק בלהשכיח עובדה זו ולהלבין את מעשיו ההם הוא מעשה מופרך כשלעצמו. האדון מצייר עצמו כמבין גדון בביטחון בלי לספר לנו שבזמן הגירוד או שלא הבין שזה מה שיקרה ואז הוא לא כזה מבין בביטחון או שהעדיף לגרש יהודים כדי לא להפסיד משכורת נאה ולקבל קידום (שלא קיבל) ואז אין סיבה לשמוע אותו.
    בכל מקרה, אם סיבה אמיתית לשמוע אותו גם אם הוא אומר עכשיו דברים שנעימים לאוזן

  7. מזל שיש לנו שיעור מה עושים טילים בשפלה .. לא לרדת מהגולן זה יהיה סוף למדינה

  8. המדינה שלנו יהודית במרחב ערבי מוסלמי.
    היא לא טבעית.
    ולכן היא אינה רצויה.
    ולעולם ערבים לא ישלימו בקיום המדינה.
    הם חושבים בהיגיון כיוון שביניהם
    אנחנו נטע זר.ולכן קיומנו מוטל בספק.
    כפי שקיים נטע זר הינו זמני.
    לכן תמיד הם ינסו להכריע אותנו.
    עד שיעלה בידם לסלקנו.כלומר הנסיונות לא יופסקו עד הסוף המר.כדי שבסוף המר לא יגיע.
    צריך לחנך את העם שהמדינה שלנו היא לנצח.
    ויש מחיר.צריך להתחיל באיחוד העם.
    וזה יגיע רק דרך צבא מקצועי שכיר ומתנדבים.
    צריך להכין לכל העם ממדים.ומקלטים.
    ולבצר את המדינה כולה הגברת העליה.וישוב הפריפריה כדי שלעולם לא נובס.צריך עם מאוחד.כלכלה חזקה.צבא חזק.ואוכלוסיה יהודית גדולה .וליישב את כל חלקי הארץ.