שער הכישלון: עמנואל מקרון מאבד שליטה על צרפת

הנשיא הצרפתי ניסה לרצות את כולם, אך נותר לבסוף מול משבר כלכלי מעמיק ואומה מפולגת

kremlin.ru.

תהליך הברקזיט שרוי בכאוס, אף אחד כבר לא זוכר מה הייתה כוונתו המקורית וייתכן אף שהוא לא יושלם לעולם. כיצד מישהו יכול לקנא במה שעובר על ממשלתה של תרזה מיי, ועל האומה הבריטית כולה? זהו נושא המעסיק את התקשורת דוברת האנגלית, אך אנו מפספסים את התמונה הגדולה.

כאשר מביטים מעבר לתעלה, ניתן לראות שמי שהיה התקווה הגדולה של ה"מרכז" האירופי, עמנואל מקרון, איבד שליטה על מדינתו. מחאת 'האפודים הצהובים' וחוסר נחת אזרחי כללי גבו כבר את חייהם של כתריסר אנשים בצרפת. לפני כשבועיים הסיר מקרון את הלוט מעל חבילת מדיניות חדשה בה הבטיח "שינויים מעמיקים", אך זו הפעם השנייה בה הוא מבטיח שינוי משמעותי במערכת הכלכלית של צרפת.

מקרון נבחר בעודו מבטיח נשיאות "יופיטריאנית". ברצינות, הוא השתמש במילה זו. אך לאחרונה הוא מצמצם את מעמדו לנשיאת נאומים ארוכים המזכירים יותר פונקציונר קומוניסטי מתקופת המלחמה הקרה.

הדבר תואר כ"מסע הקשבה": הנה מגיע האיש המנסה להפיח חיים לתוך פרדיגמה פוליטית חסרת חיים, אך שום כמות של אוויר חם אינה יכולה להחזיר את נשימתה. סקר של ארגון IFOP שפורסם לפני כחודש הראה כי 85 אחוזים מתושבי צרפת סבורים שעל מקרון לתת יותר תשומת לב לבעיותיהם. סקר ארגון PEW שנערך בשנה שעברה מצא כי 80 אחוזים מאמינים שילדים החיים כיום בצרפת יהיו במצב פיננסי גרוע יותר מהוריהם. מחצית מתושבי צרפת טוענים שמצבם הפיננסי הפך לגרוע יותר או גרוע בהרבה, בשנה האחרונה בלבד.

המחאות דחקו את מקרון לשקלל מחדש את תקציביו והוא הכריז על חבילת הקלות מס והחזרים בשווי של 10 מיליארד אירו, אשר הפרה תקנות כלכליות של האיחוד האירופי. הצעת מחילה הגיעה במהרה מבריסל, אך כל התסבוכת הזו הדגישה את הצביעות של האיחוד האירופי המברך בנשימה אחת את ההפקרות הצרפתית ומעניש באחרת את זו האיטלקית למשל.

אפילו זה לא השביע את רצונם של מבקריו. רבים מהדוברים של 'מחאת האפודים הצהובים' השתלחו במקרון מפני שהוא סרב לדרישתם להטלת "מס סולידריות" על העשירים. סקר דעה נוסף מצא ש-75 אחוזים מהצרפתים מסכימים שניתן לקרוא למקרון "נשיא העשירים".

עתיד אדום

כל המצע עליו רץ מקרון לנשיאות – זה שריגש אנשי מרכז במפלגות לרוחב אירופה – למעשה מת כיום חוץ מנקודה אחת: הפרטה. אך האם שמרנים צריכים להיות נרגשים לקראת ההפרטה הקרבה? בהינתן העבר הצרפתי בכל הקשור להפרטה, כנראה שלא.

כאשר פוליטיקאים צרפתיים מדברים על הפרטת נכסי מדינה, התוצאה אף פעם לא יצירה של שוק תחרותי המעלה את האיכות ומוריד את רמת המחירים. במקום זאת, התוצאה היא נתינה למקורבים ולאליטה הפריזאית רישיון לזקק הון מנכסי מדינה, עם ההבטחה המפורשת של חילוץ על ידי כספי מיסים במידה והיוזמה תכשל.

הנקודה הבאה בתכנית היא מכירה של חלק מנתח המניות הממשלתי בשדות התעופה בצרפת. בעבר, מכירה של כבישים שהופעלו על ידי הממשלה הובילה לירידה באיכותם ולעלייה בדמי השימוש. החברה שקנתה אותם אז, Vinci, נחשבת כמועמדת המובילה לזכות גם בנתח משדות התעופה.

כישלונו של מקרון הוא רעיל במיוחד בעבור אנשי השמאל-מרכז והימין-מרכז אשר רוצים להחיות את הפרויקט האירופי, וחוסר הפופולריות העצומה שלו היא גורם מצנן נוסף לחלומותיו על "רנסאנס" של האיחוד. תגובתו הרפה של מקרון לאי השקט מבית מובילה לבחירות אירופיות אשר ייתכן ויישלחו חברי פרלמנט מהזן האירו-סקפטי לבריסל, שם יצטרפו לחבריהם ממדינות אחרות.

זו היא הזדמנות לשאר עולם לבצע חשיבה מחודשת. כפי שהתרחש פעמים רבות לאורך הדורות, ההיסטוריה פורצת לראשונה בפריז ומשם מתפשטת. סדר ישן מת ונולד מחדש כאחר. מקרון מקווה שאפילו כאשר שיעור האהדה אליו נושק לקו ה-%20, הוא יוכל לנצח שוב אם החלופה היא מארין לה-פן הלאומנים שלה מן הימין-קיצוני, אך למעשה יתכן כי  החלופה תהיה הסוציאליסט ז'אן-לוק מלנשון.

בכישלונותיו של מקרון, אני רואה עתיד אפשרי אחד המגיח באופק: מלנשון בצרפת, ג'רמי קורבין בבריטניה וברני סנדרס בארה"ב.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'. מאנגלית: גידי גולן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. מלנשון הקומניסט יכניס את צרפת לעידן קומניסטי איסלאמי , והקוקטייל הרעיל הזה יחסל את צרפת מוקדם מהצפוי, אולי שמקרון יתייעץ עם יאיר לפיד איך לשפר את המצב….

    1. זאת בכלל לא הצעה, אלא נבואה עגמומית ומטרידה

    2. זה לא הצעה של מידה.
      זה נבואה של כותב המאמר.
      הטעות של כותב המאמר האנלוגיה לישראל
      שבמקום יאיר לפיד כראש ממשלה יבחרו בעזמי בשארה.
      האמת – כרגע ביבי בשלטון. טראמפ בשלטון – ובחלק מאירופה יש כבר את הימין העמוק בשלטון.
      מרי לה-פן יכולה לעזור לצרפת שהמדינה הזו צריכה להתחלק לשניים. אם בעבר אלג'ריה הייתה חלק מצרפת אפשר לחשוב אותו דבר בצורה שונה צרפת או החלק שמרי לה-פן לא תהיה שליטה שלו – החלק שאין בו מרי להיות פפ ן הוא חלק מאלג'ריה.

  2. נו בסדר, כנראה אתה לא מבין שהעולם מתחיל לחזור לאיזון וסביר להניח שהשמאל יחזור לתהום נשיה אם אירופה רוצה להשמיד את עצמה תבחר בשמאל וזה לא שמאל בולשביקי אלה שמאל הזוי וחולה לחלוטין שההגיון ממש לא נמצא בראשו. לו הייתם מבהירים למוסלמים אתם רוצים לחיות באירופה או בארהב עלכם לקבל לחלוטין את התרבות המערבית למעשה אתם השמאל ההזויי מקבל את האיסלם כחלק מהשינוי שאתם מדברים עליו