מיטוט שלטון החמאס בעזה יסייע לסיום הסכסוך

בניגוד לתפיסה הגורסת כי יש לשמור על הפירוד בין עזה לרש"פ כדי למנוע הקמת מדינה פלסטינית, חיסול ארגון הטרור יקדם את האינטרס הישראלי הרבה יותר

מתפרעים בגבול עזה | Fars News Agency

בשבועות האחרונים, ולאחר סבב המתיחות התורן בדרום, שמענו הצהרות מפיו של ראש הממשלה נתניהו על כך שלמדינת ישראל ישנה תועלת מתחזוקת שלטון החמאס בעזה, אשר מייצר בידול בין עזה ליהודה ושומרון ובכך מחליש את הרש"פ ומונע הקמת מדינה פלסטינאית.

בישיבת סיעת הליכוד בתחילת חודש מרץ ראש הממשלה דיבר על כך בהרחבה, וציין כי "מי שרוצה לסכל הקמה של מדינה פלסטינית צריך לתמוך בחיזוק החמאס ובהעברת כסף לחמאס. זה חלק מהאסטרטגיה שלנו – לבדל בין הפלסטינים בעזה לבין הפלסטינים ביהודה ושומרון". הוא אף אמר דברים דומים בראיון מיוחד שהעניק לעיתון 'ישראל היום' מספר ימים לפני הבחירות.

אסטרטגיה זו של ראש הממשלה מתבססת על הנחה לפיה הפלת שלטון החמאס וכניסת הרש"פ לרצועת עזה בהכרח תאלץ את ישראל לתהליך מדיני לקראת הקמת מדינה פלסטינית מאוחדת בשטחי יהודה ושומרון ועזה, מהלך שלא יכול לקרות כל עוד חמאס שולט בעזה ומבודל מהרש"פ ביהודה ושומרון.

אני מבקש לטעון כי הנחה זו לא תקפה עוד. למדינת ישראל ולראש הממשלה ישנה היום תמיכה יוצאת דופן של הבית הלבן, יכולת להגיע להסכמות והסדרים עם רוסיה, ותמיכה  (גם אם סמויה) של מדינות ערב הסוניות. מוסדות בינלאומיים שבאופן מסורתי עוינים לישראל כמו האיחוד האירופי והאו"ם נחלשים, בזמן שמדינת ישראל מתחזקת מבחינה גיאו-פוליטית, כלכלית וטכנולוגית.

אם ראש הממשלה אכן מתנגד להקמת מדינה פלסטינית עליו לחתור לכך בגלוי ובעמידה איתנה, ואין צורך בחמאס שישמש כהצדקה להתנגדות הזו. צדק לא סיפק ביטחון לאף עם בהיסטוריה, ודאי לא ליהודים. הדברים היחידים שמספק ביטחון הן עוצמה ואמונה בצדקת הדרך. אפילו התמיכה בהקמת המדינה היהודית נעשתה מתוך אינטרסים גיאופוליטיים כחלק מהמלחמה הקרה, ולא כי המעצמות פתאום התחילו לדאוג ליהודים. מי שחושב אחרת, לצערי לא למד היסטוריה לעומק.

אם בכל זאת נתניהו משוכנע שישנו צורך בנימוק לכך שפלסטינים לא יוכלו להקים מדינה שתבטיח ביטחון לישראלים, הרי כבר שקיימות די הוכחות ודוגמאות לכך: תוצאות ההתנתקות והסכם אוסלו, האביב הערבי, המלחמות בסוריה, התוקפנות של אירן, המלחמה מול דאעש ועוד. אין צורך בתחזוקת חמאס כדוגמא נוספת שבינתיים גובה חיים, גם ישראלים וגם פלסטינים.

לעמוד על שלנו

את חמאס יש למוטט בכוח ותוך פגיעה במנהיגיו. פעולה כזו תרתיע גם אחרים כמו חיזבאללה ואיראן ותהווה מסר תודעתי לשאר מדינות העולם. חמאס צריך להרים דגל לבן ולהבין שלא כדאי לו בשום אופן לפגוע ביהודים, כי היהודים לא מוכנים לשלם את מחיר "ניהול הסכסוך". בשבילנו, חיים של כל ישראלי הם מחיר גבוה מדי. ואם חמאס יצא למערכה גדולה יותר אז נלחם ונקריב, אבל לפחות נעה זאת עבור סיום הסכסוך ולא עבור המשך ניהולו.

מדינת ישראל צריכה להתנהג כמו מעצמה ריבונית, ולהפסיק את התלות בידידים מבחוץ. הרי לא יכול להיות שאנחנו חזקים רק כשיש לנו נשיא אמריקאי תומך. מה יקרה אם יגיע בעתיד נשיא עוין? שוב נספק הצדקות ונאמר לו את מה שהוא רוצה לשמוע בדמות "אנחנו מחויבים לשתי מדינות לשני עמים" בלי להתכוון לזה? כך גם לא נשיג את שלנו, גם נפגע באמינותנו וגם נמשיך לשלם את המחיר הגבוה של ניהול הסכסוך.

למרות כל ההפחדות, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים עברה בשקט, כמו גם ההכרה ברמת הגולן. פעילות צה"ל בסוריה נגד האיראנים מתקבלת בהבנה, אז למה לא בעזה? לא צריך לריב עם האמריקנים או הרוסים, צריך פשוט לעמוד על שלנו. יש לנו מספיק עוצמה פוליטית, צבאית וכלכלית כדי לעשות את זה.

באופן סמלי, יום העצמאות התקיים השנה ב-9 במאי, יחד עם יום הניצחון על גרמניה הנאצית. זאת הייתה תזכורת משמיים שעצמאות היא תוצאה של ניצחונות והכרעות, לא של משא ומתן ועמלות על ניהול הסכסוך.


אלכס סלסקי הוא  מנכ”ל תנועת ישראל ביתנו העולמית, חבר בהנהלת ההסתדרות הציונית ובחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה בירושלים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. את חמאס ניתן לסלק אבל רק אחרי שאבו מאזן וכנופייתו יגולגלו חזרה לטוניס.
    ביהודה ושומרון יש לעבוד לפי תוכנית האמירויות של מרדכי קידר עם שדרוג בו תחול התוכנית גם על עזה, אשר תבותר באיזורי הרג ומזבלות ותחולק לערים בסגנון הפרד ומשול ובנוסף תישאר מבודדת ומופרדת מישראל לעולמי עולמים עם פתח למצרים כדי שיוכלו להגר להיכן שאוהבים אותם.

  2. כתיבה אופיינית בסגנון ליברמן:נכנס בהם ונמוטט את חמאס!
    ןמה יקרה אם בבית הלבן יהיה נשיא פחות ידידותי?
    ומה נעשה ביום שאחרי? נחזור לגוש קטיף? אולי ניסוג ( ואז בתוך שנתיים הכל ישוב לקדמותו).
    לא בכדי אין בכתבה שום התייחסות לנקודות האלו. הרי הרבה יותר קל לנפנף בסיסמאות מאשר להתמודד עם בעיות מורכבות. כך גם סיפר לנו ליברמן שיש להעלות את אחוז החסימה כדי לדפוק את המפלגות הערביות. מה קיבלנו? מפלגה ערבית אחת גדולה מאוחדת ומסוכנת הרבה יותר. ככה זה כשאתה פייק ימין. מה שיש לך זה לנפנף בסיסמאות פופוליסטיות.

    1. ניראה שלא הבנת או שלו ממש קראת.
      הכותב דווקא מתייחס לשאלות שלך וממריץ את ישראל למוטט את החמאס עכשיו כאשר יש נשיא אוהד בארה"ב…

    2. תקרא בבקשה את התכתבה עד סופה בעיון, יש בה תשובה להערתך הצודקת.

  3. לכל אלה שכל הזמן טוענים נגד החמאס , אני תמיד טורח להזכיר :

    המלחמה שלנו היא לא בחמאס ולא בגיהאד , המלחמה שלנו היא באוכלוסיה האזרחית שסובלת מאנטישמיות כרונית והיא היא הסיבה ל "סיכסוך".

    כל שאר התנועות והסיבות הם תוצאה של אותה שינאה של האוכלוסיה האזרחית , ולא להיפך

    רוצים "לנצח בעזה" אם כן, תתכבדו ותנצחו את האוכלוסיה האזרחית , לא עוד הפצצת מפקדות חמאס וסיכולים ממוקדים , אלה הרעבה שיטתית והפצצה חסרת אבחנה של אוכלוסיה….

    עם ישראל לא בנוי לניצחון בעזה ולכן עדיף לנו לתת לחמאס לעשות לנו את העבודה , הם לאט לאט שוברים את רוח עמם וזה במחיר השקט של תושבי הדרום , לצערי אלו האפשרויות …

  4. דוגמא אופיינית לחשיבה לטווח קצר.
    אוקיי ! מוטטנו את שלטון החמאס. ואז מה ?
    למסור לאבו מאזן ?
    לאפשר לגוף קיצוני אחר לעלות ?
    עדיף לשמור על המצב הנוכחי עד מותו של אבו-מאזן. לאחר מכן אפשר יהיה לדבר על פתרונות לרצועת עזה, כמו למשל יישובם בצפון סיני , לאפשר להם להגר לאירופה שם אוהבים אותם וכו'

    1. לא ברור למה בשביל ההצעות שלך לגבי הפתרונות לרצועת עזה, צריך לחכות למותו של אבו-מאזן.
      מדוע אי אפשר למןטט את החמאס ולהעלות את הפתרונות עכשיו?

    2. תקרא בבקשה את התכתבה עד סופה בעיון, יש בה תשובה להערתך הצודקת.

  5. הפלת החמאס לא קשורה לעליית הראשות הפלסטינית בעזה. לראשות אין כוחות על נקרקע ואין לה לגיטימציה לשלוט בעזה אם ישראל תאפשר מעבר אנשי ראשות לעזה הם אולי יוכלו להפעיל חלק מן התשתיות אבל הם לא ישלטו ביטחונית. סביר יותר להניח שכל חמולה תנהל את ענייניה בעצמה, בלי שליטה מרכזית כל חמולה תוכל לירות טילים על ישראל מכל סיבה ואף אחד לא יכפה הפסקת אש.

  6. עזה זאת קן צרעות
    שלא ניתן לשלוט בה
    יש להקים החומה עבה וגבינה
    לפעול לחיבור עזה לסיני
    שיריו מסיני כל הנדרש
    סחורות.שירותי נמל.נמל תעופה.
    בתי חולים.וכל מה שנדרש.
    אסור לישראל לפעול להפלת חמאס.
    מידי פעם יהיה עוד מבצע ועוד מבצע
    וזהו.שערביי עזה יסתדרו לבד.

  7. חמאס, ויסלח לי ה', הוא השותף שלנו למניעת הקמת מדינה "פלסטינית". צריך לקבל את העובדה הזו. נכון, זה מעורר תרעומת וסלידה בהתחלה אבל בחתירה לקראת הנציחון של ה"פלסטינים" יש לעשות בריתות עם אויבים וחמאס הוא בעל ברית שלפי מה שאני רואה משתף איתנו פעולה. אח"כ נחסל את החמאס.

  8. אסור שחיילי צה"ל יישלחו למלחמה כל עוד יש 10% שמאלנים בארץ.
    אסור שחיילי גולני יסתערו על אויב כל עוד יש גנרלים בצה"ל המתגאים שהם יסכנו אותם כדי לחסוך חיי אזרחים פלסטינים.
    אסור שהשריון שלנו יטייל בסמטאות של שכונה שלא הורעשה לפני כן על ידי הארטילריה מפחד לעיתונות.
    אסור שהחי"ר שלנו ייכנס לשדה קרב שאסור לוודא בו הריגה, פן הרוגים מדומים יירו בגבו.
    אסור שחיילינו יילחמו כשפצ"ר הזוי ועוין נושף בעורפם.

    כל עוד והמיעוט השמאלני שולט באליטות ובתקינות הפוליטית, יש לספוג כל הטילים שייפלו עלינו. עדיף לקבור בני שישים ולא בני עשרים, חלילה.