ימין חזק, שמאל ממורמר: הניצחון המפתיע של השמרנים באוסטרליה

ראש הממשלה סקוט מוריסון מיצב את עצמו כאופציה השפויה מול מצע כלכלי קיצוני של מפלגת הלייבור, וזכה בבחירות נגד כל ההערכות והסקרים

ניצח את החמוצים. ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון | צילום מסך

אין בנמצא תחושת זעם גדולה יותר מזו של אנשי שמאל שהפסידו במפתיע בבחירות. תחשבו למשל על הברקזיט בבריטניה ב-2016, או על הניצחון של דונלד טראמפ בארה"ב באותה שנה. היום אפשר הוסיף לרשימה גם את אוסטרליה.

ראש הממשלה השמרן סקוט מוריסון הדהים את עורכי הסקרים ואת הפרשנים כאחד עם הניצחון בבחירות ביום שבת, והתגובה ממפלת הלייבור המפסידה הייתה אכזרית. המומים ומאוכזבים, נראה שמאז פרסום התוצאות אנשי האופוזיציה לא מצליחים להחליט האם העם האוסטרלי הוא טיפש, רשע או גם וגם.

כך למשל צייצה קאתי וילקוקס, מאיירת קריקטורות ידועה: "זה נראה לא הוגן שהמצביעים האידיוטים רבים יותר מאשר האנשים החושבים". מגישת הטלוויזיה משל לאורי טענה ש"אוסטרלים הם טיפשים, אנשים רעים וחמדנים. זו עובדה".

אחרים היו כבר מוכנים להספיד את המדינה כולה. בריגיד דילייני, בעלת טור בעיתון ה'גרדיאן', כתבה: "זו המדינה שרקובה". בדיווח מאירוע שקיימה מפלגת הלייבור בערב הבחירות תיארה כיצד המשתתפים נאלצו "לקבל את העובדה שהחזון שלהם לעתיד אוסטרליה לא זכה לאישור". זה גרם להם לתחושה של "ניכור וריחוק" מהמדינה שלהם עצמם.

מנגד, אנשים כמו זארה גזריאן, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת מונאש במלבורן, היו מאופקים באופן מתנשא. "במשך שנתיים ציפינו לתוצאות הפוכות לחלוטין", הוא אמר ל'וושינגטון פוסט' והוסיף: "המצביעים לא הסתכלו על התמונה הגדולה".

בכך הוא התכוון שהמצביעים דחו למעשה את מצע הלייבור, שדחק באוסטרליה ללכת רחוק לכיוון שמאל כמעט בכל תחום, החל ממיסים גבוהים על פנסיות, דרך הגדלת ההטבות לילידים ועד תכנית שאפתנית להפחית את פליטת הפחמן ב-45 אחוזים במהלך העשור הקרוב.

הרעיונות הגורפים האלה מטבעם העניקו לראש הממשלה מוריסון הזדמנות לצייר את מועמד הלייבור שרץ מולו, איש האיגודים ביל שורטן, כמי שמהווה סכנה לערכים האוסטרליים המסורתיים. כפי שתיאר זאת כתב העת השמאלני 'Challenge', מוריסון "התמקד במסר לפיו הלייבור יעלו מיסים", ו"הציג את עצמו לא כראש ממשלה אלא כמורד".

לא לוותר לעולם

סקרים הראו שמרבית הציבור האוסטרלי רוצה פעולה נחושה יותר נגד שינוי האקלים, אך הנושא לא גרם לאנשים לשנות את הצבעתם במרבית המחוזות. נושא האקלים היה זה שסיים את הקריירה של ראש הממשלה השמרן לשעבר טוני אבוט, שביטל את המס על פליטת פחמן במהלך כהונתו ב-2014. אבוט התמודד במחוז אמיד של פרברי סידני, שנטה בבירור לשמאל. הוא הובס בידי מתמודד עצמאי שהתמקד לחלוטין ברקורד הסביבתי של אבוט והתעלם מנושאים אחרים.

אך עבור כל מחוז שעבר שמאלה בשל סוגיית האקלים, היו כמה מחוזות אחרים בהם מצביעים ממעמד הביניים נטשו את מפלגת הלייבור, שבעבר זכתה לתמיכתם באופן מסורתי. במדינת קווינסלנד בה קיימים מכרות רבים, המצביעים זעמו על שיירות של פעילי איכות הסביבה שהגיעו למחות על פתיחת מכרה פחם חדש.

מנהיג הלייבור ביל שורטן | Matt Roberts, ABC

"מדיניות האקלים של הלייבור מול הרצון המקומי לשמור על משרות היו קריטיים לתבוסה של המפלגה בקווינסלנד", סיפר לי היועץ הפוליטי דייוויד גודרידג'. "התנודות הגדולות ביותר נגד הלייבור היו באזורים הגובלים במכרות".

אמנם ראש הממשלה מוריסון מעולם לא הצטייר כמתנגד מובהק לאנרגיה מתחדשת, אך הוא התעקש שלא להיכנע לקמפיין הדמוניזציה נגד מקורות אנרגיה מסורתיים כמו פחם או נפט. בעבר הוא העלה את חמת השמאל כאשר הביא עמו גוש פחם לדיון בפרלמנט, ואמר כי אין צורך לפחד ממוצר שסייע לבנות את השגשוג של אוסטרליה.

מת'יו לש ממכון המחקר על שם אדם סמית אומר כי תוצאות הבחירות באוסטרליה נושאות עמן לקח חשוב לשמרנים באמריקה ובריטניה: "עליכם ליצור הבחנה מובהקת מיריביכם", הוא הציע בטור ב'טלגרף'. "היו המפלגה של מיסים נמוכים ושאיפות גבוהות, ואל תוותרו לעולם. רק כך ניצחון בלתי צפוי יכול להיות גם מנת חלקכם".


הטור פורסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מה שגורם לי לחשוב על ההאשמות האוטומטיות כנגד נתניהו או טראמפ בכך שהם הם מקור השסע והפילוג. אותן זמירות במקומות שונים כשהמשותף הוא הפסד השמאל וחוסר יכולתו להכיר ולקבל דעות שונות משלו. התגובות של השמאל באוסטרליה זהות לתגובות כאן ובארה"ב ובעצם בכל מקום. אגב ,קיבלנו דחיה בביטול ההכרה בירושלים כבירתנו. הבטחת בחירות של מועמד השמאל שהפסיד.

    1. פירוש המילה "דמוקרטיה" הוא שיטת ממשל של שלטון העם, כלומר – שיטה המבוססת על זכותו של העם להיות חופשי בבחירת נציגיו ודרכו, על פי הבחירה של רוב העם. כל שאר הדברים שהשמאל הדביק למילה "דמוקרטיה" הם תוספות שנועדו לגרוע מהדמוקרטיה ולהחליש את כוחה ואת זכותו של הרוב לקבוע את דרכה של המדינה. השמאל מעולם לא קיבל על עצמו את עקרונות הדמוקרטיה וכל החלטה שמנוגדת לאינטרס שלו מתויגת כ"רמיסת זכויות", "סתימת פיות" או "מקארתיזם".

  2. אופס. כמעט התבלבלתי לחשוב שמדובר על ישראל .
    מעניין איך המנטורות האליטיסטיות של "הנאורים" זהות בכל העולם.

    1. דז'ה וו – deja vu – כבר ראיתי ובפרוט: כבר – deja ראיתי – vu