84% מלוחמי המילואים חוששים לפעול בגלל פחד מהליך משפטי

סקר חדש של ארגון 'האמת שלי': רק 16% מהמילואימניקים היו מפרים הנחיות במצבים מסכני חיים, בין השאר בגלל מעקב של ארגוני שמאל. 44% חשים כי צה"ל לא מעניק גיבוי מספיק

חיילי צה"ל בפעילות. למצולמים אין קשר לכתבה | דובר צה"ל

84 אחוזים מחיילי המילואים הקרביים אומרים כי לא היו מוכנים לפעול נגד ההנחיות במצבים מסכני חיים, מתוך חשש מארגונים שונים המתעדים את פעילותם. כך עולה מסקר מיוחד שביצע ארגון 'האמת שלי' בקרב מאות חיילים וקצינים במילואים, לקראת יום ההוקרה למערך המילואים המצוין היום (חמישי) ברחבי הארץ.

על פי תוצאות הסקר, רק 16% מהלוחמים במילואים הצהירו כי היו בוחרים להפעיל כוח מעבר למה שמוגדר בהנחיות, כמו למשל במקרים של ירי במחבל הנמצא בסמוך לאזרחים, וזאת בעיקר בשל נוכחות בשטח של פעילים מארגוני שמאל המתעדים את המתרחש והחשש מהליכים משפטיים או משמעתיים שינקטו נגדם בעקבות זאת.

בנוסף, מעל לשלושים אחוזים מהלוחמים במילואים דיווחו כי פעילות של ארגונים נגד חיילי צה"ל השפיעה על אופן קבלת ההחלטות שלהם, או גרמה לחשש מפני השלכות משפטיות של פעילותם בשטח. עוד מראות תוצאות הסקר כי 44% מהחיילים חשים שצה"ל לא מעניק את הגיבוי המלא לחיילים המתמודדים עם סיטואציות מורכבות בשטח.

נתון מטריד אחר העלה כי לא פחות מ-93 אחוזים מהחיילים המבצעים שירות מילואים קרבי דיווחו כי נתקלו במהלך שירותם בסדיר או במילואים בשימוש שעושים ארגוני הטרור באזרחים כמגינים אנושיים. ארבעים אחוזים השיבו כי נתקלו במקרים בהם ארגוני טרור עושים שימוש בילדים עבור פעילות טרור.

בין היתר תיארו המשיבים מקרים בהם נתפסו ילדים נושאי חגורות נפץ או מטעני צינור, וילדים שנשלחו ליידות בקבוקי תבערה. באותו הקשר, קרוב למחצית מחיילי המילואים (45.5%) סבורים שהציבור בישראל לא מבין את המורכבות עמה הם מתמודדים בפעילות מול ארגוני טרור שמשתמשים באוכלוסייה אזרחית.

"להעניק גיבוי אמיתי"

למרות המצב המורכב בשטח, חלק גדול מחיילי המילואים אינם מרוצים מהטיפול של צמרת צה"ל בנושא. על פי הסקר, כ-44% מהמשיבים חשים כי צה"ל לא מעניק את הגיבוי המלא לחיילים המתמודדים עם סיטואציות מורכבות בשטח, ורק כ-14% מהם סבורים שמדינת ישראל פועלת כהלכה במישור ההסברתי בכל הקשור לפעילות צה"ל מול ארגוני הטרור.

הסקר גם בדק את תחושתם של החיילים לקראת המערכה הבאה, וכרבע מן המשיבים דיווחו כי אינם מוכנים למערכה קרקעית.

מנכ"ל ארגון 'האמת שלי' אביחי שורשן אמר ל'מידה' כי "מדינת ישראל צריכה להצדיע לחיילי המילואים שמהווים אחוז מזערי מכלל האוכלוסייה שנושא בנטל ומסכן את חייו למען כולנו". לדבריו, מחובתה של המדינה לפעול "נגד ארגונים הפועלים מתוכנו ומחלישים, כפי שמראים הנתונים, את רוח הלחימה ואף משפיעים השפעה ישירה על החייל הנמצא בחזית".

עוד אמר שורשן כי מדינת ישראל חייבת להתעורר ולהשקיע מאמצים גדולים יותר במערכה על התודעה, ולעמוד מאחורי החיילים המתמודדים עם המציאות המורכבת כפי שמשתקף מהסקר: "אנחנו צריכים להעניק גיבוי אמיתי לחיילים שבאופן יומיומי נתקלים בארגונים רצחניים שמבינים את הרגישות והחמלה ועושים שימוש ציני ובלתי פוסק באוכלוסייה אזרחית על מנת לבצע פיגועי טרור".

פנינו לדובר צה"ל בבקשת תגובה והיא תפורסם מיד עם קבלתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. השינוי יגיע רק כשבגץ יבלם.ואז לאט לאט יהיה ניתן לשלוט במערכת.המערכת מושרשת באנשי שמאל שנמצאים בכל פינה בשלטון.

  2. אולי כדאי לזכור מה מטרת צה"ל. צה"ל נועד כדי להילחם בצבאות האוייב כדי להגן על המדינה.

    מה שדורשים עכשיו מצה"ל זה שיטור של אנשים שלשיטתם הם תחת כיבוש זר, שיטור שצה"ל בכלל ומילואימניקים בפרט אינם מוכשרים לו ולא אמורים לעשות.

    לפתור את הבעיה צריך לסגת מכל המאחזים והנקודות הלא חוקיות לגושי ההתיישבות, לשרטט גבולות ברורים ולהגן עליהם, גם אם צריך מדי פעם לעשות פעולות מעבר לגבול.

    אבל, מטלת השיטור שאינו נגמר מול עם עויין מביא להשחתת צה"ל ולוחמיו.

    1. צהל אינו מצליח להגן על ישובי עוטף עזה ועוד פחות מכך יוכל להגן על גוש דן מהטילים שיגיעו מהרי השומרון. חיינו כאן עלולים להפוך לסיוט.

    2. להנחה שלך אין קיום בעולם המציאות שמחוץ לאגדות השמאל, אבל לא אתווכח אתך על זה אלא אסב תשומת לבך לכך שאתה לא בודק את מדת ההגיון בטעוני השמאל שאתה מפיץ. אילו היית בודק אז לא היית כותב " שיטור שצה”ל בכלל ומילואימניקים בפרט אינם מוכשרים לו ולא אמורים לעשות. לפתור את הבעיה צריך לסגת" מסקנה לא פחות הגיונית היא שאם חילי צה"ל אינם מוכשרים עדיין אז יש להכשירם ולאו דוקא לסגת.

    3. לא כתבתי לסגת מהשטחים. כתבתי לסגת לאיזורים קלים להגנה כמו גושי ההתיישבות הגדולים ולפנות את עשרות הנקודות והמאחזים הלא חוקיים.

      כתבתי גם "מדי פעם לעשות פעולות מעבר לגבול".

      פעולות מעבר לגבול זה לא שיטור, זה לא התחככות יום יומית בפלסטינים. אבל, מבחינת ההתנחלויות צריך התחככות יום יומית בגלל שהפסלטינים הם כוח עבודה זה בהתנחלויות, נכון?

      שלא לדבר על זה שעצם שרטוט גבול כלשהו מהווה נטישה של החלום המשיחי ההזוי על ארץ ישראל הגדולה, שהציונות הדתית מוכנה להקריב כמה חילונים שצריך עבורו.

    4. הינה הבעיה במה שאתה אומר
      א. אין מוצבים או נקודות לא חוקיות
      תבין אין כיבוש או שליטה המצב ביהודה ושומרון אינו עונה על ההגדרה הזאת
      יהודה ושמורון הם שטחים במחלוקת מבחינה חוקית כך שאין שום דבר לא חוקי
      אגב כבר מאז 2008 אין שום נקודות ביקורת ביהודה ושומרון רק על גדר הביטחון כאשר פלשתינים רוצים להיכנס ולצאת מישראל

      ב. גם אין שיטור, צה"ל בכלל לא נמצא בתור גושי ההתיישבות של הערבים אלא ביניהם
      לא תמצא חייל צה"ל אחד בשטח C או B או A
      תמצא אותם מחוץ לאותם שטחים
      המקרים היחידים שחיילי צה"ל נכנסים למקומות האלה הם משתי סיבות
      א. הפרות סדר
      ב. מעצר של מתכנני טרור
      השיטור נעשה ע"י אש"ף והמשטרה החשאית שלו

      ג. תקשיב נסיגה אומרת דבר אחד: טרור
      ראינו זאת בהסכם אוסלו אין מה לריב על זה
      זה יהיה פשוט טיפשי לבצע את מה שהביא לרציחתם של 1,056 ישראלים שוב

      ד. אם נתן להם שטחים זה יגיד דבר אחד שאם הרעיון הפלשתיני יקרוס לא נוכל לקחת את השטחים שבמקור אמורים להיות שלנו העולם יגיד: "רואים את ההסכם הזה, אתם לא יכולים לקחת את השטחים האלה" צריך להפסיק להתפשר ולחזור להתעקש על הסכם ויצמן – פייסל ההסכם הראשון והיחיד בין מנהיג ערבי חוקי לבין מנהיג ציוני שקובע גבולות בצורה ברורה ובעדיפות גבוהה לביטחון מדינת ישראל

      מספיק עם הנסיגות מספיק עם ההתפשרויות אין לנו פרטנר ונסיגה נותנת לנו דבר אחד טרור

      רוצים לפתור את הנתונים הללו?
      תדרשו מהממשלה לעמוד מאחורי החיילים שלה
      תדרשו מהרמטכ"ל לא להתקפל
      תאסרו מימון של אירגונים פוליטים ממשלות בחו"ל
      וכמובן תקראו לאירגונים הקיצוניים בשמם שקרנים וגיס חמישי: עלילות דם, שקרים, הסלפות, והוצאה מההקשר עד לביום עלילת דם בצורה נבזית וברורה זה כל מה שתקבל מהאירגונים הללו שום אמת שום ביקורת רק שקרים והמספרים מצביעים על זה לפי מחקר שראיתי לפי כמה זמן (אני לא מוצא אותו כרגע אני אעדכן אותכם בהמשך) שמוצא שרמת השקרים בפירסומים של אירגונים כמו שוברים שתיקה ובצלם היא 100% אני לא צוחק 100% כל מה שהם אי פעם פירסמו הוא שקר
      אבל כמובן זה לא מפתיע כי על כל פירסום הם מקבלים מיליונים מהאיחוד ומאירגונים אנטי ישראלים
      הדבר יפסיק רק כאשר נחנוק את המימון שלהם ונקתע את הכסף וכך הם יפסיקו למכור את מדינת ישראל וחייליה

    5. טוב אז לדעתך יאללה – בואו נתקפל ונכשיר את המצב לקבלת פצצות על הראש.

      כמה עיוורים אפשר להיות?

      מה זה לשמאל אין בכלל עיניים לצפות עימן במציאות?

  3. אפשר לצרף לכתבה את הסקר עצמו עם כלל הנתונים כמות אנשים כל השאלות שנשאלו וכו'?

  4. אחרי שנחסל את בג"צ במתכונתו הנוכחית בה השופטים בוחרים את עצמם - ורק הממשלות תבחרנה את השופטים ורק לאחר שימוע בכנסת הגיב:

    נוכל להתחיל להילחם באויבינו הנאלחים ובכל אירגוני השיטנה ממומני הקרן להשמדה.

    נקווה שזה יקרה לפני מלחמה נוראית בה נגלה את עומק החורבן שייצר השמאל ובג"צ עלינו ועל צבאנו ואומתנו.

    ההיסטוריה עדיין לא נגמרה ועוד נאולץ להילחם עם הגב אל הקיר וזה ייצר את "בלי בג"צ ובלי בצלם".

    הכל עוד לפנינו.

  5. זה הצמרת של הצבא שאינה אלא חבורת שלום עכשיו ובצלם שמחדירה לצבא את כל התבוסתנות הנוכחית.

    צריך לנקות את הצמרת הזו מכל הטיפוסים האלה שבחרו את עצמם בעצמם באותה שיטה של שופטי בג"צ והועדה שלהם בראשות עצמם. עשרות שנים מינו שמאלנים כמו רבין ואהוד ברק רק סמולנים מהזן שמתקדם כל פעם למעלה. יש להם שם אוסף בצנרת שיספיק לחמישים השנה הבאות.

    להתחיל לקדם אנשים ימניים ומוכשרים באמת עם קצת שכל ותעוזה ושאינם בוגרי וקסנר והקרן להשמדה.

  6. מאין ההמצאה ששימוש ביותר כח הוא – תמיד- הפתרון הנכון? שפגיעה בבלתי מעורבים תורמת ולא מזיקה, ושאין כל שיקול מוסרי? הרשה לי, מר שורשן, להטיל ספק ב"סקר" המצוטט: בלי הבאת השאלות שהובאו בפני המבקרים,ובלי הבאת מידע על בחירת המבקרים – הוא אינו אלא תעמולה זולה. ועוד משהו שיפשט את הדיון: האם אזרחיה הוא חייל שפעל בניגוד להוראות או גיבור ישראל? תשובה פשוטה על שאלה פשוטה, בבקשה.

  7. אכן קשה לדכא במשך שנים רבות אוכלוסיה שאדמתה ומימיה נגזלים בשיטתיות. והמשימה האיומה הזאת מוטלת על אנשי מילואים מסורים, שמגוייסים במירמה- שוטפים להם את המוח שמדובר בהגנה על מדינת ישראל, ולמעשה מדובר בהגנה על פרוייקט ההתנחלויות, שמטרתו להעניק וילות בזול לדתיים לאומנים, פיצוי על תחושת הנחיתות שלהם בבנית המפעל הציוני וחיזוק לציפיות המשיחיות ההזויות שעל פיהן תקדים הגאולה להגיע אם ישראל תשלוט בשטחים. תומכי הלחיצה הקלה על ההדק יביאו למהומות קשות בשטחים, שכן הרג בלתי מעורבים גורר התגייסות של קרובי משפחה למעגל המחבלים, לשם נקם, וזה פוגע בבטחון. מטרת עורכי "סקרים" כאלה היא להסית נגד מי שרוצה לשמור על צלם אנוש של חיילי צה"ל ולהחמיר את העימות בשטחים, אולי כדי לפתוח פתח לגירושים, הרג המוני ועוד פשעי מלחמה.

    1. יש לך הרבה הנחות שאין להן בסיס במציאות.
      לא גוזלים שום מים וקרקעות, אם כמות המים שהם צורכים והשטח שהם מעבדים גדלים מידי שנה במקום לקטון מידי שנה, לא ניתן לטעון זאת. מזל שאת לא אומרת שגוזלים מהם גם חשמל ופרנסה.
      כשמדובר ביד קלה על ההדק לא מדובר בבילתי מעורבים, אלא בזורקי אבנים ובקבוקי תבערה וחוסמי כבישים. ישנו שפע הוכחות מהסטוריה אצלנו ובעמים אחרים שיד קלה לגביהם מגדילה את המהומות., למשל, מה הפסיק את התקוממות ערביי ישראל בתחילת האינתיפאדה השניה אם לא הירי למוות ב13 מתפרעים?
      בפרוץ האינטיפאדה הראשונה, היה נסיון התקוממות ברפיח המיצרית שדוכא מיד בכוח, לעומת זאת ישראל לא דיכאה מיד את ההתקוממות ברפיח הישראלית וכתוצאה מכך האינתיפאדה הראשונה נמשכה כשלוש שנים עם מאות הרוגים ערבים במקום שלושה ימים עם עשרות הרוגים בלבד. מה יותר מוסרי?
      חיסול התקוממות בכוח יכול להכשל רק אם ישנו סיוע חיצוני למתקוממים-כמו בסוריה.

    2. מימיה ואדמתה של האוכלוסיה הערבית נמצאים בסעודיה ולא בארץ ישראל השדודה – אם לא ידעת זאת. משם הפולשים הגיעו ולשם יחזרו לאדמתם ולמימיהם!

      השמאל שטוף המוח תמיד המציא שקרים וזכויות למי שלא מגיע אותן!

      נוכלים ועגלים מלומדים.

  8. יש לך הרבה הנחות שאין להן בסיס במציאות.
    לא גוזלים שום מים וקרקעות, אם כמות המים שהם צורכים והשטח שהם מעבדים גדלים מידי שנה במקום לקטון מידי שנה, לא ניתן לטעון זאת. מזל שאת לא אומרת שגוזלים מהם גם חשמל ופרנסה.
    כשמדובר ביד קלה על ההדק לא מדובר בבילתי מעורבים, אלא בזורקי אבנים ובקבוקי תבערה וחוסמי כבישים. ישנו שפע הוכחות מהסטוריה אצלנו ובעמים אחרים שיד קלה לגביהם מגדילה את המהומות., למשל, מה הפסיק את התקוממות ערביי ישראל בתחילת האינתיפאדה השניה אם לא הירי למוות ב13 מתפרעים?
    בפרוץ האינטיפאדה הראשונה, היה נסיון התקוממות ברפיח המיצרית שדוכא מיד בכוח, לעומת זאת ישראל לא דיכאה מיד את ההתקוממות ברפיח הישראלית וכתוצאה מכך האינתיפאדה הראשונה נמשכה כשלוש שנים עם מאות הרוגים ערבים במקום שלושה ימים עם עשרות הרוגים בלבד. מה יותר מוסרי?
    חיסול התקוממות בכוח יכול להכשל רק אם ישנו סיוע חיצוני למתקוממים-כמו בסוריה.