שבדיה: 80% מהנערות לא חשות בטוחות ברחוב, הממשלה מקבלת אנשי דאעש

למרות מחקרים שמראים כי תחושת הביטחון האישי בשפל ושיעור הפשע שובר שיאים, המדינה מאפשרת חזרה של אזרחיה שלחמו עבור ארגון הטרור: "יש להם זכות לחזור"

שוטרים בשבדיה | Extinction Rebellion Sverige

עצרתי לשבת על ספסל ומיד הגיעו כמה גברים משני הצדדים שלי. כמה גברים נוספים באו ועמדו מולי. הם החלו למשוך לי בשיער וברגליים ודיברו בשפה שלא הבנתי. פחדתי כל כך וביקשתי מהם לעצור פעמים רבות, אבל הם לא הקשיבו…זה מצב פשוט נורא. אני רוצה להרגיש בטוחה"

כך סיפרה נערה בת 14 שהעדיפה לא לחשוף את זהותה לתקשורת בשבדיה על מה שארע בעיר הציורית אופסלה כאשר חיכתה לאוטובוס. עוד אמרה כי היא תמיד לובשת מכנסי ספורט כדי שתוכל לרוץ מהר יותר במקרה שתותקף.

סקר שנערך לאחרונה באזור אופסלה הראה כי כשמונים אחוזים מתלמידות בתי הספר אינן מרגישות בטוחות במרכז העיר, הידועה בשל האוניברסיטה הוותיקה ביותר בסקנדינביה בה מצחו כמה מהחוקרים הדגולים בהיסטוריה. מדובר בעלייה חדה לעומת סקר דומה ב-2013, אז שיעור המשיבות כי אינן חשות בטוחות עמד על 55%. מה השתנה מאז? בעיקר הגעתם של מהגרים רבים לאזור.

בתגובה לתוצאות הסקר העדכניות, גורמים בעיריית אופסלה אמרו כי "אנחנו מעודדים נערות שאינן מרגישות בטוחות לא ללכת לבד, לוודא שמישהו אוסף אותן, ולנקוט בכל צעד אחר שיכול להגביר את תחושת הביטחון". במילים אחרות, הרשויות מטילות את האחריות להתמודדות עם בעיות ביטחון חמורות על הנערות עצמן.

קיצוץ במשטרה

אך הנערות המפוחדות מאופסלה הן רק חלק קטן מהתמונה הגדולה. על פי דו"ח הביטחון הלאומי האחרון שפרסמה המועצה למניעת פשיעה, ארבע מתוך עשר נשים מפחדות ללכת ברחוב לבד. כמעט רבע מהנשאלים אמרו כי יבחרו בנתיב אחר בגלל חשש מפשיעה, ובקרב נשים בגילאי 24-20, שיעור המשיבות כך עמד על 42 אחוזים.

למרות הנתונים המדאיגים, בממשלה החליטו דווקא לקצץ במשאבים המופנים למשטרה, ולפי הצעת התקציב האחרונה משטרת שבדיה עומדת בפני קיצוץ של 232 מיליון קרונות (כ-24.5 מיליון דולר). המפכ"ל אנדרס תורנברג מתח ביקורת על הצעד ואמר: "ההפחתה בתקציב תוביל להשלכות על פעילות המשטרה…נצטרך לחשוב כיצד להתמודד עם התנאים הכלכליים החדשים".

אך גם בטרם הקיצוצים, משטרת שבדיה מתקשה להתמודד עם המשימות שעומדות בפניה, כמו למשל פענוח מקרי אונס. דו"ח של ארגון 'אמנסטי' שפורסם בחודש אפריל מצא כי שבדיה מתקשה מאוד להתמודד בהצלחה עם חקירות אונס. על פי המחקר, חקירות אונס בשבדיה זוכות בדרך כלל לעדיפות נמוכה, בדיקות ממצאי DNA מתעכבות במשך זמן רב, לא מוצעת תמיכה מספקת לקורבנות ולא נעשים צעדים כדי למנוע את התופעה.

אך פשעי מין אינם היחידים עמם מתקשות הרשויות השבדיות להתמודד. בשנת 2018, נרשם בשבדיה מספר שיא של מקרי הירי הקטלניים, כאשר 45 בני אדם מצאו את מותם ב-306 אירועי ירי ברחבי המדינה. רוב המקרים התרחשו בעיר הדרומית מאלמו ובאזור שטוקהולם. "זהו מספר גבוה באופן מחריד", אמר מפקד המשטרה בעיר.

על פי המשטרה, רוב מקרי הירי מקושרים לסכסוכים פליליים באזורים המוגדרים "רגישים" או "no-go zones". דו"ח משטרתי מ-2017 הגדיר 61 אזורים כאלה במדינה, בהם פועלים 200 ארגוני פשע ואלפי עבריינים. בחלק מן האזורים הרגישים נמצאו ילדים צעירים המעורבים בפשעים חמורים כמו סחר בנשק וסמים. מרבית מתושבי אותם אזורים משתייכים לקהילות לא-מערביות, בעיקר קהילות של מהגרים מוסלמים.

עוד צרות

וכאילו כל הבעיות האלה לא מספיקות, שרת החוץ מרגוט ולסטרם הודיעה לאחרונה על כוונתה לאפשר לילדים של פעילי דאעש הנמצאים במחנות פליטים בסוריה לחזור ולגור בשבדיה. "אנחנו עובדים קשה כדי לוודא שילדים עם קשרים לשבדיה יקבלו את העזרה שהם צריכים…חלק מן הילדים הם יתומים, או שהוריהם נעצרו בגלל פעולות שקשורות לדאעש…יש חשיבות גדולה לכך שהם יטופלו מבחינה משפטית וכל רשויות המעורבות חייבת לשתף פעולה", כתבה. למרבה הצער, נראה שמקרים אחרים של מצוקה כמו אלה של ילדי היזידים שנמכרו לעבדות לא נמצאים ב"חשיבות גדולה" מבחינת שרת החוץ.

על פי תחקיר של תכנית חדשות שבדית, הממשלה מתכננת לכפות על חלק מהרשויות המקומיות במדינה לקבל בחזרה פעילים של דאעש גם בניגוד לרצונן. כדי להכין את הקרקע למהלך, עובדים באותן רשויות הוזמנו ל"יום הכרה" עם פעילי דאעש שנערך בחודש אפריל מטעם 'המרכז נגד אלימות קיצונית'. מטרת המפגש הייתה "להעניק תמיכה לרשויות שיקבלו מבוגרים וילדים החוזרים מאזורים שהיו תחת שליטת המדינה האסלאמית". בסך הכל, כ-150 גברים ונשים החברים בדאעש צפויים לחזור לשבדיה, יחד עם כשמונים ילדים.

על פי ראש הממשלה סטפן לופבן, למחבלי דאעש בעלי אזרחות שבדית יש "זכות" לחזור לשבדיה ושלילת אזרחותם לא תהיה חוקית, למרות שלטענתו אלו שביצעו פשעים יעמדו למשפט. מנגד, מומחים לטרור כמו כמו מגנוס רנסטרופ מזהירים כי קבלה של פעילי דאעש, כולל נשותיהם וילדיהם, עשויה להציב איום ביטחוני:

הנשים אינן קורבן תמים, ויש גם קבוצה גדולה של ילדי דאעש בגילאי שמונה או תשע שנשלחו למחנות חינוך ושם התאמנו בלחימה ובשימוש בנשק. חלק מהם למדו איך להרוג…הזהות שלהם תהיה תמיד קשורה לתקופה בה היו חלק מדאעש ולעובדה שאחד ההורים היה חבר בארגון"

וכך, למרות נתוני הפשיעה הקשים ועדויות הנשים המודאגות באופסלה, נראה שממשלת שבדיה דווקא נחושה לייבא עוד צרות.


ג’ודית ברגמן היא עורכת דין ופרשנית פוליטית. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

    1. נשים לא מרגישות בטוחות גם בישראל. נשים לא מרגישות בטוחות בכל העולם הזה.
      נשים נאנסות בחברה החרדית, בהרצליה בחברת עשירים, בקיבוצים, בדרום ת"א ע" י מהגרים וע"י ישראלים בכל מקום.
      לקח. את חוסר הביטחון של נשים ולייחס אותו לקבוצה אחת של אוכלוסייה זה צביעות.
      וכן פשע בכל נקודה על הגלובוס מגיע בשיעורים גבוהים יותר מאוכלוסיות שנמצאות במצב סוציואקונומי נמוך, ומה לעשות שמהגרים ופליטים כמעט תמיד במצב סוציואקונומי נמוך. לא משנה אם הם מהגרים מאפריקה, מהמזרח התיכון, ממזרח אירופה או מאמריקה הלטינית.
      נשים צריכות להרגיש בטוחות, והדין בפשיעות מין צריך להיות מחמיר יותר.

    2. למגיב האנונימי: מדהים לראות איך השמאל תמיד עושה טוויסט לעובדות ולאמת. אז החלטת שאתה יודע את הסיבה לעליית מקרי האונס ולכן אין צורך לחקור אפשרויות אחרות שלא חשבת עליהן? העובדה היא שמקרי האונס עלו באופן תלול מאז פריצת הגבולות באירופה וזאת אמת (כמו כל אמת) שחייבת להחשף גם אם היא לא תומכת בתאוריה שלכם שההגירה ההמונית ממדינות נחשלות מחזקת את החברה. אבל אצל השמאל, כמו תמיד, אם גברים מוסלמים אונסים צריך להאשים את כל הגברים פשוט כי זה מה שמתאים לכם. מעולם לא היה אכפת לכם לפגוע בחפים מפשע, גם קורבנות האונס לא ממש מעניינים אתכם וזה תמיד היה ככה. אתם מציגים את עצמכם כמוסריים אבל בפועל הכל הצגה.

    3. המקרה ההודי-פקיסטני.
      גם ההודים וגם הפקיסטנים שחיים בבריטניה אינם לבנים ואינם נוצרים והגיעו לבריטניה בערך באותן שנים. ות'כלס הם נראים אותו דבר.
      ההודים הם הקבוצה המוצלחת ביותר בבריטניה מכל הבחינות (עוקפים במקצת את היהודים ועוקפים בהרבה את האנגלים הטיפוסיים).
      הפקיסטנים בתחתית מכל הבחינות.

      הסיבה זה האיסלם.
      איסלמופוביה אינה גזענות ואינה דעה קדומה אלא פחד מוצדק מאידיאולוגיה מסוכנת.

  1. אמרנו התרענו הסברנו. מעבר לזה השוודים ילדים גדולים ואם הם היו לא מרוצים הם היו מחליפים את הממשלה. אז בסופו של דבר כל עם משלם על הבחירות שלו. או איך שהשוודים אומרים "ערכים זה לא בחינם אבל ערבים כן"

  2. כמי שמכיר די טוב את המצב שם, יש שם פעילות חזקה של השתקה ואי פרסום מידע נגד מהגרים והגירה משום כך שבדים רבים בטוחים שההגירה עושה טוב לשבדיה. הכלכלה מתדרדרת וכמובן הביטחון האישי. ישנן נאנסות שאינן מתלוננות כדי שזה לא יחשב לגזעני. כל דיבור נגד ההגירה הוא פלילי.

    1. נאנסות לא מתלוננות כי החברה מתייחסת אליהן כאשמות וכי אין ענישה מחמירה.

  3. כל הארצות הסקדינביות יעברו טרור מוסלמי בעתיד המצב הביטחוני שלהן מדרדר כל יום והחיים שם יהםכו חשיקגו של שנות ה20 מהמאה הקודמת.

  4. אני קורא את הכתבה הזאת ותולש כל כך הרבה שערות, שאני רשמית קירח, מדינה של מטורפים ומטורפות – כן גם הנערות המפוחדות והאימהות הטיפשות שלהם ממשיכות להצביע לשמאל

  5. זה העונש של השוודים על שיתוף הפעולה עם גרמניה הנאצית בשנות השלושים והארבעים…..

  6. הבעיה זה לא המוסלמים אלא אי טיפול הרשויות.ולכן המוסלמים עושים ככל העולה על רוחם.השבדים הביאו מהגרים מוסלמים ולא מונעים מהם לפשוע.ולכן התושבים השבדים סובלים.כיוון השלטון פוחד מהמוסליים.השלטון חושד מהתפרעויות וירוק.ומצד שני זקוק לקולות המוסלמיים ו צד שלישי שבוי בפולטיקלי קורקט שהביא על עצמו.לכן המצב אבוד.על אזרחי אירופה פשוט להגר בתוך המדינה לאיזורי כפר ועיירות מחוץ לערים.או לצאת מהמדינה למדינות שאין מצב מקביל.כמו ארהב אוסטרליה ניו זילנד.קנדה.מדינות עם שטח אדיר שהמוסלמים לא נמצאים בכל פינה.

  7. היתה שבדיה ? היתה גם היתה
    מגיע לכם על ההתנהלות הנאיבית שלכם

  8. לי דוקא נראה שהם מתאימים זה לזה: פליטי דאע"ש והשוודים תואמי שרת החוץ הנפלאה שלהם מרגוט ולסטם.
    אני חושב שהם יכולים להתבשם זה מניחוחו של זה ובא לציון גואל.

  9. שהשמאל אומר צדק ושוויון למה הוא באמת מתכוון
    שוויון = כולכם תהיו עניים חוץ מהמקורבים לשלטון
    צדק = לאף אחד לא יהיה צדק שילטון טרור המשפט ישלןט פה ומקורבים לשילטון יעשו מה שהם חפצים בו

  10. מעניין שמשתדלים מאוד להצניע את העובדה, כי עפ"י מוממחים מלחמת העולם השניה ניתן היה לקצר כ שנה וחצי אילמלא התמיכה השבדית בהיטלר בתחמושת.
    בעיני עצמם הם נציגי הצדק בעולם גם אם את 40 השנים ממלחמת העולם הם שיקמו וקידמו את שבדיה כלכלית וחברתית בזכות התמיכה בהיטלר.
    כמה חיילים מבנות הברית ורוסיה נהרגן בשנה וחצי זו????

  11. מעניין שמשתדלים מאוד להצניע את העובדה, כי עפ"י מוממחים מלחמת העולם השניה ניתן היה לקצר כ שנה וחצי אילמלא התמיכה השבדית בהיטלר בתחמושת.
    בעיני עצמם הם נציגי הצדק בעולם גם אם את 40 השנים ממלחמת העולם הם שיקמו וקידמו את שבדיה כלכלית וחברתית בזכות התמיכה בהיטלר.
    כמה חיילים מבנות הברית ורוסיה נהרגן בשנה וחצי זו????