“העולם משתנה כל הזמן, רק שנאת היהודים עוד עומדת ומתחזקת”

טוביה טננבום הגיע לאנגליה כדי לכתוב ספר על הברקזיט אבל ראה בכל מקום דווקא דגלי פלסטין. "התירוץ החדש הוא: אנחנו לא שונאים יהודים, אנחנו פשוט נגד ישראל"

"חסמו אותי בכל מקום". טוביה טננבום | צילום: איזי טננבום

טוביה טננבום ראה כבר כמעט הכל. אחרי שחרש כעיתונאי את ישראל, גרמניה וארה"ב ופרסם את רשמיו בספרים מצליחים, החליט ביחד עם אשתו איזי המשמשת כצלמת ומפיקה לחפש יעד חדש ושונה. "אחרי הספר האחרון על גרמניה ('שלום, פליטים!'), ישבתי עם המו"ל שלי וחשבנו על הצעד הבא", הוא מספר בראיון מיוחד ל'מידה' במהלך ביקורו בארץ לרגל שבוע הספר. "בדרך כלל הוא זה שהיה מעלה רעיונות אבל הפעם אני הצעתי לכתוב על בריטניה. תמיד אהבתי את התרבות האנגלית, אני חובב תיאטרון והייתי מבקר הרבה בלונדון, וכמובן מכיר את השפה".

הרעיון היה לכתוב ספר על הברקזיט ואולי קצת על תיאטרון, אבל דווקא בממלכה המנומסת חיכתה לסופר הוותיק הפתעה. "התחלתי את המסע באירלנד, נפגשתי שם עם פעיל פוליטי וביקשתי ממנו לספר על המדינה. הדבר הראשון שהוא אמר לי: מה שמאחד את כולנו זה שאנחנו לא אוהבים יהודים", מספר טננבום על המפגש הראשוני עם האנטישמיות הבריטית. "הייתי קצת בהלם אבל חשבתי שזה מקרה יוצא דופן. אחר כך ראיינתי את ראש העיר והוא סיפר שהם מניפים את הדגל הפלסטיני בבניין העירייה במשך חודש כל שנה, וכמה זה חשוב שיש תנועה כמו חמאס שמייצגת את העם. שאלתי אותו אם לא מפריע לו שבחמאס קוראים לרצח ישראלים והוא אמר: "זה מה שהם אומרים, אבל זה לא מה שהם עושים". השבתי לו שלמיטב ידעתי זה בהחלט מה שהם עושים".

מהר מאוד התבררה התמונה: אף אחד בבריטניה לא מדבר על הברקזיט, והנושא הכמעט יחיד שמעניין את כולם זה הפלסטינים. "אחרי אירלנד הגענו לבלפסט. לקחנו סיור של תיירים בעיר ואני רואה בכל הרחובות דגלי פלסטין. נכנסתי לחנות וראיתי שם חולצות עם סיסמאות בעד עזה. זה היה מוזר מאוד, והבנתי שיש פה משהו שצריך לחקור".

תופעה אחרת שהתגלתה בפני טננבום במהרה היא העובדה שבין שלל הארגונים והפעילים המקדמים את המטרה הפלסטינית בבריטניה ישנם מעט מאוד פלסטינים, אם בכלל. "בין כל ארגוני הסולידריות, בכל ההפגנות והכנסים שהייתי בהם ראיתי רק מוסלמי אחד, שמכר ספרי קוראן בדוכן. רוב הפעילים למען פלסטין בכלל לא יודעים איפה היא נמצאת".

למה דווקא פלסטין?

"זו שנאה עמוקה בת אלפי שנים, והנושא הפלסטיני הוא פשוט אחד מהגלגולים הנוכחיים שלה. פגשתי למשל צעיר אנגלי, ילד שרק סיים אוניברסיטה וסיפר שהנשוא שהכי חשוב לו מבחינה בינלאומית זה פלסטין. "רק לפני כמה ימים היהודים רצחו 40 ילדים ביום אחד", הוא טען. כששאלתי אותו האם יש עוד מקרים של אי־צדק שמדירים שינה מעיניו כמו למשל בטיבט, בסוריה או בתימן הוא אמר: "אני לא יודע כלום על הנושאים האלה, מעולם לא חשבתי על זה". כלומר, 'פלסטין' עבור הבריטים זו צורת מחשבה. לא צריך באמת לדעת או לבדוק מה קורה שם, אפשר פשוט להגיד שאתה בעד פלסטין ולסמן וי ברשימה".

פעילים פרו-פלסטיניים בבריטניה | איזי טננבום

זו תופעה שמתחזקת דווקא בשנים האחרונות

"ככל שאנחנו מתרחקים מהשואה הבושה של האומות האירופאיות נעלמת והנושא של פלסטין נותן להם תירוץ נוח להגיד – אנחנו לא שונאים יהודים, אנחנו פשוט נגד ישראל. כשאני מדבר למשל עם שמאלני בישראל הוא עוד מנסה להסביר ולהביא הוכחות מההיסטוריה, באנגליה לא צריך הוכחה. מבחינתם ישראל היא השטן וזו עובדה".

האם זו תופעה שנפוצה יותר בשמאל הבריטי?

"אני חושב שזה משהו שטבוע בכלל הציבור. זה בולט יותר בשמאל ובמפלגת הלייבור כי שם מדברים על זה באופן חופשי, אבל התחושה נמצאת בכל מקום. כולם מדברים על האנטישמיות של ג'רמי קורבין מנהיג הלייבור, אבל עדיין בסקרים הוא מקבל סביב 40%, יותר מהמפלגה השמרנית. לא מדובר במפלגה קיצונית אלא מפלגת שמאל-מרכז שכמעט חצי מהאוכלוסייה מוכנה להצביע לה".

ואיך מגיבים היהודים במדינה?

"כשהייתי באירלנד למשל שאלתי את הרבנים שם והם אמרו שזה מקום טוב ליהודים. במנצ'סטר יש קהילה יהודית גדולה ויש הרבה מקרים שחוטפים לילדים כיפות או זורקים עליהם אבנים, אבל הם מסרבים לראות את זה. הם חיים בעולם שלהם ומספרים לעצמם סיפורים שהכל טוב ויפה".

לב המאפלייה

בין האנשים הרבים שפגש טננבום במסעותיו ברחבי האי הבריטי היה גם ג'רמי קורבין הידוע לשמצה כתומך בארגוני טרור, מכחיש שואה ובאופן כללי מוביל קו אנטי-ישראלי מובהק. אך למרות התדמית המפחידה, טננבום מספר שהופתע לפגוש במציאות אדם שונה לחלוטין. "הוא דמות שמקרינה חום ושלווה, יש לו כריזמה וחוש הומור, כמעט דמות אבהית. זה דבר שלא ציפיתי לראות אצל אדם כזה".

כדי לנסות לפצח את סוד הקסם של קורבין, חדר טננבום אל לב המאפלייה ופגש את אחד מיועציו הקרובים ובכיר המפלגה פיטר וילסמן, שנודע בעצמו בעבר בשל שורה של התבטאויות בעייתיות נגד יהודים. וילסמן כמובן הרעיף שבחים על קורבין אותו תיאר כ"אדם מיוחד", אך דברים אחרים שאמר במפגש הובילו לסערה גדולה בממלכה.

"בשיחה שלי איתו הוא טען שמתנהל צייד מכשפות נגד הלייבור שמאורגן על ידי השגרירות הישראלית, שמפעילה מרגל בתוך המפלגה", מספר טננבום ומוסיף: "הוא האשים גם את ישראל שארגנה את עצומות ההנהגה היהודית נגד האנטישמיות בלייבור וטען שיש יהודים עשירים שמשפיעים על התקשורת". לאחר שההקלטה הושמעה בתחנת רדיו מקומית, התעוררה מהומה במפלגה שהחליטה להשעות את חברו הטוב של קורבין: "כל התקשורת רעשה, וראיינו אותי המון פעמים על הסיפור הזה".

ומה אומרים היהודים הבריטים על הסכנה של קורבין?

"הרבה מנהיגים יהודים שרציתי לראיין פשוט סירבו, אבל גם אלה שכן התראיינו לא הסכימו להגיד לציטוט שקורבין אנטישמי. דיברתי למשל עם פעיל בארגון יהודי שאמנם אמר כי מדובר ללא ספק באדם אנטישמי, אבל הוא פחד שאצטט אותו כי חשש לעבודה שלו".

טננבום וג'רמי קורבין | איזי טננבום

בשיא הסערה סביב קורבין לפני כשנה, גדעון לוי כתב עליו ב'הארץ' שמדובר ב"דמות מופת"

"גדעון לוי יהיה מוכן לכבס כל אדם כל עוד הוא נגד ישראל אבל אני מבין אותו. זה מה שהוא צריך לכתוב כי אחרת לא יהיה לו קהל. כש'הארץ' אומר את זה אני לא מופתע, אבל כשיהודי בריטי שעשוי לשלם מחיר כבד במקרה שקורבין יעלה לשלטון לא יכול לאזור אומץ כדי להילחם בתופעה – זה מדהים".

במהלך העבודה על הספר שצפוי לראות אור בגרמניה בראשית השנה הבאה, בכל זאת חקר טננבום גם את הנושא החם ביותר בממלכה בימים אלה, המשבר הפוליטי העמוק סביב תהליך עזיבת האיחוד האירופי, וגם כאן המסקנות היו עגומות. "מה שמעניין בברקזיט זה שמרבית האזרחים הבריטיים אמרו במשאל העם שהם רוצים לצאת מהאיחוד, אבל הממשלה באה ואומרת שהיא לא מוכנה", הוא מספר. "כל הפוליטיקאים שמגדירים את עצמם כליברלים עכשיו באים וטוענים שאלה שהצביעו בעד הברקזיט לא יודעים מה הם עשו או שהם פשוט טיפשים. השרים וחברי הפרלמנט חושבים שהתפקיד שלהם זה להציל את האנשים מעצמם, בדיוק מה שדיקטטורים תמיד אמרו".

מתחת לאפס

טננבום נולד בבני ברק למשפחה חרדית ולאחר שירותו בצה"ל עבר לארה"ב שם למד והפך לדמות מובילה בסצנת התיאטרון של ניו־יורק. במשך שנים ארוכות כתב עבור עיתונים ברחבי העולם, אך את פרסומו בישראל קנה לראשונה עם הספר 'תפוס ת'יהודי!' שראה אור בעברית ב-2014.  במהלך כתיבת הספר חרש טננבום את ישראל במשך חודשים כאשר הוא מציג את עצמו כעיתונאי גרמני ומצליח להוציא ממרואייניו, בעיקר פעילי שמאל ובכירים פלסטיניים, ציטוטים מדהימים על כוונתם האמיתית ושנאתם לישראל.

תופעה נוספת שנחשפה ב'תפוס ת'יהודי' לראשונה באופן בלתי אמצעי היא כיצד מדינות אירופה בוחשות בפוליטיקה הפנימית של ישראל באמצעות ארגונים ועמותות שונות, אך נראה כי לא הרבה השתנה מאז. לדברי טננבום, שכאמור חזה מקרוב בתופעה, ההתערבות האירופאית בישראל היא "דבר שלא קורה באף מקום בעולם, זו פשוט בושה וחרפה".

האם מדינת ישראל פשוט מתעלמת מהעניין?

"הבעיה העיקרית היא שאין מנהיג עם אומץ שישים לזה סוף, ואנחנו עדיין שקועים בפחד אפילו שיש לנו  כבר מדינה ויצאנו מהגולה אחרי אלפיים שנה. באיזה זכות בא לפה גרמני או צרפתי, שכל ההיסטוריה של המדינה שלו מלאה בדם, ומספר לנו שהוא הצדיק ואנחנו הפושעים? ההסברה שלנו היא מתחת לאפס".

הספר אמנם הפך לרב־מכר בהוצאת 'סלע מאיר' אך לידתו לא הייתה קלה. "הבאתי את 'תפוס ת'יהודי' לכל ההוצאות הגדולות בישראל ואף אחד לא רצה אותו למרות שידעו שיימכר היטב. אחרי שהספר היה במקום הראשון במכירות בגרמניה, אחת מהסוכנות החשובות בארץ אמרה לי: "אני מסכימה לפגוש אותך אבל בבקשה אל תשלח לי את כתב היד בדוא"ל כדי שלא יטנף את המחשב שלי".

המחסומים שהוצבו בפני טננבום פשוט כי העז להביא את האמת לא היו מוגבלים לישראל. "אפילו הספרים שלי באנגלית מודפסים פה בישראל ונשלחים לארה"ב כי לא הצלחתי לשכנע הוצאות שם שידפיסו אותו, כולן התחמקו בכל מיני תירוצים", הוא מספר. "גם כשהייתי עכשיו בבריטניה צילמנו את כל המסע כדי לערוך אותו לסרט, אבל אחרי שבטלוויזיה הגרמנית ראו את הבחור הראשון באירלנד ואת ההערות האנטישמיות שלו הם התקפלו".

איך אתה מסביר את זה?

"אנשים מפחדים מכל מה שנראה אחרת. הרי מדובר בליברלים שיודעים יפה לבקר את כל העולם, אבל ביקורת חריפה מדי עליהם הם לא ירצו לפרסם. יש פחד ויש רצון להשתיק שקיים גם בימין וגם בשמאל, ניסיון להשתיק את כל מי שחושב אחרת".

ואכן נושאי הפחד וההשתקה משמשים כמנוע עיקרי בעבודתו של טננבום ושלובים היטב לאורך כל ספריו. בשיטת העבודה והכתיבה הייחודית שלו הוא מצליח לסלק את שכבות הצנזורה ולגלות מה אנשים חושבים באמת, אך אפילו עבורו זה הולך ונעשה קשה יותר. "אני מסתובב בהרבה מדינות ואני רואה עולם קיצוני וסהרורי מאי פעם, עם תופעות שחוויתי כילד בעולם החרדי אבל לא חלמתי שאתקל בהם בקרב האליטה האינטלקטואלית במערב. אומרים לך מה להגיד, מה לחשוב ואיך להתנהג. אני כבר לא רואה הבדלים בין הדתי הקיצוני לחילוני המתורבת כביכול".

במה זה מתבטא?

"אנשים סוגרים את עצמם, מפחדים לדבר ומפחדים להגיד או לדעת את האמת. אנחנו חיים בעולם מטורף שמשתנה כל הזמן, אבל רק דבר אחד עומד על תילו ואפילו מתחזק יותר ויותר: השנאה ליהודים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

52 תגובות למאמר

  1. “הבעיה העיקרית היא שאין מנהיג עם אומץ שישים לזה סוף, ואנחנו עדיין שקועים בפחד אפילו שיש לנו כבר מדינה ויצאנו מהגולה אחרי אלפיים שנה. באיזה זכות בא לפה גרמני או צרפתי, שכל ההיסטוריה של המדינה שלו מלאה בדם, ומספר לנו שהוא הצדיק ואנחנו הפושעים? ההסברה שלנו היא מתחת לאפס”.

    זו כל התורה על רגל אחת.

    1. הבנו: ביבי אשם ביבי אשם ביבי אשם.
      אפשר לסמן וי: גם במאמר הזה כבר ביקרו נציגי מפלגת "רק לא ביבי".

    2. ל"המבין הבין"-
      זה לא התחיל בנתניהו והוא לא מצביע עליו ספציפית. אלא על כל המנהיגים שלנו מקום המדינה. בעניין הזה אולי בגין היה לפחות בתחילת דרכו כראש הממשלה מעט יותר אמיץ מבין המנהיגים כאן ואפילו הוא התקפל.
      אלא שלממשלות יש בדרך כלל אינטרסים כלכליים וביטחוניים ולכן הן ממעטות להתבטא בפומבי.
      לכן במדינות נורמליות את ההתנגדות הקולנית ביותר משמיעה בדרך כלל התקשורת המקומית. ככה זה בכל מדינות המערב. למשל כאשר עניין הברקזיט נדון בבריטניה עוד לפני ההכרעה אובמה במהלך ביקורו שם השמיע נאום עם "המלצותיו" האישיות לבוחרים הבריטיים. התקשורת ראתה בכך התערבות חצופה בענייניה הפנימיים של בריטניה ונתנה לאובמה חזק בראש.
      אצלנו גישת התקשורת הפוכה: היא תומכת בהתערבות הזרה בענייניה הפנימיים של ישראל ומסרבת לראות בכך בחישה חצופה והפרת הריבונות.
      אצלנו, בני האליטות הישנות, האקדמיה, "אנשי הרוח", הקליקה המשפטנית, התקשורת עושים הכול מזה שנים ובמימון זר להנדס את הציבור כדי להכניס לנו לראש שממשלת הימין שנבחרה בבחירות דמוקרטיות איננה ממשלה לגיטימית, אלא כזו ש"גנבה את השלטון"…שאותו יש להחזיר לידיים "הנכונות". וכל פוליטיקאי שמטיף לנו תמיד ידע להצדקתו לצטט את עיתון "הארץ" .
      אמנם גם לחברי הפרלמנטים בדרך כלל שמור המקום להשמיע את קולם במחאה להתערבות זרה. אך אצלנו ככלל קולם של ח"כים מן הימין לא יושמע בתקשורת הממוסדת ואם כן הם "יאוזנו" ע"י שלל דוברי שמאל התומכים בבחישה זרה. מאידך, בפני כל חקיקת הכנסת שנועדה לשים סוף או לפחות סייגים לבחישה זרה ניצב מכשול נוסף בדמות הבג"צ שכל נציגי הארגונים והעמותות שמימונם מגורמים זרים ממהרים לעתור אליו כל אימת שיוזמה כזו מתעוררת.
      בג"צ בדרך כלל נענה לעתירות האלה ומכשיל כל חקיקה בעניין או מסרס אותה.
      ואם לא הבג"צ אז מחלקת הבג"צים והיועמ"ש כזה או אחר שלא מוכנים להגן עליה.
      ובמקביל התקשורת שלנו תמיד יודעת לזהות בכל דבר שבא מהצד הימני עוד "שלב בדרך להתדרדרות לפאשיזם".

  2. זה מדהים כמה שהם מנותקים ממה שבאמת קורה
    "רק אתמול רצחו היהודים 40 ילדים"
    לא היה כבר שלוש חודשים התקלות חריגה עם פלשתינים שלא לדבר על "ילדים"
    הם פשוט חד וחלק נושמים את הפרופגנדה של חמאס כמו אוויר
    לא מבינים את המציאות בשיט ואני מתערב שאף אחד לא יבוא הנה להבין את המציאות

    1. זה לא מנותקים. זאת האנטישמיות. הם יאמצו כל שקר גרוטסקי ככל שיהיה להצדיק את השנאה העמוקה והבלתי רציונלית שלהם. אלו אנשים שאם ירצחו אותנו הם יאמרו שהיה מגיע לנו שרצחו אותנו.

  3. נראה לי שטוביה צייר את המטרה ואז זרק את החץ, קשה לי להאמין שבבריטניה יתעניינו בנו כל כך – יותר מתעניינים איך נראות בנות הזוג של נסיכי המלוכה

    1. למה שיעניין אותנו מה נראה לך?
      היית פעם בבריטניה?

    2. נכון, קשה להאמין. זה לא אומר כלום, ההכחשה לא מעלימה את הבעיות או את הסכנות.

    3. זה נקרא לעצום עיניים , כמו שאמרו יש שואה והעולם לא שמע , לא הניף יד להצלת היהודים . וכי יעלה על הדעת שהכתבה לא נכונה ? נכונה וקשה לעיקול. אז בורחים מהאמת. היכונו לגל הבא.

    4. גם לי נראה שהוא מגזים לצורך קידום מכירות…. לא נראה לי שאנחנו ממש מעניינים את הבריטי הממוצע… אבל שיש לך פטיש כל בעייה ניראת כמו מסמר

    5. זה לא מעניין אותם, אבל אם שאלת זה מה שהם יודעים. מספיק חמור?

    6. בס"ד. [פותחים בכבוד האכסני'ה.] תודה לך אמיר לוי המוכשר על הכתבה היפה והנכונה.
      דווקא אתה "אא" זרקת חץ ואח"כ סימנת מטרה, השנאה באנגלי'ה בפרט וכל אירופה בכלל לעם היהודי היא מושרשת מאות ואלפי שנים, הרבה עלילות דם גירושים ומסעי צלב היו באנגלי'ה, כמו"כ היא סגרה לפני ובזמן השואה את שערי ארץ ישראל בפני יהודים, היטלר ימ"ש הי'ה מוכן שהיהודים יעזבו לארץ ישראל ואנגלי'ה האנטישמית סגרה את שערי אר"י, וגרמה בעקיפין [או במישרין] לרציחתם של מליוני יהודים, ואתה אומר: "קשה לי להאמין וכו'", מה כ"כ קשה להאמין שגויים פשוט 'כן פשוט' שונאים יהודים, זה בדם שלהם הם יונקים את זה בחלב אימם, הגמרא אומרת על הר סיני: "למה נקרא שמו סיני? כי במתן תורה ירדה שנאה לעולם על עם ישראל." כך אתה יכול להבין איך זה שהגויים שונאים כ"כ את היהודים בלי שום הסבר, כמו שקראת בכתבה. נ.ב. אומרים זרק חץ ואח"כ צייר מטרה.

    7. נראה לך?
      קשה לך להאמין?
      אתה צריך להשתכנע כשטננבאום אומר שהכל מגובה בראיות והקלטות?

      תבדוק בעצמך: תבקר באוניברסיטאות בעולם – אפילו באמריקה, ותראה מה קורה.

      קשה לך להגיע לשם, אין בעיה – תקרא "הארץ".

    8. אהה, ההכחשה הטובה והישנה, שתימשך עד לנקודה קריטית בה איפא שרל הכחיש יותר ולגונן על הנמעשה, ואז בבת אחת היא תיפסק ותחל תעמולת הצדקה.
      שיטות הסמול הבולשביקי מאז הולדתו.

  4. כישראלי שחי בארצות הברית מכיר את התופעה
    מהבית כל מילה אמת אמת ומוכר מאוד

  5. צריך לעבור להתקפה חזיתית
    במקום להתנצל על כל דבר. למשל עם הבריטים צריך להצהיר שהם אשמים באופן עקיף למותם של בערך שלשה מליון יהודים בשואה. כלומר להעלות את הנקודה שאותם יהודים היו יכולים לעלות לארץ ישראל בדיוק לפי המנדט שניתן לבריטים. הדבר הזה יכניס את הבריטים למגננה ולכל הפחות יסתמו את הפה. ברור הוא שהעובדות עומדות לצידנו. אפשר גם להאשים את הבריטים שבמקום להכניס יהודים לארץ ישראל כפי שנדרש במנדט שלהם הם הכניסו מוסלמים לארץ.

    אין מה לדאוג שהבריטים יצביעו נגדינו כי בלאו הכי הם נגדינו בכל מקום. אין לנו מה להפסיד חוץ מאשר את טימטום ההסברה דהיום.

    במקום זה ההסברה שלנו מסתכמת בשתי מדינות לשני עמים כשעם אחד, הפלסטיני הוא עם מומצא. שיכנענו את העולם שיש עם פלסטיני ועכשיו צריך להתנצל בכל מקום על הקשיים שיש לפלסטינים שנגרמים בגלל התנהגות מדינות ערב. אני חושב שטימטום זאת עדיין מחמאה להסברה שלנו.

    1. בהחלט צריך לחקור ולהדגיש את אחריות הבריטים לעובדה שהרבה יהודים נכלאו בגרמניה ובכלל באירופה כשהם לא יכולים לצאת כי אף ארץ/מדינה לא רצו לקלוט אותם [מלבד מספר מקרים בהם מעטים הצליחו לצאת בין אם כמו הילדים מצ'כיה לבריטניה ממשל בדקה ה-90, או אחרים הצליחו למצוא מפלט בסין, פליפינים ואפילו יפן – השגריר היפני מחסידי אומות עולם שפעל בליטא]. הבריטים צמצמו והקשו גם על הגירת יהודים מאירופה לארץ ישראל ולו רק כדי להצילם מהתגברות האנטישמיות שלפני המלחמה. הם מוססו את הצהרת בלפור והחלטת חבר הלאומים בדבר הקמת בית יהודי בארץ ישראל, ובכך גזרו על היהודים להילכד בתוך אירופה שלפני המלחמה ובמהלכה.

      לכן צריך להציף את העניין הזה בבריטניה, למרות שאינני תמים שזה יזיז משהו לאותם אנטישמים. אבל חייבים להעלות את העניין הזה לדיון הציבורי, גם האלים ביותר בטוויטר ובפייסבוק. מנגד אני חושב שעל גורמים לא רישמיים בישראל להתחיל להציף את המרשתת הבינ"ל בקריאות לבריטניה לסיים את כיבושיה בגיברלטר, איי מלבינס וצפון אירלנד.בעבודה מתוחכמת אפשר ליצור וירטואלית גורמים לכאורה אדישים לענייניה של ישראל שהם יריצו את הדרישות האלה, כדי לא ליצור תינגודות בציבור הרחב בבריטניה.

      מהלך אחר הוא עידוד ההגירה הפלסטינית השקטה לאירופה ובעיקר לבריטניה / אירלנד. מאמצי פלסטינים צעירים לצאת מהשטחים ולהתנחל באירופה גדולים מאי פעם. רבים מצליחים אבל רבים יותר לא, כי המאמץ היום יקר מאוד. ישראל יכולה להקל על עזתים להפליג ישירות מעזה ע"י כך שלא ימנעו את הפלגתם לאירופה, דבר שהיום העזיתים לא יכולים, וחייבים לצאת דרך מצרים עם כל הקשיים המנהלתיים והכספיים. הצפת אירופה בערבים לכאורה היא אינטרס לא ישראלי, אבל למעשה – כן. קודם כל הורדת מספר הפלסטינים ממערב לירדן, ובעיקר את הצעירים שבהם. שנית, אין סיכוי שכל הקהילות האסלאמיות האלה יתבוללו אל תוך האירופאים במאה השנים הקרובות. להיפך, ככל שיהיו יותר מוסלמים באירופה המתח בינהם לבין הלבנים יתעצם ואירופה תיגרר לאלימות פנימית, קרבות רחוב ומלחמות אזוריות. המוסלמים שלא כיהודים, לא יתנו ללבנים לשים עליהם יד ללא מלחמה. וכשהמלחמה תבוא אירופה תיפגע קשה בלי מעורבות יהודיםץ

  6. זה נקרא לעצום עיניים , כמו שאמרו יש שואה והעולם לא שמע , לא הניף יד להצלת היהודים . וכי יעלה על הדעת שהכתבה לא נכונה ? נכונה וקשה לעיקול. אז בורחים מהאמת. היכונו לגל הבא.

  7. There is a lot of ignorance in the UK about Jewish people and Israel / Zionism, but it's nothing close to the picture Tuvia Tenenbaum is depicting here. This is much like the "Pro-Palestinian" activists coming to Israel and saying everyone is racist and hates the Palestinians. It's simply not true.

  8. אני מקווה שהספר ייצא יותר טוב מהספר האחרון של טוביה על גרמניה – "שלום פליטים", כי הספר הזה לא היה משהו..

    עכשיו שהוא כותב שכולם שונאים את ישראל בלה בלה בלה – בבריטניה ?? זה מדאיג אותי, אני ממש לא רוצה שהרמה של הספרים שלו תרד, ממש חבל אם כן, יותר מדאיג אותי שהספר שלו ירד ברמה מאשר אם שונאים אותנו או לא בבריטניה חח

  9. הבעייה כפולה.מצד אחד השמאל האנטי.מצד שני המהגרים המוסלמים.ובתווך הימין
    שגם הוא נגוע באנטישמיות.אז אין בסיס תמיכה באירופה שישראל תישען עליו.בארהב יש את האוונגליסטים אוהדי ישראל שהם בסיס חזק אבל באירופה המצב קשה מאוד.בסופו של דבר כשתגבר יד המוסלמים ביחד עם השמאל על האזרחים.אזי יקומו האזרחים וינסו להתנער מהמצב.והם יתקלו בכח אלים נגדם ממץהממשלה והמוסלמים שילחמו בהם.לדעתי זה יגיע למלחמת אזרחים.

  10. ככל שההמון במאה העשרים ואחת משכיל יותר, ידען יותר, כעל מקורות מידע בלתי נידלים, מתברר שאין הבדל גדול בינו ובין ההמון בתקופת……האבן. אותה בורות, אותה קלות למניפולציות ואותה קלות למכירת מידע שקרי.

  11. טננבום בחור חביב. כותב טוב. עושה עבודה טובה. אבל – מדהים שיש לו איזה ג'וק נגד ביבי. לא פתולוגי. ובכל זאת, חום די גבוה. כשנתניהו עלה לריבאונד הכי קשה של מנהיג ישראלי מול ממשל אמריקני עוין ונשיאו, הנאום בקונגרס במארס 2015, פגשתי בחדר העיתונות שם טוביה. הדהים אותי שהוא לא היה מרוצה. ביבי יצא נגד נשיא אמריקני במגרש הבית שלו, אבל טוביה טען שלמעשה ביבי נכנע לאובמה ולא הולך להגיד את הדברים הנכונים. נטען אז שהאמריקנים מאיימים שאם ביבי יחשוף מידע מסוים – זה סוף העולם. כן חשף, לא חשף – המסר של נתניהו היה ברור והוא קומם את דעת הקהל האמריקנית נגד הנשיא וגרם לזה שהסנאט התנגד להסכם הגרעין, כמובן לא היו מספיק סנטורים כדי לגבור על הווטו הנשיאותי. בכל אופן, זו זכותו של טוביה. אם כי נשארה בי תחושה מוזרה. מה הבעיה שלו? מה עוד אפשר לדרוש מראש ממשלה העומד בבדידותו נגד הישראלים החסודים, יהדות אמריקה הפחדנית, ועושה מה שצריך. כל העולם כולל ישראל הראל

    1. אלה אנשים שהנה שעושים קולות של ימין אבל משרתים את השמאל: מדברים יפה על "סכנות האנטישמיות" אבל מציגים את הליכוד ואת נתניהו כ"סכנה למחנה הלאומי" כדי להקטין את כוחם ולמנוע מהם משילות. מדברים על "שקרי הפלסטינים" אבל תוקפים את המפלגה ואת המנהיג היחידים שיכולים להנהיג ממשלה לאומית ולממש את האג'נדה הזאת. תפקידם, להבנתי, הוא לדחוף מצביעי ימין למפלגות ימין "פייגליניות" שלא עוברות את אחוז החסימה ומבזבזות קולות של מצביעי ימין. לכן, השמאל אף פעם לא תוקף אישית את העיתונאים האלה כמו שהוא תוקף עיתונאים ימניים באמת (אראל סג"ל, ארז תדמור, יורם שפטל) ובמקרה של טננבום – הוא אפילו מתגמל אותם: טננבום, אם לא ידעתם, עובד גם ב"ידיעות אחרונות".

  12. ולחשוב שהרצל חזה שעם הקמת המדינה האנטישמיות תעלם. הוא בעצמו לא הבין עד כמה שהשנאה הזאת היא פתולוגית.

    1. הרצל בעצמו היה אוטואנטישמי

  13. כל הרעיון הוא שלא אכפת. שיגידו האירופאים. הם לא פונקציה בשבילי. אם כבר הם צריכים להסתכל על עצמם טוב טוב במראה, אחרי שרצחו כל כך הרבה אנשים, ובייחוד יהודים. גם אם הוא מגזים למי איכפת. אני יודעת בוודאות שהאירופאים חדורי אנטישמיות. ג'אז עם עתה. שדה מיליון בני אדם יהודים נירצחו שם ועוד היד היתה נטויה. לכן מי שואל אותם איך עלינו לחוש כלפי עצמינו. רק אנחנו נחליט מי אנחנו, ומה אנחנו. מה נכון לנו, ואיך נכון לנו. כל עוד לא נגיע להבנה הזו, כל הזמן יהיה לנו רע.

  14. האמת שזה ידוע, המון אירופאים באירופהממושפעים מהמוסלמים שמגנים את ישראל ומאמינים להם.

  15. מה אתם מתפלאים, זה ממש לא חדש. קיראו כיצד התייחס חבר הפרלמנט הקתולי הראשון מאירלנד, "המשחרר" דניאל אוקונל לבנג'מין דיזראלי, שמגיל 6 כבר היה נוצרי, ותשובות הגאה של דיזראלי שלא חשש להתגאות במקורותיו היהודיים.
    עולם כמנהגו נוהג, ובענין גדעון לוי? מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו…

  16. בריטניה לא פחות נאצית מגרמניה של היטלר. ל מעשה זה אותו עם. גרמנים -אנגלים

    1. זה נכון שמבחינה אתנית יש חפיפה חלקית בין האנגלים לבין הגרמנים, אבל מבחינה תרבותית יש הבדלים שלא ניתן להתעלם מהם: האנגלים הם חסידי האינדיבידואליזם ותמיד היה בהם מקום לנון-קונפורמיזם. שלא לדבר על הזרם הפילושמי בתוכם (ג'ורג' אליוט, הלורד בלפור, צ'רלס אורד וינגייט) -שמקורו באנגליה של המאות ה-16 וה-17 והשפעתו מגיעה עד לימינו, בקרב הנוצרים הדתיים בארה"ב.

    2. גם הגרמנים אינם מיקשה אחת. יש קתולים ויש פרוטסטנטים ויש גם הרבה ליברלים ואוהבי יהודים ואף הרבה שהיו נשואים ליהודים.
      הגרמנים לא התאחדו מרצונם אחרי היטלר – היטלר היה שנוי במחלוקת ולא זכה לרוב ותפס את השלטון באמצעות תרגיל פרלמנטרי (הקים קואליציה ואז ביטל את הדמוקרטיה).

  17. תחקר ועוד תחקור. רק כשתגלה את האמת על האי צדק שעשתה מדינת ישראל לפלסטינים .גם תפרסם ואל תזייף. ואז אולי תהיה עיתונאי שיכנס בטוב להיסטוריית עושי הצדק.

    1. 1. אין דבר כזה פלסטינים ! יש ערבים הגרים או גרו בארץ ישראל .
      המושג שכתבת – מותג מומצא שמטרתו הוצאת העם היהודי מארץ ישראל ומילוי החלל בערבים שרובם הגיעו מהמרחב הקרוב, מצרים סוריה לבנון.
      2. הערבים בארץ ישראל חיים בתנאים שאין לשום ערבי במדינות שהן לא נסיכויות הנפט. חופש, זכויות ולא חובות כמו ליהודים. נכון, אין טייסי קרב ערבים אבל רופאים רוקחים מהנדסים שמתחילים ללמוד מגיל 18 יש המון. אפילו שירות לאומי בישובים הערבים הם לא מוכנים לעשות. רק לקבל ואם אפשר לחבל.

    2. יש טייס קרב דרוזי.
      הערבי בארץ חיים יותר טוב גם מאשר הערבים במדינות המפרץ העשירות:

      זה שממוצע התל"ג במדינות המפרץ גבוה לא אומר שהחיים שם טובים.
      ביל גייטס שיש לו עשרות מיליארדים נכנס לאיצטדיון מלא קבצנים ובממוצע כולם מיליונרים.

      רוב האוכלוסיה באותן מדינות מורכבת מזרים חסרי זכויות שעובדים בתנאים מחפירים.
      גם בקרב המקומיים רק למיעוט יש זכויות כלשהן ורמת חיים נאותה.
      מזרח סעודיה ודרומה מאוכלסות בשיעים מקופחים ומדוכאים שאסור להם אפילו לקיים את מנהגי דתם.
      מערב סעודיה חיג'אז מאוכלסת בשבטים שתמכו בזמנו במלכים ההאשמים ולכן גם הם מקופחים.
      רק תושבי נפת המדבר של ריאד נחשבים סעודים.
      בכווית יש אוכלוסיה שלמה שנקראת "בידון" של חסרי זכויות.
      בקטאר ובבחריין רוב האוכלוסיה שיעים מקופחים.
      בעומאן יש מתח מתמיד בין המעמד השליט שמתיחס לכת האבאדייה לבין שאר האוכלוסיה.

  18. 2 מאמרים בישראל היום מראים את בעיה האמיתי. בקצור עם דפוק. שנאת החינם שמעבירה את אנשי הטהרנות על דעתם היא הגורם המשפיע. מסביב יהום הסהר ואצלנו טורפים אחד את השני.העיקר רק לא ביבי וביבי אשפ עד שלא יוכח אחרת. שוברים שתיקה, בצלם הקרן להשמדת ישראל ועוד הרבה גורמים תומכים בישראלים שונאי עצמם הם אלה שלא מאפשרים להלחם בשנאת היהודים.
    אמנון לורך ישראל היום: השבוע ביקרו אטקינסון והופקינס בישראל. הן קבעו שורה של הקרנות לסרטן. זהו אחד הסרטים מחממי הלב ביחסו לישראל. המסר העולה ממנו הוא כי בניגוד לצרפתים ולבריטים, שאין להם לאן ללכת, ליהודים יש מולדת. זאת ישראל. שורה של עולים מצרפת, מאנגליה ומדרום אפריקה מציינים כמה טוב להם לחיות בארץ, למרות הקשיים. ג'ניס אטקינסון אמרה לי כי הבינה מתוך שיחה עם אנשי מרכז בגין שהם לא ממש צפו בסרט, אלא קיבלו חוות דעת "מקצועית" כאילו מדובר בסרט עם מסרים קיצוניים. למעשה, מאחורי כל יוזמת ההפחדה נמצא אדם בשם טל עופר, חבר ארגון הגג של יהודי בריטניה, שמצא לו כאן בעלי ברית. הרצל מקוב ממרכז בגין טוען, כי הבקשה להקרנה במרכז הגיעה ב־9 בבוקר ביום שלישי. בגלל התגובות השליליות, הוחלט לבטל אותה. לא היה למרכז בגין זמן לבדוק ממש את הסרט, אלא רק ממה ששמעו, בעיקר לגבי העיתונאית קייטי הופקינס. לא רצו להסתבך.
    "אף פעם לא קראו לי אנטישמית, ולא מכחישת שואה", אומרת אטקינסון. "זה קרה לי בפעם הראשונה בישראל. אבל זה לא קשור באמת לישראל. זו פעולה של ברית בין אנשי שמאל בבריטניה עם אנשי שמאל בישראל. ב'הארץ' נאמר שכאילו היתה הסכמה מצדנו לביטול ההקרנה, וזה פשוט לא נכון".
    אראל סגל ישראל היום: אגדות החורבן במסכת גיטין בתלמוד הבבלי הן הצצה לתוך התודעה הקולקטיבית של חז"ל בתפיסתם וניתוחם את חורבן הבית השני. הסיפור המוכר ביותר הוא כמובן על קמצא ובר קמצא, והתזה המרכזית שמוכרת ממנו היא ששנאת חינם הביאה לחורבן הבית. אבל במדרש עצמו הדגש אחר, לא פחות חשוב.
    בקצרה: סעודה חגיגית נערכה בירושלים, ובמקום קמצא, אוהבו של בעל הבית, הוזמן אליה (בטעות) בר קמצא, שונאו. בר קמצא מציע לשלם על כל הארוחה אם יותר לו להישאר, אבל בעל הבית משליכו מבויש מהאירוע.
    בר קמצא הפגוע כועס במיוחד על החכמים שנכחו במקום ולא מחו על העוול. הוא יוצא לרומא ומלשין לקיסר שהיהודים מורדים במלכות. הקיסר מבקש הוכחה, ובר קמצא מציע לו לשלוח קורבן לבית המקדש כדי לבחון את נאמנותם של היהודים. אם לא יקריבו – סימן שאכן כוונתם למרוד.
    הקיסר שולח עם בר קמצא עגל, ובדרכו חזרה לירושלים מטיל בו בר קמצא מום, ופוסל אותו מהקרבה בבית המקדש. החכמים מבינים את המשמעות ומבקשים להקריב את הקורבן, משום שלום מלכות. אבל ר' זכריה בן אבקולס מונע מהם לעשות כן, כיוון שלטענתו "יאמרו בעלי מומין קריבין לגבי מזבח".
    כשחלק מהחכמים דורשים להרוג את בר קמצא כדי שלא יספר לקיסר, שוב מתערב ר' זכריה ומורה שלא להורגו, מחשש שיחשבו בדורות הבאים שכל המטיל מום בקורבן ייהרג.
    וכך מסכם רבי יוחנן בסוף המדרש: "ענוותנותו של ר' זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו".
    ענוותנות במובן טהרנות. ר' זכריה, בענוותו, לא מקריב קורבן בעל מום על אף שלום מלכות, ומביא בסיכומו של יום היסטורי לחורבן הבית כולו.
    ולסיכום דברי ברל כצנלסון: "היש בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב־עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות? ….. אכן, יודעת ההיסטוריה העברית כל מני רנגטים ודגנרטים. צורות שונות ל'שמד'! כל עוד אפשרי הדבר שיבוא ילד יהודי לארץ ישראל, ילד שטופח על־ידי יסורי העם ומשאת נפש של דורות, וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו, של 'עבדות בתוך המהפכה', ויטרפו עליו את דעתו עד כדי כך שיראה את הגאולה הסוציאלית בנאצים הפלשתינאים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפיגיון שבמזרח – אל ידע מצפוננו שקט." ~ נאום 1 במאי 1936

  19. יש אנטישמיות שהולכת וגוברת באירופה. אני עצמי לעולם לא אסע לגרמניה או אוסטריה. גדעון לוי הוא מקרה מנטלי ללא ספק. אבל, הייתי נזהר מעיתונאים שמתפרנסים מכתיבת ספרים העוסקים באנטישמיות וחיפוש אנטישמים בכל מקוםמואצלמכל אחד. לאותו טוביה יש כנראה אובססיה קלה לעניין והוא מתפרנס ממנה היטב. לבלוע, אבל עם קורטוב מלח…

    1. האיש דובר אמת. הוא מתאר לך את המציאות כהוויתה. אתה יכול להחליט להתעלם ממה שהוא מתאר, אבל הוא עיתונאי שממש הלך לשם וממש בדק. חבל שאין בעיתונות בארץ עוד עשרה כמוהו.

    2. האובססיה כולה שלך.

      כמו עוד כמה שטופי מוח תמשיך להאמין לשקרים, ולפקפק באמת העגומה.

      האנטישמיות שולטת אצל אלה שחושבים את עצמם ל"שמאל ליברלי".

      עצוב אבל אמת.

  20. הטרגדיה היא שישראל של 2020 לא ערוכה לקלוט את יהדות בריטניה, כפי שיהודי תורכיה וצרפת לא יכלו למצוא בישראל של 2010 מקלט. היעוד של ישראל לשמש עיר מקלט ומקום מחסה מוגן ליהודי העולם לא התממש. והאנטישמיות רק הולכת ומתחזקת ואני מאוד מקווה שהאנטישמיות לא תשמיד את ישראל ואת הקהילות בגולה מתישהו בעתיד.

    1. צודק – וזה בגלל הקפאת הבנייה ביו"ש שכפה עלינו אובמה.
      אפשר היה לקלוט מאות אלפי יהודים אם היה דיור זמין.

  21. לפי סקר האנטישמיות העולמי שנתוניו נאספו בשנים 2013- 2014 בבריטניה לפי פילוח של דת ,גיל, או מין אין אף קטגוריה שיש בה יותר מ15% אנטישמיות. את הסקר יזמה הליגה נגד השמצה.

  22. זה לא ביבי.
    למה?
    כי במשרד החוץ יש פקידים משנת הטרפפו – שמחכים לצאת לפנסיה עוד 10-15 שנה. אותם פקידים מצבעים לאחמד טיבי ואימן עודה – ותוקעים את כל ההסברה הישראלית.
    ת'כלס – יש יותר ממליון הרוגים בסוריה ומליונים של פליטים סורים באירופה – אז על מה מדברים בישראל? – על כינון מדינת טרור רשמית בעזה. פשוט מצחיק שזה מה שמעסיק אותנו – קומץ אנשים מעזה – בצרפת שורמים אלפי מכוניות בשנה – ואנו בוכים על כמה גרעיני חיטה שנישרפו.

    1. צודק.דוגמא קטנה. קבוצת 0מאלנים ממשרד החוץ פועלת חיה ובועטת נגד מדינת ישראל: שלושת הדיפלומטים הבכירים שנמנים עם חברי הקבוצה הם מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל, ששימש גם כשגריר ישראל בדרום אפריקה וכממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, שגריר ישראל לשעבר בדרום אפריקה אילן ברוך ושגריר ישראל לשעבר בפריז אלי בר-נביא. קבוצת פעילי שמאל ובה שלושה שגרירים ישראלים בכירים לשעבר פנתה לממשלת ברזיל וביקשה ממנה שלא להסכים למינויו של ראש מועצת יש"ע לשעבר דני דיין לתפקיד שגריר ישראל בברזיליה. חברי הקבוצה טענו בשיחות שקיימו לפני כשבועיים עם שגרירי ברזיל בישראל וברשות הפלסטינית כי הסכמה למינויו של דיין תהיה בבחינת מתן לגיטימציה בינלאומית למפעל ההתנחלויות.
      חברי הקבוצה שמנהלת את המאבק משתייכים לוועדה המדינית של פורום ארגוני השלום – גוף שמתאם בין פעילותן של עמותות ישראליות ופלסטיניות שתומכות בפתרון שתי המדינות. בראש הפורום עומד מוסי רז, ח"כ לשעבר מטעם מרצ.

      תיעוד של פגישה סגורה בין מנכ"ל משרד החוץ לשעבר אלון ליאל חושף כיצד הוא מסייע ומנחה את שוברים שתיקה כיצד עליהם לפעול למען החרמת ישראל בקהילה הבינ"ל.
      הטקטיקה של אלון ליאל כוללת השוואה של המצב בישראל לזה ששרר בדרום אפריקה, והוא מציע להתחיל בקטן- הוצאת הספורט הישראלי מאיגודי הספורט הבינלאומיים כמו פיפ"א ואף להוציא את ישראל מהמשחקים האולימפיים,

      משם אפשר יהיה להגיע גם להחרמה של מדינת ישראל באו"ם.
      שוברי שתיקה יודעים שהם מיעוט (2% אומר אלון ליאל) ושאין באפשרותם לממש את שאיפותיהם דרך המערכת הדמוקרטית במדינת ישראל. לכן הם משתמשים בכל הכלים העומדים לרשותם על מנת לחתור נגד הדמוקרטיה ולהפעיל לחץ בינ"ל על מדינת ישראל.
      במטרה לקדם את האג'נדה הפוליטית הקיצונית שלהם, שוברים שתיקה עושים שימוש ציני בזוי בצה"ל. הארגון מוכן להפוך את מדינת ישראל למדינה מצורעת בקהילה הבינ"ל ולהוביל את ישראל לסחרור מדיני, כלכלי, וחברתי.

  23. הפחד האמיתי הוא השתלטות באמצעות המחשבה השתלטות על התודעה – מה שלמדנו בספרי אורוול וחשבנו שזה דמיוני הופך להיות מציאותי, ממש מפחיד. צריך להכין תוכנית לימודים כבר מהגן שתלמד את הילד הילדה את חופש ועצמאות המחשבה והחשיבה.

  24. לטוביה – אני מניח שאתה קורא את התגובות.
    קראתי את הספר שלום פליטים:

    אתה פותח בטענה שאין סורים בישראל –
    אז יש למעלה ממאה אלף יהודים פליטים מסוריה בארץ ועוד מאות אלפים של יוצאי עיראק כורדיסטאן ולבנון… למעשה שוק מחנה יהודה שאתה מתאר בתחילת הספר הוא השכונה הכורדית-סורית של ירושלים. והמסעדות שאתה כל כך אוהב בשוק הן בהשפעת המטבח הסורית עיראקי.
    בנוסף יש את הדרוזים (והעלאווים) של רמה"ג שרואים עצמם סורים.
    ושלישית הסורים שישראל עזרה להם במלחמת האזרחים לא הוסגרו למשטר אסד אלא הועברו לירדן.

    זה חשוב – כי הטענה שאין סורים בישראל כמוה כהצהרות האנטישמים שישראל לא הומנית ואילו גרמניה כן.

    אפשר היה לסיים את הספר לאחר ההשמצות הגרמניות נגד ישראל בביקור במסעדה ברמה"ג ובמפגש עם סורים מאושרים ולבנונים יוצאי צד"ל שהשתלבו בארץ.

  25. לגבי חוסר הידע של האנגלים איפה זה פלסטין- לא, כי כל יפי הנפש שמחו על טיבט כן יש להם מושג מה זה, איפה זה ומה ההיסטוריה שם.

  26. סליחה, אבל בעיניי אלה הבלים גמורים. כאחד שמתגורר בבריטניה כבר שנים – קודם בלונדון וכיום במנצ׳סטר – עליי לציין שישנם הרבה מוסלמים ושחורים המעורבים בארגונים הפרו-פלסטיניים. מה פתאום לא ראית מוסלמי אחד לרפואה? כנראה אתה צריך עדשות חדשות… בגדול, האנטישמיות כאן מובלת כמעט כולה בידי השמאל המנוול, הכולל גם לבנים שונאי-עצמם וחסרי בינה וגם מוסלמים קיצוניים.

    לגבי אירלנד המצב קצת שונה: יש להם תסביך נחיתות מתקדם בעקבות שנים ארוכות של כיבוש בריטי. בגלל הטינה שלהם נגד ה-״אימפריאליזם המרושע״ הם אוטומטית בעד כל חלכאי ונדכאי תבל, כולל הפלסטינאים המסכנים. האירים באמת אנטישמים ברמות שלא תתוארנה.

    1. לגבי המוסלמים- נראה לי שהוא התכוון למקומות כמו אירלנד וסקוטלנד ובאופן כללי לסטיריאוטיפ של לובשי כובע הרטרו וה"צעיף המשובץ" ('זה לא צעיף זה כאפיה, מה אתה מבין?'), אלו שראו הרצאה של קירח ונגמלו מנקניק. המשובטים האלו חיים גם בתל אביב גם בלונדון וגם בקמפוסים בארה"ב.
      (אבל כן, בלונדון ובארה"ב, המוסלמים מהווים כוח מניע חזק מאוד לאנטישמיות).

    2. לגבי המוסלמים- נראה לי שהוא התכוון למקומות כמו אירלנד וסקוטלנד ובאופן כללי לסטיריאוטיפ של לובשי כובע הרטרו וה"צעיף המשובץ" ('זה לא צעיף זה כאפיה, מה אתה מבין?'), אלו שראו הרצאה של קירח ונגמלו מנקניק. המשובטים האלו חיים גם בתל אביב גם בלונדון וגם בקמפוסים בארה"ב.
      (אבל כן, בלונדון ובארה"ב, המוסלמים מהווים כוח מניע חזק מאוד לאנטישמיות).

  27. מקהלת המכחישים כה צפויה. ככה פועלת השיטה הבולשביקית של הסמול המסמם: להכחיש בכל הכח, לתקוף אישית את הדובר, להלעיג, לבודד, עד שהתופעה מספיק חזקה ואז ההכחשות נעלמות והופכות להצדקה.
    תיזכרו בזה בהקשר של ההגירה המוסלמית לאירופה. שנים של הכחשה.