"הרש"פ החליטה לסגור חשבון עם אנשי העסקים שנסעו לבחריין"

המזרחן יוני בן-מנחם ל'מידה': "עבאס רואה במעשיהם בגידה לאומית ופגיעה בסמכותו. זה רק עניין של זמן עד שיהיה ניסיון לחסל אותם"

אשרף ג'עברי (מימין) ומחמוד עבאס | צילום מסך, kremlin.ru

המתח ברחוב הפלסטיני עולה שוב בימים האחרונים, בעקבות החלטת יו"ר הרש"פ אבו מאזן לעצור חלק מאנשי העסקים שנסעו להשתתף בוועידה הכלכלית האזורית בבחריין בשבוע שעבר. יוני בן-מנחם, מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מספר בשיחה עם 'מידה' על ההתפתחויות האחרונות בשטח ועל ההחלטה מצד הרש"פ "לסגור חשבון" עם אנשי העסקים.

יוני בן-מנחם | המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

למעלה מעשרה אנשי עסקים פלסטיניים מהגדה נסעו לבחריין במסגרת משלחת שבראשה עמד אשרף ג'עברי, תושב חברון וידיד קרוב של השגריר האמריקני בישראל דיוויד פרידמן. "זו הייתה משלחת שהוזמנה על ידי האמריקנים, בניגוד לעמדת הרשות שהחרימה את הוועידה והכריזה שכל מי שמשתתף בה הוא בוגד", מספר בן-מנחם ומוסיף כי חברי המשלחת "דרשו מהאמריקנים לוודא שלא יאונה להם כל רע עם חזרתם".

בן-מנחם מספר כי האיומים על אנשי העסקים החלו לפני מספר שבועות, אז פרסם ארגון הפת"ח כרוז המכיל איומים על חייו של ג'עברי, בו נטען כי הוא משתף פעולה עם ישראל באמצעות מפלגת 'הרפורמה והפיתוח' שהקים, מפלגה שחרטה על דגלה את המאבק בשחיתות ברש"פ.

איש עסקים נוסף נגדו התפרסמו איומים היה מוחמד מסאד, מחבל לשעבר שהפך להיות תומך בישראל ויזם פרויקטים למען השלום. מסאד תכנן להגיע לבחריין על מנת לגייס תמיכה למיזם של שתילת מיליוני עצי זית ברחבי המזרח התיכון למען השלום, אך לבסוף לא נסע בשל סכסוך אישי עם ג'עברי. למרות זאת הכריזה עליו הרש"פ כבוגד וכסוכן ישראלי, והאיום על חייו הפך להיות ממשי.

בן-מנחם אומר כי באחד הימים בשבוע שעבר נקרא מסאד לתחנת המשטרה בחיפה בה הוא מתגורר בשל החשש לחייו, שם נאמר לו על ידי נציגי השב"כ כי המודיעין הכללי הפלסטיני יצר קשר עם עבריין ערבי-ישראלי החי בצפון הארץ כדי שזה יחסל אותו. "אבו מאזן הטיל את משימת הטיפול בבוגדים על ראש המודיעין הגנרל מאג'ד פרג', לו יש קשרים ענפים עם גורמים עבריינים בישראל, בין השאר ברכישת נשק לא-חוקי", מספר בן-מנחם.

האיום האמריקני

אנשי העסקים שנסעו לבסוף לבחריין חזרו משם ביום חמישי האחרון, ואז החלה הדרמה האמיתית. כאשר בשעות הערב של יום שישי נתן אבו מאזן הוראה לעצור את כולם. "את אשרף ג'עברי לא היו יכולים לעצור כי הבית שלו בחברון נמצא בסמוך למערת המכפלה ולמעשה בשטח שתחת שליטת צה"ל. לפני כמה שנים ניסו ברש"פ בכל זאת לעצור אותו שם וספגו אש חיה מבני המשפחה", אומר בן-מנחם.

איש עסקים חברוני נוסף שנמצא ברשימת הבוגדים הוא אשרף ר'אנם, אך כאשר כוחות הביטחון הפלסטיניים הגיעו לביתו על מנת לעצור אותו הם נתקלו שוב בהתנגדות המשפחה. "לא נתנו להם להיכנס ונוצר עימות במקום, עד שבסוף מישהו הודיע לצה"ל שהגיע לשטח. ר'אנם לא נעצר אבל ליתר ביטחון עבר לשהות בביתו של ג'עברי", הוא מספר.

מטרה אחרת הייתה איש העסקים סאלח אבו-מיאלה, גם הוא תושב חברון, שנקלע למארב מחוץ לביתו ונלקח למעצר תוך שאנשי הרש"פ מחרימים מסמכים ומכשירי טלפון השייכים לו. לאחר שנודע דבר מעצרו פנה אשרף ג'עברי לאמריקנים וביקש מהם לממש את הבטחתם להגנה.

זמן קצר לאחר מכן התקבלה הודעה בלשכתו של אבו מאזן מטעם השגרירות האמריקנית ובה נאמר כי מעצרו של אבו-מיאלה מנוגד לחוק הבינלאומי ואם לא ישוחרר, ארה"ב תנקוט בסנקציות נגד הרש"פ. "גם ראש הממשלה נתניהו רמז בישיבת הממשלה הבוקר שהשחרור למעצר בית נעשה בלחץ אמריקני", מוסיף בן-מנחם.

הכישלון של עבאס

לדברי בן-מנחם, ניסיונות המעצר היו רק הצעד הראשון בפרשה הזו. "ברש"פ לא יוותרו. הם אומרים שהנסיעה לבחריין הייתה מעשה בגידה והם חייבים לשדר מסר לשטח, אבל לעשות את זה בתחכום. כדי להימנע מסיבוכים אבו מאזן למעשה העביר את הטיפול בחשודים לתנועת הפת"ח שלא מהווה גוף רשמי, ולכן ברגע שמישהו אכן יחוסל הרשות תהיה נקייה מאחריות".

מה אבו מאזן מנסה להרוויח פה?

"עבאס רואה במעשיהם של אנשי העסקים בגידה לאומית ופגיעה בסמכות הרשות: לא יכול להיות שאנשים שמתגוררים בתחומי הרשות מצפצפים עליו ונוסעים וזו פגיעה קשה בתדמיתו".

ומה התגובות ברחוב לפרשה?

"אף עם לא אוהב בוגדים, אבל מצד שני הרחוב הפלסטיני לא מיהר לצאת בהפגנות ענק ומהבחינה הזו אבו מאזן נכשל. התכנון שלו היה לערוך שלושה ימי עימות מול ישראל במהלך הוועידה אבל הייתה לכך היענות מעטה. האנשים עסוקים במצב הכלכלי הקשה ובשחיתות בצמרת הרש"פ, והם אומרים לעצמם: למה שאנחנו ניהרג בשביל שאבו מאזן ובניו המושחתים ימשיכו לשלוט?".

איך אתה מעריך שהסיפור יגמר?

"אני דואג מאוד. זה רק עניין של זמן עד שיהיה ניסיון פיזי לפגוע באנשי העסקים. חלק מהם גרים במזרח ירושלים והשמות שלהם פורסמו, זה מאוד מסוכן. גם העובדה שלא יצאה אזהרה אמריקנית או ישראלית רשמית שלא לפגוע בהם ולא משנה היכן, מוסיפה לדאגה. אנשי העסקים עצמם יודעים שהסיפור לא נגמר".

כרזה שפורסמה נגד אשרף ג'עברי

חזית נוספת בזירה הפלסטינית שמתחממת מחדש היא רצועת עזה, שם התגבר בימים האחרונים טרור ההצתות על רקע דיווחים שונים על מגעים להסדרה בין ישראל וחמאס. בהקשר הזה בן-מנחם אומר כי החמאס שוב מנסה להעלות את סף הדרישות, ודורש שישראל תסכים כי סכום של 10 מיליון דולר מן הכסף הקטארי שנכנס כל חודש יוקצה למשכורות החמאס: "זה כנראה מה שמסתתר מאחורי ההסלמה האחרונה והתגברות טרור הבלונים, בניסיון להפעיל לחץ על ישראל".

הוא מוסיף כי ביום שלישי אמורה להגיע לעזה משלחת ממצרים כדי לייצב את ההבנות, אך לדבריו אין טעם לתלות בכך תקוות רבות. "לא נוכל להמשיך הרבה ככה בלי שיהיה סבב נוסף. שוב יתחילו לטפטף רקטות, ישראל תצטרך להגיב מהאוויר ואז מתפתח סבב לחימה. הבעיה העיקרית היא שהממשלה הרגילה את הנהגת החמאס שיש להם חסינות מחיסול, בניגוד לעבר. הם יודעים שאנחנו לא רוצים להפיל את שלטון החמאס ברצועה כי הבידול והסכסוך בין חמאס והרש"פ מונע הקמת מדינה פלסטינית, וחמאס מפרש את זה כרישיון לפעול בחופשיות. כל עוד לא משנים את כללי המשחק, המעגל הזה ימשיך להתרחש".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. אין דבר כזה עם פלסטיני השמאל המציא אותו כדי להחריב את ישראל
    אין עם פלסטיני כמו שאין עם סורי עם ירדני ועם לבנוני. הכל שבטים חמולות וכנופיות

  2. זה רק מראה שמרדכי קידר צודק בתיאוריית האמירויות ושהשטח בשל לזה. חבל רק שנתניהו לא יוזם כלום.

  3. ותודה לבלוגר הנהדר אבו עלי אקספרס שהיה הראשון שפירסם את הסיפור הזה . מסתבר שכיום את כל ההסברה הישראלית מנהלים "לוחמי שוחות" עצמאים כמו אבו עלי ודומיו. מערך ההסברה הממשלתי פשוט לא קיים.