"איראן מכינה אפשרות לפגוע בישראל במקרה של הסלמה מול ארה"ב"

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר בעקבות התקיפה האווירית בסוריה: "הלחץ האמריקני ממריץ את האיראנים לפעול ולייצר תשתית צבאית מול ישראל"

"ישראל יודעת להגיע למטרות". תקיפה אווירית באידליב | Qasioun News Agency

"איראן ממשיכה לנסות לאתגר את ישראל בסוריה, ואנחנו בינתיים מגיבים במהירות לכל התפתחות", כך אומר ל'מידה' תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ”ן וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בעקבות התקיפה האווירית בסוריה עליה דווח בראשית השבוע.

"לפי דיווחים של ארגונים סוריים וכלי תקשורת ערביים, מדובר בתקיפה נרחבת יותר מאשר בדרך כלל, במקומות שכבר הותקפו בעבר וכנראה שגם היה מספר קורבנות גבוה מהרגיל", הוא אומר. "זה מראה שבה בשעה שישראל נוקטת במדיניות של כיסוח הדשא, האיראנים נחושים לגדל אותו מחדש ומביאים ציוד רב לסוריה כדי לקדם את המטרות שלהם שם".

מה הן המטרות האיראניות?

"יש לאיראן שלוש מטרות עיקריות בסוריה: בניית תשתית שתאפשר חיזוק של חיזבאללה על ידי העברת אמצעי לחימה מאיראן דרך סוריה או ייצור נשק בסוריה ולבנון, יצירת תשתית שתאפשר לאיים על ישראל מתוך שטח סוריה ופיתוח יכולות לפגוע בישראל באמצעות טרור ממרחב הגולן".

האם אתה מזהה מגמה של שינוי?

"למרות, או אולי בגלל הלחץ האמריקני, התמריץ של האיראנים לפעול בסוריה גובר. הם רוצים להכין יכולת לפגוע בישראל במקרה של הסלמה מול ארה"ב, ולכן הם נחושים יותר מהרגיל לייצר את התשתית הצבאית בסוריה.

מה ידוע לנו על המטרות לתקיפות?

"ישראל לא פועלת נגד המשטר הסורי או נגד הרוסים שנמצאים שם, אלא רק נגד גורמים איראנים או כאלה שקשורים לאיראן. יש כיום ברוסיה כוחות איראניים שונים, ועוד כל מיני ארגונים ותנועות שסרות למרות טהרן. כמובן שהארגון הבולט הוא חיזבאללה, אך יש גם כוחות שהובאו ממקומות אחרים וכוחות סוריים שגויסו למטרה".

סוללה של טילי S300 | ויקיפדיה

צילומי לווין שהתפרסמו בראשית השבוע, עוד בטרם התקיפה, תיעדו סוללות של מערכת הטילים הרוסית S-300 שנפרסו באזור סמוך לעיר מייסף שהיו בעבר יעד לתקיפות. בהקשר הזה, דיווחים בלבנון הבוקר סיפרו על כך שהמטוסים התוקפים הצליחו לחמוק מהטילים שנורו אליהם, במה שתואר כ"ציון דרך ביכולת של ישראל להתמודד עם מערכת הנ"מ הסורית".

למרות שמדובר באחת התקיפות הראשונות מאז הוצבו משגרי ה-S-300, תא"ל קופרווסר אומר כי עדיין לא ברור אם אלה המשגרים שהופעלו במקרה הנוכחי. "לפי מה שנראה, הטיל הסורי עליו דווח שנורה ונפל בקפריסין לא היה מדגם 300-S, ולא ידוע עם המערכת אכן הופעלה באירוע השבוע", הוא אומר. "השאלה היא האם המערכת אכן מבצעית ונמצאת ביכולת פעולה והאם הרוסים אכן העבירו אותה לידי הסורים. אין כרגע תשובות לשאלות האלה".

שקט מתוח בדרום

מעבר למתיחות בזירה הצפונית, גם בגזרת רצועת עזה נרשמה בשבועות האחרונים עלייה הדרגתית בפעולות טרור ההצתות, על רקע הדיווחים על מגעים להסדרה בין ישראל לחמאס.

בהתייחס להשלכות של הפעולות בסוריה על שאר הגזרות בהן פועל צה"ל, אומר קופרווסר כי הן מדגישות שוב את העליונות המודיעינית המרשימה של ישראל: "זה אמנם דבר ידוע, אבל גם בעזה למשל רואים ומבינים שאנחנו יכולים למצוא את היעדים במקרה הצורך, למרות המאמצים להסתיר וגם באזורים בהם קיימת מערכת הגנה".

ישנה טענה לפיה ישראל מבליגה בעזה כדי לא להיגרר להסלמה בשתי חזיתות

”גם בעזה יודעים שהעובדה שישראל זהירה יותר היא לא בגלל שאין לה את היכולת אלא בגלל שקיימים שיקולים אחרים, והם עצמם נזהרים לא להביא אותנו למצב שנצטרך לפעול במלא העוצמה".

איזה שיקולים למשל?

"קודם כל, בכל זירה יש כללי משחק ייחודיים לה, ואי אפשר לפעול בעזה כפי שפועלים בסוריה כי המחיר לשינוי המציאות בדרום יהיה גבוה מאוד. כרגע באמת אין רצון להסתבך בהסלמה בדרום כי רוב תשומת הלב מופנית לצפון. הדבר העיקרי שקורה במזרח התיכון זה הלחץ האמריקני על איראן והניסיון של האיראנים להגיב, זו החשיבות העיקרית ולכך ישראל צריכה להיות פנויה".

ראינו בעבר שהסדרות לא מחזיקות מעמד יותר מדי זמן

"ההסכמה האחרונה הושגה על בסיס התובנה שאם העזתים לא יספקו את מה שישראל מבקשת להשיג אז ישראל תאבד את סבלנותה. מבחינת ישראל ההסדרה היא אמצעי להוכיח שחמאס מסוגל לשלוט בגורמים מרדניים ברצועה, כמו הג'יהאד האסלאמי או מפריחי הבלונים למיניהם. אם חמאס יכול או רוצה לספק את החלק שלו, ישראל תאפשר לו לשלוט ברצועה, אבל במידה שהוא חלש מספיק כדי לא להתפתות לתקוף. אם יתברר שזה לא כך ישראל תפעל בכוח, אך נקווה שלא יהיה צורך".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. ההבדל בין הדרום לצפון הוא פשוט: בדרום יש לוחמה א-סימטרית ובדרום צבא מול צבא. לכן בצפון לצהל קל יותר לפעול בצורה ממוקדת ומקצועית כי צהל נלחם מול צבא אירני מסודר ולא צבא שמוקף באזרחים. לעומת זאת בדרום יש כאן מליציה שמסתתר מאחורי אזרחים "תמימים" ולכן ידיו של צהל כבולות אלא אם כן הוא יפעל כמו הרבה מדינות בצורה עיוורת וישטח שם את השטח. אילו חמאס היה פועל בצורה צבאית מקצועית ללא עירוב אוכלוסיה אזרחית היינו רואים התקפות חזקות יותר של צהל.

    1. ישנה שיטה הומנית יותר ובעלת אפקט הרתעה חזק יותר…
      כל אזור ממנו נורים טילים על ישראל וברדיוס של 250 מטר יופצץ עם "חלון" של 4 שעות לתושבים לפנות את המקום.

      בשורה התחתונה, אין אזרחים הרוגים (כי הודיעו להם 4 שעות מראש לפנות) ושטח רחב שהושמד.

      כך עוד פעם או פעמיים והעולם "ירעש" !!!

      מה שישראל תעשה בצורה פשוטה…תאמר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים…. יפסיקו לירות – נפסיק לשטח (את עזה)…ימשיכו לירות ? נמשיך לשטח את עזה!!!

      ביקורת מהעולם? . . . שיבקרו את המחבלים הטרוריסטים קודם.

    2. ההבדל בין הדרום לצפון פשוט מאוד :בצפון הסורים/איראנים לא מגיבים ( בינתיים ) אז שפניהו יכול לפעול ולהציג עצמו כלוחם/פעיל/אמיץ/מרתיע.
      בדרום הפלסתינאצים מגיבים אז שפניהו רועד/חושש/מפחד ולכן לא עושה כלום.
      כל מדינה ריבונית עם מנהיגות ראויה הייתה פועלת באותו האופן ובאותה הנחישות מול כל טרור – לא משנה מאיזה כיוון הוא מגיע !
      נתניהו – עבר זמנך , לך כבר ,שחרר אותנו !

  2. והיה כי יכתב ספר על הסכסוך האירני ישראלי דומני שרוב דפיו יהיו ריקים, כאילו איך זה בכלל התחיל? מה עשינו להם? המה שטח כבשנו להם? כמה אירנים הרגנו להם? כמה כסף גנבנו להם?