הרצל – תופעה מלכותית ונבואית

קרבתו לחוגים חרדיים, המסורת הדתית המשפחתית והתחזיות הקודרות על מצב היהודים: קריאה חדשה בכתביו חושפת צדדים מרתקים מחיי הרצל

בנימין זאב הרצל | ויקיפדיה

פרופ' בנציון נתניהו נשא דברים אלה בערב לרגל צאתו של הספר "הרצל – קריאה חדשה" מאת יצחק וייס, שהתקיים בי"יד יצחק בן־צבי" בירושלים, ביום י"ג תמוז תשס"ח. הטקסט פורסם בגיליון 173 (סתיו 2008) של כתב העת ‘האומה’. אנו מודים למערכת על הרשות לפרסמו.

***

נתבקשתי לפתוח את הדיון הנוכחי בספרו של מר וייס: "הרצל – קריאה חדשה". הסכמתי למלא תפקיד זה כי הספר הנדון מבוסס בפועל על קריאה חדשה – אמנם לא של הרצל כולו, כפי שמשתמע משמו של הספר, אלא של חלק מהגותו של הרצל – מתחילת התפתחותו כבן נאמן לעמו, המכיר בסבלו היחיד במינו, המתחבט בצערו ומבקש לסיימו, עד שהגיע למעמד של מנהיג העם, המכיר בבירור את דרך הצלתו.

ובכן, אין בספרו של מר וייס קריאה חדשה של הרצל בתקופת מנהיגותו, ממילא אין בה תיאור של שיטתו המדינית, מעין זו שניסיתי לחשוף במחקרי עליו ב"חמשת אבות הציונות", אבל יש בה, בלי ספק, קריאה חדשה של הרצל שקדם לתקופה זו – הרצל מן הזמן של התגלות תכונותיו, נטיותיו ושאיפותיו. אלו מופיעות בקריאתו של וייס ברצף אחד של תופעות נפשיות, שהן קשורות ואחוזות זו בזו וכמובן גם משפיעות זו על זו.

עם זה יש לציין, שגם בתקופה שקדמה למנהיגותו של הרצל מצביעה הקריאה של וייס על תופעות מסוימות, ששופכות אור יקרות על מדיניותו של הרצל – מדיניות, שהייתה מכוונת לחזק את אחדות העם ולהרחיב את המחנה התומך בציונותו. אבל קודם שניגע בצד זה של הרצל, ראוי לציין שמר וייס אינו מדלג גם על התופעות המציינות את ראשית צמיחתו של הרצל כהוגה על שאלת היהודים – תופעות, שאפשר לסמנן גם כראשית התגלותו של הרצל לעצמו. תופעות אלו, בייחוד אותן שציינו ביומן־הנעורים שלו, שימשו נושא לעיון מצד חוקריו הראשונים של הרצל. וכך ציינו גם חוקרים אלה את תגובותיו הנמרצות של הרצל הנער – ואחר־כך הצעיר – לגילויים האנטישמיים של חבריו בגימנסיה ובאוניברסיטה. וחשובות ביותר היו תגובותיו של הרצל המתבגר על ספרו האנטישמי של דירינג, שמר וייס מציין אותן כראוי בהערותיו.

אחת מן התגובות הנזכרות מחייבת, לדעתנו, הבהרה מסוימת; בשנאה האיומה ליהודים, המוצדקת בספרו של אויגן דירינג, אין הרצל רואה הוכחה שהיהודים הם בעלי תכונות שפלות, אלא עדות ברורה לסגולות רוחניות רבות־ערך, שאיפשרו להם לעמוד ברדיפות הנוראות שהיו מכוונות להשמדתם במשך חמש־עשרה מאות שנה. הוא חושב על הסיבות האפשריות השונות של שנאה בלתי מוצדקת זו, והוא מביא בחשבון את ההתבדלות של היהודים מן העמים שבתוכם חיו, התבדלות מרצון המעוררת בדרך הטבע התנגדות זועמת, שהיתה ראשיתה ומקורה של השנאה הגדולה שהקיפה את היהודים במשך דורות רבים.

לאחר זמן ראה הרצל נטייה זו להתבדלות כגורם ראשי ביחסם של היהודים לעמי הרוב גם אחר האמנציפציה, כשנהרסו חומות־האבן של הגטו שנראו זמן רב כגורם שהפריד את היהודים מכללה של האנושות. כי אחר האמנציפציה ראה הרצל את היהודים מסתגרים בגטו מסוג אחר – גטו חברתי, שהפריד בינם ובין שכניהם ומנע את התפתחותם של יחסי קירבה. הרצל מבקש דרכים להוציא את היהודים מן "הגטו החדש" – הרוחני במהותו – שבו היו עדיין כלואים, והוא מקווה שעל־ידי ביטול המאסר הזה יאבדו סוף סוף היהודים את נטיית להתבדלות, שהיא מקור אסונם.

הזמנה לחוגים החרדיים

בקשר לזה ראוי לציון התיעוד הניתן בספרו של מר וייס לשאיפתו של הרצל להרחיב עד כמה שאפשר את תחום השפעתה של הציונות ואת שאיפתו לכלול בתנועתו, קודם כל, את החוגים החרדיים, שגילו קרבה מיוחדת לחיבת ציון. אופיינית היא ההזמנה ששלח לרב מוהליבר להשתתף בקונגרס הראשון – הזמנה, שהרב לא היה להיענות לה מחמת חומרתה של מחלתו – והיא מעידה על שאיפתו של הרצל להדק לצידו את כל הנוטים לעמדותיו, וקדם כל את הדוגלים בתורת ישראל, וליצור מכולם אותו יודנטום, אותו גוף לאומי אידיאלי אחיד, שבשמו רצה לדבר.

הרב מוהליבר היה, כידוע, מנהיגם של חובבי־ציון הדתיים בוועדת דרוזגניק (שנתקיימה ארבע שנים אחרי ועידת קאטוביץ, 1884), שבה שאף הרב להעביר את השלטון מידי חובבי־ציון החופשיים מבחינה דתית ליהודים דתיים. וכשפינסקר שאל אותו: "רבנו, מה אתה מבקש?", השיב לו מוהליבר בזעם: "יהודים כשרים אני מבקש!". שנוא עליו במיוחד היה לילינבלום, הרוח החיה של אגודת החובבים, שבאחד מספריו כפר בגלוי במציאותו של אלוהים.

הרב ריינס (מימין) והרב מוהליבר | ויקיפדיה

בניגוד לזה היה יחסו של מוהליבר להרצל יחס של הערצה למנהיג דגול שאין להרהר אחר מידותיו. וכתוצאה מזה נשתנה גם יחסו של לכל התומכים ברעיון שיבת ציון. וייס מציין שבתשובתו הנזכרת להרצל, קרא הרב מוהליבר לאחדות ואהבה בין כל היהודים ללא הבדל כלשהו ביניהם ובלי להביא בחשבון את מידת הקפדתם על קיום מצוות. וייס גם מציין, שהרצל התעקש לקרוא מעל הדוכן של הקונגרס את מכתבו הארוך של מוהילבר בשלמותו, מתחילתו ועד סופו, באופן שיובא לידיעתם הברורה של צירי הקונגרס.

השפעתו של מוהילבר הייתה רחבה מאוד, אבל חשובה ביותר הייתה גם עמדתו של הרב ריינס, שהביע את דעתו על הרצל בדברי הערצה שאולי אין דומים להם בספרות דתית:

ולך אישי הנעלה והגדול, אני אומר בשמי ובשם כל חברי הרבים, לאמור: ידוע תדע לך, כי אתה הוא האיש שעיני כל ישראל כולו למקצהו תלויות אליך. זה שמונה־עשרה מאות שנים שבהן היינו גולים בארצות נכר, שלא היה לנו מנהיג לאומי שיצא ויבוא לפנינו. עד שקמת אתה, שקמת אב בישראל, ותצא להאיר לנו את הדרך לחלצנו מן המיצר"

אלה הן עובדות חשובות המעידות על השפעת מדיניותו הלאומית הפנימית של הרצל.

לעומת ההתקפות של דירינג ושל אחרים, מתייצבת ההתנגדות הנמרצת של הרצל כתופעה אישית – כתגובה על פגיעות בכבודו הפרטי הקשור ללא הפרד בכבוד אבותיו. וכאן אנו מגיעים לשורה של תעודות החושפות את חינוכו של הרצל מצד הוריו – ביחוד מצד אביו, שאמנם זנח את העמדה המסורתית המובהקת שירש מהוריו, אבל שמר על יחס של כבוד למסורת והשתתף בטקסים הדתיים העיקריים – מה שהביא אותו לקנות לו ולרעייתו מקום קבע בבית־כנסת מכובד בבודפשט. אנו רואים את הרצל הצעיר חוגג בבית־כנסת זה את חגיגת בר־המצווה שלו, קורא את ההפטרה בלחן המסורתי וגם מקבל את פני אורחיו בדרשה של תורה.

אביו של הרצל, יעקב | מוזיאון הרצל

אנו רואים בכל זה המשך של מסורת משפחתית, שהייתה אולי בשיאה בימי סבו של הרצל, שמעון, שהיה שליח־ציבור בימים הנוראים בזמלין, באותו זמן בירת סרביה, ובתור כזה ודאי הכיר את הרב יהודה שלמה חי אלקלעי, שהפיץ מזמלין, בעוז ובסערת רוח, את תורת חובתם של היהודים לשוב לארץ אבותיהם ולרכז את כוחותיהם בביצועה של שיבה זו. הפרק המקשר את פעולתו של הרצל לעמדת משפחתו ולפעילותם של הרב אלקלעי ורבנים אחרים שהלכו בעקבותיו, הוא מן המעניינים והמופלאים ביותר במחקרו של מר וייס.

כאן אנו מתקרבים להבנה טובה יותר להשפעה שהייתה לאביו של הרצל על פעילותו הציונית. רגילים היינו לראות את אביו של הרצל רק כעוזר טכני של בנו, המעתיק לתוך יומנו כמה מכתביו; אבל בספר שאני דנים בו מופיע האב גם כשותף רעיוני של הרצל, המעודד אותו לפעולה מיידית בעניינים מסוימים שהרצל ראה אותם כניתנים לדחייה. בין השאר היה האב תומך נלהב של תכנית הבנק, שבה הוא משתתף עם הרצל עצמו בהשקעה של 100,000 גולדן, סכום נכבד מכל בחינה שהיא.

האסון יבוא בצורה ברוטאלית

מצויים כמובן עוד כמה חלקים של תיעוד שמן הראוי היה לעמוד על תכנם וערכם, אבל מרובים הם המשתתפים בדיון זה ואין אני רוצה להשתלט על זמנם. מפני־כן אעיר רק על עוד חלק נוסף מן התיעוד הנוגע לראיית עתידם של היהודים כפי שהיא משתקפת במסמכיו של הרצל. יתכן שהחשוב במסמכים אלה הוא מכתבו לסופר ההונגרי מזי ארנה, שנכתב שנה לפני פטירתו של הרצל. מזי ארנה שאל את הרצל לדעתו על עתידם של היהודים בהונגריה והרצל משיב לו בדברים אלה:

אין אני מספסר באסון. אבל הוא יבוא גם על היהודים ההונגריים – ובצורה ברוטאלית. ויותר שיאחר לבוא, יותר חמור יהיה; יותר שיתחזקו היהודים, יותר פראית תהיה צורתו. אין הצלה מפניו. בינתיים קמנו אנו, המשמשים מטרה ללעג, ובונים בית מולדת בשביל אותם בני־אדם שהיום אינם רוצים לעדת עלינו ולא כלום"

מכתב זה, המדבר בבהירות מיוחדת על בואה של השואה, שאמנם היא נדונה גם במסמכים אחרים של הרצל, הוא רב־ערך כל־כך, שצר לי, אני מודה, ששמי הושמט במקום זה כעורכו של המקור, שבו נכללה תעודה זו.

אין אני יכול להימנע מלהביע את תקוותי שמהדורות חדשות יכללו טיפול מפורט בקבוצה של מסמכים, שבהם מובעות התחזיות של הרצל בנוגע לעתידם של העם היהודי וארץ־ישראל, וכן בנוגע לעתידן של המעצמות, ותורכיה בראשן, שמשמעדה של הציונות היה קשור במצבן. כך, למשל, קבע הרצל ב־1904, שגורלה של תורכיה כאימפריה כבר נחרץ להתפלגות ולחיסול, ושחיסול זה יבוצע במלחמה עולמית. הדבר אכן אירע במלחמת־העולם הראשונה, שנפתחה שבע שנים לאחר מכן, ובסופה גם נתקיימו תחזיות אחרות של הרצל בנוגע לעתידו של עם ישראל בארצו.

תחזיות אלו היו קשורות במידה מרובה בפעילותו הדיפלומטית הענפה של הרצל – נושא שדנתי בו באחד ממאמרי – וחשוב שהתיעוד של נושא רב ערך זה יכלל במהדורה מורחבת. כי הרצל לא היה רק תופעה מלכותית; הוא היה גם תופעה נבואית מובהקת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. באמת בסוג הזה של האנשים היה מהנבואה. אני רואה גם את גולדה ענף מהנבואה. חייתי אותה עברתי אותה את מנהיגותה והיא בתור אישה עוררה בי גאווה גדולה. הייתי גאה שהישגנו את העולם במנהיגות נשים היקדמנו את העולם כולו. הבשורה ורוחותיה שלטו בעשרות השנים הראשונות של המדינה . הבשורה ויחודה , שלטה בחיי עדות המיזרח בערב. אני חייתי בערב תמיד היה המושג הקלאסי הזה של ארץ ישראל. כל הזמן המילה הזו חזרה ארץ ישראל. אלפיים שנה בנו רוחת גאולה נבואה. היו דידקטיות וכה מוסריות. והתוצר היה בהתאם. אידיאליזם מפעים מדהים שאפילו היה אצל השמאל החילוני האשכנזי. כל ההטענה הזו פגה היום – הניפלאה הזו. ניגמרה. כל הנבואה האדירה הזו שהיכילה את הבילתי אפשרי אפליקטיבי ישומי , בישות שניקראת מדינה. לא יאומן הקמנו מדינה. היום הנבואה נעדרת. סליחה סוגי הגסות שולטים. וגם שילטון זר שהוכנס בדלת האחורית. נתנו לשמאל לשמור על השמנת והוא היתחבר לגויים הידרדר בליסוף והיכניס זאת פנימה. פעם כל כך הייתי כועסת על השמאל. ניסיתי להבין למה ככה. לאט לאט הבנתי שיש סיבה ומסובב. השמאל פה שולט בכל חור. עד היום רוב הבכירים בצבא וענפי הצבא הביון והשאר נישלטים על ידי הוגי אהרון ברק. מה הסיבה. הפרשנות הדתית. זו הדת הקיימת היום ממאנת לשדרג לעבור לנבואה הארץ ישראלית הבשורתית העיברייה. כולה תקועה בגלות הגמרא התלמוד הקבלה, ובתעשיית הכסף שהלכה והיתנפחה. השאירה את השטח לחילוני שיביא יקבע ימסד. סיבה ומסובב. השמאל כה מרושע מריר אכזרי לא מבין ומתוסבך. ישראל בצרה נוראה אנחנו העם פליטים בארצנו. המשך אותם דוגמות, הביאו תיסבוכת בוץ ענק אדיר.
    אני מאמינה ברוח האדם בנצח ישראל .אנחנו לא אלמנים .להזכיר יציאת מיצרים המשעבדת שמזכירה נורא את ההווה היום. ממי באה ההצלה אז? מהנבואה. נביא ולא אחר אחר הוא שהיציל אותנו אז ולא במיקרה. והסיפור היום שוב אותו דבר עבדות מכונתית אכזרית איומה ונורה. אובדן הרמוניה טוטאלי מיסכנות הנשמה פליטות . הכל נימצא מיתחת לשטח. ממש כמו לפני יציאת מיצרים. יציאת מיצרים היום זה לצאת מהגלות של הגמרא גלות אהרון ברק גלות הבצע כסף גלות הכהונה לסוגיה, אל האור המאיר המנחם של הנבואה. הנבואה מעשית בכל תחומי החיים. היא שירת התנך נישמת אפו . הנבואה היתה בחגורת התנך האוונגליסטית בתור אקספרינמנט ניפלא קסום. ארצות הברית כולה קדחת מטורפת של ניסויים. כולה בהזיות כאלה אם כי יש לזה גם צד אפל. וכל הרוח הזו היגיעה גם לשבט המוזר המדהים כל כך של כמה עשרות מיליונים .אמריקה כולה הוזה הזיות וגם הם. וככה מימיילא הם בעצמם אוהבי תנך נימשכים אליו מאבא עשיו . היתלבשו על הספר והייטקו אותו, בהייטק של המאה 21. התוצאה מופלאה קסומה מרוח הנבואה. הם בגלל המוחם בן המאה 21 הבינו מהו התנך. הוא ספר נבואה מעל לכל. לרגע קסום הגנטיקה של עשיו אביהם הופיע בצד הטוב שלו , שהישתווה לאחיו עשיו. וואללה בבקשה אור. נוצר אור של שחרית. קסם כישוף איך אמר ביל גייטס היום .פשוט הקסם השולט. כמה הגנטיקה הקדמונית ליפעמים חזקה כל כך . רק היא יכולה לפרש מה שנעשה שם .הוקמה מכונה זמן אדירה ביבשה שם. כמובן באופן מיסטי . ויאללה להתחיל ליסוע לכל הספרים. מיסטיקה נישפכת מדהימה מעולם הנבואה הקסום כל כך. זה אקספרימנט כי הישום הוא לא אצלהם, אלא פה אצלנו. מראה כמה הנבואה אקטואלית לימינו ובכל התחומים. באומנות וסוגיה בתרבות בחיים בלבוש בבגדים באדריכלות באקדמיה במוסדות החינוך בעירייה בכנסת בכל נישה בכל בלאטה. הם באמת הישיגו אותנו ואף אחד לא שם לב לעיברי העיברי המדהים הזה. להישתומם איך ככה ה בהא הידיעה, נעדר כל כך פה בארץ. הנבואה משהו מימנה הקימה את המדינה שלנו ואז נעלם. כל האידיאל הנעורים הניפלא הזה. לא חבל.

  2. דבריו של הרצל אל אחיו היהודים ההונגריים היו נבואה מדוייקת ומצמררת. מי אמר שאין נבואה בישראל יותר?
    דבריו של הרצל רלוונטיים גם לימינו אלה, לכל אותם חכמים וצודקים בעיני עצמם שרצים לאדמה הקפואה, רוויית דם אחיהם ומנסים להצמיח בה שורשים מעוותים, להם יהיה לאן לברוח בשעת המייצרים, כי יש כאלה שממשיכים לבנות בית לאומי לעמם גם אם הם חשופים ללגלוג.

  3. מסכים לחלוטין עם המגיבה כאן, השמאל הוא מקור הצרה והוא בעוכרינו, בגללו קמה המדינה, בגללו פרצה מלחמת השחרור ובגללו נצחנו והקמנו עךינו את גויי העם סביבנו. השמאל הוא שהפריע לנו להמשיך ולבטל זמננו על ספסל ביה"כ ועד היום מפריע לנו ולבנינו להתבטל על ספסל הישחבות. במקום לצקת מים על ידנו ולכלכל ולפנס את יוצאי חלצינו הם מפארים את מתנגדנו וכולאים את רוח מנהיגנו. אין זאת כי אם מפני חטאינו הקים עךינו הקב"ה את השמאל צרתינו.

    1. תיקון קטן:
      השמאל לא הקים כלום, רק השתלט על מה שיהודים ציונים הקימו: את חברת החשמל גנב השמאל מרוטנברג, את "מקורות" – מבארות פרטיות, את הפיצויים – מניצולי השואה, את ילדי תימן – מהוריהם התמימים, את הקיבוצים מימן השמאל במיליארדי שקלים על חשבון הציבור, כנ"ל את קופת חולים כללית ואת חברת ביטוח "הסנה" עד שהתרסקה. השמאל גירש יהודים תימנים מחופי הכינרת, ריסס עולים מזרחים בחומרים כימיים מסוכנים, הנציח את העוני של המזרחים בעיירות הפיתוח, בעוד הוא מחלק נדל"ן חינם לאנשי שלומו.
      השמאל לא הקים את המדינה, מי שהקים את המדינה היו ציונים. והיום הצאצאים של השמאל הם בובות על חוט של זורעי שינאה ופילוג במסווה של הומניות ונאורות. מי זה השמאל שהקים את המדינה? יאיר לפיד?
      מירב מיכאלי? תמר זנדברג? מי שהקים את המדינה והיא חשובה לו לא ימסור אותה על מגש של כסף לאויב בעבור אספרסו בשבת ולא יעדיף ערבים, סודנים ואריתראים על יהודים דתיים. מי שהקים את המדינה הקים אותה כדי להיות בית ליהודים.

    2. לולי סילק בגין את הבריטים מישראל
      לא הייתה קמה המדינה
      בן גוריון שלא כמו בגין הלך שולל אחר הבריטים והאמין כי הם ימסרו לו את המדינה
      בהסדר כל שהוא – דבר שלבריטים לא הייתה שום כוונה לבצע !
      רק בעקבות מתקפות אצל ולחי על הבריטים בשילוב עם מצבם הכלכלי הגרוע של הבריטים לאחר המלחמה
      רק זה גרם להם למסור את המנדט לאום – והאום קיבל את הצעת החלוקה
      הבריטים קבעו כי ב 15 למאי – ה באייר הם עוזבים את הארץ
      לבן גוריון לא הייתה ברירה אלא להכריז על הקמת המדינה
      אחרת חלון ההזדמניות היה פשוט נעלם לנצח – ואת זה לפחות הבין בן גוריון
      לולי בגין לא היו הבריטים יוצאים
      עוד 2 – 3 שנים ובעיית העקורים הייתה נפתרת בגולה
      ומדינת ישראל על 600 אלף יהודיה הייתה נמחקת מהמפה

  4. הנה עוד אתר ״חדשות״ במימון הקרם החדשה לישראל עלק

  5. כשהדמיון הוא מזרח אירופי…
    אז הוא אינו אשליה
    גם אינו פנטסיה
    אז
    לא תאמינו
    אז הוא נבואה
    ומלכות
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

  6. סגירתו של נתניהו האב את ספרו של וייס על הרצל הנה מסמך מרגש ואבן שפך אור חדש על דמותו וחזונו הנבואי שבאופן טרגי אכן התממש

  7. הרצל וכל משפחתו התנצרו ותכננו יחד עם הוותיקן שכל היהודים יתנצרו.
    ולא רק זה – בתכנון שלו היה להושיב את היהודים באפריקה ולא בארץ הקודש.
    חבל שבמידה נותנים לו במה ואור חיובי.

  8. חשוב לציין פרט חשוב,הרצל נולד בלינץ,אותה עיירה בה היטלר נולד,הרצל נולד בדיוק 20 שנה לפני היטלר,בעיניי ה3צל היה מעין נביא נסתר שהגיע דור אחד לפני היטלר להזהיר מהצפוי ופשוט לא לקחו אותו ברצינות.