כל מה שצריך לדעת על הסנקציות האמריקניות על חיזבאללה

ארגון הטרור נמצא תחת לחץ כלכלי כבד בשל ירידה בתמיכה האיראנית ועלויות המלחמה בסוריה, אך סנקציות לבדן לא יספיקו כדי להכריעו

הלוויה של פעיל חיזבאללה | khamenei.ir

ארגון הטרור חיזבאללה ביסס בשנים האחרונות אחיזת חנק על לבנון. נתמך בידי כמויות אדירות של כסף ונשק איראני, ולעתים גם בכוח אדם של משמרות המהפכה, הארגון הפך להיות דומיננטי בחיים הפוליטיים של לבנון ועולה בכוחו גם על צבא לבנון. הסנקציות האמריקניות שהוטלו על איראן סגרו מעט את הברז למימון של חיזבאללה, שנאלץ לקצץ בשכר הלוחמים ובמצבת כוח האדם שלו, וגם תחנת הטלוויזיה 'אל-מנאר' שמשמשת כשופר התעמולה העיקרי שלו נאלצה לפטר עובדים.

על פי חנין גאדר, חוקרת ב'מכון וושינגטון למדיניות במזרח הקרוב', פעילי חיזבאללה ובני משפחותיהם מתלוננים על כך שלא קיבלו פיצויים המגיעים להם בשל פציעה או נכות, התפתחות אותה היא מגדירה כ"חסרת תקדים". בנוסף, לוחמים נשואים טוענים כי קיבלו רק חצי מהשכר הרגיל שלהם, הנע בדרך כלל בין 600 ל-1200 דולר בחודש, וגם שכר הרווקים קוצץ ל-200 דולר בחודש בלבד.

בתוך כך, משרד האוצר האמריקני הודיע בשבוע שעבר על הטלת סנקציות על בכירים בחיזבאללה, בשל מה שהוגדר כ"אג'נדה זדונית" וסיוע למשמרות המהפכה. בכירי הארגון אותם ציינו במשרד האוצר הם אמין שרי ומוחמד ראאד, שניהם חברי הפרלמנט הלבנוני, ו-וואפיק ספא, הקשור לגורמים ביטחוניים במדינה. סגנית השר האחראית על מאבק במימון הטרור אמרה כי "חיזבאללה משתמש בפעיליו בפרלמנט כדי לתמוך באינטרסים הכלכליים של ארגון הטרור ובפעילות איראנית זדונית". בין השאר נחשדים הפעילים בשימוש במוסדות המדינה הלבנוניים כדי לקבל גישה למערכת הפיננסית של ארה"ב ולנסות להלבין כספים על מנת לחמוק מהסנקציות.

הסנקציות שהוטלו מוקדם יותר השנה על ייצוא הנפט של איראן נועדו כדי לפגוע במקור הכנסה עיקרי שלה המשמש בין שאר למימון פעילויות טרור במזרח התיכון ומעבר לו. התקווה בוושינגטון היא שהלחץ הכלכלי המתמשך יביא לשינוי המשטר בטהרן או לפחות יאלץ אותו להתמתן, וכעת כאמור הלחץ הזה עובר גם לאחד מהארגונים שבחסות איראנית. התקציב השנתי של חיזבאללה מוערך בסכום של 700 מיליון דולר, כאשר 80 אחוזים ממנו מגיעים מאיראן. בשנים האחרונות, ארה"ב שמה למטרה גם מקורות הכנסה נוספים של הארגון וסגרה חשבונות בנק שהעבירו כספי תרומות לחיזבאללה או שימשו להלבנת כספים.

מיתון מתמשך

ארגון הטרור עצמו השקיע מאמץ בשני העשורים האחרונים כדי לגוון את זרם ההכנסות שלו. חיזבאללה הקים למעשה מערכת כלכלית מקבילה בלבנון (הארגון הוא המעסיק השני בגודלו במדינה אחרי הממשלה), והוא מעורב בפעילות כספית ופלילית בכל רחבי העולם. פעילות זו כוללת בין השאר הלבנת כספים, סחר בסמים ובנייה. בעקבות הסנקציות על איראן בשנה שעברה, בארגון חיפשו לחסוך בהוצאות והעבירו חלק מהעובדים לקבל שכר הישר מממשלת לבנון.

חסן נסראללה | צילום מסך

מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, אשר בדרך כלל משתמש בנאומיו כקריאות לגיוס תמיכה ולאיומים על ישראל, בחר בנאומו האחרון לשלב גם קריאה לגיוס כספים עבור חיזבאללה, מהלך לו קרא "ג'יהאד כלכלי". בנוסף, הארגון השיק לאחרונה קרן חדשה שמטרתה גיוס כספים בלבנון, תחת השם 'הקרן לתמיכה בהתנגדות'.

מעבר לסנקציות, תהליך נוסף שהטיל עול כבד על מצבו הכלכלי של ארגון הטרור היה כמובן מלחמת האזרחים בסוריה. המלחמה הארוכה והיקרה פגעה ביכולת של איראן לתמוך בשליחיה, וההשתתפות הפעילה של אלפים מאנשי חיזבאללה בניסיון לשמור על משטר אסד הביאה קורבנות רבים בנפש. חסן נסראללה הבטיח שהוא מחויב לתמיכת הארגון המלאה לאלפיים משפחות החללים, מה שפגע בהטבות שניתנות לשאר הלוחמים כמו קבלת תרופות בחינם ונסיעה חופשית בתחבורה ציבורית בלבנון.

המשבר הכלכלי שפוקד את ציר איראן-חיזבאללה-סוריה פוגע קשות גם באחרונה, המנסה להשתקם מנזקי המלחמה האדירים. אזרחי סוריה סובלים מעוני חמור, עלויות מחייה גבוהות ומחסור במוצרים בסיסיים. בעלת הברית העיקרית של אסד, רוסיה, לא הצליחה עד כה לתת כתף מספיקה במאמצי הבנייה מחדש, וסנקציות אמריקניות ואירופיות, בנוסף לחרם כלכלי מצד מדינות המפרץ הסוניות, מחמירות עוד יותר את המצב.

גם לבנון נמצאת במצב של מיתון מתמשך שהשפיע על סכומי התרומות לחיזבאללה מחברות מקומיות ומהקהילה השיעית, אך עדיין תהיה זו טעות לחשוב שהסנקציות לבדן יכריעו את ארגון הטרור שמוטמע כה עמוק בחיים הלבנוניים עד שהוא ככל הנראה מקבל אליו באופן בלתי נמנע חלק מן הסיוע האמריקני שמועבר לממשלת לבנון. ארה"ב צריכה להתנות את המשך הסיוע ללבנון בהסרה מוחלטת של אנשי חיזבאללה מכל עמדות הכוח במדינה, אך לא נראה שצעד כזה יכול להתרחש בעתיד הנראה לעין.


הטור התפרסם לראשונה באתר Front Page Magazine.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. מדוע לא הוטלו סנקציות בהיקף כזה על ראשי החיזבאללה עוד בשנות התשעים? הרי הארגון הזה נתמך בידי צבא סוריה, שעד 2005 הם בעצם היו כוח כובש בלבנון. זהו ארגון PROXY שנתמך בידי איראן. זו בעצם הפרה של הריבונות הלבנונית. זאת ועוד, זה ידוע שחיזבאללה מעורב בסחר סמים ופעילויות לא חוקיות אחרות, והפיגועים בארגנטינה. אני בטוח שהאינטרפול ו-FBI ו-CIA ידעו על הפעילויות הללו.