ח"כ דיכטר: "התנצלות ברק על פרעות 2000 היא יריקה בפרצוף הלוחמים"

יו"ר ועדת חוץ וביטחון אומר ל'מידה' בעקבות בקשת הסליחה של ברק: "שוטרים וחיילים נלחמו בגבורה מול המון מוסת ומנעו אסון, ברק מנסה לקושש קולות על הגב שלהם"

אהוד ברק וח"כ אבי דיכטר | פייסבוק

"ההתנצלות של אהוד ברק על פרעות אוקטובר 2000 היא יריקה בפרצופם של השוטרים והחיילים שנלחמו אז לשמור על ביטחון ישראל", כך אומר ל'מידה' ח"כ אבי דיכטר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, בעקבות ההצהרה שפרסם ברק ביום שלישי השבוע.

בין השאר אמר ברק כי הוא "נושא באחריות לאירועים שבהם נהרגו באוקטובר 2000 אזרחים ישראלים ערבים ופלסטינים מעזה", והוסיף כי "אין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל". אך ח"כ דיכטר שהיה ראש השב"כ באותה תקופה מגדיר את האירועים בצורה אחרת: "אני קראתי לפרעות 2000 אינתיפאדה כי זה בדיוק מה שהיה. ברק אולי חושב שאנשים שוכחים אבל אני ראיתי את המצב בשטח מקרוב והעובדה היא ששוטרי משטרת ישראל נלחמו בגבורה מול המון זועם ומוסת. ברק מבזה את הלוחמים שהוא עצמו שלח לעשות את העבודה, והם עשו אותה בצורה הכי מקצועית. אם כבר אז הוא צריך להתנצל בפני הלוחמים".

מה לדעתך עומד מאחורי ההחלטה של ברק להתנצל 19 שנים לאחר מכן?

"זה צעד פוליטי נטו. אין פה שום דבר אחר. אני אישית לא סבור שברק באמת מאמין שהלוחמים פעלו לא נכון באותה העת ומול האיומים עמם התמודדו, ולכן זה מדהים שמי שהיה אז ראש הממשלה ושר הביטחון מחליט לקושש עכשיו עוד כמה קולות על גבם של מי שסכינו את חייהם בפקודתו. איזה מסר אתה שולח ללוחמים?".

נקודה נוספת אותה מדגיש ח"כ דיכטר היא הניסיון להמעיט מחומרת האירועים שהתרחשו באוקטובר 2000, שהיא לדבריו חלק מהניסיון של ברק להסתמך על הזיכרון הקצר של הציבור. "הוא ניסה לגרום לזה להישמע כאילו כמה מפגינים" נהרגו באירועים", אבל חשוב לזכור שההרוגים הערבים באוקטובר 2000 נהרגו במהלך השתתפותם בפרעות, אירועים שלא שונים בכוונה שלהם מפרעות תרפ"ט. ההבדל היחיד היה בתוצאות: ב-1929 בחברון היהודים נטבחו בגלל שאף אחד לא נקף אצבע לעזור להם, ובמקרה של פרעות 2000 למדינת ישראל היו את הכוח והאמצעים להתמודד עם מי שניסה לחולל דבר דומה".

כדוגמה לכך מביא ח"כ דיכטר את האירועים בכביש ואדי ערה, שם "המון אדם חסם את הדרך ועצר את הרכבים. אם הנהג היה ערבי אפשרו לו לעבור, ואם היה יהודי הוציאו אותו מהרכב והעלו את הרכב באש". במקרה אחר אותו מציין דיכטר, "אלפי פורעים צעדו מסכנין לכיוון איזור התעשייה במשגב, ולולא קו ההגנה שקימה שם המשטרה שהצליחה להדוף את הפורעים במינימום נפגעים, גם האירוע הזה היה יכול להסתיים באסון".

בוועדת אור שחקרה את האירועים תוארו כשלים מבצעיים והוטלו עונשים על מפקדים

"נכון שהיו תקלות נקודתיות וקצינים בכירים שנענשו, אך זה לא מנע את הקידום של חלק מהם ובהמשך אחד מהם אפילו התמודד על תפקיד המפכ"ל. קשה מאוד לשפוט לוחם שנמצא בסכנת חיים, אבל הדבר החשוב שצריך לזכור הוא שמי שמינה את ועדת אור היה אהוד ברק עצמו. זו ועדה שבדקה במשך שלוש שנים והגיעה למסקנות, ועכשיו אתה בא ומתנצל אחרי 19 שנים? מה אמור לחשוב על זה לוחם או חייל שהיה אז בשטח? באיזו זכות אתה מתנצל? את נתת את ההוראות בתור ראש הממשלה ושר הביטחון, והממשלה שלך ניצלה בזכות אותם לוחמים".

"התנהלות מבישה"

בהמשך להתנצלות אותה פרסם אהוד ברק ביום שלישי, הבוקר דווח בכלי התקשורת כי מפלגתו של ברק הגיעה להסכמות על איחוד עם מפלגת מרצ, וכמו כן חבירה לסתיו שפיר שעזבה את מפלגת העבודה.

כאשר הוא נשאל על האיחוד הטרי בשמאל, ח"כ דיכטר טוען כי הוא אינו מודאג מאיום פוטנציאלי שיגיע מכיוון המפלגה החדשה בבחירות הקרובות. "אני באמת לא עוסק באופן שבו בשמאל מחלקים את הקולות שלהם, אבל ההתנהלות של כמה מהגורמים שם היא מבישה. סתיו שפיר רק לפני רגע התמודדה על ראשות מפלגת העבודה והפסידה, ועכשיו היא שוברת את הכלים וקופצת למפלגה אחרת? אני כבר לא מדבר על מחלוקת אידיאולוגית אלא על התנהלות פוליטית אלמנטרית".

ואיך אהוד ברק פתאום חובר למפלגת שמאל מובהקת כמו מרצ?

"אני מדגיש שוב שמבחינתי אני מרוכז אך ורק בהצלחה בבחירות הקרובות והפיכת הליכוד למפלגה הגדולה שלא תהיה תלויה באחרות ותוכל להוביל עשייה אמיתית. אבל אהוד ברק צריך לחשוב לעצמו לאן הוא נכנס. כשאתה חובר למפלגה אתה צריך להכיר את העמדות שלה – האם ברק יודע שמרצ התנגדה בתוקף לחוק הלאום שהובלתי? באחת ההסתייגויות שהגישו חברי מרצ נכתב כי הם דורשים להחליף את ההמנון הלאומי ולקבוע במקומו את האינטרנציונל. זה גם השיר שהם שרו בטקס בו זנדברג נברחה לראשות המפלגה. כשאתה חובר לדבר כזה כדאי שתדע בדיוק לאן אתה נכנס".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. בושה- שיש לנו "פוליטיקאים" באמת במרחאות כפולות, שפעם הם מרכז או מרכז-שמאל ופעם הם שמאל קיצוני !!!
    סתיו שפיר התמודדה על ראשות העבודה והפסידה
    ועכשיו היא מפלגת מרץ???
    ברק היה ראש ממשלה מטעם העבודה ועכשיו הוא
    מפלגת מרץ ???
    סתיו שפיר צריכה להחזיר את המנדט –
    ולהתפטר מהכנסת !!! ואהוד ברק צריך פשוט לפרוש מהחיים הפוליטיים !!!
    זה רק מוכיח שיש מפלגה אחת יציבה במדינת ישראל
    והיא – הליכוד !!!
    למען המדינה יש לבחור רק בליכוד – *מחל.

    1. בלי ליכוד גדול יוכל השמאל לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות ולקנות פוליטיקאים תמורת ג'ובים, כמו שהיה עם חברי תנועת "צומת" אלכס גולדפרב וגונן שגב, שעזרו לשמאל להעביר את הסכם אוסלו. ליכוד קטן זה אסון לאינטרס הלאומי. ליכוד חלש יצטרך לבנות קואליציית 64-61 עם 8 רשימות שבנויות מ-11 מפלגות כשהמפלגות הפחות ימניות ביניהן יוכלו לאיים בפיצוץ הממשלה ובהעלאת השמאל לשלטון ומפלגות הימין תמיד יישרו איתן קו "כדי לא להעלות את השמאל לשלטון". לכן, צריך שרוב מוחלט של הכוח בממשלה ובקואליציה יהיה אצל הליכוד.

    2. אין ולא היה שום הבדל בעמדות פוליטיות של סתיו שפיר, של מירב מיכאלי, של זוהיר בהלול, יוסי יונה, וכו' וכו' לבין אלה של מרץ. מפלגת העבודה הייתה תמיד מאגר ח"כים למרץ: משם הגיעו המייסדת שולמית אלוני,יוסי שריד, יוסי ביילין, יעל דיין.
      כל פוליטיקאי כושל מהעבודה בסוף מוצא במרץ את מפלטו האחרון…
      גם ציפי לבני עוד תגיע לשם

    3. כשהליכוד גדול הוא יכול לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות ולקנות פוליטיקאים או מפלגות מהמרכז-שמאל תמורת ג’ובים, כמו שהיה עם חברי מפלגת העבודה שעזרו לליכוד להעביר את ההתנתקות. ליכוד גדול זה אסון לאינטרס הלאומי. ליכוד חזק יוכל לבנות קואליציית 64-61 עם רשימה אחת או שתיים כשמפלגות המרכז-שמאל יוכלו לאיים בפיצוץ הממשלה ובהעלאת השמאל לשלטון אם לא תהיינה נסיגות ביו"ש, וחברי הכנסת הימניים בליכוד תמיד יישרו איתן קו “כדי לא להעלות את השמאל לשלטון”. לכן, צריך שכמה שפחות כוח בממשלה ובקואליציה יהיה אצל הליכוד.

  2. שיתנצל בפני כל ציבור הבוחרים על המיפלגה החדשה שהקים ויעזוב אותנו בשקט.

  3. ביבי "התנצל" על "המשט הטורקי" מחוסר ברירה. ברק ללא כל לחץ מיוחד, "מתנצל" לכל כיוון שיקדם אותו במעט. או ואבוי מה שהיה קורה, לו ברק היה מטפס למעלה לראשות ממשלה. בעצם זה כבר קרה לא?.. סומך על עם ישראל, שבקלפי ידע לעצור את הטיפוס הזה. שלי פרשה לאחרונה. בקרוב ברק. בוריס בראשות בריטניה. הדונאלד בארהב. אחלה. יש תקווה (לא "אינטרנציונאל". תקווה).

    1. בנימין נתניהו לעולם אינו עושה דברים מחוסר ברירה. אצל נתניהו דברים נעשים מתוך מחשבה וכוונה. אם נתניהו התנצל על הפעולה נגד המשט הטורקי (וגם שילם פיצויים!) זה יכול להיות סוג של תכסיס ערמומי שהוא רקח, אבל סביר יותר להניח שנתניהו באמת האמין שפעולת צה"ל באמת חוצתה את הקווים וישראל כמדינה שרוצה להיות אור לגויים צריכה להתנצל על חריגות כאלה. אם כך נתניהו חושב מי אנחנו שנחלוק עליו.
      כל זה לא נכון כמובן ביחס לאהוד ברק שמונע מאינטרסים אישיים, וכל מעשיו נובעים רק מהרצון לקדם את עצמו. האיש השפל הזה מוכן להתנצל על פעולות של משארת ישראל נגד מפירי חוק רק כדי שיקבלו אותו יפה במרצ. איזה הבדל תהומי בין שני האישים.

  4. זאת איננה הפעם הראשונה שאהוד ברק שוכח את פקודיו . זה קרה בצאלים ב' , זה קרה בקבר יוסף . וזה קורה עכשיו עם זחילתו של ברק לעבר הערבים העבריינים שסיכנו חיי אדם באותן הפגנות ואף גרמו למותו של נוסע שנקלע עם רכבו ללב המהומות .
    על מנת לקושש קולות , מוכן חובב הפדופיליה להשפיל עצמו עד עפר . זה לא מעיניני ומצידי שילקק את ישבנם של אותם ערבים נחשקים.
    ליבי עם כוחות הבטחון שברק זורק לכלבים ומתעלם מהסכנה המיידית בה היו נתונים . זה לא מנהיג , מעולם לא היה מנהיג ולא יהיה לעולם.
    איש הזוי . מגלומן הסובל מרדיפה ממארת אחרי נתניהו.

  5. אהוד ברק איבד מזמן את הברק. הוא כנראה לא היה בשטח באותה אינתיפאדה. אני ומשפחתי בדרכנו לצפון, הגענו לואדי ערה והדרך הייתה נצורה. חשבנו לנסוע דרך פוראדיס, גם היא הייתה נצורה וגם דרך נצרת הייתה נצורה . כל הצפון היה משותק. טוב שהיה כוח של אנשי ביטחון כדי להדוף את המתפרעים. להתנצל? על מה ולמה? אני מקווה שלא יתנצל בפני חיזבאללה על מעורבות החיילים שלנו בלבנון.

  6. דיכטר, לעומת זאת, פשוט אוטוריטרי. לא מבין איך הוא לא מתבייש להודות שהייתה לו יד בחוק הלאום. וגרוע מכך – במאגר הביומטרי.
    המשאלה של המחנה שלו מתגשמת – שמאלנים עוזבים את ישראל. אני כותב את השורות האלה מאירופה.