מופע התעתועים של אביגדור ליברמן

יו"ר 'ישראל ביתנו' מוכיח שוב כי הוא מומחה בלקחת קולות ימין ולהקים בעזרתם קואלייצית שמאל

הרבה הבטחות, אפס ביצוע. אביגדור ליברמן | מרק ניימן, לע"מ

יש רגעים בהם פוליטיקאים חוצים את הרוביקון הפוליטי וברגע אחד מתחילים לפעול בניגוד לכל התנהלותם במהלך הקריירה. יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן יכול להיכנס לרשימה הזו, שכן במו ידיו הוא גרם לפגיעה כמעט אנושה לאחר הבחירות האחרונות בגוש אותו הוא התיימר להוביל. השאלה החשובה ביותר בבחירות הבאות אם כן תהיה עד כמה הרסנית הפגיעה.

שאלה זו מתחדדת בעיקר על רקע הטענה הנשמעת מפי ליברמן לפיה הוא זה שמייצג את "הימין החילוני" ו"הימין הביטחוני", שני מוטיבים מרכזיים בקמפיינים של של 'ישראל ביתנו'. הטיעון החילוני הוא אבסורדי כמובן, שכן מעקב אחרי פועלו של ליברמן מאז הצטרף לפוליטיקה מראה שיתוף פעולה הדוק עם החרדים. גם הטיעון הביטחוני מוטל בספק גדול לאחר שנה וחצי בתפקיד שר הביטחון, וזה מוביל אותנו לשאלה אחרת: האם אביגדור ליברמן ראוי בכלל להיקרא איש ימין?

אין ספק לגבי העובדה שליברמן צמח בערוגות הליכוד ומחנה הימין. יש לו מניות בניצחונו של בנימין נתניהו בפריימריז ב -1993 ובבחירות לראשות הממשלה ב -1996. אלא שלצד זאת, מעשיו לאורך השנים מעוררים מספר תהיות לגבי השתייכותו לגוש הימין.

באוקטובר 2006, לאחר כישלון מלחמת לבנון השנייה, העניק ליברמן לאהוד אולמרט רשת ביטחון פרלמנטרית כאשר הצטרף לממשלת המרכז-שמאל שלו. ב-2009, ליברמן לא פסל על הסף אפשרות להצטרף ללבני וב-2015 החליט ברגע האחרון לחבור לאופוזיציית לפיד, עודה, הרצוג ולבני ולתקוע מקלות בגלגלי קואליציית הימין. כל אלו התרחשו בזמן שהוא מציג את עצמו כאיש ימין, אך למעשה חובר שוב ושוב לשמאל.

הסיסמאות והמציאות

ליברמן יודע איך לדבר אל קהלים שסובלים מזיכרון ציבורי מאוד קצר. "מילה זו מילה", "בלי נאמנות אין אזרחות", "עונש מוות למחבלים" ו"אחסל את הנייה תוך 48 שעות" הן סיסמאות שנשמעו מצוין לפני בחירות אלא שהמציאות המורכבת יירטה אותן במהרה ולא נותר מהן דבר.

הזיכרון הקצר של חלקים בציבור גם מסייע לליברמן למתג את עצמו בכל פעם מחדש ולשנות דעתו. החל מ"מר ביטחון" ועד רכיבה על שנאת החרדים, דרך התקפות חריפות פוליטיקאים איתם שיתף פעולה באופן מלא רק לפני מספר חודשים, ועד המלצה על נתניהו לראשות הממשלה רק כדי לבצע פניית פרסה ולגרור את המדינה כולה לבחירות חוזרות. בימים האחרונים הוא שוב מפזר ציטוטים על כך שהוא שוקל רוטציה בראשות הממשלה, חושב להמליץ על בני גנץ, דורש ממשלת אחדות, ובסוף השבוע אף הצהיר בחוצפה כי יפנה לליכוד כדי שיציגו מועמד אחר לראשות הממשלה.

הזיכרון הקצר מאפיין גם רבים מאנשי השמאל והתקשורת, שעד לאחרונה ראו בליברמן אדם קיצוני ומסוכן, ואמצו אותו באורח פלא כאתרוג החדש והאהוב ברגע שהצטרף לתנועת "רק לא ביבי".

לאור כל זאת, האתגר של גוש הימין בבחירות הקרובות יהיה שכנע של כמה שיותר מצביעים לא להצביע לליברמן ול'ישראל ביתנו', מכיוון שמרבית הסיכויים שהקולות האלו ילכו כדי להקים קואליציית שמאל. ההיסטוריה מוכיחה שליברמן כבר מומחה בכך ,ועלינו מוטלת החובה למנוע ממנו לעשות זאת שוב.


אלי ורד חזן הוא מנהל אגף קשרי החוץ של תנועת הליכוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. נכון, אבל הרקורד של ביבי לא יותר טוב: הצרוף של ליבני לממשלה עם אחריות למשא ומתן עם אבו מאזן והסכמה למתווה קרי, הסכמה לנסיגה מרמת הגולן (בתווך לאודר), הסכמי וואי והנסיגה מחברון, אי מניעת ההתנתקות והצבעה בעדה, הקפאת בנייה ממשלתית ביו"ש כולל ירושלים (תקדימי!), התעלמות מבניה מסיבית פלסטינית בשטח C, ועוד

    1. לא הייתה הסכמה לנסיגה מרמת הגולן. שקר שחוזרים עליו שוב ושוב אינו הופך לאמת. בדילמה אם להאמין ללאודר יהודי מתבולל או לנתניהו אני בוחר להאמין לנתניהו. לא הייתה נסיגה מחברון, הסכם חברון היה חלק מהסכמי אוסלו ולא היה בכוחו של נתניהו לבטלם. להסכם חברון היו גם צדדים חיוביים שאין לבטלם, למשל, רחובות שלמים עד היום נותרו ריקים בחלק הערבי. והיישוב היהודי משגשג והולך. נתניהו בהצבעה המכריעה הצביעה נגד ההתנתקות ופרש בעקבות זאת מהממשלה. והשקר הברור בעניין הזה, מלמד על כל מה שכתב הכותב שהם כזבי השמאל למי שאינו מכיר את הפרטים. ההישגים של נתניהו עצומים כל כך ובלתי נתפסים. הוא הסלע האיתן העומד בפני השטפון הערבי בעידוד השמאל ולכן כל החיצים מופנים נגדו על ידי הגייס החמישי השוכן בתוכנו

    2. א. יאסר עראפת הפר את הסכמי אוסלו פעמים רבות עוד בתקופת רבין ונתניהו יכול היה להתחמק ממילוי החלק של פינוי חברון בהסכם.
      ב. נתניהו קבע את פרטי ההסכם והוא זה שהכניס לחברון את "משקיפי" TIPH שידוע לצד מי הם נטו במשך השנים. הוא ביטל את המנדט שלהם רק לאחרונה כחלק מתעמולת הבחירות שלו, למרות שיכול היה לעשות זאת מזמן.
      ג. העובדה שרחובות ערביים ריקים היא לא הישג לצד היהודי. המטרה של הימין יכולה להיות לרשת את הערבים כך שכל הרחובות יהיו בידי היהודים, או לחיות איתם בדו קיום תחת שלטון ישראל וכל הרחובות יהיו מלאים. בנימין נתניהו לא עשה אף אחת מהאפשרויות.
      ד. היישוב היהודי בחברון לא בהכרח משגשג. יש מאבק על כל בית- כולל אלו שנרכשו בכסף מלא, ערבים שמוכרים בתים ליהודים נכלאים בידי הרשות הפלשתינאית, ויהודים נפגעים מהטרור הערבי גם בתקופות שלטונו של נתניהו. למעשה המדיניות ל נתניהו (ושאר ראשי הממשלה שכיהנו מאז פינוי חברון: ברק, שרון ואולמרט) פגעה גם בתושבים הערבים בחברון וגם בתושבים היהודים. אפשר רק להתווכח מי נפגע יותר. כל זה התחיל בהסכם חברון שנתניהו חתום עליו.
      ה. נתניהו הצביע נגד ההתנתקות רק אחרי שברור שהיא תעבור בהצבעות הראשונות הוא תמך, והכריז על כך מעל דוכן הכנסת. הוא גם תמך ב"פשרת ליבני" שהיתה אחיזת עיניים כדי להרדים את מתנגדי ההתנתקות בליכוד. נתניהו כשר אוצר, דאג להעביר את המליארדים שהתוכנית עלתה לממשלה.
      גם לאחר בחירתו לראשות הממשלה נתניהו המשיך לקדם מדיניות שמאל מתונה תוך שהוא מסווה אותה בדיבורי חלקות כמדיניות ימין.
      מי שמתעלם מכל הפרטים הללו אלו אנשי השמאל שמבינים שנתניהו הוא האיש שיבצע את מה שהם חושבים (גם אם בקצב איטי) ולכן הם מנסים בכל הכוח לצייר את נתניהו כאיש ימין כדי שהליכוד לא יסטה ימינה חלילה, וכדי ללכד את המחנה הלאומי סביבו ולא סביב מועמד אחר- כזה שגם חושב ימין, גם מדבר ימין וגם עושה ימין.

    3. למגיב נתניהו הוא גיס חמישי – יש לך רשימה מפוארת שרק מדלגת מעל לנתון אחד קטן וקריטי

      הלחץ הבלתי אפשרי שנתניהו מתמודד איתו מהיום הראשון שלו במשרד , יום יום , שעה שעה , מול כל גורם אפשרי , מבפנים ומחוץ

      אף גורם אחר לא הצליח לעמוד בלחצים כאלה לאורך זמן , סתם דוגמא , תראה מה קורה לראשי מפלגת העבודה שלא התמודדו עם שמינית מהלחצים שמופעלים על נתניהו..

      נתניהו מבין מה שכמותך מסרבים להבין .. , כל מנת להשפיע יש לשרוד על מנת להלחם עוד יום , וזה אומר גם ויתורים שצריך וגם לדעת לשתף פעולה עם האויב ..

    4. גבור מקלדת עלוב נפש. אתה היית מבטל את ההסכם בגלל שערפאת הפר אותו, אתה אכן מדינאי דגול צ'רצ'יל השני. נתניהו לא קבע את פרטי ההסכם. זו הבעיה בהסכם? הכנסת משקיפים? עלוב. כמובן שהרחובות הריקים אינו הישג של נתניהו, הרי לנתניהו אין שום הישג. הסכם חברון הוא המשך של הסכם אוסלו. נתניהו לא היה מי שחתם על הסכם אוסלו, על ההסכם חתום השמאל וזה אומר עליו את הכל. את הכל. יש בעיות בחברון, בוודאי שיש, אבל יחסית למה שהיה היישוב מתבסס ופורח. "נתניהו הצביע נגד ההתנתקות רק אחרי שברור שתעבור" פרשנות עלובה וילדותית של גבור המקלדת עלוב הנפש. עובדה, שאף אחד אחר לא עשה זאת כמו למשל לימור ליבנת. ובכל מקרה מתברר שאתה שקרן. ואתה תורם עוד פרשנות ילדותית עם קווי קונספירציה של הבל, לגבי כוונות השמאל ותפיסתו את נתניהו כאילו השמאל זה איזה גוף ממשי עם תבונה עילאית ולא אוסף של כל מיני עסקנים ופעילים ותומכים. לגבי המדיניות אותה מנסה נתניהו לקדם, הרי ההישגים שלו הם מופלאים על גבול הנס, ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, והעברת השגרירות לירושלים, מי חלם שזה אפשרי?

  2. השאלה היא האם קולות שישוכנעו לא להצביע לליברמן ילכו לכחול-לבן בעקבות האמונה המוטעית ש״מרכז זה לא שמאל״ וש״רק לא ביבי״? כי אם כן, אני לא בטוחה שזה כדאי לימין.

    1. זה כדאי אם זה מוריד אותו מתחת לאחוז החסימה, כי אז הקולות המבוזבזים הולכים ברובם לשתי המפלגות הגדולות. בכל מקרה הצבעה לליברמן זה 100% הצבעה נגד ממשלת ימין, מה שאי אפשר להגיד למשל אפילו על הצבעה לאמיר פרץ.

  3. צריך לחקור לעומק איך קרה ש2 נציגיו של ליברמן בוועדת ששינסקי הפכו לפתע את עורם מהתנגדות למסקנות הוועדה להסכמה להם. מה גרם להם לשנות את הצבעותיהם. בדיקת התאריכים מלמדת על חפיפה בין שני תאריכים, סגירת תיק החקירה על ליברמן בפרשת שלאף וינה והתפנית בהצבעתם של נציגיו של ליברמן בוועדה.

  4. אני באמת לא מבין איך ליברמן מתחזק בסקרים ונתניהו נחלש, במיוחד במגזר אתם יודעים איזה.
    אולי זה מה שקורה כשאין מסורת דמוקרטית, ופשוט עושים מה שהקומרד אומר, אין שכל אין דאגות.
    אבל באמת חשבתי שהם התקדמו מאז.

    נתניהו קיבל החלטה אסטרטגית שלטובת המדינה הולכים עם החרדים עד הסוף עם כל מה שהם דורשים. מי שיש לו בעיה עם זה הוא באמת לא ציוני, אולי אפילו לא יהודי.

    1. יש שיגידו שמי שמתמסר לחרדים האנטי-ציוניים הוא בעצמו אנטי-ציוני.

  5. ליברמן הוא ימני אופורטוניסט ומושחת ששונא את נתניהו האופורטוניסט והמושחת.
    לכתוב שהציבור משתכנע מליברמן כי יש לו זיכרון קצר זה לא רציני.

    כמה אנשים בישראל לוקחים בחשבון אופורטוניזם ושחיתות כשיקול שימנע מהם להצביע למפלגה כמו ישראל ביתנו או הליכוד?

    מעטים…

  6. ממתי קואלציה חרדית היא ימין? החרדים היו בכל מתווה של נסיגה או הסכם. לפחות תהיו הגונים.

    1. די שהחרדים תומכים במדיניות של נתניהו. זה ימין.

  7. אולי במקום לפרסם מהו ליברמן, תתחילו לפרסם מיהו הקהל שהחליט בסקרים להצביע לליברמן ? מה מעניין אותו, מה החלומות שלו, מה הוא רוצה, ממה הוא כועס ?

    התריעו רבנים אלף פעם שיש פה יותר מדי רוסים שלא עברו גיור והחרדים סתמו את האוזניים ושרו לה לה לה, לא רוצים לגייר…

    1. ואתה חושב שאם יגיירו אותם (או יחלקו להם תעודות גיור) אז פתאום הם יצביעו לרשימות אחרות?
      ובכלל האם את הדיון על הגיור (רחב או מצומצם) צריך לנהל על בסיס השאלה של מצביעי ליברמן?
      הרבנים שמתנגדים להקלות בגיור חושבים שאותם גויים שהגיעו לכאן בחסות חוק השבות לא רוצים לנהל אורח חיים יהודי (שכולל שמירת מצוות) ולכן אין צורך להקל עבורם את הגיור בלי קשר לשאלה למי הם יצביעו.
      אלה שמצדדים בהקלות בגיור חושבים שצריך לקרב אנשים אלה לחברה היהודית גם במחיר הקלות בגיור וגם אם הם לא מתכוונים לנהל אורח חיים יהודי מלא, וגם אם הם ימשיכו להצביע לליברמן רחמנא ליצלן.

  8. אולי פשוט צריך להפסיק עם הבלוף הזה של "גושים". לפני הבחירות אין מחנות ואין גושים. רשימות יכולות לקרוא לעצמן בשם שכולל את השמות "גוש" או "מחנה" אבל שתי רשימות שמתמודדות בנפרד הן לא גוש ולא מחנה. כל אחת מקדמת מטרות שונות במידה כזו או אחרת, וכל אחת מנסה לקבל כמה שיותר מושבים. לאחר הבחירות הסיעות שבקואליציה מנסות לזכות בכמה שיותר הישגים ולכן הן תמיד בתחרות זו עם זו, כך שמחנות יש רק באופויציה שם הסיעות משתפות פעולה כדי להחליף את השלטון. לכן, המחנה הלאומי התקיים בין השנים 1992-1996 וכלל מספר סיעות ששיתפו פעולה בהתנגדות לממשלת רבין (ליכוד, צומת, מפדל, מולדת ובמידת מה יהדות התורה) והתפרק עם עליית נתניהו לשלטון. במתכונת מצומצמת היה מחנה לאומי בתקופת שלטון ברק ועם הקמת ממשלת מרכז (ליכוד-עבודה) של אריק שרון הוא התפרק.
    בתקופת ההתנתקות קשה לומר אם היה מחנה לאומי כי בליכוד היו כאלה שתמכו בהתנתקות (כולל אנשי ימין "מובהקים" כמו שרון ונתניהו) והיו כאלה שהתנגדו נחרצות.
    ממשלת אולמרט התנהלה בצל מלחמת לבנון וחקירות ראש הנממשלה שאינן קשורות לענייני ימין ושמאל כך שלא היה למחנה הלאומי או לגוש הימין סביב מה להתלכד. אין צורך לומר שמאז שנתניהו חזר לשלטון אין מה לדבר על מחנה לאומי או גוש הימין. הליכוד מאוחד מאחורי נתניהו והמפלגות האחרות תומכות בו או מתנגדות לו לפי העניין. ליברמן אינו מחוייב להגדרות של גוש הימין (שקבע הליכוד…) והוא פועל לפי מה שמקדם את המטרות שלו, גם אם זה לא מוצא חן בעיני דוברי הליכוד. מה שליברמן משיג בכך זה שנתניהו לא ידרוך עליו כמו שהוא עושה למפלגות אחרות…

  9. לא עובר את אחוז החסימה
    אלא אם תעזרו לו…
    את מי הוא בכלל מעניין ומי שמע עליו חוץ מרודפי ספינים זולים בתקשורת

  10. איש שמעולם עשה כלום, לא בנה כלום, לא הקים שום דבר.

    רק מקשקש בלשונו ומוליך שולל את עדר העיוורים.

    לא יאומן כי יסופר עד כמה רבה הטיפשות בעולם.

    עכשיו רוצה להיות ראש ממשלה.

    כמו הדחליל לפיד והדחליל גנץ והדחלילים האחרים שנראים והם אכן בולי עץ ותו לא.

    עם ישראל הוא עם מטומטם.

    ולכן הוא ישלם ביוקר על מעשיו ובחירותיו ההזויות.

  11. למה לא לראות את זה שהפרקליטות תפסה את ליברמן בגרון ,עם תיק פתוח וגם הבת שלו עם המליונים בבנק,לבסוף סגרו לו את התיקים בתנאישהוא יעזור להפיל את ביבי,וזה התחיל בבחירות של 2015 כשהוא לו נכנס לממשלה הימנית,וכשקיבל הוראה להיכנס ולהרוס אז הוא היה שר ביטחון שהפיל את הממשלה ,ומישם הוא יעשה הכל בשליחות הדייפ סטייט.