ביקורת ספר: האינטלקטואלים והשוק

ספרו החדש של פרופ' ג'רי מולר עושה סדר בעולם הרעיונות של כמה מההוגים החברתיים והכלכליים החשובים בהיסטוריה. הנחה מיוחדת לקוראי 'מידה'

מימין: ברק, האייק, וולטר, מרקס וסמית

מבצע מיוחד לקוראי 'מידה': הנחה של שלושים שקלים ברכישת הספר 'האינטלקטואלים והשוק' וספר נוסף מבית 'סלע מאיר'. למימוש ההטבה הכנסו לאתר סלע מאיר, ובמסך התשלום הקלידו את קוד הקופון MIDAMULLER

***

כלכלה היא חלק בלתי נפרדת מהמציאות של כולנו, אך לרוב אנו נרתעים בעיסוק בה מתוך המחשבה שמדובר בתחום משעמם של מספרים ונוסחאות מסובכות. בספרו החדש 'האינטלקטואלים והשוק' שראה אור בהוצאת שיבולת, פרופ' ג'רי מולר מראה כיצד חשיבה כלכלית הייתה בבסיס יצירתם ופועלם של כמה מהוגים הידועים ביותר, וכיצד רעיונות מודרניים בתחומים אלה צמחו מתוך תפיסות ישנות, בשרשרת מרתקת שמשפיעה עד היום על כל תחומי חיינו.

הסקירה נפתחת בפילוסופים היוונים, כאשר מולר מתאר את השקפתם על סוחרים כאנשים לא נאמנים המתקיימים מעושק וחולשה, או כפי שאמר סוקרטס לאפלטון: "ככל שהבריות מוקירות יותר את עשיית ההון, כן הן מוקירות פחות את המידה הטובה". אותה תפיסה מוטעית לפיה העושר האנושי הוא משחק סכום אפס בו אחד מרוויח בהכרח על חשבונו של אחר, התגלגלה בהמשך גם למתנגדים מודרניים לשוק חופשי.

הנצרות הושפעה עמוקות מהפילוסופיה היוונית והייתה אף היא עוינת לסוחרים ולשוק, והזהירה כי העושר האנושי מאיים על הישועה. הבוז כלפי עושר היה כרוך בחשדנות כלפי הסוחרים וכלפי השאיפה לרווח, אשר נתפסו כולם כרעה חולה הגוזלת מן העניים את המעט שיש להם. בימי הביניים הלכה דעה זו והשתרשה, אך יחד עם זאת בעבעה מתחת לפני השטח מסורת שונה: המשפט הרומי העתיק ששלטון החוק היה תו ההיכר שלו, והגנה על קניין מפני הפקעה שרירותית בידי השלטונות הייתה מהמרכזיות בחירויות שהבטיח.

המסורת הרומית-אזרחית קיבלה חיזוק מהפילוסוף הצרפתי ווֹלטֶר, שהבחין כי חופש המסחר משפיע רבות על החברה ומאפשר שיתוף פעולה, סבלנות ומתינות גם בין דתות ועמים: "איפה שאין חופש מצפון, כמעט אף פעם אין חופש סחר; אותה עריצות מתלבשת על המסחר וגם על הדת. בארצות הקהילייה ובארצות חופשיות אחרות אפשר לראות בנמל דתות רבות כמספר הספינות". וולטר היה פעיל מאוד בשוק המניות והתעשר ממסחר ספקולנטי ותרמיות שונות, והיה גם מהראשונים שזיהו את האהבה העצמית והרצון להתעשר ככוחות שיש ברכה בצידם:

 "אמת לאמיתה שיכל האלוהים לברוא יצורים הקשובים אך ורק לצורכי הזולת. בנסיבות כאלה היו הסוחרים מגיעים להודו ממניעים של טוב האנושות והבנאי היה מנסר את האבן כדי להסב עונג לחברו…בל נאשים את הדחף שנתן לנו, ונעשה בו את השימוש שציווה עלינו לעשות"

רעיונותיו הגולמיים של וולטר התבטאו בהמשך גם אצל מי שנחשב לנביא הכלכלה המודרנית, אדם סמית הסקוטי, שראה שחבריו מתייחסים לסחר בינלאומי כמלחמה בה יש מנצחים ומפסידים. כלי הנשק המרכזי במלחמה זו היו המכסים שהוטלו על סחורות מיובאות, אך סמית הציעה תפיסה חדשה לפיה דווקא שיתוף הפעולה יכול להביא רווחה ושגשוג לכל הצדדים.

ספרו של מולר ממשיך וסוקר לעומק אך בצורה קולחת ומהנה הוגים ונושאים כמו הגל והאידיאל לחיים, אדמונד ברק והשמרנות וקארל מרקס ומשנתו האנטישמית. גם הוגים חדשים יותר כמו קיינס ורעיונותיו על השפעת המדינה על הכלכלה, מקס ובר והתאוריות החברתיות או יוזף שומפטר שהדגיש את חשיבות היזמות – זוכים כולם לסקירה ממצה. הספר נחתם עם ניתוח מרתק בהגותו של פרידריך האייק, אותו מגדיר מולר כ"ליברל שלא בעיתו".

ייחודו של הספר הוא במתן מבט ממעוף הציפור על כמה מההוגים הכלכליים החשובים בהיסטוריה, והוא מאפשר למי שלא מסוגל לגמוע את הגותם (שחלקה נכתבה באריכות או כלל לא תורגמה לעברית) להבין את מהות הרעיונות בסגנון משעשע וכתיבה קולחת. 'האינטלקטואלים והשוק' עושה סדר בתוך עולם הרעיונות ומתוך כך עוזר להבין מחדש ובאופן עמוק את הדיון הפוליטי בארץ ובעולם. על מנת שבאמת נוכל לשגשג כיחידים וכחברה, כדאי שכולנו נלמד ונבין יותר כלכלה.


עו"ד תמיר דורטל הוא מורה לכלכלה ופילוסופיה פוליטית ויוצר הפודקאסט "על המשמעות"

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר