המצע האנטי-חברתי של עמיר פרץ

אם מדינת ישראל באמת רוצה לצעוד לעבר שגשוג ורווחה לכולם, היא צריכה לעשות בדיוק את ההפך ממה שמוצע בתכנית הכלכלית של מפלגת העבודה

פנטזיות בזבזניות. יו"ר העבודה עמיר פרץ | צילום מסך

אם אני חייב לבחור מילה אחת שיכולה לתאר את המצע הכלכלי של מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ שהוצג אתמול בהשקה חגיגית, המילה הזו היא: "בוז". זהו מצע כלכלי שמבטא בוז עמוק למשקיעים ויזמים, לבעלי עסקים, לכל מי שמרוויח משכורת יפה, לעובדים חסרי כישורים הנמצאים בתחילת דרכם, ולכלל ציבור משלמי המיסים שעובדים במגזר הפרטי. אם אני חייב לתאר את המצע הזה בשתי מילים, המילים האלה יהיו "אנטי חברתי". קשה לחשוב על מצע שיכול לפגוע בצורה יעילה יותר בעניים, במעוטי היכולת ובאלה שמנסים לשפר את חייהם.

אחד המקורות שעמיר פרץ מצביע עליהם למימון התוכניות האנטי-חברתיות שלו הוא כמובן עושק ה"עשירים". הוא מציע למשל העלאת מס רווחי הון ב-5% והגדלת המס השולי ל- 57% על הכנסות בין 44,000 ל-54,000 שקל לחודש, ול- 65% על הכנסות של מעל 54,000 ש"ח לחודש. במדינת ישראל כיום מס ההכנסה הוא מאוד פרוגרסיבי ושני העשירונים העליונים מממנים 90% מסך מה ההכנסה בארץ, אבל בעיני פרץ זה לא מספיק.

מדרגת המס העליונה עומדת כבר היום על 50% למרוויחים מעל 54 אלף ש"ח, מה שאומר שכולל מע"מ, מיסי דלק ומיסים אחרים, מי שמרוויח סכומים כאלה משלם הרבה מעל 60% מכלל ההכנסה שלו למדינה. מתי לדעתה של מפלגת העבודה אפשר לומר שאדם משלם את חלקו ההגון לחברה – 70%? 90%? 100%?

ברור שאף אדם אחד לא ירצה לעבוד קשה רק כדי להעביר חלק כל כך גדול מהמשכורת שלו לממשלה, אך מה שלא ברור הוא מהיכן שואב פרץ את הסמכות המוסרית לחשוב על גביית סכומים כאלה. כאן נכנס לתמונה שוב הבוז שהזכרתי בראשית דבריי. סוציאליסטים מתעבים אנשים שמרוויחים כסף רב ומדמיינים לעצמם כי ודאי השיגו אותו במרמה או במזל ולכן אין להם זכות אמיתית על כספם. חריצות, כישרון ואינטליגנציה לא נכנסים מבחינתם למשוואה.

מסקרן לדעת מה חושב פרץ על עובדים בנמל או בנתב"ג שמרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש, כאשר הדבר היחידי שעומד לזכותם הוא הנזק הגדול שהם יכולים להסב למדינה במקרה של שביתה. מי זכאי יותר למשכורתו הגבוהה, מהנדס מחשבים מבריק בחברת היי-טק או מנופן בנמל אשדוד?

מצע אנטי-חברתי

מרכיב חשוב בתוכנית מפלגת העבודה היא העלאת משכורת המינימום ל-40 שקלים בשעה – לעומת שכר מינימום של 29 שקלים כיום. למה 40, ולא 50 למשל? האם יש לעמיר פרץ משוואה כלכלית מסתורית שכאשר מציבים בה 40 התוצאה היא רווחה כלכלית אופטימלית?  הרי אם באמת "כל שקל שמעלה את שכר המינימום הוא מנוע צמיחה וצריכה" כפי שכתב פרץ, אז למה לא 4,000? האם ייתכן שהדבר היחיד המפריד בין כל אזרחי ישראל לבין מרצדס ווילה בקיסריה זה פוליטיקאי טוב-לב שיואיל להכניס עוד כמה אפסים בשכר המינימום?

נדמה לי שהתשובה היא שאפילו עמיר פרץ מבין שהוא מדבר שטויות. לשכר מינימום יש עלויות – פיטורי עובדים חסרי כישורים, עליית מחירים, אוטומציה שמייתרת עובדים, מיקור חוץ, העברת עסקים לחו"ל, סגירת עסקים וירידה בפתיחת עסקים חדשים. לכן הוא הגיע לסוג של פשרה בינו לבין המציאות – 40 ש"ח לשעה. מספיק בשביל לעשות רושם אבל לא גבוה מספיק כדי להשמיד לחלוטין את כלכלת ישראל, אם אכן תעלה ממשלה שתממש את המצע הזה.

כמובן שאנשים ייפגעו משכר מינימום כזה, בייחוד צעירים וחסרי כישורים שלא יוכלו להשיג עבודה או שיידחקו לשוק השחור ולעבודות מזדמנות. זו הסיבה שמילטון פרידמן הגדיר את שכר המינימום כחוק הכי אנטי-חברתי בספר החוקים. אבל למה שזה יעניין את פרץ? ממתי שיקולים כלכליים רציונאליים או שיקולים מוסריים מעניינים סוציאליסטים?

מפלגת העבודה מציעה גם לפתור את משבר הנדל"ן על ידי בניית דירות בבנייה ממשלתית, אבל פה קשה לי לבקר את פרץ יותר מדי. הרי הפתרון המבריק של יאיר לפיד היה להנהיג מע"מ אפס על דירות, והרעיון המבריק לא פחות של השר כחלון היה להגריל דירות, אז איך נלין על סוציאליסט שמציע בפשטות להלאים את שוק הנדל"ן? הפוליטיקאים ממשיכים להתייחס למשקיעים וליזמים כאל אויבים ומתעקשים שהמדינה יכולה לנהל את שוק הנדל"ן טוב יותר מהשוק החופשי, אז פרץ פשוט לוקח את הקונספט הזה למסקנה היחידה האפשרית – להפקיד את השוק בידי המדינה.

כן כן, אותה מדינה שלא מסוגלת לספק שירותי חינוך, תשתיות, משטרה, רפואה וכשרות ברמה מתקבלת על הדעת וללא שפע שחיתויות היא זו שאפשר לסמוך עליה לבנות 200 אלף דירות באזורי ביקוש ברמה סבירה, בזמן ובתקציב סביר.

ומה הפתרון הליברלי לבעיית הנדל"ן שפוליטיקאי ישראל מתרחקים ממנו כמו מאש? הגדלת ההיצע בשוק נדל"ן חופשי באמצעות מכירה נרחבת של קרקעות במכרזים שקופים והוגנים, פישוט של הבירוקרטיה ופתרון העיוותים בארנונה, וכמובן הפסקת המלחמה במשקיעים, ביזמים ובקבלנים.

מים במדבר

מקור נוסף אותו עמיר פרץ מציע למימון התוכנית הוא הגדלת יחס החוב-תוצר, כלומר ניהול תקציב עם גרעון עמוק, הצעה מטופשת במיוחד באוגוסט 2019. החל מלפני חודש, ארה"ב נמצאת במחזור העסקי הארוך בהיסטוריה, עקום התשואות התהפך והפד החל להוריד ריבית. במילים אחרות, הסימנים הרגילים שמבשרים על בוא מיתון כלכלי מנצנצים באורות אדומים בוהקים.

ואל תתנו לחוזקו של השקל לבלבל אתכם: יחס חוב-תוצר במצב טוב יחסית ומאזן מסחרי חיובי הם שמביאים לעוצמת השקל. דמיינו לעצמכם מה קורה לייצוא של כלכלה קטנה ופתוחה כאשר העולם נכנס למיתון, וזאת בנוסף לגירעון עמוק ומעמיק, הסתדרות שמתפשטת לתוך חברות ההיי-טק, גביית מיסים חסרת עכבות, ובאופן כללי סביבה עסקית וציבורית עוינת? התוצאה שאני רואה היא חזרה למשבר 2003-2002, כאשר ישראל הייתה על עברי פי פחת. רק שהפעם, בניגוד לארה"ב העשירה של 2002, אף אחד לא יבוא להציל אותנו. טוב, אולי חוץ מפרץ שיעלה את שכר המינימום ל-1,000 ש"ח לשעה.

מקור: החשב הכללי

אז איך מעלים שכר אם לא דרך שכר מינימום? התשובה היא: מעלים את הפרודוקטיביות של העובד. את המטרה הזו משיגים כאשר פותחים השוק לייבוא חופשי, עושים דה-רגולציה עמוקה, מקטינים מאוד את כוחה של ההסתדרות, מתחילים להתייחס למשקיעים וליזמים כמנוע של כלכלת ישראל ולא כאל חבורת מנוולים רודפי בצע, מרסנים את תקציב המדינה, ומורידים את שיעור המס לכולם. אלה הצעדים שכלכלת ישראל זקוקה להם כמו מים במדבר. ואלה בדיוק אותם דברים שפרץ כל כך מתנגד להם.

בעצם, אפשר לנסח את זה הרבה יותר פשוט. איך הופכים את מדינת ישראל לאחת מהמדינות העשירות בעולם? עושים בדיוק את ההפך ממה שמפלגת העבודה מציעה.


גלעד אלפר הוא מנהל מחקר בחברת אקסלנס וחבר במפלגת ‘זהות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

47 תגובות למאמר

  1. כרגיל פרץ מציע לדפוק את החלשים. העסקים הקטנים בקושי ישרדו ולא יוכלו להעסיק עובדים. רבים מאלה המרויחים שכר מינימום ששכרם יעלה יפסידו את מה מה שהם מקבלים כי כל מה שהם צורכים – המחיר שלו יעלה. הם יפסידו עוד יותר כי הילדים שלהם לא ימצאו עבודה. מי שירויוח יהיו כמובן החברים של פרץ טייקוני ההסתדרות שמרויחים 30-40 אלף ש'ח לחודש בלי לעשות כלום שהשכר שלהם צמוד לממוצע. הוצאת אלפי מקבלי שכר מינימום למעגל האבטלה לא מעניין אותם להפך זה את יעלה את ממוצע השכר במשק (דמי אבטלה לא נכנסים לממוצע השכר במשק) ועם העליה הזאת הוא יעלה עוד – השכר שלהם יעלה באותם אחוזים ואצלם האחוזים האלה זה תוספת ממש יפה. על כול תוספת של 100 ש'ח לעובד חלש הם יקבלו תוספת של 1000 ש'ח. ומי יממן את התוספת של טייקוני ההסתדרות? מעמד הביניים היצרני כמובן. פרץ ינחם את החלשים בזה שהוא דפק גם את מעמד הביינים. אחרי זה הוא מתפלא שרוב החלשים לא מצביעים לו.

    1. אחרי שקראתי את הכותרות של תוכנית פרץ-לוי, מצאתי את עצמי בתוך הספר העלמותי "מרד הנפילים".
      במבט שני, ההיסטוריה חוזרת על עצמה פעמיים, פעם כטרגדיה ופעם כפארסה. בפעם הראשונה בשילובו של לוי(האב) עם מפלגת גשר, במפלגת העבודה בראשות ברק, תחת השם "ישראל אחת" בחירות 1999 וראשית נפילת ברק מראשות הממשלה מהחיים הפוליטיים. הטרגדיה של מפלגת העבודה.
      כעת, בחירות 2019, מפלגת העבודה בראשות פרץ, מתחברת לגשר של לוי אורלי(הבת של). על פניו זה נראה כפארסה. ההתפרקות הסופית של מפלגת מפא"י-העבודה.
      בספרי ההיסטוריה משפחת לוי תירשם כמפרקת מפא"י ההיסטורית.

  2. פרץ הזה הוא טמבל נדיר. עם ישראל מבין את זה ברובו . רציונל אין לו . כפי שאמר הטמבל בנושא יהודה ושומרון. לא משנה אם אבו מאזן יכניס מאה אלף סורים או שתי מיליון סורים לגדה זה לא משנה. טמבל עם רצון תמים וטוב אבל טמבל

    1. "הפתרון המבריק של יאיר לפיד היה להנהיג מע”מ אפס על דירות" ההצעה של לפיד אכן פתרון , מה יש לאלפר נגד הורדת מס? גם זה לא טוב? אם הורדת מס אינו רעיון קפיטליסטי ברוח הכלכלה החופשית, אז מה כן? בשלל ההצעות לפתרון בעיות הדיור, ההצעה של לפיד הייתה היחידה ברוח הכלכלה החופשית. אז אלפר צריך להחליט הוא בעד הורדת מסים או שהוא נגד. ההצעה של לפיד הייתה מסוכנת כי הייתה עובדת ולכן נתניהו מיהר להפטר ממנו, ומיהר לקחת את כחלון עם הרעיון הקומוניסטי של מחיר למשתכן שתקע את מחירי הדיור הגבוהים לעוד כמה שנים. לא רק לאלפר יש רעיונות ברוח הכלכלה החופשית, גם ללפיד במקרה הזה היה רעיון מצוין, הרעיון הפחיד את הפקידות , רעיון המחיר למשתכן נותן לפחות עבודה לכמה מאות פקידים אבל איך הפקידים יוכלו להתפרנס מהרעיון של לפיד? אז בא אלפר ומצטרף לפקידות ומנפנף את הרעיון של לפיד.

    2. כתגובה למרקוס.
      מה הסיבה שמחירי הדיור גבוהים? זו השאלה האמיתית שאתה צריך לשאול את עצמך. מע"מ 0 לא פותר את הבעייה, הוא מטפל בסימפטום, וגם זה באופן לא יעיל. הקלה זמנית של הכאב בעוד שהמחלה ממשיכה להתקדם ללא טיפול.

      כדי לפתור בעיות, רצוי לגשת לשורש הבעייה ולא לטפל בסימפטומים, גם אתה מבין את זה.

    3. משה. נניח ונחשוב שאחת מהסיבות ליוקר המחירים המיסים הגבוהים. אז הורדת מס ולו אחד ולו חלקי תורמת להורדת המחירים. היום זוג צעיר צריך לקחת משכנתה גדולה עוד יותר רק לכסות את המע"מ. ולמשל בתכנית למשתכן נותנים מענק שלו מכסה אפילו את המע"מ על הדירה. זה אבסורד. הורדת מס זהו צעד בריא ובכיוון הנכון. לפיד בעניין הזה תרם רעיון של כלכלה חופשית של ממש.

    4. למרקוס- קפיטליזם דוגל במס נמוך ושוויוני, בלי הטבות ופטורי מס. פשוט מאוד מס נמוך מאוד על הכול בלי העדפה ממשלתית

    1. לידיעתך, עופפייק, מר פייגלין יצר קשר עם מר אלפר בעקבות התרשמותו מן הסרטונים שהעלה בנושאי כלכלה ומהבנתו את כישוריו ואת ניסיונו כאנליסט.

    2. מפלגת הנרקומנים והאנרכיה – הכל בכל מכל כל: שמאלני וימני. אמריקאי מבולבל והומלס רבני. הומואי וסטרייטי. כופר ומאמין. מדינה בלי דת ועם בית כנסת על הר הבית. נשק לכל דורש וביטחון לכל אחד. מסומם ונוהג ברכב. קיצוני וליברלי. קצת שפוי והרבה מטורף. אנרכיזם ליהודים שמוקפים אויבים בנפש ובתרבות, שלא יהססו לתקוף אותם בנקודת חולשתם. אנרכיזם ללא אחריות להווה, ללא ביסוס העתיד – אבל עם "מצע" ארוך שאפשר לגלגל מהנייר שלו ג'וינט אחד ארוך ללא הפסקה.

    3. ל"משיח פייק" תגובה אחרונה להיום: לגלגל או לגלגל לכדי סיגריה, יודע אתה ידוע היטב מי רוצה לשרוף ספרים. מצע "זהות" אינו ספרו היחיד.

    4. ל-True Detective,
      משה פייגלין, יהודה גליק, ברוך מרזל, נועם פדרמן, איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי, בנצי גופשטיין, הצל (יואב אליאסי) – כולם מתעסקים ב"הפקות" בנוסח ה"הפקות" של אבישי רביב. טיפוסים שפעילותם מתמצית בהפקת אירועים תקשורתיים של התלהמות ותוקפנות, שאין בהם שום תרומה לחיזוק ישראל, רק ליצירת דימוי שלילי לאנשי ארץ ישראל ותורת ישראל.
      לכן התקשורת אוהבת לסקר בהרחבה את ה"הפקות" שלהם, כמו שהיא סיקרה את ההפקות של אבישי רביב. לכן גם מכל כתבי האישום נגדם הם משוחררים מחייכים, כמו שחייך אבישי רביב בזמנו. התקשורת ומערכת המשפט אוהבות לפרגן לכל מי שמזיק למחנה הלאומי, ובמיוחד לפרובוקטורים שמציגים את עצמם כ"ימין קיצוני". כל הקיצונים מימין ומשמאל, חילונים ודתיים – מופעלים וממומנים על ידי הקרנות להשמדת ישראל.
      שיטה מוכרת לפירוק החברה הישראלית: להפעיל פרובוקטורים שעוסקים ביצירת סכסוכים ופילוגים, במטרה להחליש את המדינה היהודית ולמסור אותה לידי אויבי ישראל.

  3. ועוד אני חשבתי שברק משיחי
    פרץ חיי בעולם פיות, מצד אחד חושב שכסף וערך זה דבר סטטי ולא דנמי ולכן חושב שה"עשירים המרושעים גנבו מהחלשים המסכנים" אבל מצד שני חושב שכסף גדל על העצים ואומר "מעלים את סחר המינימום לא משנה מאיפה הכסף יגיע זה יסתדר"

    אותו בן אדם נאיבי שלא מוכן להסתכל על הסכנה הענקית בהכנסת 4 מיליון מסתננים מאוכלוסייה עויינת על הגבול שלנו בטענה שהם "רק רוצים חיים טובים יותר" פרץ אם הם היו רוצים חיים טובים יותר הם היו הולכים לאירופה ונחש מה רובם עושים זאת אבל נחש מי נשאר?
    אלה שרוצים להשמיד את ישראל עם חגורות נפץ
    אבל כמובן "אי אפשר להסתכל על כל דבר מבחינה ביטחונית לפעמים צריך להעלים עין, אל תדאג לקורבנות זה רק שלום"

    הבן אדם כל כך נאיבי שזה מפחיד
    נקווה שהמפלגה הגוססת הזאת כבר תמות

  4. המשפט האלמותי של צ'רצ'יל כה נכון במקרה של פרץ:
    Social­ism is a phi­los­o­phy of fail­ure, the creed of igno­rance, and the gospel of envy, its inher­ent virtue is the equal shar­ing of misery.

  5. " הוא מציע למשל העלאת מס רווחי הון ב-5% והגדלת המס השולי ל- 57% על הכנסות בין 44,000 ל-54,000 שקל לחודש," מצחיק כי עמיר פרץ מרוויח 43,832 שקל בחודש…רגע…

    1. ואם ירוויח 44001 ש"ח אז ישלם 0.57 ש"ח על השקל הנוסף – זה לא שינוי גדול ממשכורתו העכשווית.

  6. הסוציליזם היא כלכלה אידאלית שמתאימה לאנשים מושלמים.

    1. הסוציאליזם היא כלכלה אידאלית לאנשים עם נשמה של עבד

  7. מפלגה שגמרה את הקריירה .מציעה הצעות מטומטמות מתאימות לקומוניסם של סטלין .פרץ לא מבין כלכלה .הוא מבין איך לבזבז לא איך לייצר עבודה או כסף ורווחה אזרחית.הידרדרות מטורפת אצל המפלגה הטיפשה הזאת

    1. פרץ ואורלי לוי מציעים לחברה הישראלית לחזור למצפן ולמצפון : למצמצם את הפערים הקשים שיצרה פה 'הכלכלה החופשית' של נתניהו , שהעשירה מעטים על חשבון הרבים. חלוקת הכספים הפוליטית המושחתת שהעבירה עשרות מיליארדים לא הזיזה לכם אבל דיור ציבורי ראוי, השקעה בחינוך, קצבאות נורמליות לניצולי שואה, לקשישים ולנכים – זה מפריע לכם מאוד ?
      תעברו לגור בג'ונגל – כאן יש ערבות הדדית והכסף לא של אבא שלכם.הוא של כולנו.

    2. לדודי. ההמשך של התכנית שלך זה גולאגים וסיביר, זה מובנה. וזה לא כל כך מוצא חן בעיננו.

  8. הכותב שכח לציין שבאופן רגיל כמובן שולפים גם את המתנחלים. לקחת מהם תקציבים(בטוח שמר פרץ כלל לא בדק כמה תקציב מקבל התנחלות בודדת שממנו יהיה אפשר לסתום חורים אדירים כי אז הוא לא היה שולף את שטות הזאת..מדובר על מיליונים וזה מגיע למיליארד כולל הגושים הגדולים גוש עציון ובקעת הירדן..מיליארד לא מספיק לסתום חור של מיליארדים) בלי בכלל להתחשב בזכות של האזרחים שם לקבל הגנה מהמדינה.כי כל עוד הוא אזרח מדינת ישראל שאגב משלם מיסים כמו רוב אזרחי מדינת ישראל ונדרש למלא את חובו כלפי המדינה בתור אזרח מדינת ישראל,זכאי הוא להגנה מן מהמדינה.ואיפה הזכויות של אותו מתנחל?פרץ נוהג בנו המתיישבים כמו גוי שבטוח שמחת לעור של היהודי יש כסף..די!דבר שני ,לקחת מהעשירים,אחד העשיר פשוט יכול לקחת את ממונו לחו"ל ואת עצמו גם ואז ממש מדינת ישראל הרווחה,שתיים אם אותו "עשיר" יצטרך לממן את האוכלוסיה החלשה,תוך זמן קצר יצטרף לאוכלוסיה שמרוויחה רק את סכום מחיה ואולי טיפה מעל.כי הארנק לא מתמלא באותה המהירות שהוא מתרוקן..ואז מה?מה המדינה הרוויחה??ודבר אחרון וחביב..מר פרץ,לא יודעת אם אתה קורא את האתר ולי יש רק תואר מסכן בסטטיסטיקה אבל ככל שאדם מרוויח יותר,הוא משלם למס הכנסה יותר..אז אם תעלה את שכר המינימום ל-40 שקל לשעה אותו אדם שעד עכשיו נפרד מסכום קטן של מס הכנסה או בכלל לא כי השכר שהרוויח היה קטן מדי,ייפרד מסכום יותר גדול ולא ירווח כלום.

    1. יצאת טונה. מי שמרוויח שכר מינימום לא משלם מס הכנסה בכלל. שכר מינימום גבוה אומר פחות מס למי שמרוויח אותו סכום.

  9. אין ספק שפרץ חוזה, הוזה ומציע תוכנית לא ריאלית.
    אבל השאלה היא כיצד השכר החציוני הוא כ 6000 שקלים וכיצד מצופה ממשפחות להתקיים ממנו.

  10. מדינת ישראל בנתה מערכות מקוקלות במשך 70 שנות עצמאותה במקום יזמות ויצרנות של החברה, בנינו מערכות פקידותיות והתסתדרותיות מאוד "חברתיות".

  11. עמיר פרץ הוא אדיוט מהסוג הכי גרוע, אדיוט פשוט גורם נזק לעצמו, אדיוט מהסוג של עמיר פרץ גורם נזק לאחרים

  12. התוכנית שלו היא התוכנית החברתית ביותר. אדם משלם את חובו לחברה לפי כמה שהוא יכול לתת. העובדה היא שאדם שמרוויח כסף רב יכול לתת הרבה יותר למדינה. זה לא מתוך "שנאה סוציאליסטית לעשירים". זה מתוך ההבנה שככה אפשר לבצע.

    1. לעומר – זה מוסר של גנבים.

      אין דבר כזה "חוב לחברה". וככה ממש אי אפשר לבצע – יוכיחו כל הכלכלות הסוציאליסטיות שתמיד כושלות בסוף.

      מי שרוצה לתרום לאחר מוזמן לעשות זאת מרצונות החופשי. אם אתה לוקח את הכסף שלי כדי לתת לאחרים – זאת גניבה, וצריך להקטין זאת למינימום הנדרשץ

      אף פעם לא הבנטי איך שיטת מס פרוגרסיבית נחשבת מוסרית וצודקת, כשלמעשה היא לגמרי לא מוסרית ומהווה קנס על הצלחה.עבודה קשה.

    2. עומר, בעצם מה שאתה מציע הוא הגשמת וריאציה של האוטופיה המרקסיסטית, כלומר קומוניסטית, בישראל:
      אנא, עיין במניפסט הקומוניסטי מאת קרל מרקס ופרידריך אנגלס שהציעו סוג של חברה מסוימת… בחברה כזו אין כסף, והקצאת המשאבים נעשית על פי "כל אחד מקבל לפי צרכיו ונותן לפי יכולתו" או במילים שלך:
      "אדם משלם את חובו לחברה לפי כמה שהוא יכול לתת".

      אגב, באשר ל"אדם המשלם חוב לחברה"-בשיח היומיומי שלנו מקובל לומר על עבריין שהורשע ויושב בכלא כמי ש"משלם את חובו לחברה" …
      במקרה שלך מדובר בפליטת פה פרוידיאנית- זה בדיוק האופן שבו הסוציאליסטים/קומוניסטים רואים את בני האדם המרכיבים את כלל החברה: כמי שמקומם בכלא של גן העדן הקומוניסטי

    3. לאדון גיל –

      כתבת: "מי שרוצה לתרום לאחר מוזמן לעשות זאת מרצונו החופשי. אם אתה לוקח את הכסף שלי כדי לתת לאחרים – זאת גניבה, וצריך להקטין זאת למינימום הנדרש".

      אם זו "גניבה", איך יש לגניבה "מינימום נדרש" ? לגנוב את הקופה של המינימרקט זו גניבה, נכון ? ולגנוב קופסת גלידה זה "מינימום נדרש", כי עכשיו קיץ לוהט ?

      דומה שתקעת קצת גול עצמי, לא ?

      אם לקחת ממך בכח כדי לתת לאחרים זו גניבה, אז גם לקחת ממך בכח פרוטה כדי לתת לעני הכי מרוד – זו עדיין גניבה ! הנושא הוא ערכי-מוסרי, ולזה אין שיעור.

      והפתרון שהצעת – תרום מרצונך החופשי – הוא הפתרון המוסרי הנכון.

  13. איזה צביעות, אטימות ואחיזת עניים! הםץוא מוכן לתת לכולנו כאן למות. כמובן, בזמן שהוא הולך ונהיה עשיר, רובנו מתרוששים מיום ליום

  14. לא נותר אלא לצטט מהמאמר "החופש לבחור" מאת תומאס סואל שפורסם כאן ב- 31/07/2019 :

    "כיום יש עדיין כמה קיינסיאנים קנאים הממשיכים להתעקש כי מדיניות הוצאות ממשלתיות כתמריץ לצמיחה כלכלית יכולה לעבוד, אילו רק הממשלה הייתה מבזבזת עוד. זהו אחד מהטיעונים שלעולם לא ניתן לנצח: גם אם הממשלה תבזבז את עצמה עד לפשיטת רגל ועדיין תיכשל בהבראת הכלכלה, תמיד יהיו כמה קיינסיאנים שיטענו כי זה היה יכול לעבוד אם רק היינו מבזבזים עוד קצת".

  15. הלפר יש לא מעט עובדים בשרות הממשלתי שיש להם משכורת של 100000 לחודש ויש גם לא מעט שמשכורתם הממשלתית כ-200000 ש"ח. נראה לך הגיוני שזו הכנסה זהה להכנסתם של 40.000 איש החיים מבטוח לאומי ? האם הגיוני בעינך שזו הכנסה של 20.000 אלף מקבלי שכר מינימום ?

  16. למה פרץ הציע שהמס השולי יעלה ממשכורת של 44 אלף שח? פשוט מאוד, כי חבר כנסת משתכר (החל מינואר 2019) 43,832 שח ברוטו בחודש. אז פרץ הוא סוציאליסט גדול על חשבון "חזירי ההייטק" רק שלא יגעו לו חלילה ב43,000 כִּבשֹות הרש שלו.

  17. אחת התגובות המוצלחת כאן של בוקה במבלוקה " כל מי שלא בוק מבין שהוא בוק" התחלתי לקרוא את המגילה והתגובות והגעתי למסקנה שבזבזתם את זמנך על בור עילג צרחן שבעצמו לא מבין על מה הוא מדבר. הטיפש השפיל את עצמו בגימגום מילמול כזמן שבראשו חושב שהוא מדבר אנגלית רהוטה מול אוסמה חוסיין . מזכירה לכם את פדיחות המשקפת.

  18. גלעד אלפר התותח! מועמד מפלגת זהות של פייגלין למשרד האוצר