המשחק הכפול של חמאס בגבול הרצועה

ארגון הטרור מנצל את תקופת הבחירות כדי להגביר את הלחץ על ישראל באמצעות נסיונות חדירה וירי רקטות, תוך תיאום מלא עם איראן וארגונים אחרים

יחיא סינוואר וגדר הגבול ברצועה | ויקיפדיה, צילום מסך

האירועים בגבול הרצועה בשבוע האחרון מסמלים הסלמה ביטחונית חדשה. למרות הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס שנמחקו כלא היו, נראה כי גם המתווכים במודיעין המצרי ושליח האו"ם ניקולאי מלדנוב אינם מצליחים לשכנע את חמאס לרסן את פעילות הטרור.

בסוף השבוע נורו מהרצועה שלוש רקטות לעבר ישראל, ובמוצאי שבת ניסתה חוליית מחבלים לחדור לישראל בצפון הרצועה וחוסלה על ידי כוחות צה"ל. על פי דווח בעיתון 'אל-אח'באר' הלבנוני בשבוע שעבר, ארגון חמאס הזהיר את המתווכים כי הוא עלול לאבד את השליטה על הגבול בגלל המצב הכלכלי הקשה וחוסר יכולתו להתמודד עם "הדור הצעיר הממורמר והזועם", שרוצה לראות הסרה מלאה של המצור המוטל על הרצועה.

חמאס הוא הארגון הצבאי החזק ביותר ברצועה, ובאופן רשמי הוא מפעיל "כוח ריסון" על הגבול שמטרתו למנוע התקרבות אל הגדר וחדירות לשטח ישראל. אולם בפועל, הכוח פועל על פי הנחיותיו של יחיא סינוואר ו"נעלם" מהשטח כשהוא מקבל הוראה כזו. במקביל, פרוייקט "צעדות השיבה" שנמשך כבר שבעים שבועות מיצה את עצמו. היעד המרכזי שלו שהיה הסרת המצור מעל הרצועה לא הושג, והביקורת הפנימית ברחוב העזתי על חמאס גוברת. גם בתוך הנהגת הארגון יש ביקורת על יחיא סינוואר שהיה אדריכל הבנות הרגיעה עם ישראל.

לפני כמה חודשים, הנהגת חמאס  נאלצה לדכא בכוח את תנועת 'רוצים לחיות' ("בידנא נעיש") שקמה במחאה על המצב הכלכלי הקשה, האבטלה הגואה של בני הדור הצעיר והשחיתות של הנהגת חמאס. התנועה החלה להתפשט ברצועה וארגון חמאס עצר כמה מאות מפעיליה ופיזר את ההפגנות שארגנה בכוח רב.

בגלל המצוקה הפנימית הקשה וחוסר הרצון של הנהגת חמאס לגרור את הרצועה לעימות צבאי נרחב עם ישראל, החליטה הנהגת חמאס לשנות את יחסה להבנות הרגיעה ולעבור למדיניות של ישום ההבנות עם ישראל "תחת אש". מדיניות זו כוללת את הגברת הלחץ על ישראל באמצעות חדירות, שיגור בלוני תבערה ו"טיפטוף" ירי רקטות, במקביל להמשך המגעים כדי לקבל את הכסף הקטארי החודשי וישום הפרוייקטים ובראשם שיפור אספקת החשמל לתושבי הרצועה.

חמאס מנצל גם את תקופת הבחירות בישראל ואת חוסר הרצון הבולט של הדרג המדיני להיגרר לפעולה צבאית רחבה ברצועה, כדי להמשיך בלחץ על ישראל. ישראל מצדה, מכילה את ירי הרקטות ומסתפקת בחיסול המחבלים על גדר הגבול ולא מרחיבה את הפעילות הצבאית כדי שלא להביא להסלמה גדולה יותר.

תיאום עם איראן והג'יהאד האסלאמי

מדיניות זו של חמאס נעשית בתיאום מלא עם איראן. בחודש שעבר ביקרה בטהרן משלחת חמאס בראשותו של צאלח אלעארורי, נפגשה עם המנהיג העליון עלי ח'אמנאי ועם בכירים איראנים אחרים והגיעה עמם להבנות לגבי האופן שבו יש להרחיב את החזית מול ישראל ולטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ.

חמאס מתאם את מדיניותו גם עם ארגון הג'יהאד האסלאמי. כפי שגילה בשבוע שעבר יחיא סינוואר בעת שסייר ברפיח לרגל חג הקורבן, פגישה חשאית התקיימה בין ראשי הזרוע הצבאית של חמאס לראשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, ובה סוכמה ותואמה הפעילות נגד ישראל.

התיאום מתקיים גם בחו"ל, בשכונת א-דאחיה בביירות שהיא מעוז החיזבאללה ובה ממוקמים משרדיהם של בכיר החמאס צאלח אלעארורי ושל ראש הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה. אלעארורי עסוק כעת בארגון הברחות של נשק איראני מתקדם לרצועת עזה, ועל פי הסיכום עם ההנהגה האיראנית, ארגון חמאס יקבל מאיראן כולל טילים מדוייקים, טילי נ"ט, טילי כתף נגד מסוקים וכטב"מים ממולכדים לקראת סבב הלחימה הבא מול ישראל.

שימוש בקבלני משנה

אחד השקרים שמפיץ חמאס וגם משווק אותו למתווכים בינו לבין ישראל הוא כי לחדירות מהגבול ולירי הרקטות אחראים "ארגונים סוררים" כמו ארגוני הסלפים שחלקם מזוהה עם דאעש. תופעת העריקה של פעילים מהזרועות הצבאיות של חמאס והגי'האד האסלאמי לארגונים הסלפים איננה חדשה, היא קיימת כבר כמה שנים והיא התגברה בעקבות השגת הבנות הרגיעה עם ישראל, אולם מדובר בארגונים קיקיוניים שארגון חמאס יכול לרסק אותם מבחינה צבאית בתוך זמן קצר.

חמאס איננו עושה זאת מכיוון שנוח לו להשתמש בהם כ"קבלני משנה" שיעשו עבורו את העבודה המלוכלכת מול ישראל ולעיתים גם מול מצרים בצפון סיני. לכן השימוש בטענת "הפעילים הבודדים" הפועלים ללא הנחיות הוא לא יותר מתירוץ, כאשר בפועל חמאס שולט היטב בכל המתרחש ברצועה.

בחמאס מקפידים לא לגנות את ניסיונות החדירה וירי הרקטות לעבר ישראל ומטילים עליה את האחריות להסלמה, אך בפועל חמאס איננו מעוניין בהתדרדרות המצב הביטחוני לכלל מלחמה. מנגד, ניסיונות החדירה לישראל ו"טפטוף" ירי הרקטות משרתים את מטרותיו והוא מראה בכך לציבור העזתי כי הוא ממשיך להיאבק בישראל מבחינה צבאית כדי להביא להסרת המצור, וגם נותן רוח גבית לפעולות הטרור במזרח ירושלים וביו"ש כדי לגרום לאינתיפאדה שלישית ו"להגן על מסגד אלאקצא".


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *