דעה: יהודים אמריקנים יקרים, ארצות הברית אינה ישראל

המנטליות היהודית הליברלית בארה"ב היא של מיעוט אתני החי במדינה מארחת, גישה שאינה מתאימה לעם היושב בארצו במדינה ריבונית ובסביבה מלאת אתגרים

הפגנה בוושינגטון | Ted Eytan

מספר ימים לאחר הבחירות האחרונות בישראל, שלחו תשעה ארגונים  יהודים ליברליים בארה"ב מכתב לנשיא טראמפ בו הפצירו לשמור על "פתרון שתי המדינות", לאור דיווחים באותה תקופה על כוונת ישראל לספח חלקים מיהודה ושומרון; ארבעה חברי קונגרס יהודים מהמפלגה הדמוקרטית, לכאורה פרו-ישראלים, שלחו מכתב דומה ובו הזהירו כי צעד זה יסכן את "פתרון שתי המדינות"; במאמר שפרסם דניאל סוקאץ', מנכ"ל הארגון "הקרן החדשה לישראל", הוא כתב כי "מהלך של סיפוח השטחים הכבושים, יפגע במעמדה הבינלאומי של ישראל, יגרום לקרע ביחסיה עם יהדות ארה"ב, וצפוי להרוס כל סיכוי לפתרון שתי המדינות במסגרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

מדברים אלה עולה תמונת מצב מדאיגה: יהודים אמריקנים דורשים מנשיא ארה"ב לפעול נגד רצונם ועמדתם של רוב אזרחי ישראל בנוגע לביטחונה של מדינת ישראל. אך מדוע זה קורה? זו שאלה שנשאלתי בעצמי פעמים רבות על ידי אמריקנים שאינם יהודים, שלא מבינים כיצד יהודים מתנגדים לנשיא פרו-ישראלי ותומכים בפלסטינים.

בטור שפורסם ב'ניו-יורק טיימס' בשנה שעברה, ציטט סטיבן וייסמן סקר של הוועד היהודי-האמריקני (AJC‏) המגלה ש-77% מהיהודים בישראל מרוצים מניהול יחסי ארה"ב-ישראל תחת ממשל טראמפ, לעומת רק 34% מהיהודים בארה"ב. אותו סקר נערך ב-2019 עם תוצאה דומה: 79% מיהודי ישראל מרוצים מהדרך שבה מטפל טראמפ ביחסי ישראל-ארה"ב, אך רק 36% מיהודי ארה"ב שותפים להשקפה זו.

וייסמן הגיע למסקנה לפיה יהודים ישראלים דומים יותר לתומכי המפלגה הרפובליקנית, לעומת יהודי ארה"ב שברובם מחזיקים בהשקפה ליברלית ותומכים במפלגה הדמוקרטית. כמובן שיש יהודים אמריקנים רבים התומכים בימין האמריקני ומזדהים עם המדיניות הלאומית של ישראל, ומנגד יש גם יהודים בישראל התומכים במדיניות שמאל וקרובים מאוד לדעה הליברלית של יהדות ארה"ב. אבל בשורה התחתונה, ניכרת מגמה ליברלית רחבה בקרב היהודים בארה"ב, לעומת מגמה לאומית רחבה של היהודים בישראל.

בין כללי למקומי

לאורך אלפי שנים חיו היהודים במדינות בהן היו מיעוט, לעתים קרובות גם מיעוט נרדף, אך בכל זאת הצליחו לשגשג במרבית המקומות. כדי לצמצם את הסכנה הם ניסו לשדר מסרים של סובלנות וגיוון תרבותי, ערכים אותם ניתן להגדיר בימינו כמזוהים עם ליברלים.

היהודים באמריקה של ימינו אינם חשים כי הם חיים במדינה עוינת. ארה"ב היא מדינה נפלאה שהעניקה ליהודים את היכולת לשגשג ולחיות בשלום, אך בכל זאת, למרות ההצלחה הציבורית וההשתתפות בכל תחומי החיים, דחף ההגנה העצמית העתיק עדיין פועל בתת-מודע של יהודי אמריקה, והוא כולל גם את התגובה האינסטינקטיבית שלהם נגד טראמפ.

רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ בירושלים | שגרירות ארה"ב

בניגוד  ליהודי התפוצות, ההתנהלות והמנטליות של יהודים שחיים במדינת ישראל שונה לחלוטין. רוב היהודים בארץ רואים את עצמם כמי שיושבים על אדמת אבותיהם, חיים לפי ערכים יהודיים, דוברים את שפתם העתיקה, ומהווים את הריבון החוקי השולט בארצם. בהתאם, המסר המועבר לנבחרי הציבור מן האזרח הישראלי הממוצע בשלל סוגיות מביטחון דרך מדיניות חוץ ועד הגירה הוא לאומי ושמרני, והוא מסביר גם את תמיכתם בנשיא טראמפ.

לאחרונה ישבתי בוושינגטון בלשכתו של חבר קונגרס רפובליקני נוצרי, ושוחחנו על ריבונות ישראל ביהודה ושומרון ועל החשיבות לתמוך בשליטה ישראלית בשטח. לפתע שאל אותי חבר הקונגרס: "בסדר, אך מה יגידו על כך עמיתיי, חברי הקונגרס הדמוקרטיים היהודים?".

השבתי לו: "האם אתה שואל אותם כיצד עליך להצביע למשל בנושא הפלות? כמובן שלא. אם כך, מדוע אתה צריך לשאול אותם בנושא יהודה ושומרון? גורלם של שטחים אלה הם עניין ישראלי ולא עניין יהודי. חברי הקונגרס הליברליים היהודים באמריקה אינם משרתים את קהל הבוחרים בישראל.  הם לא שירתו בצה"ל, ואינם שותפים בנטל ההתמודדות מול הטרור. נושא זה אינו נוגע אליהם באמת".

ואכן, כאשר דנים בסוגיות מדיניות במסגרת העולם היהודי, יש להבחין בין סוגיות יהודיות כלליות לבין סוגיות מקומיות. הראשונות יכולות לכלול את שאלת הגיור או אפילו את אופן השליטה הדתית בכותל המערבי, אך סוגיות כגון מדיניות החוץ והביטחון של ישראל או הבחירות לכנסת אינן סוגיות יהודיות כלליות, אלא ישראליות.

דוגמה לסוגיה כזו הנמצאת בתקופה האחרונה בכותרות היא מדיניות ההגירה. יהודים אמריקנים ליברליים רואים את עצמם כצאצאי מהגרים ונוטים לתמוך במדיניות הגירה ליברלית, ולכן אין זו הפתעה שעמדתו הקשוחה של טראמפ בעניין נתפסת בעיניהם כהתקפה על ערכים יהודיים. לעומת זאת, עבור ישראלים רבים הגירה המונית של זרים נתפסת כאיום על ריבונות וזהות המדינה, והם מאמינים (בדומה לטראמפ) כי למדינה יש את הזכות לשמור על גבולותיה ולקבוע מי נכנס בשעריה.

דפוס חשיבה שונה

יהדות ארה"ב והיהודים בישראל הן שתי קהילות קשורות, שעל אף האוקיינוס המפריד ביניהם חולקות יחד קרבה משפחתית, רצון טוב, אהבת היהדות ואהבה למולדת. ובכל זאת, חיינו כאן שונים מאוד וכך גם דפוסי החשיבה. דפוס החשיבה וההתנהגות של יהדות ארה"ב הליברלית הוא של מיעוט אתני החי במדינה מארחת. גישה שאינה תואמת את זו של העם היושב בארצו וחי במדינה ריבונית יהודית, המהווה כוח אזורי המתמודד מדי יום ביומו עם המציאות הקשה של המזרח התיכון.

במקום לריב, עלינו לאמץ גישה של כבוד ותמיכה הדדית ככל האפשר, אבל גם לאפשר לכל צד לפעול לפי נקודת המבט שלו בסוגיות הייחודיות לו. בשל המציאות השונה שבה חיה כל אחת מהקהילות, עם נקודת המבט הייחודית לה, טוב לדעת מתי להתנהג בצניעות ולהימנע מלהתערב.

היהודים האמריקנים המגינים בפומבי על ישראל ומשמיעים את קולה במוקדי השלטון בוושינגטון עוסקים במשימה חשובה ביותר, אולם קולותיהם של אותם יהודים אמריקנים ליברליים היוצאים נגד ישראל צריכים לקבל פחות משקל. אין להם לגיטימציה להחליט עבור ישראל, הם מסכנים את הברית בין המדינות, ולמען האמת מסכנים את ביטחונה של ישראל. הם מקדמים מדיניות רעה באזור שאותו אינם מבינים (וכמובן גם לא יהיו אלה שנושאים בתוצאות הרעיונות האלה), ופועלים נגד רצון העם היושב בציון תוך הענקת חסות לכוחות האנטי-ישראליים בקונגרס.


ישי פליישר הוא שדרן רדיו ופובליציסט המשמש כדוברו הבינלאומי של היישוב היהודי בחברון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

28 תגובות למאמר

  1. ניתוח יפה, אבל אני רוצה להוסיף לזה תובנה מצערת שגילה פרשן (לא-יהודי) בפוקסניוז כשנתבקש לנתח את העמדה המוזרה של רבים מיהודי ארה"ב (יושבי האולפן היו לא-יהודים, וכצופים מבחוץ הם לא יכלו להבין מדוע יהודים יוצאים נגד הברית של טראמפ עם ביבי): הוא טען שקבוצה גדולה מאלו הם אומנם ממוצא יהודי, אבל הדת שלהם היא "ליברליזם" ולא יהדות.

    1. יהדות פוגרסיבית(רפורמית) נגזר מהתנועה הפרוגרסיבית

  2. איפה הם ואיפה יהדות. הם אמריקאים יותר מכל אמריקאי – מקפידים ללקק נמרצות שמאלה או לכל כיוון אחר שכרגע מקובל. זה הכל. מימון להארץ ואקסטרא מנת ליקוק – לא הרבה יותר מזה. הם לא באמת ישראלים ובטח שלא יהודים.

  3. הטענה במאמר: "הם לא שירתו בצבא ולא שותפים לנטל ההתמודדות…" היא נפסדת. החרדים כקבוצה, לא משרתים בצבא. היהודים הליברלים בארצות הברית תורמים, לא רק בכסף, בהרבה מובנים, הרבה יותר מהם למדינת ישראל. מותר להם בהחלט להביע דעה גם בעניינים שכותב המאמר קורא להם "מקומיים". זו דעה שקיימת בארץ אצל רבים מהחיים כאן-שתי מדינות לשני עמים, בגבולות ותנאים בשלים, ככל שיתקיימו, מתוך נכונות לכך ורצון, מתוך שהם מאמצים ערכים יהודיים ואוניברסליים, מתוך הערך שכל אדם זכאי לזכויות אזרח, ולכן יש לשאוף לכך. לא במחיר של סיכון בטחוני לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולכן, ככל שתהיה בשלות לכך בצד הפלשתינאי, יש לשאוף לכך. ככל שלא, יש להצטער על כך ולהימנע מחלוקה בארץ שתסכן את הבטחון.
    ומה הבעיה בדיוק בעמדה כזו, שהיא עמדה פרו ישראלית נטו??? כשהיא מועלית על ידי יהודים אמריקאים, שחשים זיקה ואהבה לישראל???
    עם כל הכבוד, הדעה ה"לאומית, השמרנית" כפי שמגדיר אותה כותב המאמר, שעניינה שליטה וסיפוח, בעיקר בגלל אמונה בארץ אבות וגבולותיה, היא לא אהבת ישראל יותר מהגישה האחרת. ממש לא.

    1. ….שליטה וסיפוח בגלל אמונה בארץ האבות וגבולותיה…….
      שווה ל – איך מעיזים היהודים להאמין בארץ משלהם בגלל שאבות אבותיהם שלטו בארץ? וזאת תוך שלטון על עם אחר? עם שרוצה להעיף אותנו מפה לגלות ברגע שרק "נפסיק לשלוט עליו"?

      אם קשה להם לחיות עם היהודים, גבולותינו פתוחים שיהגרו בהמוניהם לאירופה נספק אפילו אמצעי תחבורה בטוחים יותר מסירות רעועות, אפריקנים ואסייתים (ועזתים) בורחים לאירופה בגלל הרבה פחות מחיי הכיבוש האומלל שלהם פה.

    2. פיתרון שתי המדינות משמעו חורבן ישראל וכל אלה שדוחפים אליו, לרבות השמאל האובדני בארץ והשמאל היהודי בארה"ב, מובילים בהכרח לחורבן ישראל. לכן אנו הישראלים הנאורים והשפויים, אומרם לך ולשכמותך ולכל יהודי אמריקה הדוגלים בכך, אנו יהודי ישראל לא נהיה השעיר לעזאזל שלכם, לא נסכים לפיתרון הזוי ואובדני זה וכל אלה שדוחפים לכך, יוכלו לשתות ממי הים של עזה, או להגר למדינה הפלשתינית שוחרת השלום שם, לפני שניתן להם לדחוף אותנו לאבדון.

  4. הם שולחים את הילדים שלהם לשרת פה בצבא בהמוניהם , שופכים כסף מטורף על המדינה הזאת. הם בשבילי יותר יהודים מהקבוצת משתמטים הזאת שבשבילם מדינת ישראל היא תחנת מעבר למדינת שריעה .

    1. המוני רפורמים משרתים בצהל? אולי בגדוד "נצח יהודה"…
      שופכים כסף מטורף? הפסיקו מזמן. בערך ב 1977.
      כל כספם הולך ל"קרן לישראל חדשה". ורוב כספי המגבית מושקעים ביהדות ארה"ב.

      והכי חשוב: בזמן השואה עשה מנהיגם סטפן וייז (רב רפורמי) כמיטב יכולתו להעלים את קיומה של שואת יהודי אירופה.
      זאת לבל ידרש צאן מרעיתו מחברו רוזוולט להפציץ את קוי הרכבת לאושויץ.

      וכשארה"ב הטילה אמברגו נשק ב 1948 על ישראל הלוחמת על קיומה, לא קמו ציוני הכורסה להיאבק בגזרה.

      כואב הלב, אך סטאלין האנטישמי עשה למען יהודי אירופה ולמען תקומת ישראל יותר מכל יהודי ארה"ב ונשיאם.

  5. אמנם ההתמודדות עם הטרור היא ענין "מקומי" (שמתפשט לאירופה בהדרגה)ת אבל גורלה של ארץ-ישראל היא עניין יהודי מובהק.

  6. כרגיל, הימין מטעה לגבי הרוב המוצק בישראל שתומך בפתרון שתי המדינות.

    לפי סקר מהשנה שעברה, אמנם רק 43% מהישראלים תומכים בפתרון שתי המדינות, אבל עוד 19% נוספים תומכים במדינה אחת דמוקרטית ולאו דוקא יהודית. לדעות ימניות כמו גירוש (8%) או סיפוח (14%) אין ולא יהיה רוב.
    (16% הנותרים השיבו ״אף אחד מאלה״ או ״לא יודע״.)

    1. האם הסקר כולל גם את הערבים ? איזה משמעות יש לסקר הזה ?
      כמה מאלה 43% שהסכימו לשתי מדינות הם ערבים ?
      היכן ה- 19% הנוספים ? מה הייתה הבחירה שלהם ?
      ובכלל לסקרים מתכננים שאלות המובילות לדרישה המוקדמת. מי עומד מאחורי השאלון ?
      הכל בלה בלה

    2. סקרים מהסוג המוזכר הם דבר חסר אמינות לחלוטין. ניסוח השאלות ושאלות המשך (או העדרן) הם דרך יעילה לקבל את התשובות שעורך הסקר מעוניין בהן. הסקר האמיתי הוא בקלפי

  7. אני נורא רוצה שניהיה יותר מיכל אנחנו עצמנו . כלומר הן עם לבדד ישכון. שנהיה אנשי בשורה. אי אפשר במציאות של היום עם מנהיגים כאלה שמחוברים לגלובליזם ומכניסים את כל העולם שיתערב בעינייננו. אנחנו העולם כולו אבל לא אנחנו ביכלל. היעוד שלנו מיתפספס. הזיוף כה ענק ואדיר . העצמי אבד. ישראל נישלטת על ידי הכהונה האשכנזית ששכחה את הנבואה .הפנורמה ששולטת הרבה קשורה לנורמות ששולטות באמריקה בעולם. כל סדר העדיפויות אמיתי. לא נכון ולא אנחנו. מהללים ומקלסים את ההצלחות בעולם ההיטק ואת הבוכטות הכסף שבצידן . את החומרנות המטריאליזם . וככה מקבלים מנהיגים גרועים שחושבים שככה אנחנו. כמה היתייגענו בגלות שניהיה אכותיים אבל זה לא האכות המישתקפת. בעיני באופן אישי הנבואה היא הכי בעלת משמעות בעיני. זה סולם אחר מהכהונה. הוא מסקרן הוא קסום ומעניין בטרוף. הוא מרחף בלי סוף. אבל בלי סמים. הוא כה ניפלא לנשמה מרווה ושופע וכל תגלית שאני עולה עליה , מתוקה ממיליארדים של כסף. להשקיע בנשמה עוד ועוד כי צריך להיתכונן. שבים הבייתה לגן עדן. זה להיתפתח וזה ניפלא. העיניין שאין פה השראה וזה כה מקומם. לא רוצים בתנך לא מבינים אותו. שכחו אותו לא מיתעניינים בו. ואם מיתעניינים מפספסים את העיקר החשוב, העצמי של העצמי. כן הנבואה- הסולם הזה הוא הכי חשוב. אליו שבנו. ואבא בשמים רואה אותנו, מי יודע מה חושב עלינו. ישראל חומרנית מזויפת לא לכעוס וסליחה עם אליטות מלאות אופל. העם צריך לשנות. אנחנו לא רובוטים יש לנו נשמה וצלם אלוהים .מנסים להפוך את כולנו לזומבים לתאבי בצע כמוהם. אני מקווה שבעתיד זה ישתנה ניתפקח. נחזור להיות אכותיים אבל אמיתי כמו פעם.

  8. בין היתר גם כאזרחית אמריקית יכולה לומר בוודאו שיהודי ארה"ב מתבוללים ברובם! זיקה לישראל? לא ממש יש להם ואלה שבאים לארץ כמו הרפורמים באים מתוך נסיון לשנות סדרי עולם כמו בר מצוה לכלבים?! יותר מידי טוב ליהודים לכן שוכחים ושכחו מאין באו! היחידים שניתן לסמוך עליהם בתמיכה לישראל הם היהודים הדתיים הקונסרבטים כל השאר פשוט "פרוגרסיבים-אגרסיבים" כדי שלא חליה וחס יאמרו עליהם שיש להם דו לאומיות….

  9. בין היתר גם כאזרחית אמריקית יכולה לומר בוודאו שיהודי ארה"ב מתבוללים ברובם! זיקה לישראל? לא ממש יש להם ואלה שבאים לארץ כמו הרפורמים באים מתוך נסיון לשנות סדרי עולם כמו בר מצוה לכלבים?! יותר מידי טוב ליהודים לכן שוכחים ושכחו מאין באו! היחידים שניתן לסמוך עליהם בתמיכה לישראל הם היהודים הדתיים הקונסרבטים כל השאר פשוט "פרוגרסיבים-אגרסיבים" כדי שלא חליה וחס יאמרו עליהם שיש להם דו לאומיות….

  10. יש פה פספוס גדול:
    לא נכון להתבסס על הנימוק של כמות התרומה של יהדות ארה״ב לישראל היות וחלקם דווקא תורמים אם זה דאך כסף, שתדלנות פוליטית או גיוס דרך מח״ל ומסלולים אחרים.
    הנימוק הנכון הוא האינטרס: מבחינתם, אם ישראל תחרב הם יוכלו להישאר על סיר הבשר בארה״ב אבל אם ארגונים אנטי תיונים יקבלו יותר תחמושת אנטי ישראלית זה גם יגרום לעליה ברמת האנטישמיות וזה כן יפגע בהם. תוסיפו לזה את העובדה שרמת הציונות שלהם מן הסתם היא לא תמיד מאוד גבוהה והמסקנה המתבקשת היא שיהיו שם רבים שיקריבו את ישראל בלי יותר מדי להסס.

  11. שלא יתערבו בעניינים שלנו…אלא אם הם חושבים כמוני.
    זה המסר?
    אם כן, יש פה בעיה לוגית, כי אם זה עניין "מקומי" שאין לזרים (בעלי ענין מובהק) זכות להתערב בו, אז שלא יתערבו לשום כיוון. גם תומכי טראמפ היהודים לא שירתו בצה"ל באותה המידה.

    זה מסר מסוכן מאוד, גם ללאומיות היהודית ("מי שהוא לא אנחנו וחושב כמונו שכח מה זה להיות יהודי") וגם לתמיכה האמריקאית, שקשורה בתמיכה היהודית בישראל (הכותב קורא להתנתק מרוב היהודים שאכפת להם מישראל, לדבריו).

    1. דעתי כדעתך.

      הייתי שמח לאמנה חברתית לפיה נושאים מדיניים נקבעים רק לפי הקהילה ״המקומית״- מי שגר כאן, סובל מהביורוקרטיה, הטילים והפיגועים, ומשרת בצבא.

      אבל אי אפשר מצד אחד לקבל את קמפיין ״נתניהו טוב ליהודים״ במימון חב״דניקים מחו״ל, ומצד שני לטעון שליהודים שמאלנים אין זכות דיבור בנושאים מדיניים.

    2. אתה מזכיר את חב"ד ?
      מה עם הקרן לישראל חדשה ?
      מה עם קרן וקסנר ?
      מה עם עם הכספים הרבים שהכניסו מארק ריץ' , מרטין שלאף וג'ורג' סורוס כדי להעלות את השמאל לשלטון ?

    3. היהודים צריכים להוקיר את תפקידה של המדינה היהודית האחת בארצם ההיסטורית ולתמוך בהם , ואם לא מעוניינים לתמוך , צריכים שלא להתערב כלל בנעשה בארץ

      התנך אומר "אברכה מברכיך ומקללך אאר" , האם גם לתנך לדעתך יש כשל לוגי??

  12. וכל מיני כתבים ישראלים מומחים ליהדות ארה"ב מטיפים לנו להזהר ולשמור על קשר עם היהודים שם.
    אבי אבות היהודים הדמוקרטים בארה"ב כבר היו נגד המדינה עוד לפני שקמה, עוד אז כתבו לנשיא ארה"ב שלא יצביע למען הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל באו"ם. צאצאיהם אף מתעלים על עצמם.

    עם מי נשמור על קשר? עם הפועלים להחריב את המדינה הן מבחוץ והן ע"י כל מיני עמותות חורבן מבפנים?

    עם האורתודוקסים איננו צריכים להתאמץ לשמור על קשר, הם שומרים על קשרים מרצונם, אם כי עדיף היה אילו עלו לארץ.

  13. יהודי ארה"ב השמאלנים דמוקרטים, הפכו במרוצת השנים לאיום אסטרטגי על קיומה של ישראל בעצם חתירתם האובדנית לפיתרון "שתי המדינות" שמשמעו חורבן ישראל וסוף החזון הציוני. לכן, אנו יהודי ישראל המודעים לשכונה הבעייתית בה אנו חיים, אומרים ליהודי ארה"ב enough is enough אנו לא נהיה השעיר לעזאזל שלכם, עדיף שתתעסקו בענייניכם ואת ענייני ישראל השאירו לישראלים. ואם תדחפו למדינה פלשתינאצית, שמסוכנת לישראל אף יותר מפצצה גרעינית שתתפוצץ בה, אנו הישראלים נוקיע אתכם פומבית, כפי שאנו מוקיעים, מגנים וסולדים מאירגונים כמו הקרן לישראל חדשה וכל גרורותיה הסרטניות ששלחה לכל רקמות החברה והפוליטיקה בישראל.

  14. רק במשך אלפי שנים היו בגטאות ולא ניסו לשאת חן, אלא לחטוף פחות מכות.
    ככה, ורק ככה, הם גם הצליחו לשמר זהות יהודית.

  15. אני לא זוכר שיהודי ארצות הברית הגנו על ישראל. הם כאילו הגנו ודחפו אותנו ל"שלום" עם הגרועים באוייבנו "שלום" שהחליש אותנו גרם לאלפי הרוגים פצועים ופגיעה אסטרטגית של ישראל.
    הם ניצלו את בעם היושב בציון כדי לשפר את מעמדם בתוך ארצות הברית כדי להשיג עוד כוח פוליטי וכלכלי

  16. אשרינו שהגענו למצב הזה.

    אבות הציונות, ולדעתי גם מקימי המדינה, חשבו שהמדינה היהודית תפתור את ״הבעיה היהודית״ בעיקר באופן סמלי:
    יישבו כמה מאות אלפי יהודים בפלסטינה, יגדלו תפוזים, יקימו קיבוצים, אוניברסיטאות ובתי מדרש, ייקלטו קהילות יהודיות שבסכנה קיומית, ויוכיחו עבור יהודי ארצות הרווחה שהיהודים הם עם נורמלי. במצב הזה, מה שהיה עד 67׳, יש זהות אינטרסים בין המדינה היהודית והתפוצות.

    אשרינו שזכינו להגיע להיות מדינה בגודל בינוני, עם ידע ועוצמה, ואינטרסים משלנו- שלעיתים לא מתאימים לאלו של יהודי התפוצות.

  17. די כבר לקרוא לשמאלנים "ליברלים". הם לא. אם היו ליברלים, הם היו ימניים. מי שפועל נגד חירות העם היהודי בארצו, נגד חירות כלכלית, בעד הדיקטטורות הערביות/מוסלמיות/סוציאליסטיות, נגד חופש הדיבור, נגד זכות ההגנה העצמית ועוד ועוד עד בלי סוף עריצויות מעריצויות שונות, אינו ליברלי!