כבר לא האביר על הסוס הלבן: ג'סטין טרודו מסתבך לקראת הבחירות

הדבר המרגיז ביותר בפרשת הפנים הצבועות בה נתפס ראש הממשלה הקנדי אינן התמונות עצמן אלא הזחיחות בה הוא מטיף מוסר לאחרים על "גזענות"

זחוח ומדושן עונג | ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו | צילום מסך

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו נראה שקט ומעט מפוחד כאשר יצא לדבר עם הכתבים שהמתינו במטוס ביום רביעי שעבר. בהצהרה הקצרה שמסר, הוא הביע חרטה על כך שהתלבש בתחפושת של אלאדין וצבע את פניו בשחור, בתמונה שנחשפה מוקדם יותר באותו השבוע. התמונה הגיעה מספר מחזור של בית הספר הפרטי בו טרודו שימש כמורה למשחק במשך תקופה קצרה ב-2001, וצולמה במהלך ערב גאלה שנערך במוסד. טרודו סיפר לכתבים שהוא לא הבין באותה העת כי התחפושת עשויה להיחשב כגזענית ושהוא מתנצל על כך.

כהרגלו, ראש הממשלה הקנדי שיתף את העיתונאים בכך שהוא מתכוון להשתמש באפיזודה הזו כעוד "רגע של לימוד", ואמר כי הוא מתכנן להסביר לילדיו שכולנו עושים טעויות וצריך ללמוד מהן.

בכל מצב רגיל זה היה הסוף של עוד סיפור מוזר הקשור לראש ממשלה מוזר, אך במקרה של טרודו הייתה זו עוד חוליה בשרשרת. ג'סטין טרודו, בנו העשיר והמפונק של ראש הממשלה לשעבר פייר טרודו, הפך בשנים האחרונות לסוג של אייקון פרוגרסיבי עולמי, תוך שהוא מקפיד לשנן את כל נקודות המפתח של השמאל ההיפסטרי – איכות הסביבה, פמיניזם, הגירה ורב-תרבותיות – ללא שום תובנות עמוקות באף נושא אבל עם הרבה פאתוס שטחי. "קנדי הוא קנדי", הכריז בזמן שקיבל בזרועות פתוחות את אזרחי המדינה שהתנדבו להילחם בשורות דאעש, בעוד רגע מרגש של לימוד. לא ברור כמה זמן הוא השקיע בלימוד אמיתי של דברים, ואולי בשל כך המגזין 'פורבס' מעדיף לכנות אותו "מדריך הסקי לשעבר".

פארסה מתמשכת

פיאסקו הפנים הצבועות הוא מכה קשה למותג של טרודו, המגיעה לאחר שנתיים של טעויות וסקנדלים שונים, שיתכן כי ייטו את הכף לרעתו בבחירות הקרובות. ניתן להיזכר בקצרה למשל בסיבוב ההופעות של טרודו בהודו, לשם הגיע עם משפחתו לביקור רשמי בן שבוע, למרות שלא היו בו ממש מפגשים רשמיים מלבד פגישה חטופה עם ראש הממשלה מודי.

במקום זאת זכינו לראות את טרודו מפזז בתלבושת מסורתית ומדגמן שלל תנוחות תפילה, ומשתתף באירוע בשגרירות אליו הוזמן גם אזרח קנדי ממוצא הודי בעל עבר של קשרים לטרור. לגבי התקרית האחרונה טענו יועציו של טרודו כי היא אורגנה בידי המודיעין ההודי במטרה להביך אותו, אך מודי לא התרשם והטיל עונש מיידי על קנדה בדמות מכסים גבוהים על ייצוא להודו.

לאחר מכן הגיע הפארסה המתמשכת בה טרודו ומקורבים אליו ניהלו מסע איומים נגד שתי שרות בקבינט במטרה ללחוץ עליהן להעניק חנינה לחברת ההנדסה SNC-Lavalin שהייתה באותה העת תחת חקירה בחשדות לשחיתות. תגובתו של ראש הממשלה הייתה להרחיק אותן משורות המפלגה תוך שהוא מפיץ שמועות נבזיות על התנהגותן והופך אותן לאשמות בסיפור. לדבריו, הוא רק ניסה להציל "משרות עבור קנדים", והזכיר לנו שוב שיש בחירות קרובות שצריך לנצח.

לפני מספר שבועות, מפלגתו של טרודו נאלצה להיפרד מאחד ממועמדיה באזור מונטריאול לאחר שהתברר כי הוא תומך בגלוי בארגון החמאס, רק כדי לבחור כמחליפו אדם שאמר כי לא בטוח שאוסמה בין-לאדן הוא האחראי למתקפת ה-11 בספטמבר והיה בעבר פעיל אנטי-ישראלי מסור. כעת הוא זוכה לחיבוק מטרודו וחבריו הליברלים כמי שמייצג אותם בבחירות. ואם כל זה לא הספיק, בימים האחרונים נחשפו עוד תמונות בהן נראה טרודו כאשר פניו צבועות בשחור.

רגע של לימוד

התמונות והסרטונים היו בידיהם של כלי תקשורת שונים בקנדה במשך תקופה, אך את הפרסום הראשוני לגבי התמונה חשף מגזין 'טיים' האמריקני. גם זו נקודה ששווה להתעכב עליה. די מדהים לראות כיצד התקשורת בקנדה מתחנפת באופן מביך לראש הממשלה ולמקורביו הפרוגרסיביים עד כדי כך שחשיפה כזו מתרחשת בעיתון במדינה אחרת, אך זה לא מפתיע בכלל. יתכן כי יש לכך קשר ל-600 מיליוני הדולרים בהטבות מס שהעביר טרודו לאמצעי תקשורת קנדיים בחודשים האחרונים.

יש גם צדק פואטי במשפט הציבורי אותו עובר טרודו כעת בעקבות תמונה טיפשית בת כמעט שני עשורים. במשך כל כהונתו, טרודו התרוצץ ברחבי קנדה והעולם תוך שהוא מטיף מוסר ומגדיר כ"גזען" את כל מי שמעז לבקר את המדיניות שלו. עם עלייתו לשלטון, הוא טען כי "הערכים של קנדה חוזרים", ברמז עבה לכך ששישים אחוזים מן העם שלא בחרו בו היו איכשהו לא קנדיים, והממשלה בראשותו הקפידה להשתמש בהאשמה הזאת במקרים רבים. כך למשל, כאשר נשמעה ביקורת על המדיניות שמעניקה עדיפות למהגרים בלתי חוקיים ממרכז אמריקה שעברו דרך ארה"ב, שר ההגירה השתלח במבקרים ואמר שהם "לא קנדיים". נזיפות צדקניות כאלה נוטות להימאס מהר מאוד.

יתכן מאוד כי טרודו ומפלגתו יספגו מפלה בבחירות, אך זה לא יקרה בגלל מעשים טיפשיים או גזעניים. זה יקרה בעיקר בגלל האופן הזחוח ומדושן העונג בו תקפו כל מי שהעז להטיל בהם ספק, בזמן שהם עצמם מעולם לא קיימו את כל מה שהטיפו לו. זה יהיה ללא ספק "רגע של לימוד" חשוב מאוד עבור מדריך הסקי לשעבר.


ויויאן ברקוביצ'י שימשה כשגרירת קנדה בישראל בין השנים 2014 ל-2016. הטור פורסם לראשונה באתר 'קומנטרי'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. דוגמא לכיצד האנושות מתדרדרת לגן ילדים אינפנטילי בהיעדר צרות אמיתיות. הלוואי עלינו

  2. "קנדי הוא קנדי, הכריז בזמן שקיבל בזרועות פתוחות את אזרחי המדינה שהתנדבו להילחם בשורות דאעש"
    יש מקור לסיפור?

  3. דוגמן אידיוט והפרזנטור של פרוגרסיביות