די לשקר הסקנדינבי: ברני סנדרס היה נחשב בדנמרק לשמאל קיצוני

המועמד הדמוקרטי טוען שהוא מעריץ את שבדיה ודנמרק, אך משנתו הכלכלית היא בדיוק ההפך ממה שהוביל את אותן מדינות להצלחה

ברני סנדרס | Phil Roeder

אם חקייני הסוציאליזם באמריקה לא יהיו מסוגלים להכיר בעובדות, המדינה כולה עלולה להיכנע לסוציאליזם. הרומן של השמאל האמריקני עם הסוציאליזם הסקנדינבי מסוכן, מפני שהוא מכיל את האפשרות לקרוץ להמונים מספיק בשביל שאלו יצביעו עבור החלפת המערכת הקפיטליסטית שהפכה את אמריקה לאדירה, במערכת סוציאליסטית שהפכה את סטלין לכל-יכול ואת כל האנשים לרעבים. אומרים שרפובליקה מתה כאשר הרוב מגלה שהוא יכול להצביע בעד גזל רכושם של אחרים. נקווה שזהו גורל שיחמוק מאיתנו.

עד כמה מעוותת הערצת השמאל "לסוציאליזם" הסקנדינבי? ובכן, היא בהחלט אינה מוגבלת לברני סנדרס ואוהדיו. הילרי קלינטון נוהגת להזכיר את שבדיה, וניתן גם ללכת כעשרים שנה לאחור ולמצוא את ביל קלינטון מהלל בחלקלקות את דנמרק. ביל אפילו טען "שפינלנד, שבדיה ונורבגיה מציעות אפשרויות רבות לאנשים להרוויח יותר ממה שהוריהם הרוויחו", למרות שנכון להיום אין עדיין חדש לגבי המעבר של צ'לסי קלינטון לסקנדינביה.

אך מי שנשבה בקסם הסקנדינבי יותר מכולם הוא כאמור ברני סנדרס. כפי שתואר בכתבה ברשת CNN, "החלום האמריקני של ברני סנדרס נמצא בדנמרק" ונראה כי "סנדרס לא יכול להפסיק לדבר על הדנים". במקום אחר הוא צוטט באומרו כי "בדנמרק ישנה הבנה שונה לגמרי של פירוש המילה 'חירות'…הם הצליחו לחסל את החרדות הגדולות אשר מגיעות יחד עם חוסר ביטחון כלכלי". אחד מקלפי המשחק האהובים על סנדרס היא אגדת אי-השוויון בהכנסות: "במקום לקדם מערכת שמאפשרת למעטים לצבור הון אדיר, בדנמרק פיתחו סטנדרטים מינימליים של מחייה לכולם – כולל הילדים, המבוגרים והמוגבלים".

האירוניה היא שבעוד סוציאליסטים בארה"ב רוצים להידמות יותר לסוציאליסטים הסקנדינביים, אלו האחרונים דווקא שואפים להיות יותר כמו קפיטליסטים אמריקניים. סנאטור שפגשתי בעבר הגדיר זאת כך: "השמאל האמריקני רוצה להיות מערב אירופה, מערב אירופה רוצה להיות מזרח אירופה, ומזרח אירופה שמאסה בסוציאליזם ובקומוניזם רוצה להיות כמו אמריקה". נראה שגם הדנים עצמם נרתעים מכל תשומת הלב שמעורר סנדרס, ומסבירים לשאר העולם מדוע הם אינם למעשה סוציאליסטים ושארצם פתוחה לעסקים.

אך זו לא רק התווית "הסוציאליסטית" שעלולה להדאיג את הדנים. סחר חופשי ומיסי חברות נמוכים מהווים חלק בלתי נפרד מהצלחתה הכלכלית של דנמרק, וההצעות של סנדרס הן בדיוק ההיפך מהמדיניות בה תולים הדנים את הצלחתם. לפני שהרפובליקנים הורידו את מס החברות האמריקני בשנה שעברה, מס החברות בדנמרק היה נמוך משמעותית מזה שלנו. מצד שני, סנדרס אינו ומעולם לא היה אוהד גדול של סחר חופשי או מיסי חברות נמוכים יותר.

באחד העימותים של המפלגה הדמוקרטית שנערך בניו-המפשייר, סנדרס הצהיר כי:

איני מאמין בסחר חופשי בלתי מרוסן. אני מאמין בסחר הוגן שפועל למען מעמד הביניים ומשפחות עובדות, לא רק עבור תאגידים בינלאומיים. הייתי בחזית המאבק בהתנגדותי להסכם NAFTA. שמענו כיצד אנשים אומרים לנו כמה מקומות עבודה יוכלו להיווצר כתוצאה מכך. לא האמנתי לזה אף לא לשנייה מכיוון שאני מבין מה תפקידם של הסכמים שאומרים למעשה לעובדים האמריקנים: 'היי, אתם עכשיו מתחרים נגד אנשים בווייטנאם שמרוויחים שכר מינימום של 56 סנט לשעה'"

לגבי מס חברות, עמדתו של סנדרס נותרה קבועה: בסתיו 2018 טען נחרצות בראיון בטלוויזיה כי אם הדמוקרטים ישתלטו מחדש על הסנאט, מס החברות "יעלה בוודאות" בחזרה לרמתו הגבוהה. עם זאת, המדינות הסקנדינביות אותן ברני מתיימר להעריץ מאמינות בהפך הגמור: הן תומכות במס חברות נמוך ותחרותי ואימצו בשמחה הסכמי סחר חופשי.

כאמור, הדנים משמיעים קולם כדי להרחיק עצמם מצעדי המדיניות של סנדרדס, וממש לא לא רוצים להיות שדנמרק תוכר כמקום רע לעשיית עסקים. כפי שכתב העורך הראשי בעיתון הדני 'פוליטיקן': "ישנו הרעיון שאנחנו חברה בעלת רגולציה כבדה וכלכלה סגורה, אך ההפך הוא הנכון". כריס מודי מ-CNN הוסיף: "במובנים של סמנטיקה טהורה, מעט מאוד פוליטיקאים דנים כיום יאפיינו את עצמם 'כסוציאליסטים' או אפילו 'סוציאליסטים-דמוקרטיים' כפי שסנדרס עושה. ברוב העולם המילה הזו יצאה מהאופנה בעשורים האחרונים". הכלכלן דני לארס כריסטנסן סיכם:

כאשר אני שומע את ברני סנדרס מדבר על עצמו כסוציאליסט-דמוקרטי, הוא נשמע קצת כמו מישהו משנות השבעים. בדנמרק, המפלגות הפוליטיות הגדולות במרכז-ימין ובמרכז-שמאל יתנגדו להרבה מן ההצעות של ברני סנדרס בנוגע לרגולציה למשל, מכיוון שהן נוטות יותר מדי לשמאל"


הטקסט המובא כאן הוא קטע מספרו של הסנאטור ראנד פול, 'The Case Against Socialism', כפי שפורסם באתר 'נשיונל רוויו'. מאנגלית: גידי גולן.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. המטבע השוודי נפל בכ9% מול הדולר מאז תחילת השנה, דומה מאד ללירה הטורקית, די בזה כדי ללמד על "הצלחת" הכלכלה השוודית

    1. אכן, פעם הקרונה היתה 65 אגורות כיום היא כ 37 אגורות. ההגירה הבלתי מרוסנת פגעה עוד יותר בכלכלה השבדית והתנאים הסוציאליים מתדרדרים.

  2. נשמע כמו מילכוד
    טראמפ והקפיטליזם הביאו רווחה לארה"ב לאחר הכישלון של קודמו. הציבור מרגיש טוב יותר פחות אבטלה וכן הלאה. יתכן שכל זה מביא את הציבור למחשבה לעזור לנזקקים באמצעות חוקים כפי שרוב המועמדים הדמוקרטים מציעים.

    לכן נראה לי שיתכן שיש כאן מילכוד כלשהו. יתכן שיהיו הרבה בוחרים שלא יבינו מה גרם לרווחה שיש להם ויצביעו לדמוקרטים במחשבה למה לא לעזור לאחרים. בסופו של דבר טוב לנו ולכן אפשר לעזור. אף אחד לא מבין שאותה עזרה עולה המון כסף ולכן יהיו קיצוצים ואז כמובן הרווחה תעלם.

    בקשר להשוואות בין המדינות השונות זה נראה דבילי במיוחד. יש דברים שעובדים במדינה מסויימת בגלל התרבות של המדינה ואזרחיה, כמות האוכלוסין ופילוגו ועוד הרבה דברים אחרים. בהרבה מקרים גם לא ברור בדיוק מדוע כלכלה מסויימת עובדת במקום אחד אבל לא במקום אחר. לכן קשה לקבל את הסיפורים של סנדרס ואפשר להתייחס לזה כאל תעמולה זולה להמונים. או כפי שהאמריקאים מגדירם את זה סנדרס הוא סוכן מכירות של "שמן נחשים".

    1. תוכלי לנמק בנוגע לכל אחת משלוש ההאשמות שלך?

    1. תודה על המאמר.
      לצערי, הרוב היהודי, בארה"ב לפחות, הוא פרוגרסיסט. המיעוט הוא שמרן.
      ידם גם נטועה עמוק במדינה העמוקה. ג'ורג' סורוס…

  3. השקר זה הקפיטליזם
    זו תרבות השקר
    קח את מה שאתה יכול ונצל את מה שהשני לא יודע
    כדי להתעשר על חשבון חוסר הידע שלו/התמימות שלו
    בבעיה גדולה עולמית כמו למשל קורונה השיטה לא עובדת
    כי צריך שיתוף פעולה ואיחוד ידע ולא ניצול חוסר ידיעה
    האדם הטיפוסי הוא טיפש ואנוכי ובעל מידה לא קטנה של רוע לכן אוהב את הקפיטליזם
    ולאסוננו גם קטסטרופה לא תאיר אותו מעיוורונו