"המשטרה צריכה לעשות חשבון נפש בפרשת הטלפון של אוריך"

ח"כ יואב קיש אומר ל'מידה' בעקבות הדיווח על פגמים בחקירת יועץ רה"מ: "יתכן שיש גורמים במשטרה שחשים שאין מי שיפקח עליהם כאשר הכנסת לא פעילה"

"להתייחס במלוא הרצינות". ח"כ יואב קיש | צילום מסך

"במשטרה צריכים לבחון היטב מדוע זה קרה והאם לא הפעילו יד קלה מדי על ההדק", כך אומר הערב (שלישי) ח"כ יואב קיש בשיחה עם 'מידה', בעקבות הדיווחים האחרונים על ההתפתחויות בפרשת החקירה של יועץ ראש הממשלה יונתן אוריך והחרמת מכשיר הטלפון הנייד שלו על ידי המשטרה. לדברי ח"כ קיש, "אין במשטרה את ההבנה לרגישות הציבורית גם של המצב הפוליטי שאנחנו נמצאים בו באי-וודאות בנוגע להקמת ממשלה או האפשרות לבחירות נוספות, וגם סביב חקירות ראש הממשלה".

האם התנהלות המשטרה במקרה הייתה חסרת פרופורציות?

"לדעתי המשטרה עשתה טעות קשה בהחרמת ופתיחת הטלפון הנייד, שכולנו יודעים שמשמש כיום ככלי עבודה חשוב. לפי החוק מותר לעשות דבר כזה רק בהוראת בית משפט ועם החתימה של הנחקר, כל הדברים שלא התרחשו במקרה הזה. כנראה שמי שמנהל את החקירה לא הבין את המשמעות של המהלך ובמיוחד כאשר מדובר ביועץ בכיר. במשטרה צריכים לעשות חשבון נפש לגבי כל הסיפור ולבדוק היטב אם לא נעשתה עבירה של איסוף מידע מתוך הטלפון. גם לאסור על ראש הממשלה לדבר עם יועציו כפי שעשתה המשטרה היום זה אבסורד".

במשך חלק נכבד מכהונת הכנסת העשרים, ח"כ קיש שימש כיו"ר ועדת הפנים ועסק רבות במערכת היחסים שבין נבחרי הציבור והמשטרה. לדבריו, בשל העובדה שוועדות הכנסת אינן מתפקדות למעשה במשך חודשים ארוכים, נפגע הפיקוח הציבורי על עבודת המשטרה. "אם הייתה קיימת עכשיו כנסת פעילה, היה אפשר לזמן לדיון בוועדת הפנים את כל הגורמים הרלוונטיים במשטרה כדי שיתנו תשובות על הסיפור הזה. יכול להיות שיש גורמים במשטרה שחשים שכרגע אין מי שיפקח עליהם ומרשים לעצמם לפעול בחופשיות".

מי אמור לפקח על עבודת המשטרה?

"יש מנגנונים שאמורים לעשות את זה כמו בתי משפט והפרקליטות והשר לביטחון פנים. אבל הפיקוח הכי בסיסי ושוטף הוא של הכנסת ושל ועדת הפנים שתפקידה הוא לוודא שהחוק נשמר. ברגע שהפיקוח הזה לא קיים יכולות להיווצר בעיות, וזה מצב לא בריא לדמוקרטיה".

ראינו כבר אתמול בערב הדלפות מהחקירה בראש המהדורות 

"זה דבר בלתי נסבל. היועץ המשפטי לממשלה חייב להתחיל בבדיקה בנוגע להדלפות, כפי שביקשו בעבר מספר גורמים כולל ראש הממשלה. פרסומים כאלה מחקירות רגישות מביאים בדרך כלל תמונה חלקית שהיא אינטרס של אחד הצדדים. לא יכול להיות שהתופעה הזו תמשך ללא בדיקה".

אם אכן יתברר שנפל פגם בחקירת אוריך, אילו השלכות יהיו לכך?

"במקרה כזה חייבים לפתוח בחקירת מח"ש ולהעניש את מי שפעל בניגוד לחוק. זה לא דבר שאפשר לזלזל בו וצריך להתייחס לכך במלוא הרצינות. לא ייתכן מצב ששוטרים ירגישו שניתן להפר את החוק באופן כל-כך בוטה ולחשוף מידע שלא אמור להיות חשוף".

"פגם אחד בלבד"

כפי שפורסם אתמול, יונתן אוריך ויועצים אחרים של ראש הממשלה נחקרו במשטרה בחשד להטרדת עד המדינה שלמה פילבר כאשר שלחו רכב שהשמיע הקלטות מתחת לביתו. אתמול פנו פרקליטיו של אוריך ליועמ"ש מנדלבליט וטענו כי נערך חיפוש לא חוקי לכאורה במכשיר הטלפון הנייד שלו. על פי המכתב שנשלח ליועמ"ש, טוענים הפרקליטים כי חוקרת המשטרה ביקשה לעיין במכשיר אך לא ציינה בפני הנחקר שהוא יכול לסרב לכך. לטענת אוריך, הוא הבחין כי החוקרת עיינה בתכתובות שונות במכשיר שאינן קשורות בהכרח לנושא החקירה ואף שיתפה את חלקם בקבוצת הודעות.

אמש ביקש מנדלבליט מהמשטרה לבדוק את הטענות, והערב דיווח משה נוסבאום בחדשות 12 כי הבדיקה העלתה כי נמצא "פגם אחד בלבד" בהתנהלות החוקרת, כאשר לא הודיעה לאוריך כי הוא רשאי לסרב לעיון בטלפון האישי, ולא החתימה אותו על הסכמתו לכך.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס גם הוא לעניין כאשר אמר היום כי הוא "מצפה מרשויות החוק לנקוט זהירות בכל החלטה על פתיחה בחקירה, בוודאי כשמדובר בחקירות רגישות עם דיון ציבורי נרחב". לדבריו, "פתיחת חקירה ושימוש בצעדים פולשניים חייבת להתבצע רק כאשר נחיצות האמצעים ברורה. כאשר מדובר בספק בהתקיימותה של עבירה, ואני אומר בצער שספק אם הייתה נחקרת במקרה אחר, מתחייב לכל הפחות מתן הסבר ודיווח ברור לציבור, כדי שאמונו בגורמי אכיפת החוק לא ייפגע".

פנינו למשטרת ישראל בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. חשבון הנפש? קיש יודע מה שהוא מדבר? חשבון הנפש זה משהו קונקרטי, משטרה זה מיתוס, זה כותרת.