"הצעה שמשנה סדרי בראשית": המשחק הכפול של בג"ץ

פס"ד תקדימי של השופטים קרא וגרוסקופף קבע בניגוד לדעת היועמ"ש כי יש להעמיד לדין שוטר שזוכה מאשמה. השופט סולברג התנגד: "פגיעה בעקרון השוויון"

שופטי העליון גרוסקופף (מימין) וקרא | דוברות בתי המשפט

זו אולי הופכת להיות כבר קלישאה שחוקה, אבל פסק הדין שניתן אתמול (שני) במסגרת בג"ץ 4845/17, הוא עוד מסמר, חלוד במיוחד, בארון הקבורה של אמון הציבור במערכת המשפט. פסק הדין הזה צורם במיוחד מכיוון שהוא דומה באופן מטריד לפסק דין בעתירה אחרת, בעלת מינוחים משפטיים דומים ושאלות עקרוניות זהות, אלא שהמסקנה הסופית שונה לחלוטין. בפסק הדין ההוא לא היה החשוד שוטר מן השורה שמילא את תפקידו אלא יקירת מערכת המשפט והמשנה ליוע"מש דינה זילבר, והקורבן לא היה ערבי חמוש ומשתולל אלא רופאה שהעזה לחלוק על עמדת הפרקליטות.

בפסק הדין שניתן אתמול החליטו השופטים קרא וגרוסקופף לנקוט בצעד נדיר ביותר ולהתערב בשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע להעמדה לדין. הם קבעו, בניגוד לעמדתם הן של מח"ש והן של היועמ"ש, כי יש להגיש כתב אישום נגד השוטר שירה למוות בחיר חמדאן לפני כחמש שנים, לאחר שהאחרון רץ לעברו בסכין שלופה תוך צעקות "אללה אכבר", ולאחר שביצע ירי באוויר.

כאילו היו אחרוני התובעים, שופטי העליון קרא וגרוסקופף ירדו לפרטי הפרטים של חומרי החקירה ודחו את מסקנות אנשי המקצוע במח"ש ובמשרד היועמ"ש, התערבות שנעשית כאמור לעיתים נדירות ביותר. כבר בפתח פסק הדין, מציין השופט גרוסקופף את אחד הגורמים שהשפיעו על עמדתו וכותב: "את ההחלטה בתיק קיבלו גורמים עמיתים במערך האכיפה. גורמי התביעה אף הם חלק ממערך אכיפת הדין בשם המדינה… שעה שהם מחליטים אם להעמיד לדין גורם אחר במערך האכיפה, עלולה להיווצר מראית עין – מראית עין בלבד – של ניגוד עניינים".

דינה זילבר | צילום מסך

אלא שנימוקי השופטים להתערבות הנדירה מזכירים באופן מפתיע עתירה שהגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה בשנת 2017. העתירה דרשה אז לשקול מחדש את חוות הדעת של היועמ"ש בעניין חקירת פרקליטות בכירות כולל זילבר בחשד שניסו לשנות תצהיר חתום של ד"ר חן קוגל. באותו מקרה קבעו שני גופים חיצוניים – נציבת הביקורת על הפרקליטות השופטת הילה גרסטל וכן ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין – כי במעשיהן של הפרקליטות ושל זילבר נפל פגם, המעלה חשד לעבירה של הדחת עד.

למרות הקביעות הללו, היועמ"ש הורה על סגירת תיק החקירה מבלי שבוצעה כל פעולת חקירה, גם לא ניסיון למראית עין של התייחסות. בעתירה טענה התנועה למשילות כי יש להורות על פתיחת התיק או לפחות למנות תובע חיצוני, שכן היועמ"ש מצוי בניגוד עניינים מול המשנה הישירה שלו העובדת איתו יום יום. בתגובה נכתב בפסק הדין של ההרכב שכלל גם אז את השופט קרא כי "חזקה על היועץ המשפטי לממשלה כי יפעיל שיקול דעת ענייני מקצועי, בבואו להחליט על פתיחה בחקירה פלילית או העמדה לדין, גם אם מדובר בגורמים במשרדו הכפופים אליו". מבולבלים? גם אנחנו.

אז איך קורה שבתיק הראשון שנחקר לעומק על ידי מח"ש, נבדק שוב על ידי היועמ"ש והוחלט שאין בו אשמה, ועוסק בכלל בשוטרים זוטרים שליועמ"ש אין ולא יהיה כל קשר אליהם, בית המשפט מתערב בשיקול הדעת ועוד בטיעון של "חשש ממראית עין של ניגוד עניינים". ואילו בתיק בו כל הגורמים האובייקטיביים שבדקו אותו קבעו כי הוא מעורר חשד, שלא נחקר כלל על ידי המשטרה ונסגר מיד בתחילתו על ידי הממונה הישיר על החשודה העיקרית ושאין בו אפילו בדל ראיה לזיכוי – כאן אין מקום להתערבות שכן בית המשפט סומך על מקצועיותו של היועץ המשפטי?

התשובה פשוטה: בדקו מי החשוד. כאשר מדובר בשוטר פשוט, המבצע את תפקידו ומסכן את חייו בהגנה על אזרחי ישראל – אז ממהר בית המשפט להתערב, בניגוד לכל ההלכות ולמסורת הפסיקה, כדי להעמידו לדין. לעומת זאת, כאשר החשודה היא עו"ד דינה זילבר, חביבת בית המשפט ואנשי שלטון החוק, הרי שאין כל מקום לחקירה. לסיכום פסק דין העצוב הזה אין מתאים יותר מלצצט את דברי השופט סולברג שכתב את דעת המיעוט:

הצעה זו משנה סדרי בראשית, פוגעת בעקרון השוויון, מעמידה את אנשי מערך האכיפה, בכללם גורמי תביעה, בסיכון מוגבר – ביחס לאזרחים מן השורה – להיות מואשמים בפלילים. אותה מראית עין שחברי חושש לה – ובעטיה מציע את 'קפיצת הדרך' היישר לבית המשפט – תחילתה כאן באנשי מערך האכיפה, וסופה מי ישורנו"


עו”ד זאב לב הוא מנהל תחום המחקר וחופש המידע בתנועה למשילות ודמוקרטיה

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. הבעיה החמורה יותר: עירוב רשויות, בין התביעה לבין השפיטה.
    עכשיו השופטים הם גם התובעים, איך אפשר שיצא מזה משפט צדק?
    גם אם הנאשם זכאי איזה שופט יזכה אותו אם בגץ הורה להעמידו לדין?

  2. תיקון: השאלה אינה זהות הנאשם אלא מה האשמה.
    ברור לי שאם השוטר לא היה מואשם בהריגת ערבי אלא נגיד מתנחל או חרדי- לא היו אפילו ממליצים להעמידו לדין.
    ואני לא אתפלא אם גם שינוי התצהיר היה טעון פוליטית , רק מהצד השני(בכל זאת, זו הגב׳ זילבר).

  3. השופט קרא ערבי שפוסק לטובת ערבים בניהם מחבלים וזה ניגוד אינטרסים בכלל כל האפליה האיה ואיפה שדמם של אתיופים ויהודים מותר.ובג"ץ מצמיח יש מאין צדק ורק לפלסטינים
    המשוא פנים כאן זועק לשמים
    הפיכה גדולה בדרך

  4. את מינויו של השופט גרוסקופף (שגם תמך בהחלטה לחייב את המדינה להעניק לאנשי חמאס טיפול רפואי במזרח ירושלים בלי להתנות זאת בהחזרת גופותיהם של חיילינו שנפלו ב"צוק איתן") קידמה איילת שקד.

    1. במינויים בבית המשפט העליון לא היתה לה הצלחה רבה כפי שחושבים.

  5. בית המשפט העליון שופטים מושחתים מטים את החוקים לכל צד בו יחפצו ביזיון

  6. אף פעם לא נבין איך השופט סולברג הגיע לעליון. הוא פשוט לא מתאים ובוודאי שליד השופט גרוסקופף הוא מחוויר.

  7. בס"ד
    הנביא ישעיהו, צעק וקרא:
    " ירושלים, צדק ילין בה ועתה מרצחים."
    72 שנים, למערכת המשפט בישראל יש פילטרים בתודעה ובעיניים,
    אין דבר כמו:" ללא מורא" אין דבר כמו: שיוויון בפני החוקן!
    מערכת חוקן ומשפט רקובה!
    100 אחוז הרשעות בתיקים!
    70.000 מעצרים בשנה!
    כל הבקשות ודרישות להאזנות סתר, מאושרות, כמו מרוץ שליחים, מקל לא נופל!אני צועק ומתאבל על היהודים האחים שלי המורשעים בבתי הכלא וגם בעיסקאות טיעון, אני מתאבל וקורע קריעה, על היהודים האחים שלי בבתי המעצר, ובתאי הבידוד,
    מתאבל על היהודים שהתאבדו במשך 72 שנים בבתי הכלא והמעצר, דמם צועק לשמיים!
    אוי לנו ,כי אנו לפני אסון!
    יש לעצור מיד ולקרוא לכל היהודים בישראל ולהכריז שבוע אבל וקריעה!
    מסכה ומתאבל אל אחינו היהודים.
    מתאבל, על תנאי המאסר. של הרוצחים המוסלמים ששפכו דם ישראל ועל התנאים המופלאים והטובים בבתי הכלא בהם הם נמצאים.

  8. מה לא ברור כאן?

    אם אין ביקורת אמיתית על הפרקליטות, החלטותיה לא יזכו להכרה כאמינות כאשר קיים חשש לניגוד עניינים.
    מכיוון שאין ביקורת, ששי ניצן סיכל, האלטרנטיבה היא בית המשפט.

    מכאן, החלטות הפרקליטות והיועמ"ש לגבי אנשי מערכת התביעה, כולן נתונות לביקורת בית המשפט.

    כל שקר, כל תצהיר שקרי, הסתרת ראיות, הטעיית בית המשפט, מכרזים תפורים ועוד, הכל נתון לביקורת בית המשפט אם הפרקליטות החליטה לא להעמיד לדין מעצמה.

    ניצן ניצח מול גרסטל, ניצחון פירוס.