קולומביה מאשימה: "ונצואלה מנסה לערער את היציבות במדינה"

שגריר קולומביה באו"ם טען בראיון כי נשיא ונצואלה מאדורו מעניק מחסה וסיוע לאנשי ארגוני גרילה המסכנים את היציבות באזור

"תאום של חיזבאללה". מורדים מארגון FARC בקולומביה | צילום מסך


"ונצואלה ונשיאה ניקולס מאדורו רוצים לעורר חוסר יציבות בקולומביה. זה איום מאוד ברור ועניין קיומי עבורנו", כך אמר שגריר קולומביה בארה"ב פרנסיסקו סנטוס בראיון לעיתון 'מיאמי הראלד' בשבוע שעבר. סנטוס, דיפלומט ותיק ומי שכיהן בעבר כסגן הנשיא, הציג מוקדם יותר החודש בעצרת הכללית של האו"ם מסמך המפרט את הקשרים בין ממשלת מאדורו לשניים מארגוני הגרילה הגדולים בקולומביה: 'צבא השחרור הקולומביאני' (ELN) ו-FARC.

בהמשך התברר כי חלקים מן הדו"ח לא היו מדויקים וכמה בכירים בקולומביה נאלצו לפרוש בשל כך, אבל סנטוס מתעקש כי ישנן ראיות שאנשי ארגונים אלה "פועלים עמוק בשטח ונצואלה" תוך שיתוף פעולה הדוק עם המשטר, בדומה לשימוש שאיראן עושה בארגוני טרור כשליחיה: "יש להם בסיסים ושדות תעופה בתוך ונצואלה, זה הופך את ה-ELN לתאומו של חיזבאללה בחצי הכדור המערבי וזה קורה ממש בשכונה שלנו". סנטוס הוסיף כי הוא מקווה לעורר מודעות למצב בקרב מקבלי ההחלטות בוושינגטון, וכמו כן לרתום לעניין את המדינות השכנות המודאגות גם הן מהמצב באזור.

מאמר שפורסם בכתב העת 'Foreign Policy' לפני מספר שבועות תיאר את המצב המתוח בגבול בין שתי המדינות והזהיר מפני התדרדרות ביחסים אם שתיוף הפעולה בין מאדורו לארגוני הפשע ימשך. כפי שדיווחנו ב'מידה', קולומביה היא המדינה אשר קלטה את מספר הפליטים הרב ביותר מתוך אלו שנמלטו מוונצואלה, ומספר השוהים בשטחה מוערך כיום סביב 1.3 מיליון איש.

השגריר סנטוס מציין בראיון את העובדה שארצו פתחה את דלתה ל"שכן החולה והגווע", אך מוסיף כי למדיניות זו יש גם מחיר: "העומס על התקציב הוא גדול. הצלחנו לעמוד בזה עד עכשיו אבל אני לא יודע כמה נוכל להמשיך". לגבי פתרון למשבר בוונצואלה, סנטוס סיכם ואמר כי יש להמשיך ולחזק את ראש האסיפה הלאומית חואן גואידו, אשר הכריז על עצמו כנשיא זמני בחודש ינואר וזכה להכרה מעשרות מדינות ברחבי העולם. לדברי סנטוס, גואידו הוא האלטרנטיבה הקיימת היחידה להמשך שלטון מאדורו.

משחקי ריגול

משבר נוסף הקשור לוונצואלה התפתח לאחרונה בספרד, שם הממשלה מסרבת במשך כמה שבועות לבקשת ארה"ב להסגיר לידיה את הוגו קראבחל, לשעבר ראש המודיעין הצבאי של ונצואלה המבוקש על ידי וושינגטון באשמת סחר בסמים.

הוגו קראבחל | ויקיפדיה

על פי דיווח ברשת 'Voice of America', הסיבה לסירוב הספרדי היא העובדה שקראבחל מסייע במאמצים לפתור את המשבר הפוליטי בוונצואלה, ויתכן שהוא אף משמש כנכס מודיעיני. בעבר הגדיר אותו משרד המשפטים האמריקני כחבר ב'קרטל השמשות', קבוצה של בכירים בוונצואלה שסיפקו נשק והגנה לרשתות של מבריחי סמים. על פי ההאשמות האמריקניות, הוא חשוד בכך ש"עבד בשיתוף עם טרוריסטים כדי להבריח אלפי ק"ג של קוקאין" לתוך ארה"ב, וכמו כן חשוד בקשר עם מנהיגי ארגון הגרילה FARC, אשר הגיע להסכם הפסקת אש עם ממשלת קולומביה לפני כארבע שנים אך חלק מפעיליו הודיעו כי הם לא מכבדים אותו וממשיכים בסכסוך.

לאחר ששירת את הנשיאים צ'אבס ומאדורו במשך שנים ארוכות, קראבחל נמלט מהמדינה בחודש פברואר והביע את תמיכתו בחואן גואידו. בנתיים כאמור הספרדים מסרבים להיענות לבקשת ההסגרה האמריקנית, ככל הנראה בשל המידע שקראבחל מחזיק בידיו ובשל העובדה שספרד שואפת לקחת חלק מוביל במציאת פתרון לוונצואלה.

בתוך כך, ארה"ב הודיעה לפני כשלושה שבועות על כוונתה לתמוך בממשלה הזמנית של גואידו בסכום של 98 מיליון דולר, בנוסף לסכום של כ-400 מיליון שהועבר כבר לצרכים הומניטריים. קרלוס וקיו, המייצג את ממשלת גואידו באו"ם, אמר כי מדובר ב"הסכם היסטורי" והוסיף כי הסיוע יופץ דרך ארגונים בינלאומיים מכיוון ש"הדיקטטורה של מאדורו הרסה את כל המוסדות שאחראים ומפקחים על האוצר". בין השאר ישמשו הכסFפים לתמיכה בארגוני חברה אזרחית וזכויות אדם, וכלי תקשורת עצמאיים.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *