ביטול הרחקת ילדי הזרים: "פקידים מקעקעים את חוקי ההגירה של ישראל"

יונתן יעקובוביץ' מהמרכז למדיניות הגירה על הנחיית היועמ"ש לנהלים חדשים בטרם הרחקה: "כמה משפטנים החליטו להפוך את היוצרות, ללא סמכות ובלי ביסוס חוקי"

צילום: פייסבוק UCI - United Children of Israel, ויקיפדיה

האם מכתב שנשלח למשרד היועמ"ש בידי פעילת שמאל רדיקלית עומד לשנות מן היסוד את מדיניות ההגירה של ישראל? בשני פסקי דין של בית הדין לעררים בנוגע לבקשות שהיה של זרים שניתנו בשבוע שעבר, קבע הדיין מיכאל זילברשמיד כי יש לבטל את הרחקת השוהים שלא כדין וילדיהם, בשל הנחיה חדשה שהוציא היועמ"ש בנוגע לעריכת שימוע לילד לפני מתן החלטה. אותה הנחיה התפרסמה בחודש שעבר במכתב שנשלח ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד היועמ"ש לעו"ד יהודית קרפ, בעברה המשנה ליועמ"ש וכיום מכהנת כבכירה בקרן החדשה לישראל ובארגוני שמאל קיצוני אחרים.

על פי המכתב שנשלח כתגובה לפנייה של קרפ מחודש אוגוסט, במשרד היועמ"ש התקיימה לאחרונה ישיבה בראשות המשנים דינה זילבר ורועי שיינדורף "על מנת לבחון לעומק את נושא הרחקת ילדי שוהים שלא כדין", ובה נבחנה גם פנייתה של קרפ. באותה ישיבה סוכם כי לפני החלטה על הרחקת משפחה הכוללת ילדים מגיל 12 ומעלה, אותם ילדים יתקבלו לשימוע בפני ממונה ביקורת הגבולות, אשר יידרש לקחת את רצונו של הילד כ"שיקול מרכזי" בקבלת ההחלטה. עוד נכתב כי המשנים ליועמ"ש הנחו את רשות האוכלוסין לקבוע "נהלים המסדירים את עניין שימוע הילדים" ולבצע הדרכה לעובדים הרלוונטיים לגבי "הדרך הראויה והנכונה לשימוע וקבלת החלטה בנוגע לקטינים", וזאת בסיוע "גופים בתוך הממשלה ומחוצה לה העוסקים בסוגיה" וביחס ל"חובות וההנחיות מהמשפט הבינלאומי".

התוצאות הראשונות של אותו מכתב תקדימי היו כאמור החלטות הדיין מן השבוע שעבר, לגביהן אומר יונתן יעקובוביץ' מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית כי "הפכו את היוצרות".  לדבריו, "החוק בישראל וכל הפסיקות בעבר אומרים באופן חד-משמעי שהילד הולך אחרי ההורה", ולכן "להפוך פתאום את היוצרות ולשים את ההורה כמי שהולך אחרי הילד זה חידוש מופרך שאין לו שום בסיס חוקי, בוודאי בתחום ההגירה". עוד מסביר יעקובוביץ' כי "בכל העולם מקובל שילד קטן הולך עם ההורה שלו ואין לרצון שלו שום משקל בעניינים האלה. להתחיל לשים את רצון הילד כשיקול מרכזי בהחלטה זה סוג של תקדים מסוכן. זה כמו שאני אעבור ללמוד בחו"ל לכמה שנים ובסופן הילד שלי יגיד שהוא לא רוצה לחזור לישראל בלי שימוע, או שילד של משפחת עולים יטען שהוא מעדיף להישאר עם החברים ולא לעלות. זה פשוט הזוי".

אז למה נושא הילדים עולה דווקא עכשיו?

"זאת השערורייה הגדולה. זה עניין שלא היה קיים מעולם, לא בפסיקות של הבית הדין ולא בנהלים של משרד הפנים שבמשך שנים מרחיק ילדים עם המשפחה לפי החוק. עכשיו פתאום הגיעו אנשי היועמ"ש, החליטו לייצר מדיניות חדשה ולהנחית אותה על משרד הפנים. מה שמדהים הוא שההנחיה הזו נולדה מתוך תגובה למכתב ששלחה יהודית קרפ, ובעקבותיו המשפטנים ישבו והחליטו לשנות מדיניות בנושא כל כך מהותי. לא מדובר פה בפרשנות אלא בקריטריונים חדשים לגמרי ללא שום בסיס חוקי".

מה בעצם הבעיה עם שימוע לילדים?

"אין לי בעיה אם יעשו שימוע כדי לבדוק אם הילד סובל ממצוקה או התעללות בתוך המשפחה. במקרה קיצוני כזה, ניתן לשקול להעביר ילד כזה לטיפול של גורמי הרווחה, אך את ההורה להרחיק בכל מקרה. אבל במצב של משפחה נורמאלית ובריאה, לא ניתן לקבל בשום אופן ש"רצון הילד" יקרין גם על מעמד ההורה או שני ההורים ואף אחים קטנים. אבל כמו שראינו עם הפסיקות האחרונות של בית הדין לעררים, התוצאה האפשרטךבפועל היא שלא רק הילד יקבל בסוף מעמד אלא גם ההורים והאחים שלו, ושלילד עצמו יהיה משקל מכריע בהחלטה הזו. הרעיון שילד משפיע על מעמד ההורה ולא להפך הוא בעל השלכות מרחיקת לכת גם על סוגיות אחרות, ומלבד כמה מקרים נקודתיים אני לא מכיר דוגמה כזאת בשיטה המשפטית המקובלת. כל הזמן אומרים לנו שבתקופת ממשלת מעבר אסור לנבחרי הציבור לקדם שינויים גדולים, אבל כאן כמה פקידים פשוט החליטו שהם יכולים לשנות כרצונם את מדיניות ההגירה של ישראל".

כדוגמה לכך מביא יעקובוביץ' פסק דין שנתן אותו דיין ממש לפני שלושה חודשים, ובו החליט להרחיק זוג הורים עם ילדיהם לאחר שקבע כי "אל מול עקרון טובת הילד קיימים אינטרסים ציבוריים אחרים ובהם שמירה על אכיפת החוק והגנה מפני התוצאות השליליות של שהייה בלתי חוקית בישראל". לדברי הדיין זילברשמיד דאז, "כל החלטה אשר תאפשר את המשך שהיית העוררים בישראל בשלב זה תרוקן מתוכן את הוראות החוק, ולכך לא ניתן לתת יד", אך בפסקי הדין שנתן רק מספר חודשים לאחר מכן ובעקבות הנחיית היועמ"ש, הוא עצמו רוקן את החוק מתוכן.

על פי יעקובוביץ', שינוי דרסטי כזה של המדיניות נוגד כל נורמה משפטית. "יש חוק ויש פסיקה ארוכת טווח בעניין, גם של בית המשפט העליון. לא יתכן שלפתע יבוא דיין ויהפוך את כל זה רק בשל הנחיה של משרד המשפטים, שלא פורסמה באופן רשמי ואין לה שום מעמד בחוק ושום סמכות. חמור מכך, במכתב של משרד המשפטים נכתב כי יש חובה לעשות שימוע לילדים מעל גיל 12, אבל הדיין החליט להדר במצוות ולהחיל את ההנחיה הזו גם על ילד בן 10 בלבד. הוא אף קבע שלמרות שאין עדיין שום נוהל רשמי, שגם אם יקבע לדידנו הוא מנוגד לחוק, על משרד הפנים לפעול כבר עכשיו "ברוח ההנחיות". זה אקטיביזם מהסוג הקיצוני ביותר".

מדוע משרד הפנים לא מערער על ההחלטה?

"שלחנו מכתבי התרעה בעניין למשרד הפנים אבל לצערי נראה שרשות האוכלוסין לא מתכוונת לערער על פסקי הדין שקבעו פה עקרון חדש ללא שום סמכות. זה רק יחמיר את המצב שבו דיינים בבית הדין לעררים עושים ככל העולה על רוחם, ובשיתוף עם הפקידים משנים סדרי עולם ומקעקעים את חוקי ההגירה של ישראל".

"מדובר באסון"

גורם המעורה היטב בנעשה בבית הדין לעררים אמר בשיחה עם 'מידה' כי מעולם לא נתקל במקרה בו דיין פוסק באופן כזה. "טוב היה עושה הדיין זילברשמיד אם היה מחכה לנוהל סדור ולא מחליט על סמך מכתב שהופנה לגברת שעבדה בעבר במשרד המשפטים. הרי יש פסק דין מפורש של בית המשפט המחוזי שקובע שיש להרחיק קטינים באופן מיידי במקרים כאלה, ואז הוא בא ועל סמך מכתב בלבד הופך אותו? יש פה יצירה של פרקטיקה משפטית חדשה יש מאין".

מהיכן שואב משרד המשפטים את הסמכות להחליט על הנחיות כאלה?

"אני באמת לא יודע. הם פשוט יצרו פה נוהל חדש תוך שהם מתעלמים מכל הערכאות הגבוהות שכבר פסקו בעניין, ופסקי הדין של זילברשמיד חיזקו את זה. הייתי מצפה גם ממשרד הפנים שבמשך השבועות שעברו מאז ההנחיה ישלים את הנוהל או לפחות יפיק טיוטה, אבל בנתיים נוצר חלל ריק שבו כל דיין עושה כרצונו. יכול להיות שנוח להם ככה ויכול להיות גם שהם מתואמים עם משרד המשפטים, יש שם הרבה גורמים שמקורבים וחברים".

גם חלק מתושבי דרום תל-אביב הביעו כעס על הנחיית היועמ"ש ופסיקות בית הדין. בעמותת 'עוטף תחנה מרכזית' אמרו ל'מידה' כי "מדובר באסון". לדברי אנשי העמותה, ישראל מתקרבת לתהום בכל הקשור להגירה ורוב הציבור כלל לא מודע לכך: "לפי נתוני רשות ההגירה חיים כיום בישראל כרבע מיליון זרים, חוקיים ולא-חוקיים, אצל חלקם שיעור הילודה הוא מהגבוהים בארץ ואצל החלק האחר יהיה עכשו תמריץ ללדת. הנוהל של מנדלבליט, זילבר ושינדורף והפסיקה של זילברשמיד, סוללים בפני הזרים את הדרך לקבלת אזרחות ואיחוד משפחות, וליצירת מיעוט חדש במדינת ישראל".

עוד הוסיפו בעמותה כי הפסיקות האחרונות הן חלק ממאבק דמותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וקראו לנבחרי הציבור להתעורר ולהתערב בעניין. "קומץ פקידים שלא נבחרו מסמיך את עצמו לשנות באופן קיצוני וללא בסיס חוקי את מדיניות ההגירה של ישראל ואת אופייה של המדינה. אם ראש הממשלה והשרים לא יתעוררו מייד הרי שחוקי יסוד כמו חוק הלאום וחוק השבות יתרוקנו מתוכן ולא נחיה עוד במדינה דמוקרטית, אלא במדינה שנשלטת על ידי פקידים שנשמעים לתכתיבים של פעילי שמאל כמו יהודית קרפ".

ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נמסר בתגובה: "מדובר בחידוד נוהלי רשות האוכלוסין אשר לו הסכימו כל הגורמים הממשלתיים הרלבנטיים, כולל רשות האוכלוסין וההגירה. על פי החידוד, לפני קבלת החלטה בדבר הרחקה של משפחה הכוללת ילדים, ישומעו בפני ממונה ביקורת גבולות גם ילדים בני 12 שנים או יותר. רצונו של הילד וטובתו ילקחו בחשבון כשיקולים מרכזיים, אך לא בלעדיים – בניגוד לנטען בפנייתכם. שינוי זה נובע מהוראות הדין כפי שמבינים אותן כלל הגורמים הממשלתיים הרלבנטיים".


רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. מה הפליאה ? הפקידה הממונה דינה זילבר,שהיא התגלמות ה"דיפ סטייט",שחושבת שהשמש זורחת לה מהתחת,כתבה בספרה “בירוקרטיה כפוליטיקה”:

    …חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים. המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות, מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה”. הגברת הזאת עושה מהמקפצה וזה עלינו.

  2. לכל השכבה העליונה של בתי המשפט, פרקליטות והמשטרה צריך לשלול אזרחות ולשלוח אותם לברלין, עם הדרכונים האירופאים שלהם.
    שיראו מרחוק איך מדינת ישראל מתנהלת ללא חתרנים.

  3. מתי יתחיל אתר "מידה" להצביע על האשם העיקרי בהיווצרות שלטון הפקידים? האם העובדה שלאחראי הזה קוראים בנימין נתניהו מפריעה כאן למישהו?

    1. הבעיה התחילה עוד לפניו, יש המון כוחות שעובדים יחד כדי להגביל את מה שהוא יכול לעשות בנידון והעובדה שתופרים לו תיקים מוכיחה שהוא כנראה עושה משהו נכון.

  4. המצב קשה. יש מבול של פסקי דין בניגוד לחוק. השופטים מעניקים מעמד לכל דיכפין בטענות שונות ומשונות , "טובת הילד", איחוד משפחות וכיו"ב.
    השר אוחנה חייב להתערב וללחוץ על שר הפנים לערער על פסקי הדין ההזויים הללו.

  5. רציתי להפנות שאלה ליונתן יעקובוביץ’ מאיזה מדינות מגיעות כל הגירה (חוץ מאפריקה , גיאוגריה, מזרח אירופה) לא החוקית לישראל?
    אם אפשר למיין אותם ברשימת מלאי יהיה עדיף!

    1. הגירה ושהיה בלתי חוקית הן הגירה ושהיה בלתי חוקית.

      אגב, זה קצת מצחיק שאתה לא מזכיר את הפיליפינים בתגובה לכתבה שעוסקת בעיקר בהם.

    2. צריכים לדעת נגד איזה קבוצות אתניות אנחנו מתמודדים, בין אם זה מדרום אמריקה, מרכז אפריקה, מזרח אירופה המזרח הרחוק המזרח הקרוב ("וואט אוור"), לאחרונה נאמר שמגיעים לכאן טורקים באופן לא חוקי, נשמע שגם יוונים נכנסים לכאן(נשמע הזוי)!

  6. הפקידים גנבו את המשילות וזאת ההוכחה. לא צריך יותר כלום.

  7. זה המקום שבו כלבי השמירה של הדמוקרטיה היו צריכים לנבוח אבל הם הפכו לכלבי השמירה של החונטה!

  8. המצב בתחום מהגרי העבודה והשוהים הבלתי חוקים מתקרב לנקודה שבה אם התהליך לא יפסק מיד, הם יהפכו למיעוט אגרסיבי שדורש זכויות ללא כל הצדקה.

    זה מוביל לפוליטיקה של זהויות: (תביעות זכויות + דרישות תקציב + הפגנות + בסוף הפגנות עם נשק חם) – ואובדן הייחוד של מדינת ישראל כארצו של העם היהודי בלבד.

    מה שצריך לעשות:

    1.עם הקמת ממשלה חדשה כל שכבת הפקידות הבכירה (כזו שיכולה להוציא נהלים מטורללים) מתפטרת, ומאפשרת לראש הממשלה או לשר שמינה למנות את כל נושאי התפקידים הבכירים – כדי שיהיו באותו הראש עם השר \ ראש הממשלה.

    2.ביטול של חוקי הקביעות בכל משרדי הממשלה \ מונופולים \ קרטלים \ חברות שיש להן קשר חזק עם משרדי ממשלה למשל: אלביט עם צה"ל – די מספיק – אסור ועד עובדים – כולם על חוזה אישי.

    3.ביטול ההסתדרות וכל ההגנות שנותנת לעובדי דור א המורמים מעם.

  9. ממתי ילד קובע את עתידו של עם שלם? מאימתי הזנב מכשכש בכלב ? יושבים בעמדות מפתח, וגוררים את המדינה לאבדון עם ההחלטות ההזויות שלהם שעומדות בניגוד מוחלט לרצון רוב העם לפתור פעם אחת ולתמיד את בעית המסתננים גונבי הגבול, האינטרסנטים למיניהם , הצדקנים וכל שאר המזלזלים בחוקי המדינה.

  10. אני מניח שאתם מדברים על "ילדי מסתננים" ו"ילדי שוהים בלתי חודיים" או בעיברית – "ילדים של עברינים"?