"הזדמנות חד-פעמית להחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח"

ח"כ שרן השכל בעקבות ההכרזה האמריקנית על חוקיות ההתיישבות ביו"ש: "אביא הצעת חוק להצבעה בשבוע הבא". על המשבר הפוליטי: "עושים הכל כדי להגיע לפשרות"

"רוח גבית למהלך החשוב". ח"כ שרן השכל | צילום מסך


"יש לנו הזדמנות חד-פעמית לקדם את החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח", כך אומרת הבוקר (שלישי) ח"כ שרן השכל בעקבות הודעת מחלקת המדינה האמריקנית אמש על עמדתה כי ההתיישבות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן אינה נוגדת את החוק הבינלאומי. ח"כ השכל כבר השבוע תנסה לקדם את הצעת החוק להחלת ריבונות ולקדם אותה במליאה בשבוע הבא, והיא אומרת בשיחה עם 'מידה' כי "ההכרזה ההיסטורית אתמול היא עוד הוכחה לקשר ולידידות העמוקה בין ישראל לארה"ב, והיא נותנת לנו רוח גבית לבצע את המהלך החשוב הזה. ביקשתי לקיים דיון דחוף כבר בישיבה הבאה של הועדה המסדרת כדי  לקצר את תקופת ההמתנה להצעת החוק ואני מקווה שהיו"ר ניסנקורן יכבד את הנוהג של שוויון בפטורים".

לדברי השכל, ההצעה זוכה גם לגיבוי מראש הממשלה ואמורה להנות גם מתמיכה גורפת במפלגות אחרות. "אחת מהבטחות הבחירות של 'כחול לבן' הייתה החלת ריבונות בבקעת הירדן שהוא אזור שנמצא בקונצנזוס הלאומי ולא אמורה להיות לגביו מחלוקת. לכן אני מצפה גם מהם לעמוד מאחורי ההבטחות והדיבורים ולהצביע יחד עם הליכוד על החלת הריבונות, במיוחד אחרי ההצהרה האמריקנית אתמול".

ראינו אתמול בשמאל תגובות קשות להכרזה האמריקנית על ההתנחלויות, שלטענתם פוגעות בסיכוי לשלום

"זה משהו שאנחנו שומעים כבר המון זמן וזה קצת עצוב. בסופו של דבר, לבו של הסכסוך הוא תרבותי ודתי ופתרון טריטוריאלי בלבד זה לא מה שיקדם את השלום. מי שלמעשה קובע את המציאות בשטח הם המתיישבים ביהודה ושומרון ובקעת הירדן, שחיים לצד ישובים פלסטינים, משתמשים באותן דרכים וקונים באותן חנויות. הם אלה שמייצרים חיים משותפים שנותנים לנו תקווה שיום אחד נוכל לחיות זה לצד זה. ההתנגדות לכך בשמאל נובעת ממניעים פוליטיים וזה משהו שהם טרם התפכחו ממנו".

ההכרזה מאמש מגיעה כמובן בשיאו של המשבר הפוליטי והמאמצים להקמת ממשלה ולקראת פקיעת המנדט שניתן לבני גנץ. בכנס חירום של הליכוד שנערך ביום ראשון אמר ראש המשלה נתניהו כי ממשלת מיעוט תהיה "איום קיומי על ישראל", וח"כ השכל מחזרת את החששות האלה. "יש בהחלט דאגה גדולה מאוד לעתיד המדינה", הוא אומרת ומסבירה: "סיטואציה שבה תורכב ממשלת מיעוט שמסתמכת על קולות הרשימה המשותפת יכולה לא רק לסבך אותנו אלא גם לסכן אותנו".

איך למשל?

"תחשוב על מצב שבעוד כמה חודשים האיראנים ינסו להסיט את דעת הקהל מהבעיות הפנימיות שלהם ומההפגנות נגדם בלבנון ובעיראק, ויחליטו לתקוף אותנו. במצב חירום כזה, תוך כדי שיורים עלינו טילים, ממשלת המיעוט תתפרק מיד ותכניס את המדינה כולה לעוד כאוס פוליטי ולחוסר תפקוד מוחלט. התרחיש הזה ממש לא דמיוני והוא ידוע לכולם. מעבר לעובדה הבלתי-נתפסת שחברי כנסת שנפגשים עם מחבלים בכלא ומסרבים לגנות פיגועים יכהנו בתפקידים רגישים, זה החשש העיקרי שלי. אנחנו נעשה הכל כדי למנוע את זה ומאוד מקווים שנצליח להקים ממשלת אחדות. לכן אנחנו קוראים גם לבני גנץ וגם לאביגדור ליברמן לעשות פשרות".

כל חבר כנסת מ'כחול לבן' שפניתי אליו בימים האחרונים סירב להתראיין

"אני יכולה להבין את המצב המביך שהם נמצאים בו. הרי לפני הבחירות חלקם אמרו בצורה ברורה שלא ישבו עם הרשימה המשותפת, ועכשיו זאת הופכת להיות אפשרות ריאלית מאוד. לבוא ולהגיד ששיקרנו לבוחרים זה דבר קשה, ואני אישית מקווה שזה לא יהפוך למציאות".

לפני הבחירות האחרונות הליכוד טען שליברמן הוא חלק מגוש השמאל, ועכשיו אתם מנהלים איתו משא ומתן. את יכולה להסביר את חידת ליברמן?

"לא חושבת שיש אדם במדינה שמסוגל לפתור את חידת ליברמן. אם בסופו של דבר הוא יכנס לממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, הרי שמה שהזהרנו מפניו למעשה מתממש. אני מכירה לא מעט אנשי ימין שהצביעו לליברמן כי באמת האמינו לו בנושאי דת ומדינה, אבל בשום פנים ואופן הם לא היו מסכימים לתת יד לממשלת מיעוט בתמיכת ערבים".

שמענו השבוע גם דיווחים על אפשרות של עריקים מהליכוד שיחברו לממשלת גנץ

"לדעתי זה קשקוש. אני לא מאמינה שמישהו מתוך הליכוד יערוק וייתן יד לממשלת מיעוט כזאת שנתמכת מבחוץ על ידי ערבים. קשה לי לראות תרחיש כזה".

מה בעצם הבעיה בבחירות נוספות שהליכוד מזהיר מפניהן כל כך?

"אם נאלץ ללכת לעוד מערכת בחירות אז נעשה את זה כמובן, אבל אני לא חושבת שהתוצאה תשתנה בהרבה ועדיין יהיה צורך לעשות פשרות כדי להרכיב ממשלה בזמן שהרבה מהלכים חשובים יהיו תקועים. אנחנו מוכנים לעשות את הפשרות האלה עכשיו ולמנוע בחירות נוספות, אבל כנראה שב'כחול לבן' עוד לא הגיעו למסקנה הזאת".

איך ישפיע על כל זה המצב המשפטי של ראש הממשלה?

"ברור שלכל החלטה שתתקבל בעניין תהיה השפעה, אבל לא בטוח בכלל שזה יקרה בקרוב. זה משהו שמשתרך במשך שנים ולדעתי לא יסתיים בתקופה הקרובה".


רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. חברת הכנסת יקרה השכל , בבקשה אל תפסחי על מדבר יהודה בדרך מאזור מעלה אדומים ועד דרום הר חברון בסוסיה , דאגי להכניס את האזור החשוב בעל שטח המופרד מכל ישוב ערבי מצופף!!!!

  2. לא צריך חוק של הכנסת בשביל לספח שטחים ביהודה ושומרון. דרושה רק החלטת ממשלה שתחיל את החוק הישראלי, משום ששטחי יהודה ושומרון היו חלק מהמנדט הבריטי שמדינת ישראל היא יורשתו החוקית.
    לשמחתנו זה לא יקרה כי יש לנו ראש ממשלה שקול ואחראי שעד עתה בלם את המהלך המסוכן הזה, ואנחנו מקווים שהוא יישאר בתפקידו עוד הרבה זמן כדי לבלום את כל חברי הכנסת הקיצוניים וההזויים בליכוד ובימין שכל הזמן מחפשים איך להכניס את ישראל לפלונטר מדיני בשביל קצת כבוד ופרסום.

    1. באירופה האנטישמית היה כלל בדוק: "הכה ביהודים והצל את המדינה". פוליטיקאים אירופים השתמשו בשנאת היהודים להשגת הישגים פוליטיים: לא משנה מה היה נושא הדיון – תמיד תקפו את היהודים והאשימו אותם בכל הרע.
      השמאל בישראל נוקט בגרסה מקומית של הכלל הזה: "הכה בנתניהו והצל את השמאל"; לא משנה מהו נושא הדיון – תמיד תוקפים את נתניהו ומאשימים אותו בכל הרע.
      השמאל הישראלי גם אימץ את הכללים שניסח הקומוניסט סול אלינסקי ("כללים לרדיקלים") לשמאל האמריקאי: "בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית… רדוף אנשים ולא מוסדות".
      ובתרגום לדף ההנחיות לטוקבקיסטים מטעם כנופיית רק-לא-ביבי: תקוף את נתניהו ללא הרף, האשם אותו בכל הרעות, וכשאתה מתחזה לאיש המחנה הלאומי תקוף את נתניהו בדיוק באותן רעות שנתניהו, כמנהיג המחנה הלאומי, מנסה להתמודד איתן.

    2. אתה קשקשן. נתניהו הבטיח לספח את בקעת הירדן עוד לפני הבחירות ונתניהו גם יקיים. באמת נראה לך שראש הממשלה מחלק הבטחות ללא כיסוי?
      ראש הממשלה הוא אכן שקול ואחראי ולכן הוא לא נחפז למהלך הזה כמו חלק מחברי הכנסת בליכוד.
      היה סמוך ובטוח שאם הוא אמר שיספח זה יקרה בדיוק בזמן המתאים לא לפני ולא אחרי.
      אבל לשם כך חייבים להקים ממשלה בראשות נתניהו, אחרת הכל ירד לטמיון. לא רק שלא יהיה סיפוח- ממשלת גנץ לפיד והערבים תקפיא את הבניה ביהודה ושומרון (כמובן, רק ליהודים), תעלים עין מבניה ערבית בלתי חוקית, תפקיר את בטחון המתנחלים ותיתן רוח גבית לרשות הפלשתינאית.

  3. נותרה שנה אחת טרם אופציה להחלפת טראמפ.

    לאחר 4 שנות טראמפ יתכן ונקבל עוד 4-8 שנות "אובמה" שבהן חובה לשחק מגננה.

    מה עשה ביבי בעד כה 3 שנות טראמפ?

    שום דבר, בדגש על הריסת בניה לא חוקית בשטחי C, בניה לא חוקית בשטחי B, החלת החוק הישראלי על שטח C.

    מעבר השגרירות לירושלים – נחמד אבל לא יותר מכך.

    יש חלון זמן של שנה, אח"כ מי יודע אולי סנדרס.

    1. תדרוך מחמ"ל השמאל למגיבים מטעמו

      לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את נתניהו שהוא לא מספיק ימני, כשאתם מתחזים לאנשי ימין "רציניים".
      תמיד יש בימין אידיוטים שימושיים שלא מבינים את הטריק הזה.
      תפקידכם הוא לדחוף מצביעי ימין להצביע למשה פייגלין, ברוך מרזל ושאר החיילים הנאמנים שלנו שיעזרו לנו לחזור לשלטון ולבצע את הסכם אוסלו 2 ואת מהלך ההתנתקות 3. המטרה היא לגרום לימנים לא להצביע לנתניהו. לשמאל הם לא יעברו, אז לפחות שלא יצביעו ליכוד. מספיק ש-2-3 מנדטים יאבדו לליכוד, אנחנו כבר נמצא דרך להרכיב ממשלה צרה עם הערבים ואולי גם עם כמה עריקים מהימין, כמו שעשינו ב-1992, בדרך להסכם אוסלו ולהתנתקויות.
      כדי להשתלט על המדינה אנחנו לא צריכים רוב בכנסת, מספיק לנו אם נקטין את הליכוד. בלי ליכוד גדול נוכל לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות ולקנות פוליטיקאים תמורת ג'ובים, כמו שהיה עם חברי תנועת "צומת" אלכס גולדפרב וגונן שגב, שעזרו לנו להעביר את הסכם אוסלו – תמורת מיצובישי והעלמת עין ממעשי עבריינות.

    2. איזה חסד עשה הקב"ה עם עם ישראל בארץ ישראל שנתן לנו את שלטונו של נתניהו למשך 10 שנים. וכן הלאה

    3. ביבי גם השיג מטראמפ את התקופה הכי טובה של ישראל באו״ם וכן הכרה אמריקאית ברמת הגולן ו(רק השבוע!) גם בחוקיות ההתישבות ביו״ש-
      כולם הישגים דיפלומטים חסרי תקדים ומועילים ביותר.

    4. תדרוך מחמ”ל הקרן לישראל חדשה למגיבים למען נתניהו

      לא משנה על מה כותבים – תמיד תפארו את נתניהו שהוא הכי ימני, כשאתם מתחזים לאנשי ימין “רציניים”.
      תמיד יש בימין אידיוטים שימושיים שלא מבינים את הטריק הזה.
      תפקידכם הוא לדחוף מצביעי ימין להצביע לנתניהו ושאר החיילים הנאמנים שלו (ושלנו) בליכוד שיעזרו לנו להישאר בשלטון ולבצע את הסכם וואי 2 (שהם המשך להסכמי אוסלו) ואת ההתנתקות הבאה (להזכירכם גם את ההתנתקות הקודמת הליכוד ביצע עבורנו) המטרה היא לגרום לימנים להמשיך להצביע לנתניהו. לשמאל הם לא יעברו, אז לפחות שלא יצביעו למפלגות ימניות באמת. מספיק ש-2-3 מנדטים יתווספו לליכוד, ונתניהו ימצא דרך להרכיב ממשלה ולהזמין אליה כמה חברי כנסת מהשמאל, כמו שעשינו ב-2003, בדרך להסכם להתנתקות, וב-2009 בדרך להקפאת הבניה ושחרור אסירים פלסטינים.
      כדי להשתלט על המדינה אנחנו לא צריכים רוב בכנסת, מספיק לנו אם נגדיל את הליכוד. עם ליכוד גדול נוכל לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות וגם לקנות פוליטיקאים מהשמאל תמורת ג’ובים, כמו שהיה עם שינוי, אהוד ברק וציפי לבני שאפשרו (כל אחד בתורו) לאריק שרון ולנתניהו את ההתנתקות, הקפאת בניה ביהודה ושומרון מאבק בלתי מתפשר במתנחלים שחרור אסירים פלסטינים והתקדמות לעבר מדינה פלסטינית- החלום שלנו שרק נתניהו יכול להגשים.

    5. מפלגות ה"בוטיק" של הימין אינן מפלגות אותנטיות, אלא מפלגות פח שהשמאל מקים מאחורי הקלעים, כדי לחבל בכוחו הפוליטי של הימין. מנהיגי מפלגות הפח האלה אמורים להפיל מבפנים קואליציות ימין עתידיות (בטענה שמפלגות הימין הגדולות, כמו הליכוד או הבית היהודי מתכננות מהלכים מדיניים המנוגדים לאג'נדה של הימין), אבל גם אם מפלגותיהם אינן עוברות את אחוז החסימה – הם כבר הועילו לשמאל: מפלגות הפח שלהם גורמות לבזבוז אלפי קולות ימניים, להקטנת מפלגות הימין האפקטיביות ולסלילת דרכו של השמאל לשלטון. מנהיגי המפלגות האלה מתפרנסים יפה מהג'וב הזה, אבל כמובן שהשמאל לא מממן אותם בגלוי אלא רק דרך תורמים פרטיים.
      זאת שיטה שהוכיחה את עצמה: אליקים העצני, יחד עם בני קצובר וישראל הראל הם אנשי ה"ימין" שבעזרתם הגשים השמאל את אסון אוסלו. התייצבותן של רשימות הימין הקיצוני – "התחייה" (עם אליקים העצני), "מולדת" ורשימת הרב משה לוינגר בבחירות 1992 מול הליכוד בראשות יצחק שמיר, גרמה לליכוד איבוד של 8 מנדטים ולהעברת השלטון למפלגת העבודה שקידמה את הסכם אוסלו – טבח היהודים הגדול ביותר מאז השואה, וסללה את הדרך להקמת מדינה פלסטינית. בתקופת שלטונו של ראש הממשלה יצחק שמיר סיפרו לציבור אנשי "הימין האידיאולוגי" (כמו שכינו את עצמם אנשי מפלגת "התחייה") שבהליכתו לוועידת מדריד שמיר "מוכר את מדינת ישראל" ומתכנן ויתורים מסוכנים ונסיגות, למרות שוועידת מדריד לא דרשה מישראל שום ויתורים וישראל לא הציעה בה שום נסיגות (אלא רק מו"מ ישיר בין הצדדים), ואילו ארה"ב התחייבה רשמית "לא לתמוך בהקמת מדינה פלסטינית נפרדת" ולא הזכירה כלל את ירושלים אלא דווקא את מכתבו החיובי של הנשיא פורד בעניין רמת הגולן. יתרה מזאת, בדיונים עם האמריקנים לפני ואחרי זימון הוועידה, שמיר לא ויתר על אף אחת מעמדותיו, כולל בעניין ההתנחלויות. ובכל זאת, ה"ימין" הפועל בשירות השמאל החליט להעניש את שמיר – וסלל את הדרך ל"אוסלו" ולהקמת מדינה פלסטינית.
      התרחיש הזה חזר על עצמו אחרי "ועידת וואי" בשנת 1998: אליקים העצני וחבריו פעלו להפלת ממשלת נתניהו הראשונה – ובכך פתחו את הדרך להצעות מרחיקות לכת לפלסטינים מצד ברק, אולמרט ולבני, אשר רק "בזכות" סרבנותה של ההנהגה הפלסטינית לא התגשמו. אנחנו כבר לא תמימים: אנשים כמו פייגלין, בן גביר, בן ארי ומרזל לא כל כך תמימים לחשוב שהמפלגות שלהם באמת יוכלו לנגוס בכוחם של הליכוד ושל הבית היהודי עד כדי כך שהם עצמם ייקראו להקים ממשלה. ואם הליכוד והבית היהודי אינם גדולים מספיק כדי להקים ממשלה, יש רק אפשרות אחת: השמאל מקים ממשלה. זה לא מקרה שבבחירות אפריל 2019 פייגלין לא חתם הסכם עודפים עם אף מפלגה ימנית (שמא הימין יהנה מקולות האידיוטים השימושיים שהצביעו לו) ואילו בבחירות ספטמבר 2019 בן גביר חתם הסכם עודפים עם מפלגת "נועם" – עוד מפלגת פח (הפעם של הכת הטאואיסטית שכל רבניה תמכו באריק שרון בעת פינוי היהודים מגוש קטיף) שפעלה בשירות השמאל, ש"מישהו" מטעמו דאג להשאיר פתקים שלה בקלפיות, למרות שהיא הודיעה על פרישתה מהמירוץ.
      ליכוד גדול זה אינטרס לאומי. ליכוד חלש זה אסון לימין. ליכוד חלש יצטרך לבנות קואליציית 64-61 עם 8 רשימות שבנויות מ-11 מפלגות כשהמפלגות הפחות ימניות ביניהן יוכלו לאיים בפיצוץ הממשלה ובהעלאת השמאל לשלטון ומפלגות הימין תמיד יישרו איתן קו "כדי לא להעלות את השמאל לשלטון". לכן, צריך שרוב מוחלט של הכוח בממשלה ובקואליציה יהיה אצל הליכוד. אנו חיים במשטר קואליציוני, לא נשיאותי – לא הכל נתניהו יכול לעשות בעצמו, הוא יכול רק להשתמש בקלפים שאנחנו נותנים לו בבחירות. אי אפשר לתת לו קלפים גרועים ואז להתלונן שהוא לא עושה מספיק.

      https://www.youtube.com/watch?v=tI9Lcljqqec

      https://rotter.net/forum/scoops1/522686.shtml

    6. לחקיין הקוף עלוב הנפש. נתניהו הצביע בממשלה נגד ההתנתקות, התפטר מתפקידו כשר אוצר בגללה, נאם בממשלה נגד ההתנתקות. העובדות והאמת אף פעם לא ענייננו את הבולשביקים"אמת היא ערך ליברלי והיא ערך שמרני, אך היא מעולם לא הייתה ערך של השמאל. אנשים בשמאל אומרים רק מה שמקדם את האג’נדה המיידית שלהם. כוח הוא המצפן המוסרי שלהם, ולכן האמת תהיה משועבדת אליו תמיד"

    7. אין הקפאת בנייה ביהודה ושומרון. עוד שקר המופץ על ידי הבולשביקים המתחזים כימין. בכל מקום יש בנייה והתרחבות.

    8. חבר כמו שהצעתי לך תבקש את הכדורים הכחולים לא האדומים.

      אתה קוקו על כל הראש, 10 תגובות – ואוו אני מבין שמשלמים לך טוב פר תגובה.

      קונספירציות מכאן ועד הודעה חדשה, בסיס לבסס אותן אפס.

      לגוף העניין, אני אדם פרטי, שומר חוק ומשרת במילואים. לא שחקן פוליטי לא עובד בשום קרן.

      עניינית, מכל המלל שלך אני מסכים כי בן גביר עשה נזק של 2.5 מנדטים לגוש ראוי היה שהיה רץ עם הימין החדש+הבית היהודי.

      בקונסטלציה אפשרית של קצת באדר עופר יכול היה להיות לגוש הימין 60 מנדטים. 2.5 מהחסרים ריסק בן גביר.

    9. כן, אני יודע: במשטרים אפלים מחסלים את חושפי האמת על ידי תיוגם כפרנואידים והוזים, על כדורים אדומים וכדורים כחולים. כך נעלמת ונמוגה הביקורת. ברוסיה הקומוניסטית נהגו לתייג את חושפי האמת כחולי נפש ולאשפז אותם במוסדות לחולי נפש או בגולאגים מרוחקים. מתברר שגם בישראל יש אוהדים לשיטה הזאת: אני רואה כאן מגיבים שמתייגים את חושפי האמת כחולי נפש.