הכוכבת העולה של הרפובליקנים: ראיון עם אליס סטפניק

מי שהייתה חברת הקונגרס הצעירה ביותר בהיסטוריה עלתה לאחרונה לכותרות בעקבות הופעה נחושה בדיוני הדחת הנשיא, ובכירים במפלגה כבר מנבאים לה עתיד מזהיר

"מתרכזת כרגע בלשרת את הקהילה". חברת הקונגרס סטפניק | צילום מסך

לפני כשבועיים, חברת הקונגרס מניו-יורק אליס סטפניק נכללה ברשימת מאה המנהיגים הצעירים המבטיחים של המגזין 'טיים'. "אליס היא לא רק העתיד של המפלגה הרפובליקנית, אלא התקווה לפוליטיקה מעוררת השראה", כתב עליה יו"ר בית הנבחרים לשעבר פול ראיין. יום לפני כן, חברת הקונגרס בת ה-35 זכתה לכותרות ארציות על התנהלותה העניינית במהלך שימועי ההדחה הפומביים שמנהלים נציגי הדמוקרטים בקונגרס נגד הנשיא טראמפ. ביום למחרת, היא כבר עמדה במרכזו של קרב מפלגתי סוער.

"אליס סטפניק היא זבל ושקרנית", צייץ עורך הדין ג'ורג' קונוויי, אחד ממתנגדיו הקולניים של הנשיא. התגובה הייתה מהירה, כאשר השגרירה באו"ם לשעבר ניקי היילי השיבה לו: "זה מגעיל ולא נחוץ. מה קורה לאנשים? קונוויי הוא האדם האחרון שיכול לקרוא למישהו אחר 'זבל". המריבה החלה כאשר דווין נונס, החבר הרפובליקני הבכיר בוועדת המודיעין ניסה להעביר את רשות הדיבור שלו לסטפניק, ויו"ר הוועדה הדמוקרטי אדם שיף לא זיהה אותה וסירב לתת לה לדבר.

שיף אמנם צדק מבחינת חוקי השימוע, אך כפי שסטפניק מציינת בשיחה עם 'נשיונל רוויו', מדובר באותם חוקים שעברו רק לאחרונה על ידי הדמוקרטים עצמם. "מבחינה מוסדית, חבר הוועדה מחליט מה לעשות בזמן שניתן לו לדיבור. במקרה הזה, היה מדובר בזמנו של נונס, והוא היה רשאי לתת אותו לחברי קונגרס אחרים במהלך הדיון, כמו בכל דיון אחר". לדבריה, "זו דוגמה נוספת לכך שאדם שיף והדמוקרטים פשוט ממציאים את הכללים".

הוויכוח התיאטרלי בין סטפניק לשיף לא היה מחזה נדיר בקונגרס אך הפך במהרה לוויראלי ברשתות, והתעקשותה להמשיך לדבר עוררה רגשות עזים בקרב שתי המפלגות: לעג ואף קללות מצד הדמוקרטים, ומנגד ציוץ של הנשיא טראמפ שקבע כי חברת הקונגרס היא "כוכבת רפובליקנית חדשה". אבל הרבה לפני שתפסה את אור הזרקורים בשימועי ההדחה, כוכבה הפוליטי של סטפניק כבר נסק במהירות.

עתיד מבטיח

לאחר שסיימה את לימודיה בהרווארד ב-2006, אליס סטפניק עבדה במשרות שונות בוושינגטון, בין השאר בבית הלבן תחת ג'ורג' בוש הבן, במכון מחקר למדיניות חוץ ובקמפיין של המועמד לנשיאות מיט רומני. ב-2014 היא חזרה לביתה במדינת ניו-יורק והתמודדה על נציגות המחוז ה-21. במערכות הבחירות שקדמו לכך, המועמד הדמוקרטי ניצח למרות שמדובר במחוז רפובליקני ברובו, וזאת משום שהמחנה הימני בו היה מפולג. סטפניק הצליחה לנצח את יריבה הרפובליקני המתון יחסית בבחירות המקדימות, לפני שניצחה בבחירות הכלליות בפער של 37 אחוזים והפכה לאישה הצעירה ביותר שנבחרה לקונגרס באותה העת, בגיל שלושים בלבד.

סטפניק והנשיא טראמפ | ויקיפדיה

אז מה צופן העתיד עבור חברת הקונגרס המוכשרת והשאפתנית? בתור מי שמכהנת במדינת ניו-יורק הדמוקרטית באופן מסורתי, כנראה שמשרה בכירה יותר שם אינה עומדת על הפרק, אך האם היא רואה את עצמה כחלק מהנהגת המפלגה הארצית? "לא", היא אומרת. "אני מתרכזת כרגע במחוז שלי ובקהילה שאני משרתת, ובפעילות בוועדות הקונגרס שאני חברה בהן: ועדת הכוחות המזוינים, ועדת החינוך וועדת המודיעין". ומה לגבי משרה בממשל טראמפ, למשל אם הנשיא יקרא לה במקום מזכיר המדינה מייק פומפאו במקרה שיחליט לפרוש ולרוץ לסנאט? סטפניק לא שוללת על הסף. "נחיה ונראה, בינתיים זו אפשרות היפותטית בלבד ואני מרוכזת בדברים אחרים".

אחד הדברים בהם סטפניק מרוכזת כרגע הם כאמור דיוני ההדחה בקונגרס, במהלכם היא מציגה את הטענה כי הנשיא לא עבר עברה ביחסים מול אוקראינה. "האוקראינים קיבלו את הסיוע, ולא ביצעו שום חקירה לגבי המעורבות במדינה של ג'ו ביידן ובנו, ככה שלא יכולה להיות טובה כנגד טובה", היא אומרת. "כל הסיוע הביטחוני לאוקראינה עבר לפני סוף שנת התקציב ובאישור הקונגרס".

תחת החקירה שהובילה בשימוע, חלק מהעדים הסבירו כי השחיתות בחברת 'בוריסמה' שבנו של ביידן ישב בוועד המנהל שלה הייתה דבר לגיטימי, אך העובדה שהייתה יכולה להיות סיבה לגיטימית לבקש לחקור את החברה אינה דומה לעובדה שבקשתו של הנשיא לעשות זאת הייתה חוקית. האם רפובליקנים לא היו זועמים במקרה שבו ברק אובמה היה מבקש מאוקראינה לחקור למשל את בנו של מיט רומני שהתמודד מולו ב-2012? "הנשיא טראמפ לא ביקש דבר כזה", היא אומרת. "אם אתה קורא את תמליל השיחה, הנשיא מעולם לא שאל שאלה כזאת. זאת לא הייתה השאלה, והדרך שבה הציגו את זה בתקשורת הייתה שטחית. אל תשים מילים בפיו של הנשיא".

דברים היפותטיים

בשיחה שנערכה ב-25 ביולי, טראמפ אמר לנשיא אוקראינה זלנסקי: "יש הרבה מה לדבר על הבן של ביידן ועל כך שביידן עצמו עצר את החקירה, והרבה אנשים רוצים לדעת על זה אז מה שתוכל לעשות יהיה נהדר. ביידן התגאה בכך שהוא עצר את החקירה, אז אם תוכל לבדוק את זה…זה נשמע לי נורא". בשיחה עם כתבים בבית הלבן ב-3 באוקטובר הנשיא נשאל מה בדיוק קיווה שזלנסקי יעשה בנידון לאחר שיחת הטלפון. "למען האמת, חשבתי שהם יפתחו בחקירה משמעותית לגבי הביידנים. זו התשובה הפשוטה: הם צריכים לחקור את הביידנים", השיב טראמפ.

כאשר אני שואל את סטפניק האם בקשתו הפומבית של טראמפ לחקירה הייתה שגויה, היא לא משיבה ישירות וחוזרת שוב על כך שחקירה כזו מעולם לא התקיימה. "אוקראינה קיבלה את הסיוע ולא הייתה שום חקירה, לכן אין כאן עבירה", היא אומרת. "אנשים יכולים שלא להסכים עם הטון של דברי הנשיא ועם הדרך הלא-שגרתית שבה הוא מתקשר, אבל הדחה היא עניין חוקתי ובזה אני מתמקדת כרגע".

ומקרה שבו הסיוע הצבאי היה קשור לחקירה של ביידן, האם זו עבירה שמצדיקה הדחה? "לא הייתה שום חקירה, והסיוע הועבר לאוקראינה, אז שוב אתה מדבר על דברים היפותטיים בלבד", סטפניק עונה. נראה שגם עבור הדוברת המוכשרת ביותר, לפעמים התחמקות היא הצעד המועדף.


הראיון התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר