אור אדום: המשך השיתוק הפוליטי מחליש את הדמוקרטיה בישראל

מעבר לפגיעה בכל אזרח בשל שיתוק הממשלה והכנסת, הקיפאון המתמשך מגביר את חוסר האמון הציבורי במערכות הממשל בזמן שמשפטנים ופקידים צוברים עוד כוח

צילום אילוסרטציה | PhotoMIX Ltd

לפי כשבועיים, סוכנות דירוג האשראי 'מודיס' הודיעה כי עומדת להוריד את דירוג האשראי של בריטניה, בין השאר בשל מה שהגדירה כ"שחיקה בכוח המוסדי" ו"מחסור במדיניות סדורה" שנגרמו בשל משבר הברקזיט הבלתי-נגמר, ולדברי אנשי הסוכנות מאיימים לפגוע ביציבות הפיננסית של הממלכה. בשלוש השנים האחרונות החליפה בריטניה שלושה ראשי ממשלה, אך אף אחד מהם למלא את רצון העם ולעזוב את האיחוד האירופי וכולם נותרו חסרי אונים מול שיתוק המערכות הכללי. כעת המדינה כולה נגררת לבחירות נוספות בחודש הבא.

בארה"ב, המערכת הפוליטית נמצאת בסחרור מתמיד מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות לפני שלוש שנים, עם שלל חקירות ופרשות שיצרו רעש גדול אך העלו ברובן חרס, וכעת עם תהליך הדחה נגד הנשיא שמתנהל כבר שבועות ארוכים בקונגרס. תהליכי ההקצנה והפילוג הן בקרב הציבור ובוודאי במערכת הפוליטית גורמים לעיכוב של החלטות מדיניות חשובות, ואמריקה כולה מחכה בקוצר רוח לבחירות בשנה הבאה.

זהו אם כן המצב בשתיים מן הדמוקרטיות הוותיקות והמפוארות בעולם, אשר בשתיהן אליטות המשפט והתקשורת פועלות בכל הכוח נגד רצון העם ויוצרות למעשה שיתוק מתמשך שפוגע בכולם. גם השנה האחרונה בישראל יצרה מצב דומה, עם שתי מערכות בחירות ללא הכרעה קפאון פוליטי ועתיד מעורפל. בכל התקופה הזו, ממשלת ישראל אינה מקבלת החלטות אמיתיות, רפורמות חשובות נתקעות ובוודאי שמהלכים מדיניים וביטחוניים משמעותיים קשים מאוד לביצוע. גם הפסטיבל האינסופי סביב חקירות, חשדות ואישומים, שמובל על ידי פקידים ומשפטנים ומנופח ללא סוף על ידי שליחיהם בתקשורת תוקע עוד מקלות בגלגלי הדמוקרטיה, ומוסיף לחוסר הוודאות וחוסר היציבות.

אותן אליטות קטנות ובלתי-נבחרות אולי נהנות כרגע מן המצב בו כוחן הפוליטי גובר למעשה על זה של רוב העם, אך המשך השיתוק והקיפאון פוגע בסופו של דבר בכל אזרחי ישראל – ימנים, שמאלנים וכל מה שבאמצע. חומרת המצב מתחדדת במיוחד לאור תנאים מדיניים מבטיחים עם נשיא ידידותי לישראל בבית הלבן והפשרת היחסים עם חלק ממדינות ערב המתונות, ולאור האיומים הביטחוניים הגוברים בכל הגזרות. רק בשבוע שעבר התבשרנו על עוד הכרזה אמריקנית היסטורית בנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון, אך משמעות המשך המשבר הפוליטי היא פספוס הזדמנות נוספת לחיזוק מדינת ישראל. כל זה מתרחש בזמן שהאיומים הביטחוניים בכל הגזרות מגיעים לרמות סכנה חדשות, תקופה שדורשת יותר מכל ממשלה מתפקדת שמסוגלת לקבל החלטות ולבצע אותן.

חלק מן האשמה במצב אליו הגיעה ישראל (כמו גם מדינות אחרות) מוטלת על נבחרי הציבור, שגילו אוזלת יד מתמשכת מול כוחם המשתק של מוסדות בירוקרטיים, אשר מונע מרוב העם לממש את הצבעתו הדמוקרטית. אותם מוסדות מעולם לא נבחרו ומעולם לא נדרשו לאחריות אמיתית, אך מחזיקים בידיהם עוצמה לקבוע את גורלה של המדינה. מעבר לפגיעה היומיומית בכל אזרח בשל שיתוק הממשלה והכנסת, המשך הקיפאון מגביר את חוסר האמון הציבורי במערכות הממשל, בעוד המשפטנים והפקידים מנצלים את תקופת הבחירות ואת חולשת המחוקק כדי לצבור עוד כוח, לחסום כמעט כל יוזמה ולהפוך לשליטים בפועל. מנגד, אי אפשר לצפות שהאליטות ימסרו את הכוח מרצונן החופשי, ורק התעוררות ציבורית משמעותית יכולה לשנות את המשוואה המעוותת הזו. למען הדמוקרטיה ולמען ישראל, הגיע הזמן לצאת מהקיפאון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. הפרקליטות המוטה והכוחנית או זו החסרת הבנה משפטית היא המסכנת את קיומנו יותר מכל אחר

  2. המטרה של הפרקליטות למנוע מנתניהו מלנצל את הנסיבות הנוחות כדי להחיל את הריבונות על חלקים מיהודה ושומרון. את זה צריך למנוע בכל מחיר.

  3. חייבים לפרק את המאפיה השמאלנית!! לחשוף את כ ל ההקלטות מפרשת הרפז. שי ניצן ובן ארי לכלא!!

  4. היועץ המשפטי לממשלה אינו מסכים שממשלה "בסוף כהונתה" תבצע מהלכים או מינויים, אשר לדעתו ראוי שיבוצעו על ידי ממשלה בתחילת או באמצע כהונתה. לא ברור, מדוע איסור זה, ככל שהוא הכרחי, אינו מוסדר בחוק. אולם ללא הסכמתו של היועץ המשפטי, כל פעולה וכל מינוי של הממשלה צפויים להיפסל בבג"צ, בכלל ובממשלה "בסוף כהונתה" בפרט. התוצאה: פגיעה אפשרית בתחומים רבים בגלל חוסר האפשרות לפעול – וכל זאת, כאשר על פי דין, לממשלה "בסוף כהונתה" נתונות מלוא הסמכויות בכל התחומים. קל להאשים בכך את "מערכת המשפט", אבל היכן יוזמתם של חברי הכנסת לתקן את המצב? הלא לשם כך נבחרו. ואם בג"צ יפסול חקיקה בעניין זה, לכל הפחות ידע הציבור, כי הכנסת מילאה את תפקידה ולא עמדה מנגד.

  5. צריך לצאת מהקיפאון-אבל לא בכל מחיר.
    לא יודע איך זה בבריטניה וארה״ב אבל בישראל נכון להיום, ישנן מספר מפלגות(כחול לבן וישראל ביתנו) שמשחקות לידי האליטות הללו ובתמורה לשכרון כח זמני, פנסיה שמנה ואיתרוג מוכנים להפקיר את הדמוקרטיה ולשמש למעשה כנציגי האליטות הללו בכנסת.
    אותן מפלגות הגיעו כעת לכח מאיים והן אלו שתוקעות את המערכת.
    לכן, כמה שחשוב לצאת מהתקיעה ולבנות קואליציה וממשלה יציבות-אם זה יהיה בראשותן זה לא יהיה יותר טוב לדמוקרטיה ולאזרחים מהמצב הנוכחי ואולי אף יותר גרוע כי כרגע יש לפחות ממשלה זמנית וחלשה שעומדת בפרץ.
    לצערנו, נכון להיום צמרת הליכוד שמה את האגו הפרטי שלה מעל טובת המדינה וכולם עסוקים בלשאוף לכסא היו״ר במקום באסטרטגיה ובמלחמת העקשנות בין גוש הימין וגוש המרכז. וזה בהחלט מחליש את הימין ופוגע בסיכויו. ובמקביל רה״מ לא מנסה אפילו להכין את הימין ליום שאחריו מה שמבטיח שנשאר באותו יום במצב חלש מאוד.
    אז נכון, צריך קואליציה אבל ראשית צריך לוודא שהיא תהיה כזאת שתפעל לטובת המדינה.

    1. הנק' העיקרית בדבריך נכונה לע"ד מאוד, שהטיעון כי 'עדיף ממשלה גרועה וכמה שיותר מהר' משחק לידי המשפטוקרטיה ההולכת וצוברת כח.
      אמנם 2 נק' בדבריך שגויות לטעמי:
      א. "צמרת הליכוד" – לא כולם אלא חלקם. בל נוציא שם רע על אנשים טובים ומסורים, אמיצי כח, ששמים את המשילות, ואת רצון העם, מעל טובתם הפרטית בשעת משבר שכזו, ובאחריות רבה מייצבים את השורות. כל כינויי גנאי לא יאפילו על גודל נפשם המתגלה בשעות קשות כאלה.
      ב. "רה"מ לא מנסה" וכו' – האשמות סרק בלתי מגובות אינן מועילות מאומה אלא מזיקות. וכי ראש ממשלה שעומד תחת מתקפות אדירות מבחוץ ובעיקר מבפנים – פנוי לעסוק בחינוך הדור הבא של מנהיגים? אתה שומע את מה שאתה אומר? אם היה פה דוד המלך זה היה סיפור אחר, אבל במצב הקיים זה הטוב ביותר שיש לנו, אע"פ שנגרם מהוואקום הזה נזק רב. למצער, מי שאמור לעסוק בזה אלו ארגוני חינוך אזרחיים – בחול ובקודש – שזו עיקר מומחיותם ותפקידם. [משרד החינוך לא בא בחשבון – הוא שפוט של קרנות זרות עקב הוואקום הנ"ל]

  6. אור אדום גם לתוכנית נתיבי התחבורה הציבורית באיילון של סמוטריץ , מתנהג כאחרון הפוגרסיבים, אפשר להגיד עליו שמתאים להיות ח"כ במרצ ולא באף סיעה ימנית, בנסיבות רבות אחרות אפשר להגיד עליו שהוא יותר מר"צ ממרצ.

    1. אזרח מודאג:
      היועץ הפך לכולנו לרועץ

    2. לאזרח המודאג כל רצונו של הרועץ המשפטי הוא לשאת חן בעיני בית המשפט העליון כדי שיבחר בו להיות שופט בבית המשפט העליון. אילו לא בחרו השופטים בעצמם את עצמם המצב היה שונה לחלוטין. מי שהתנגד לשינוי שיטת בחירת השופטים היו שלושה מהגייס החמישי השמאלני – דן מרידור וגדעון סער בני בגין וראובן ריבלין, ועוד כמה כמו מיכאל איתן וכנראה גם גלעד ארדן.

      דן מרידור שפעל בשתי זירות כאילו כנציג ציבור אך גם כמי שניסה בו זמנית להתמנות לשופט בבית המשפט העליון יזם לרצון אהרון ברק שני חוקים מכוננים:
      בראשית שנות ה-90 ביוזמת דן מרידור הרשות המחוקקת הגדילה לעשות בחקיקה של שני חוקי יסוד: כבוד האדם וחירותו. וחופש העיסוק בכך יצרה מעין חוקה בהעדר שכזו ובעקבותיה מהפכה חוקתית, שהעניקה לרשות השופטת ממד נוסף, סמכות עד לכדי פסילת חוקים של הכנסת. בזאת יצקה הרשות המחוקקת אבן יסוד שהיא הסכמה לנשיאת אבן ריחיים על צווארה היא, בדמות ביקורת שיפוטית על מעשי החקיקה שלה עצמה. מעין אלטרואיזם והרכנת ראש בפני הרשות השופטת

      הרשות המחוקקת ייסדה במו ידיה עליונות ערכית מסוימת של הרשות השופטת על פני שתי הרשויות האחרות. המחוקק המייצג את הריבון הוא העם, הוא שקבע במו ידיו, כי יש לעיתים לשים מחסום וגבול למעשי חקיקה שלו מעצמו שאינם חוקתיים, ובפועל – לשים רסן על מייצג הריבון על-מנת להדגיש כי אינו כל יכול. זאת, במסגרת האיזונים והבלמים המתחייבים ומתבקשים בין שלוש הרשויות. פסקת ההתגברות המוצעת היא הרהור שני של המחוקק על מעשה החקיקה הקודם, ומעין חרטה על האזיקים אשר למעלה משני עשורים קודם לכן אזק את עצמו. כלומר: הפה שהתיר, הוא היום הפה שמתיימר לאסור.

  7. באירופה ובארצות אחרות נגסו מכוחן של בתי משפט והעבירו את כוחן לידי מערכות תוכנה פשוטות מסלולים פשוטים של קנסות על עבירות ברורות היו מעבירים כוח לאזרחים

  8. עונש חמור על פסילת חוקים על ידי שופטים
    פסילת חוקים והוראה לתקנם על ידי בית המשפט הינה בלתי חוקית בעליל! איש לא הסמיך את בית המשפט לעשות זאת ואין לבית המשפט על סמך מה לעשות זאת. חוק כבוד האדם איננו חוקה כלל והוא גם בתור חוק גרוע שאין בו פירוט למה הכונה. בכל מקרה אם לא הוסכם אסור לבית המשפט לחרוג מסמכותו. מה עושה הצוות בנט את שקד?? רטרואקטיבית מסמיך את בית המשפט לפסול חוקים ואם לא די בכך גם עושה את ההתגברות לכמעט בלתי אפשרית. קשה מאוד מאוד עד בלתי אפשרי להשיג רוב של 61 ששים אחד חברי כנסת.

    בגץ המשוקץ מזמן הפך לפיל בחנות חרסינה. ראו מקרה גיוס חרדים או הפינוי הברוטלי של עמונה ועוד הרבה. כדי שסוף סוף יפול יש לעשות (אתה מבין ליצניהו?) יש לבטל את הקשר של התלות ההדדית בין בית המשפט פרקליטות/משטרה יועץ משפטי לממשלה ומבקר המדינה. כל עוד זה לא נעשה לא יצלח שום צעד לביטול כוח הטרור של בית המשפט אשר ימשיך לרדות בכולם חוק פסקת התגברות כמוהו כהכרה ברשאיותם של שופטים לפסוק כרצונתם שרק אחרי רוב בכנסת לבטול פסיקת בית משפט רשאים לבטלה..

    אפילו הטיעונים של מי שהתנדב להיות דוברו של בית המשפט העליון השופט בית המשפט העליון לשעבר פרו' יצחק זמיר הינו מופרך וצבוע. לדבריו: "הגנה על סמכויות הכנסת, שהיא הגנה על המשטר הדמוקרטי. ? זו לא רק טענה צבועה אלא גם שקרית. טענת הכנסת החלשה הנדרסת בידי הממשלה – בג"ץ הוא המחליש יותר. מי שכשופט וגם כיועץ משפטי חיבל בעבודת הכנסת, כעת הוא אף מצדיק זאת בשם הגנה על סמכויות הכנסת כנגד הממשלה. מי שמחבל בסמכויות הכנסת הכי הרבה הוא בית המשפט העליון אם ישירות או באמצעות היועץ המשפטי אשר טוען לבחינה אם החוק יעבור את "מבחן בג"ץ".

    לטענת יצחק זמיר "איך ייתכן שממשלה במשטר דמוקרטי תכבול את ידיה של הממשלה והכנסת הבאות למשך עשר שנים?" אם כך איך יתכן שמדינה בכלל מקבלת החלטות של מדיניות שהשפעתן ארוכת טווח ואולי גם לתמיד כגון התנתקות או הסכם "שלום" והחזרת יאסר ערפת לאיזור? או החלטת ההנתקות. הרי החלטות אלו כובלות לתמיד. לא בית המשפט העליון וגם לא יועצים משפטיים לממשלה השמיעו קולם נגד. בית המשפט פשוט מזדהה עם האופוזיציה המקוה להפיל את השלטון בכל רגע, ולכן עדיף לה שלא תהיהנה כל החלטות שלטוניות. בשם הדמוקרטיה והגנה על הכנסת בית המשפט העליון מבטל את הכנסת.

    לגבי תקציב לשנתיים האם בית המשפט העליון התעניין בכלל כיצד נקבע תקציב לשנה? תקציב לשנה נקבע על פי הסעיפים שכבר קיימים כל עוד השתמשו בהם כלומר הסכומים הוצאו. אם לאו, כל סעיף שלא השתמשו בו בטל. לכן אם לא התמשו בתקציב סעיף מסויים מזדרזים להוציא כספים אלו כדי שלא יבוטל. כך זה לא רק בישראל, בישראל העתיקו מה שנעשה בהרבה מקומות ולא בגלל שזה רצוי. זה אומר שלא ניתן לצבור עבור הוצאה גדולה. כך מחד מוצאים מליוני שקלים ללא תועלת רק כדי שהסעיפים לא יבוטלו ומאידך לא ניתן להוציא סכום גדול יותר על דבר מועיל ומיטבי שעולה יותר. תקציב לשנתיים חוסך כל אלו. כמובן שאין זה מעניין את כבוד השופטים שכסף נזרק לזבל הרי הם מקבלים ממלא את כל ההטבות עבור עצמם. ———————————

    ועוד טוען הוא לגבי המסתננים מאפריקה: "כשלוקחים אנשים שלא עברו עבירה פלילית ולא עמדו למשפט, ומכניסים אותם למין מאסר ללא הגבלת זמן". כמה אפשר לשקר ללא בושה? . נוגד חוק יסוד? מסתננים משיגי גבול השוהים כאן ללא אישור לא עברו עבירה פלילית? מה עוד שהפשיעה בקרבם רבה מאוד. המשטרה בכוונה אינה מפרסמת נתונים על הפשיעה בקרב המסתננים מאפריקה ויש דברים בגו. במשטרה עצמה מתוסכלים כיון שפושעים מאפריקה המובאים למשפט אינם מורשעים. יכול לומר זאת מי שרגיל להיות ללא פיקוח, מי שמרשה לעצמו הכל. מה לגבי מעצרים של ישראלים חשודים בלבד העצורים "עד תום ההליכים" שנמשכים שנים? זה רק חלק מה לגבי כל אותם חפים מורשעים?

    היו קורבנות בנפש כתוצאה מהחלטות בית המשפט. לבית המשפט דם יהודי על הידיים והוא אינו ראוי להשאר במקומו את שופטיו יש לשפוט ולהעניש מה שצריך הוא להוציא מפורשות מחוץ לחוק את התערבותו של בג"צ בעניינים מדיניים. לקבוע עונשים על פריעת חוקים מצד השופטים, כשלפחות שופט כזה יסולק מתפקידו לאלתר ללא גמלא.

    הצרה היא שאין מוסד שישפוט את השופטים והתובעים כיון שאין לנו מספיק מוסדות. יש לנו כנסת קטנה שמספר חבריה 120. כבר מזמן מזמן אינה מספיקה לגודלה של המדינה. לא רק שהיא קטנה אלא חלקה אפילו אינה מתעניינת בשלום המדינה על תושביה. אלו הן המפלגות הערביות אשר בעודן מאיישות את הכנסת, הן מתנגדות לעצם קיום המדינה. כנגד החלטת הכנסת בג"ץ פסל את החלטת הכנסת להוציאן אל מחוץ לחוק, כמובן מתוך דאגה לכנסת כדברי יצחק זמיר… גם אין לנו בית נבחרים גבוה שיפקח על הכל: על הכנסת ופיקוחה על הממשלה וגם כמובן על בית המשפט. יש צורך בפיקוח על שיעשה על ידי בית נבחרים גבוה כפי שנעשה במדינות אחרות.