איראן מחדשת העשרת אורניום לייצור נשק גרעיני

הצהרות בכירים בטהרן על התקדמות בפיתוח והפעלת צנטריפוגות מצביעות על כוונה לסגת מהסכם הגרעין ולהתכונן לפריצה קרובה לקראת פיתוח נשק גרעיני

עלי אכבר סאלחי וחסן רוחאני | Tasnim

בעקבות הצהרת הנשיא רוחאני ב-5 בנובמבר על חידוש העשרת אורניום במתקן ההעשרה התת-קרקעי פורדו דווחה סבא"א כי באותו יום אכן הועבר לפורדו מיכל של כ-2 טונות גז UF6 (תרכובת אורניום הקסא-פלואוריד) שחובר לשתי קסקדות של צנטריפוגות (כל קסקדה מכילה 174 צנטריפוגות) – כהכנה לחידוש ההעשרה. ארבעה ימים לאחר מכן אישר דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית כי חודשה העשרת האורניום בפורדו, אם כי בשלב זה לשיעור 4.5% (דרגת העשרה המתאימה לייצור דלק גרעיני עבור כורים להפקת חשמל). בעת חידוש הפעילות נכחו במקום פקחי סבא"א במסגרת תפקידם לפקח על מימוש הסכם הגרעין מיולי 2015.

במקביל השתתף (ב-4 בנובמבר) נשיא הארגון האיראני לאנרגיה אטומית עלי אכבר סאלחי במעמד התקנתה והפעלתה של קסקדה חדשה המכילה 30 צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR6 במפעל ההעשרה נתאנז (בנוסף ל-30 הצנטריפוגות מדגם זה שהותקנו בשנה האחרונה), וזאת למרות שאיראן לא הייתה אמורה להתקין קסקדה מעין זו בשלוש או ארבע השנים הקרובות. יצוין כי כושר ההעשרה של צנטריפוגת IR6 הואSWU  10 (Separative Work Unit) לעומת SWU  1.2 של צנטריפוגות הדור הראשון (IR1) המהוות את הרוב המכריע של הצנטריפוגות שהותקנו לפני חתימת הסכם הגרעין: 15,420 יחידות בנתאנז, ו-2,710 יחידות בפורדו.

סאלחי גילה כי כיום מופעלות בנתאנז באופן ניסיוני 3 צנטריפוגות מדגם IR8, המוערכות כבעלות כושר העשרה של כ-   20 SWU, וכי איראן בוחנת אב-טיפוס של צנטריפוגה מדגם IR9 שמהירותה גדולה פי 50 מזו של IR1. לדבריו, במהלך החודשיים האחרונים עלה כושר העשרת האורניום של איראן מ-6,000 SWU ו-450 גרם אורניום ליום ל-8,660 SWU ו-5 ק"ג אורניום ליום.

למרות שדרגת העשרת האורניום הנוכחית לשיעור הנמוך מעט מ-5% רחוקה מאד מהשיעור הנדרש לייצור ליבת נשק גרעיני (מעל ל-90%), סאלחי הבהיר כי "אמנם כעת יש ברשותנו כמות מספקת של אורניום מועשר ל-20% [דרגת העשרה המתאימה לדלק גרעיני של כורי מחקר והעלולה לשמש כמקפצה להעשרה ל-90%], אך במידת הצורך יש ביכולתנו להעשיר יותר". דובר ארגון הגרעין האיראני הוסיף ואמר כי הגברת שיעור ההעשרה מתבצעת "בהתבסס על צרכינו שלנו וההוראות שניתנו [וכי] ביכולתנו לייצר 5%, 20%, 60% או כל אחוז אחר של אורניום מועשר [דרגת העשרה ל-60% הינה המקפצה האחרונה לקראת העשרה לאיכות נשק גרעיני]".

היות וההעשרה הנדרשת של אורניום טבעי (המכיל אורניום-235, האיזוטופ הבקיע של האורניום, בשיעור של כ-0.7%) לכמות של כ-20 ק"ג אורניום המועשר לשיעור של לפחות 90% היא כ-5,000 SWU, הרי שפוטנציאלית נמצאת איראן כשנה מהשגת אורניום מועשר כחומר בקיע לפצצה גרעינית ראשונה.

זו ההפרה האיראנית הרביעית של הסכם הגרעין בחודשים האחרונים. ההפרה הראשונה התרחשה ב-1 ביולי כאשר טהרן חצתה את הכמות המקסימלית של 300 ק"ג UF6 מועשר לשיעור 3.67% המותרת על פי ההסכם. ההפרה השנייה ארעה ב-7 ביולי עם העלאת דרגת העשרת האורניום ל-4.5% ואילו ההפרה השלישית הייתה ב-7 בספטמבר עם הפעלת צנטריפוגות מתקדמות בעלות כושר העשרה רב יותר. ולמרות שפקידים איראניים הציגו הפרות אלה כמיועדות לשכנע את האיחוד האירופי לנטרל את העיצומים שהטילה ארה"ב, הרי שהתגובות בעולם – בעיקר להפרה האחרונה של חידוש העשרת האורניום בפורדו – היו ביקורתיות למדי, אף מצד מדינות שהתנגדו לנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין. כך למשל התריע נשיא צרפת עמנואל מקרון במהלך ביקור בבייג'ינג כי "איראן החליטה לראשונה באופן מפורש ובוטה לנטוש את הסכם הגרעין, ויש בכך סימן לשינוי עמוק". לאבחנתו של מקרון הצטרפו בריטניה וגרמניה שהגדירו את ההתנהלות האיראנית כ"מדאיגה ביותר", ואילו פדריקה מוגריני, "שרת החוץ" של האיחוד האירופי ותומכת נלהבת של ההסכם טענה בעקבות הצהרת רוחאני כי "שימור הסכם הגרעין נעשה קשה יותר ויותר".

מתקן הגרעין בנתנז | Hamed Saber

אף יחסיה של טהרן עם סבא"א התערערו לאחרונה, הן בשל ביטול ייפוי הכוח של פקחית סבא"א בטיעוני שווא והן בשל תפקודו (לפי שעה) של המנכ"ל-בפועל  קורנל פרוטה המצטייר כביקורתי יותר כלפי ההתנהלות האיראנית מקודמו יוקיה אמאנו. ואכן, ב-7 בנובמבר התקיימה ישיבה מיוחדת של מועצת נגידי סבא"א בה נדונו לא רק הצהרתו האחרונה של הנשיא רוחאני אלא אף הפרות איראניות אחרות של הסכם הגרעין ובכללן היעדר שיתוף פעולה מלא בבדיקת החומר הרדיואקטיבי שפקחי סבא"א איתרו במחסן בפרבר טורקוזאבאד שבטהרן. כידוע דבר קיומו של המחסן נחשף ע"י ראש הממשלה נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם ב-27 בספטמבר ב-2018, בו טען כי הרשויות האיראניות הוציאו מהמחסן בעבר 15 ק"ג חומר רדיואקטיבי ו"פיזרו אותו סביב טהרן במאמץ להסתיר את הראיות".

עפ"י דו"ח סבא"א האחרון מה-11 בנובמבר 2019, הפקחים "גילו חלקיקי אורניום טבעי (בלתי מועשר) ממקור אנתרופוגני [מעשה ידי אדם] באתר באיראן שלא הוצהר עליו עד כה בפני סבא"א". ניתן לשער אפוא כי 15 הק"ג אליהם התייחס נתניהו הוו ליבת דמה של פצצה גרעינית למטרת ביצוע "ניסוי קר" להדמיית פיצוץ גרעיני. לפי תרחיש זה, יציקת ליבת האורניום הטבעי בוצעה באחד ממתקני אתר פארצ'ין שבו התנהלו בעבר ניסויי פיתוח הנשק הגרעיני של איראן.

בעקבות הצהרתו האחרונה של רוחאני העריך מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו כי ייתכן ואיראן נערכת לפרוץ קדימה בשנת 2020 לפיתוח נשק גרעיני. בדומה העריך דו"ח משותף של שני מכוני מחקר מובילים בוושינגטון שפורסם כשבוע לאחר הצהרת רוחאני את זמן הפריצה האפשרי בין שמונה לעשרה חודשים.


סא”ל (מיל’) ד”ר רפאל אופק הוא מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית, ושימש כאנליסט בכיר בקהילת המודיעין הישראלית. המאמר המקורי התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *