אוסטריה נגד קמפיין ה-BDS: "פועל על פי דפוסים אנטישמיים"

החלטה משותפת למפלגות בבית הנבחרים האוסטרי מגנה באופן תקיף את תנועת החרם על ישראל וקוראת לעצור כל תמיכה בארגונים המקדמים מטרות דומות

הקנצלר לשעבר וראש מפלגת העם האוסטרית סבסטיאן קורץ | European Parliament

בהודעה שפורסמה בשבוע שעבר, מרבית המפלגות המיוצגות בפרלמנט האוסטרי הסכימו לתמוך בהחלטה שמגנה את תנועת החרם על ישראל (BDS). ההחלטה שקוראת לממשלת אוסטריה להיאבק באנטישמיות ובאנטי-ציונות ולעצור כל סוג של תמיכה כספית או אחרת לארגונים המקדמים את רעיונות ה-BDS, תוגש לבית התחתון של הפרלמנט בחודש הבא וצפיה לעבור ברוב גדול. בעבר עברו חוקים מקומיים דומים בערים כמו וינה וגראץ, וכעת זו תהיה הפעם הראשונה בה צעד כזה מתקבל ברמה הארצית באוסטריה. מי שחתמו על ההצעה היו חברים מכל חמשת המפלגות הגדולות בפרלמנט, מימין ומשמאל, ומי שמוביל אותה הוא סבסטיאן קורץ, הקנצלר לשעבר ומי שקרוב לוודאי יהיה הקנצלר הבא, העומד בראש מפלגת העם האוסטרית (OVP). בין השאר נכתב בהחלטה:

"האנטישמיות קיימת מאז העת העתיקה, אם כי המושג עצמו נמצא בשימוש החל מהמאה ה-19. בכל מקרה, העקרון תמיד היה זהה: עידוד של דעות קדומות ושנאה נגד יהודים, במילים ובמעשים. לאורך ההיסטוריה, יהודים היו קורבנות של אלימות והדרה, שהגיעו לשיא הרסני באכזריות הרצחנית של הנאצים ומטרתם המוצהרת להרס שיטתי של היהדות…כיום, יהודים חשופים שוב ושוב לשנאה ודעות קדומות, המגיעות לעתם גם למעשי אלימות.

בסקר שערך האיחוד האירופי בשנה שעברה והקיף 16,500 יהודים ב-12 מדינות, עלו ממצאים מדאיגים ביותר: תשעה מתוך עשרה משיבים חש בהתגברות האנטישמיות, ושליש מתוכם אמרו כי הם שוקלים להגר…הצהרה של הפרלמנט האירופי חודש יוני 2017 קראה לכל המדינות החברות באיחוד לאמץ את הגדרת האנטישמיות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), ולהכשיר את רשויות החוק והאכיפה בכל הקשור לטיפול באנטישמיות. אוסטריה הייתה האחת המדינות הראשונות לאמץ את ההגדרה הזו במועצת השרים באפריל 2017.

בדצמבר 2018, הנשיאות האוסטרית של האיחוד אימצה פה אחד הצהרה למלחמה באנטישמיות ולפיתוח גישה משותפת לביטחון של קהילות יהודיות ומוסדות יהודיים, והמועצה האירופית קיבלה בברכה את ההצהרה. יש להמשיך בעקביות בדרך זו. בנוסף, סקר שערכה המועצה הלאומית בשנת 2018 העלה כי עשרה אחוזים מן האוסטרים הם אנטישמיים בגלוי, ועוד שלושים אחוזים אנטישמיים באופן סמוי יותר. האחוזים היו גבוהים במיוחד בקרב דוברי טורקית וערבית שנולדו באוסטריה וחיו בה במשך יותר מעשר שנים. על פי הגדרת האנטישמיות של ה-IHRA שאומצה באוסטריה, מדינת ישראל שהיא קולקטיב יהודי יכולה להיות מטרה לעוינות אנטישמית כמו דחיית הזכות של יהודים להגדרה עצמית, הטלת אחריות קולקטיבית על יהודים עבור מעשיה של מדינת ישראל, או השוואות בין הפוליטיקה העכשווית של ישראל למדיניות הנאצית.

תנועת החרם על ישראל (BDS), אשר הגבירה את פעילותה באוסטריה בשנים האחרונות, עונה על הדפוס האנטישמי הזה: היא קוראת להחרים את המדינה היהודית, מוצרים וחברות ישראליות, אמנים ישראלים, מדענים וספורטאים. היא מבצעת דמוניזציה לישראל ומשתמשת בסטנדרט כפול, מטילה אשמה על יהודים אוסטרים כאחראים למדיניות ישראל, ועל ידי כך שהיא קוראת לזכות השיבה של פליטים פלסטינים וצאצאיהם, היא מטילה ספק בזכותה של ישראל להתקיים. עבור אוסטריה, זכותה של ישראל להתקיים אינה עומדת למשא ומתן, וכל גילוי של אנטישמיות, כולל אנטישמיות הקשורה לישראל, אינו דבר מקובל ויש לגנות אותו בחריפות. כמובן, ביקורת עובדתית על צעדים מסוימים של ממשלת ישראל מותרת.

המועצה הלאומית קוראת לממשלה לפעול בנחישות נגד המגמות האלה. בנוסף, הממשלה מתבקשת: לפתח אסטרטגיה כוללת למניעה ומאבק בכל צורות האנטישמיות, עם מעורבות קרובה של הגופים הקשורים, כחלק מן האסטרטגיה למניעת גזענות, שנאה ואלימות קיצונית; לגנות בחריפות את תנועת ה-BDS ואת מטרותיה, ובמיוחד את הקריאות להחרמה של מוצרים וחברות ישראליות; לא להעניק תשתית לארגונים אשר משתמשים ברטוריקה אנטישמית או מטילים ספק בזכותה של ישראל להתקיים; לא לתמוך בשום דרך, כספית או אחרת, באירועים של תנועת ה-BDS או קבוצות המקדמות מטרות דומות, ולשמור על מעמדה של אוסטריה כמובילה בשיח הבינלאומי בנושא".

העולם מתעורר

ההצעה האוסטרית, אחת מן ההצהרות האירופאיות המהדהדות ביותר בתמיכתן בישראל, היא כאמור חלק מתהליך הולך ומתרחב של פעולה נגד תנועת ה-BDS. בחודש שעבר, מועצת העיר בגראץ, העיר השנייה בגודלה באוסטריה, אימצה החלטה נגד אנטישמיות ונגד תנועת החרם על ישראל. המועצה ציינה כי היא "מתנגדת לכל צורה של אנטישמיות ומגנה את קמפיין ה-BDS האנטישמי הקורא לחרם על המדינה היהודית". בנוסף הוחלט כי "אין לתמוך באף ארגון המטיל ספק בזכות קיומה של ישראל", או ב"פרויקטים הקוראים לתמיכה בתנועת החרם". המועצה אף הודיעה כי לא תספק עוד חללים ציבוריים לאירועים הקשורים ל-BDS.

ביוני 2018, מועצת העיר בווינה העבירה פה אחד החלטה נגד תנועת החרם, בה נכתב כי היא "מגנה בתוקף את ההתפשטות של אנטישמיות בעולם, ומתנגדת לקמפיין החרם על ישראל". עוד הוסיפה המועצה כי לא תספק שטחי ציבור לאירועים או הפגנות הקשורות למטרות ה-BDS, ולא תעניק לתנועה שום סיוע אחר. בחודש מאי השנה, הפרלמנט הגרמני העביר החלטה המגנה את תנועת ה-BDS כאנטישמית, ומתחייבת להפסיק את המימון לכל ארגון התומך בה. בהחלטה שהתקבלה ברוב חוצה מפלגות נכתב כי "הקריאה הקיצונית לחרם כולל מובילה לתיוג של אזרחים ישראלים ויהודים. ישנן הצהרות ופעולות של תנועת החרם המטילות ספק בזכות הקיום של מדינת ישראל, והקריאות לחרם מזכירות עמדות אנטישמיות שאינן מקובלות ואותן יש לגנות בחריפות".

בחודש אוקטובר השנה, בית הנבחרים הצ'כי העביר החלטה הקוראת לממשלה "לסרב לכל תמיכה כספית לארגונים הקוראים לחרם על ישראל". בחודש יולי האחרון, בית הנבחרים האמריקני העביר ברוב גדול החלטה הדוחה את קמפיין ה-BDS, אשר "מתמקד בישראל וכולל פעולה נגד חברות אמריקניות שעוסקות בסחר עמה, במטרה ליצור דה-לגיטימיזציה של מדינת ישראל". עוד נכתב בהחלטה כי "קמפיין ה-BDS חותר תחת האפשרות לפתרון מוסכם של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, בכך שהוא דורש ויתורים מצד אחד בלבד ומעודד את הפלסטינים לדחות כל משא ומתן לטובת לחץ בינלאומי.


גרסה מלאה של הטור פורסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. בקרב 0מולננו של התומכים ב BDS בגלל זה הם נגד כל מה ומי שימין.

  2. וכל זה קרה רק אחרי שנתניהו מידר את הפקידוקרטיה במשרד החוץ