חשיפה: סולברג דן לפני שלושה שבועות בעתירה נגד למברגר

שופט העליון שפסל את עצמו אתמול מלדון בעניין מינוי פרקליט המדינה בשל "זיקה משפחתית", ישב רק לאחרונה בהרכב שדן בעתירה נגד למברגר

השופט נעם סולברג ועו"ד שלמה למברגר | דוברות בתי המשפט, יח"צ

אתמול בבוקר (רביעי) החליט השופט נעם סולברג, ששימש כשופט התורן בבית המשפט העליון, לפסול את עצמו מדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד מינויה של אורלי בן ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה, משום שהוא נמצא ב"זיקה חברתית ומשפחתית" עם שלמה למברגר, מי שנחשב למועמד המועדף לתפקיד. סולברג העביר את ההחלטה לשופט הבא בסדר התורנות, מני מזוז, שהוציא צו ביניים המעכב את מינוי בן ארי, ולמעשה מונע את כניסתה לתפקיד.

למרות זאת, רק כשלושה שבועות לפני כן דן השופט סולברג (יחד עם ג'ורג' קרא ויעל וילנר) בעתירה שהוגשה ישירות נגד שלמה למברגר, שי ניצן והיועמ"ש מנדלבליט, ופסק כי יש למחוק אותה. זאת הוא עשה מבלי שום הודעה ודיווח על ניגוד עניינים אפשרי בדיון שעניינו החלטותיו המקצועיות ושיקול דעתו של למברגר, שאיתו הוא עומד בקשרים "חברתיים-משפחתיים", ועוד בנושא רגיש הנוגע לשופט אחר.

בעתירה פנתה הפעילה החברתית אורי נחמן בבקשה לבטל הודעה שנמסרה לה מטעם לשכתו של למברגר, על דחיית בקשתה לפתוח בחקירה פלילית נגד שופט מכהן. הרכב השופטים בראשות סולברג פסק בעד דחיית העתירה. לשאלת 'מידה' האם יידע את הצדדים בדבר אותה "זיקה חברתית ומשפחתית" בינו לבין למברגר, השיבו הבוקר במערכת המשפט בשלילה, בטענה כי "לא דומה עניין שבו מייצג עו"ד למברגר את המדינה, לעניין שבו על הפרק עניין אישי שלו, כמועמד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה". בהקשר זה יש לציין כי סעיף 77א' לחוק בתי המשפט אינו עורך הבחנה כזו וקובע כי: "שופט לא ישב בדין בידעו שמתקיים אחד מאלה: צד להליך, בא כוחו או עד מרכזי, הוא בן משפחה של השופט או שקיימת ביניהם קרבה ממשית אחרת".

שאלות חמורות

בשיחה שערכנו עם העותרת נחמן היא סיפרה כי השופט סולברג לא הזכיר בשום שלב בדיון את הזיקה הקיימת בינו ובין למברגר. "הוא לא ציין דבר כזה, ובכלל לא הרחיב או נתן נימוקים להחלטה". פרקליטה של נחמן, עו"ד דוד לוי, אמר ל'מידה' כי "אם אכן סולברג נמצא בניגוד עניינים מול למברגר, נשקול לפעול לפסילת ההחלטה שנתן".

כזכור, עו"ד שלמה למברגר, המשמש כמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, היה המועמד המועדף על היועמ"ש מנדלבליט לתפקיד ממלא מקומו של שי ניצן הפורש, אך שר המשפטים אוחנה בחר לבסוף באורלי בן ארי שכעת מינויה מוקפא. ברשימת ניגודי העניינים האחרונה של שופטי העליון שפורסמה על ידי 'דה מרקר' בחודש מאי בשנה שעברה, לא ציין השופט סולברג שום מקרה בו הוא נמצא בניגוד עניינים עם אדם או גוף כלשהו. למעשה, סולברג היה השופט היחיד מבין כל שופטי בג"ץ הנוכחיים שלא ציין אפילו מקרה אחד של ניגוד עניינים. לבקשתנו לקבלת רשימת ניגוד העניינים המעודכנת של השופט סולברג השיבו בדוברות הרשות השופטת כי "אין רשימת מניעויות ולא הסדר ניגוד עניינים".

עורך הדין זאב לב, מנהל תחום המחקר בתנועה למשילות ודמוקרטיה, אמר ל'מידה' כי "תמוה בעיני מדוע בעתירה הנוגעת למינויה של אורלי בן ארי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה, עתירה שלמברגר כלל אינו צד לה, בחר השופט סולברג לפסול עצמו מטעמים של "קרבה משפחתית", בעוד שבעתירה בה למברגר הוא משיב לעתירה, גם אם שולי, כלל לא טרח כבוד השופט לעדכן את הצדדים בנוגע לאותה הקרבה". לדברי עו"ד לב, "חשוב להבין כי עניינו של למברגר בתוצאות העתירה נגד מינויה של בן ארי הינו שולי ביותר, מאחר וגם אם תתקבל העתירה אין כל מחויבות לשר המשפטים למנות דווקא אותו או כל מועמד אחר מתוך השמות שנשמעו".

השאלות העולות ממקרה זה חמורות. ראשית, הכיצד יכול להיות שסולברג דן בתיק המשליך ישירות על למברגר, מבלי להצהיר על ניגוד העניינים? הטענה שמדובר בעניין מקצועי ולא אישי איננה מתקבלת על הדעת, משום שכל ניגודי העניינים במהותם עניינם קשר אישי שעשוי להשליך על הקשר המקצועי. זהו תירוץ דחוק, שסולברג כשופט היה דוחה בכל תיק שהוא דן בו. שנית, מדוע לא עודכנה רשימת ניגודי העניינים של סולברג כמתחייב מכל עובד מדינה, ומשופט על אחת כמה וכמה, וכאשר מדובר בניגוד עניינים עם בכיר בפרקליטות, עוד יותר מכך? ושלישית, יש לשאול, האם יכול להיות שסולברג, כשופט שמרן, לא רצה לפסול את בן ארי מתוך הבנה שאין כאן עילה להתערבות בית המשפט, אך הבין שאם יפסול את עצמו, מני מזוז יעשה עבור למברגר, שאיתו כאמור עומד סולברג בקשר "חברתי-משפחתי", את העבודה?


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

32 תגובות למאמר

  1. לעצור להם את התקציבים על כל עבירה על החוק שלא מטופלת ע״י פיטורין של הפרקליט או השופט שמבצע אותה. המדינה לא אמורה לסבול מערכת אכיפה שעוברת על החוק המפורש

  2. בדקתי מה הזיקה המשפחתית? השמועה מדבר שהילדים שלהם יוצאים.. יכול להיות שהוא בכלל לא ידע על זה לפני שלושה שבועות..

    1. אם זה הקשר אז גם יתכן שהקשר הזה התחיל רק במהלך שלושת השבועות האחרונים.

  3. אפילו סולברג נגוע כמו היתר? נכנסים למערכת ומקבלים חיידק טורף הגיב:

    גועל נפש של מערכת רקבון וסרחון וגניבת שלטון כהגדרת פרופ מאוטנר את מערכת ה״משפט״ עלאק הישראלית עלאק.

    מאוטנר:

    השמאל שאיבד כוחו בכנסת העתיק את פעילותו הפוליטית לבג״צ ולמערכת המשפט ומשם מנהל את הפוליטיקה שלו.

    בא לי להקיא מהשקר המכונה מערכת המשפט העלאק מפוארת של מדינת היהודים.

    לא מערכת משפט ולא מפוארת ולא יהודית.

    בעעעעעע

    1. הם כולם הופכים לכנועים לשמאלנים או שלא ישרדו מחמת חרמות סמויים בסגנון ה- BDS

    2. אז כל השאר הם שלכם, וכל הבכיינים שטוענים למקצועיות טהורה ללא הטיה פוליטית ומזדעזעים מכל ביקורת משקרים?

    3. אין שום קשר ל"שלכם":
      השופט סולברג אמנם דתי וחי ביהודה, אבל לפי תפיסתו המשפטית הוא אקטיביסט ביותר, ומבחינה זו הוא דוקא בצד המטאפורי "שלך" הרבה יותר משופט חילוני כמו אלכס שטיין.
      הבעיה רחבה הרבה יותר מהתפיסה הצרה של שמאל מול ימין, והיא נוגעת למקום שמערכת המשפט לוקחת לעצמה בין שלוש הרשויות. האם היא אחת מתוך השלוש, או שהיא משתררת על השתים האחרות והופכת את עצמה לרשות על שהכל נתון בידיה.
      חוששני שמבחינה זו סולברג דוקא נמנה כאמור דוקא עם הצד "שלך".

    4. צודק!
      אנחנו בימין באמת מוכנים לקחת אחריות, להיות עקביים, להעביר ביקורת עצמית ולהודות כשיצאו לנו פירות באושים.

    5. נכון. וזה מראה לך שהביקורת היא עניינית ולא פרסונלית. בניגוד לשמאל שמאתרג את כל מי שסורח במחנה שלהם.

  4. למה???
    כי במקום המשפט, שמה הפשע ובמקום הצדק, שמה הרשע.
    ומערכת המשפט שלנו הפכה למחלה הכורנית של המדינה שלנו. כמו טרשת נפפוצה, הם מחוררים את מערכות המדינה, פוגעים בה בכל היבט ופעולה, גובים אלפי חיי אדם ולא לוקחים אחריות על כלום. לא נבחרים, לא נותנים דין וחשבון ופועלים לא פעם כשלוחי הגרועים שבאויבים.
    אף אחד לא מדבר על חלקו של אהרון ברק, בנהרות הדם ששטפו את ישראל בעקבות הסכמי אוסלו. יבוא היום שנקום ונמחק את המורסה המוגלתית הדולקת הזו.

  5. הלואי שיכהנו בבית המשפט העליון עוד שופטים ברמה הערכית והמקצועית של השופט נועם סולברג.
    באשר ללמברגר הרי שמינויו לתפקיד פרקליט המדינה תהיה המשך רציף למורשתו של שי ניצן.
    באשר למורשת זו כידוע הדעות חלוקות.

  6. וואו, איזו בושה לבית המשפט העליון

    הבה נודה באמת המרה, אין לנו בית משפט עליון,
    אין לנו בג"צ, אלא מפלגה פוליטית של אנשים
    העושים בשררתם לנגח את הניבחרים הכנסת ואת הממשלה

    השאלה, האם הם אספסוף של אנשים בורים נמוכים, ואולי ברברים?

    אין גבול לסטייה שהמוסד הזה מצוי בה!

    1. כפי שאומר פרופ׳ דיסקין שופטי בג״צ הם בורים ועמי ארצות הגיב:

      כל כך הרבה טיפשות ששזה לא יאומן.

      אלפי עמודי חינטרושי חינטרושים מומצאים ומופלצים חסרי הגיון ושכל.

      העיקר לסכל כל מהלך של היהודים כדי לשתות קוקטיילים אצל הגויים האנטישמיים בבריסל.

      להקיא

  7. אין שום קשר ל"שלכם":
    השופט סולברג אמנם דתי וחי ביהודה, אבל לפי תפיסתו המשפטית הוא אקטיביסט ביותר, ומבחינה זו הוא דוקא בצד המטאפורי "שלך" הרבה יותר משופט חילוני כמו אלכס שטיין.
    הבעיה רחבה הרבה יותר מהתפיסה הצרה של שמאל מול ימין, והיא נוגעת למקום שמערכת המשפט לוקחת לעצמה בין שלוש הרשויות. האם היא אחת מתוך השלוש, או שהיא משתררת על השתים האחרות והופכת את עצמה לרשות על שהכל נתון בידיה.
    חוששני שמבחינה זו סולברג דוקא נמנה כאמור דוקא עם הצד "שלך".

  8. בתור מיזרחית אני כבר רוצה לעבור את הגמרא ואהרון ברק. כה עצוב על העם בא ליבכות.
    צריך לפרש נכון אדמה זו.מה היא מעל לכל. כאילו מה הסיבה שסבלנו אלפיים שנה. ולמה יריית הפתיחה והשיבה. מצד זה שמנע אלפיים שנה.
    המאה 21-סופה הרסנית איומה ונוראה וכל כך מוזרה. גם אהובתנו אמריקה הישתנתה. משהו שם הישתבש גנטית. אני שומעת המון את האוונגליסטים ושיריהם המלאים מהתנך. הם גם שרים על זה. אני אוהבת את העם האמריקאי וכשקורה לו משהו עצוב זה שונה מיכל השאר. זה כמו אחים שקרה להם משהו.
    סופה הרסנית בת המאה 21 ועידן אחרית הימים. ימים משונים ביותר.
    אנחנו חיים במיזרח מה המשמעות לזה. תנך. מעל הכל תנך. אבל בראי ההויה הרגילה. הפנטסטית הוליוודית כימעט. רק מההויה הרגילה מבינים שהתנך עתידני וזאת למה בגלל הנבואה. הנבואה תואמת המאה 21. גם מפרשת אותה ידעה עליה ובונה עתיד. דניאל הנביא ידע בנבואותיו על אמריקה ועל מה שקורה היום. יש שם שני פרקים ממש מדהימים שמספרים על היום. כל מני רמזים ואף יותר. עולם הנבואה עתידני מנחם וניפלא. זה אומר שאנחנו תקועים בכהונה לסוגיה שאינה מכירה בנבואה. אבל היי הלו אם חיים בארץ התנך מיתנהגים בהתאם. בחגורת התנך תסדר נכון .הישתחרר מהגלות ועלה והעלה את הסדר הנכון . מעלה הכי למעלה זו הנבואה. ומיתחתיה השאר.
    זה למעשה מטריקס אישי ניפלא לכל נשמה. . סולם של מסע נסיעות בזמן ותגליות מדהימות.
    הנה עליתי על כמה דברים .לצערי אין פה השראה אז מחפשת מי יש בו מהנבואה הכי. כלים עוד ועוד. זה הנוצרים המשונים שם בדרום ארצות הברית שהקימו מכונת זמן תנכית. הבינו שהתנך עתיד והנבואה הכי חשובה בגלל מוחם בן המאה 21 .כה משונים ניפלאים וקסומים כל כך מוזר ומשונה מה שעשו. איך איך זה. תשובתי גנטיקה. גנטיקה תנכית חזקה מהרוח. בת קול יצאה מקבר אביהם התנכי עשיו וקראה ודיברה והם שמעו. ורצו. בשלב המסוים למרבה הצער הם פיתחו ענף נוסף מדורדר – האליטה שלהם למרבה הצער. שהורידה זאת מטה להמון. כי אמריקה כולה כזו. אבל הטוב עוד נותן פרי וניפלא. אז זה כלים בשבילי ניפלאים להבנת הגנטיקה התנכית. יש את הוליווד המדהימה שאני שופעת במוחי אותה בהרבה דרכים .כל כך הישפיעה עליי הרי גדלתי עליה והיא גדלה והלכה. כל המוח מלא מימנה. היא גם כלי ניפלא שעוזר להבין את התנך.
    חייבים לחזור לתנך וסדרו. להיתחדש . הנשמה כל כך מעופפת . היא לא מוכנה להיסתפק בכהונה וסוגיה. היא רוצה לעוף על כנפי דימיון הנבואה. ראיתי עכשיו סרט עשוי טוב כניראה מישם מהתנכיים האלה על משה ויציאת מיצריים. קצת בחלקיו לא מדוייק אבל ניפלא. הכניסו מתח ודרמה ועיניין. כי באמת היום במאה 21 הכי מעניינים זה שוכני אוהל הנבואה.
    הסדר שלי
    משה ודבורה
    ניפלאים קסומים מרהיבים מסקרנים ואקטואלים עד בלי די
    לחקור ולדרוש לנסות להבין עוד ועוד את המטריקס שלהם.
    הנבואה נוסעת בזמן מגן עדן. היא מחוברת לשמים לעננים ולהכי חשוב בעולם האל. והיא מראשות ותיקוות העתיד. לא סתם נביא גאל.
    ליד משה ודבורה
    כווווווולם כל עולם הנבואה.
    מרים שרה אברהם שהיה נביא ענק אליהו אלישע יחזקאל חולדה ישעיה ירמיה דניאל גד זכרייה עמוס עובדייה…..
    כל הנביאים ונביאות ליד משה ודבורה תיפארתנו .הם באמת בני המאה 21 מבשרי הבשורה האמיתיים .הכי בחזית הכי אקטואלים שבעולם הכי רלוונטים.
    צריך פשוט להיתחדש היום. לא מבינים זה לא 70 שנה זה אלפיים שנים נוספות .ככה צריך ליקרוא להגדיר. עוד אלפיים שנה נוספים עברו. והנשמה כל כך רוצה להישתחרר מהגלות .היא לא גלותית. היא זוהרת ויפה. היא מגן עדן.

  9. עוד עובדה לחונטה המשפטית על ראש הגנב בוער הכובע.
    די נמאסתם חבורת נוכלים ורמאים אין אמון במערכת.

    1. כך בדיוק זה נראה, חברה סגורה שבוחרת את עצמה. פרקליט מביא חבר, שופט מביא גיס והיועץ מנדלבליט המריונטה מביא רק את למברגר, כי כך ציווה שי ניצן, זהו אין כבר מועמדים ראויים אחרים???

  10. מה לא ברור? שם כולם משפחה אחת ומאושרת. פרקליט מביא חבר שופט מביא גיס והיועץ מנדלבליט המריונטה מביא רק את למברגר, כי כך ציווה שי ניצן, כי אין אף מועמד אחר מתאים😂.

  11. צריך דמוקרטיה בבג"ץ, כלומר צריך בחירות לבג"ץ כמו לכנסת. אחרת הם ימשיכו לירוק לנו בפרצוף.

  12. אלה שופטי בג"צ העשויים רובם ככולם מיקשה אחת , מיקשה של הסתרת מידע , העדפות פסולות , קשרים אישיים בלתי נאותים והתנהלות מקצוית המבישה אותם .
    מי ששם יהבו בשופטי בג"צ מוטב שיפקח עיניו היטב ויחדול מהאשליה כי שופטים אלה זכים מכל הטיה פוליטית , אישית כיאה למשפחה המהווה חוג סגור .
    " שופטים יש בירושלים " , האמנם ?

    1. אין דין ואין דיין . רק חבורת פושעים שקוראים לעצמם שופטים.

  13. בדומה גם בפרשת הבלוגרים הוגשה תלונה נגד השופט נעם סולברג -על משוא פנים
    בתלונה נטען כי כנגד לורי שם טוב שישבה שנתיים וחודשיים לפני משפט בכלא נווה תרצה וכיום במעצר בית, נפתח תיק פלילי הידוע בשם "פרשת הבלוגרים" או "טרור רשתי" שעניינו פרסומים מכפישים על עובדי ציבור באינטרנט, מה שנחשב ביקורת על עובדי ציבור, במקרה הזה, פקידות סעד שממהרות תמורת בצע כסף להוציא ילדים מבתיהם ללא הצדקה. התיק נוהל על ידי פרקליט מחוז תל אביב שלמה למברגר שהנו בעל קשרים משפחתיים וחברתיים עם כב' השופט סולברג .
    הקשר המשפחתי והחברתי של השופט סולברג לא מנע ממנו להחליט החלטות בענייני הארכת מעצרה של לורי שם טוב בתביעה אותה למברגר ניהל. בתאריך 03.03.2017 כתב כבוד השופט סולברג בהחלטתו בש"פ 1999/17 מיום 03.03.2017 על שם טוב ציטוט מספר משלי (סעיף 9): "כִּי נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתֵי זָרָה, וְחָלָק מִשֶּׁמֶן חִכָּהּ. וְאַחֲרִיתָהּ מָרָה כַלַּעֲנָה, חַדָּה כְּחֶרֶב פִּיּוֹת" (משלי ה, ד). כלומר השופט סולברג השווה את שם טוב לאשת זנונים, פתיינית ואפיקורסית. ובתאריך 09.10.2018 האריך מעצרה של שם טוב ב- 150 יום בפעם הרביעית בש"פ 6589/19 .

    הנציב (חחח…. מושחת בפני עצמו) התבקש לברר כיצד השופט סולברג בעל קשרים משפחתיים וחברתיים עם הפרקליט מחוז למברגר דן בענייני מעצרה של חשודה מרכזית לורי שם טוב בתיק תקשורתי וידוע אותו הפרקליט למברגר מנהל החקירה.

  14. השופטים נבחרים עם דנא המתאים לתפיסות השמאל הפרוגרסיבי האנטי יהודי ואנטי ציוני. זה אסון למדינה שיש בה שופטים כאלה

  15. הגיע הזמן לביצוע, ניקוי אורוות יסודי!!!

  16. מזוז גם היה מעורב בחקירת האי היווני ולכן הוא היה צריך לפסול עצמו!!
    להחזיר את הדמוקרטיה לעם!
    לפרק את המאפיה השמאלנית!
    אוחנה העם מאחוריך! אל פחד!!

  17. התשובה היא פשוטה משיום שרק לאחורנה נעשה קשר משפחתי חברתי בין השופט סולברג למומי למברגר (המשנה לפרטליט המדינה)

  18. התשובה היא פשוטה משיום שרק לאחורנה נעשה קשר משפחתי חברתי בין השופט סולברג למומי למברגר (המשנה לפרטליט המדינה)

  19. התשובה היא פשוטה משיום שרק לאחורנה נעשה קשר משפחתי חברתי בין השופט סולברג למומי למברגר (המשנה לפרטליט המדינה)