תרבות המערב הפכה את העולם למקום טוב יותר

הכרה בחשיבות ההיגיון והמוסריות ובניית תרבות על המתח הנוצר ביניהם היא זו שאפשרה את השגשוג וההישגים של המערב

אילוסטרציה | timJ

בחודש מרץ השנה, גזען לבן מניו-זילנד רצח חמישים מוסלמים חפים משפע במתקפת טרור אכזרית אותה העביר בשידור חי דרך פייסבוק. שליח הרוע הזה שיחרר לאחר מכן מניפסט השוטח את משנתו ואת מטרותיו. הוא רצה, כך אמר, לקרוע לגזרים את הציביליזציה באמצעות עימות פוליטי וגזעי. מטרתו: להגן "על המערב".

מה הייתה כוונתו כאשר אמר "המערב"? הוא התכוון לעליונותם הגזעית של הלבנים. הוא בז במפורש "למיתוס של האינדיבידואל", כמו גם "לריבונות של קניין פרטי". הוא ירק בפני הדמוקרטיה. הוא לעג לקפיטליזם ונכנס בשמרנות, שנכנעה לדבריו נכנעה למושגים אלו.

לרוע המזל, השקפתו של הטרוריסט אודות "המערב" אינו מוגבל רק לגזענים לבנים מסוגו. הדי ביקורת דומים מושמעים על-ידי מבקרים מאסכולת ההצטלביות ((Intersectionality, אשר טוענים שתרבות המערב מבוססת באמת על הגמוניה גזעית יותר מאשר עקרונות נצחיים של אמת. על פי השקפה זו, המערב הוא גזען, סקסיסטי וקנאי מיסודו, ותרבותו נטועה בהיררכיות של עוצמה שיש לרסק דרך חלוקה שבטית. המערב, הם אומרים, אינו קיים: זהו מיתוס של עוצמה, מוטמע באלו המאמינים בעליונות לבנה.

אך כמובן, אין כך הדבר. הציביליזציה המערבית אכן קיימת, והיא אחראית למספר רב של הישגים אנושיים לאורך ההיסטוריה. הודות למערב, מיליארדי אנשים אינם סובלים עוד מעוני מחפיר; הודות למערב, דמוקרטיה נראית כברירת מחדל מוסרית ופרקטית לממשלות; הודות למערב, אינדיבידואליזם יכול היה לתפוס את מקומו נגד השבטיות הטבועה בבני האדם. ההיסטוריה של המערב אינה היסטוריה של גדולה טהורה: היא גדושה בסבל ורודנות ועבדות ואומללות. אך מבחינה היסטורית, כל הרעות האלו מצויות בכל ציביליזציה. השאלה היא מדוע המערב שינה את העולם.

המערב שינה את העולם מכיוון שהמערב אינו מבוסס על שבטיות הנטועה ברעיונות גזעיים אלא על אמונות ותורת – אותם רעיונות שנדחו על ידי הטרוריסט בעיירה קרייסטצ'רץ'. כפי שאני טוען בספרי 'הצד הנכון של ההיסטוריה', המערב חשוב בגלל הפילוסופיה שיצר – המאזן התמידי בין ההיגיון היווני לערכים יהודיים-נוצריים, המספקים את היסודות להישגים. לא תמיד חיינו במלואם את העקרונות הגבוהים של המוסריות או של ההיגיון, אך על-ידי הכרה בחשיבות שניהם ובניית תרבות על המתח הנוצר ביניהם, העולם הפך למקום טוב יותר.

ירושלים ואתונה

המערב נבנה על ירושלים ואתונה – התגלות והיגיון. הודות למסורת היהודית-נוצרית, המערב קיבל כמה עקרונות יסודיים: היקום הוא מקום לוגי הודות לאל הגיוני, בו לאנשים יש חובה מוסרית לא מתוך פרגמטיות אלא כעקרון; לבני אדם יש את היכולת ואת המחויבות להיטיב עם עולמם, בו כל אדם נולד בצלמו של האל.

הודות למסורת היוונית, המערב קיבל עקרונות יסודיים אחרים: האמונה שתכליתנו טמונה ביכולת להשתמש בהיגיון, ובהבנה שניתן לגלות את היקום ולהבינו באמצעות המחשבה האנושית.

המערב הרחיב את היישום של עקרונות יהודיים-נוצריים על-ידי יישום היגיון היווני, מה שהוביל ללידתו של המדע, זכויות אדם, חופש ביטוי ושוק חופשי. בכל פעם בה המערב נטש ערכים יהודיים-נוצריים, הוא נפל לעבר רודנות חילונית; בכל פעם בה המערב נטש היגיון יווני, הוא נפל לעבר רודנות תיאוקרטית. שיווי-המשקל בין ההיגיון להתגלות העניק לנו משמעות ותכלית, ויחד עם אלו הגיע השגשוג.

המערב וערכיו ראויים להגנה מפני אלו המגדירים אותו כסולידריות גזעית ותו לא. אם לא נגן עליו, שבטיות תעלה שוב לשלטון, תכתוש את העקרונות אותם אנו מוקירים לאבק, ותביא עמה חורבן מדמם כפי שתמיד עשתה.


הטור פורסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'. מאנגלית: גידי גולן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר