ביקורת סרט: 'בלון' ממריא ומרגש

סרט המתח מתאר בפירוט את חיי האימה תחת המשטר הקומוניסטי במזרח גרמניה, ואת ניסיון הבריחה הנועז באמצעות כדור פורח

כישלון אינו אפשרות. מתוך הסרט 'בלון' | Studiocanal

״רפובליקפלוכט״ (בעברית: בריחה מהרפובליקה) היה מונח שהוטבע על ידי פקידים סובייטים במזרח גרמניה הכבושה עוד לפני ייסוד 'הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית' כגרורה של ברה"מ ב-1949. כ-3.5 מיליון גרמנים נמלטו מגרמניה המזרחית בין תום מלחמת העולם השנייה ועד להקמת חומת ברלין ב-13 באוגוסט 1961. למעשה, הקמת החומה שסימלה את אחד מרגעי השיא של המלחמה הקרה, היוותה אקט של הגנה עצמית מטעם המשטר הקומוניסטי מפני הבריחה המאסיבית של אזרחיו למערב.

יום לפני הקמת חומת ברלין נרשם שיא של 4,000 איש ש״ברחו מהרפובליקה״ וניצלו עת מעבר הגבול הפתוח יחסית בבירת גרמניה המחולקת. בהקשר זה, ראוי לציין שהמזרח-גרמנים היו הראשונים שהעזו להתמרד נגד המשטר הקומוניסטי כבר ב-1953, שלוש שנים לפני ההונגרים, 15 שנה לפני ״האביב של פראג״ ו-27 שנים לפני המרי של ״סולידריות״ בפולין. במזרח גרמניה אמנם היו קומוניסטים רבים, אך רבים אחרים גם הפגינו אומץ לב נגד הדיקטטורה שנכפתה עליהם מבחוץ, אומץ שנעדר מהתנהלותם כלפי הדיקטטורה העצמית הקודמת, הנציונאל-סוציאליסטית, שהגיעה לשלטון בדרכים דמוקרטיות ואלימות.

ניסיונות הבריחה מהרפובליקה לא חדלו עם הקמת החומה, שהייתה למעשה גדר גבול מאובטחת ביותר שחצצה בין שני חלקי גרמניה. עד לנפילת החומה ב-1989, כמאה אלף בני אדם ניסו בדרכים שונות לברוח למערב, תוך שהם מגלים חושי יזמות והמצאה מרתקים ובעיקר נכונות לסכן את חייהם. כ-600 מהם נהרגו בידי חיילי משמר הגבול המזרח-גרמני, כ-400 מהם בברלין. מספר מדויק של ״קורבנות החומה״ עדיין אינו ידוע בוודאות. למשמר הגבול ניתנו הוראות מפורשות לירות כדי להרוג לעבר כל מי שהתקרב לגבול. איזור הפטרולים סביב חומת ברלין, בחלקה המזרחי של החומה, נקרא ״שטח המוות״. מי שתכנן לברוח ידע היטב שאם ייכשל ולא ימצא את מותו מקליעים, צפויות לו שנות מאסר ארוכות ומאוד לא נעימות.

מרוץ נגד הזמן

הסרט 'בלון' המוקרן כעת בבתי קולנוע בישראל מביא את אחד מסיפורי הבריחה הראוותניים ביותר ממזרח גרמניה, שבוצע על ידי שתי משפחות ב-1979, עשור לפני נפילת החומה ובימים בהם איש לא העלה על דעתו שהיא תיפול אי-פעם, יחד עם הקומוניזם האירופי ועם ברה"מ, ושגרמניה תתאחד מחדש.

סרטו של הבימאי הגרמני מיכאל הרביג אינו הראשון שמתאר את מבצע הבריחה הלא-יאומן הזה באמצעות כדור פורח, הגדול ביותר שהורכב עד אז באירופה, תחת אפה של השטאזי, משטרת החרש הקומוניסטית האימתנית. בראשית שנות ה-80 יצא לאקרנים סרט אמריקני על מבצע ההימלטות, שהיה מבוסס בעיקר על התיאורים הרומנטיים של העיתונות המערב-גרמנית. הסרט 'Night Crossing' שהפיקה חברת וולט דיסני מילא תפקיד במאבק הפסיכולוגי של המלחמה הקרה, בתקופה בה הנשיא רייגן החל לטוות את המדיניות שהביאה בסופו של העשור לקריסתו של האיום הסובייטי.

'בלון' הוא סרט מתח יוצא מהכלל, המבוסס על עבודת תחקיר יסודית שביצע הרביג לא רק עם גיבורי הבריחה שעודם בחיים, אלא גם בארכיוני השטאזי שם מצא תיעוד מפורט של החקירה שהחלה לאחר ניסיון הבריחה הכושל הראשון של בכדור הפורח, שקרס בצד הלא נכון של הגבול בשל מזג אוויר קשה.

שתי המשפחות, שהקשר ביניהן נקטע לאחר ההגעה למערב בשל ריבים על קרדיט למבצע הבריחה, לא הרימו ידיים לאחר הכישלון הראשון, וידעו היטב שהן נמצאות במרוץ מטורף נגד הזמן בטרם ייחשפו בידי השטאזי. הן החלו לבנות את הבלון השני תוך רכישת החומרים הדרושים בכמויות קטנות בכל רחבי מזרח גרמניה, כדי לא לעורר חשד במדינה בה עשרות אלפי אזרחים היו מעורבים בריגול עבור המשטר. 'בלון' מעביר בצורה אותנטית את האווירה הנוראה ששררה באותה דיקטטורה, בה לא ניתן היה לדעת מי ילשין על אמירה או פעולה לא רצויה, שכן, הורה או ילד. למרות שסופו של הסרט ידוע מראש, הצופים עוברים חוויה מטלטלת.

'בלון' מצטרף לשורה של סרטים גרמניים מבריקים על ההיסטוריה המזרח-גרמנית כמו 'להתראות לנין', 'חיים של אחרים' ו'שתיקה רועמת'. הווית החיים תחת המשטר הקומוניסטי הרודני והנוקשה, שעדיין טרייה למדי בזיכרון הקולקטיבי הגרמני, מעניקה חומר רב ליוצרים בכל הקשור להתמודדות עם בחירות ומצבי קיצון. מעבר לכך, מול המשטר הקומוניסטי הגרמנים יכולים להרגיש את עצמם גיבורים: אמנם היו משתפי פעולה רבים, אך בסופו של דבר, הגרמנים הצליחו להפיל באמצעות מרידה עממית את המשטר האכזרי ההוא. מול הנאצים, ששלטו בגרמניה רק 12 שנים והביאו עליה ועל האנושות אסון הרבה יותר גדול, מרידה עממית כזו לא התרחשה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

    1. הבלון סרט חזק …קשה …מהמם

  1. סרט מרתק ומצוין הממחיש שהמציאות עולה על כל דמיון.
    מצער שהתקשורת הממסדית מתעלמת מן הסרט הזה, כדרכה להעלים כל זכר מן העוולות הנוראות של משטרי השמאל.

  2. מרידה עממית הכן לא. התרחשה. תחת הנאצים, עם זאת, ושלא. כמו התמונה שמצייר הכותב, היו ניסיונות רבים של גרמנים לחיסול היטלר ולהפלת הנאצים, שלצערנו (ולצערם של גרמנים רבים), לא צלחו.
    גם ניסיון השחרור המזרח גרמני לא היה צולח, וספק אם היה קורה, אילולא בשלו התנאים לכך בברית המועצות, שהתבטאו בקריסה שלה בהמשך הדרך.