עיראק שוב הופכת לזירה של מלחמת התשה

בטהרן מתכננים לפעול נגד הכוחות האמריקנים בעיראק באמצעות המילציות הפרו-איראניות, וליצור מלחמת התשה חדשה שתאלץ אותם לנטוש את המדינה

שיגור טיל איראני 'פתח-100' (צילום: Hossein Velayati)

חמישה ימים לאחר חיסולו של קאסם סולימאני ועוד לפני שהוא נקבר בעיר הולדתו כרמאן, פתחה איראן בביצוע תוכנית הנקמה שלה נגד ארה"ב, המכונה "השהיד סולימאני". נראה כי הלחץ העממי ברחוב האיראני השפיע על ההנהגה האיראנית והיא מיהרה להגיב מהר מן הצפוי במעין "הפגנת שרירים" ראשונית.

במהלך הלילה שיגרה איראן 35 טילים בליסטיים לטווח בינוני מסוג 'פאתח 313' לעבר שני בסיסים אמריקנים בעיראק, בעין אלאסד ובארביל. בהודעת משמרות המהפכה האיראניים נמסר כי "אנחנו לא רואים בשום אופן כי הישות הציונית (ישראל) נפרדת מהממשל האמריקני בפשעים הללו, אנחנו מזהירים את השטן הגדול (ארה"ב) מפני כל פעולה או מבצע מצידו, הם יענו בתגובה יותר מוחצת ויותר כואב". סוכנות הידיעות האיראנית 'תסנים' מסרה מפי גורמים יודעי דבר כי אם ארה"ב תגיב על ההתקפה האיראנית, יתקוף ארגון חיזבאללה את ישראל, ושר החוץ האיראני ג'וואד זריף אמר כי איראן איננה שואפת להסלמה אבל "תגן על עצמה מפני כל תוקפנות".

מפקד משמרות המהפכה באיראן חוסיין סלאמי אמר הלילה כי "מתקפת הטילים האיראנית על מטרות אמריקניות בעיראק הייתה הצעד הראשון, טהרן לא תחוס על האמריקנים". במשמרות המהפכה אומרים כי לא יהססו לתקוף מדינות נוספות באזור אם ארה"ב תגיב על ההתקפה האיראנית. איראן ממתינה לראות אם תהיה תגובה אמריקנית על ההתקפה. עד כה ארה"ב לא הגיבה, והנשיא טראמפ קיים התייעצויות עם שרי החוץ וההגנה ועם המועצה לביטחון לאומי, ואמור למסור הצהרה בהמשך.

האם ארה"ב תיסוג מעיראק?

ארה"ב מכחישה רשמית כי בכוונתה להסיג את חייליה מעיראק. המכתב האמריקני שנשלח "בטעות" לממשל העיראקי על הכוונה לסגת משטח המדינה מתפרש עכשיו כספין אמריקני שנועד להפחיד את ממשלת עיראק או כבלבול וחוסר תיאום בצמרת שאחראית על הטיפול בעיראק. הנשיא טראמפ כבר הודיע בתגובה על החלטת הפרלמנט העיראקי בדבר ביטול נוכחות הכוחות הזרים במדינה כי יטיל סנקציות קשות על עיראק, וידרוש פיצוי על מיליארדי הדולרים שארה"ב השקיעה במדינה מאז 2014.

ככל הנראה, טראמפ לא יסיג את כוחות צבא ארה"ב מעיראק כעת כדי שלא לתת לאיראנים ניצחון אך נראה כי מפקדת הצבא האמריקני תיאלץ לבצע שינויים בפריסה בעיראק כדי לצמצם את הפגיעות בחיילים. איראן מצידה מתכוונת לפתוח, באמצעות המליציות השיעיות הכפופות למרותה בעיראק במלחמת התשה נגד חיילי צבא ארה"ב כדי לגרשם בכוח. יציאת 5,000 חיילי צבא ארה"ב מעיראק תאפשר לאיראן להשתלט על עיראק באמצעות המליציות הנאמנות לה וכך היא תוכל לאיים גם משטח עיראק על מדינות המפרץ. האיראנים ינצלו זאת גם כדי להגביר את העברת אמצעי הלחימה, דרך הגשר היבשתי החדש שהקים קאסם סולימאני באזור קאים-אלבוכמאל בגבול סוריה עיראק, לסוריה ולחיזבאללה בלבנון.

איש הדת השיעי הבכיר בעיראק מוקתדא סדר, שבעבר הקים מיליציה נגד ארה"ב הנקראת 'צבא אלמהדי', הורה על הקמתה מחדש. ב-6 בינואר הוא קרא לסגור את שגרירות ארה"ב בבגדד ולסלק את חיילי ארה"ב מעיראק באופן משפיל, ולבטל את ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לממשלת עיראק.

מלחמת התשה

הנחת העבודה האיראנית היא שמלחמת התשה נגד הנוכחות האמריקנית במזרח התיכון יכולה להימשך זמן רב, לא תביא לפתיחת מלחמה כוללת עם ארה"ב והנשיא טראמפ יתקשה להתמודד עמה. מלחמה כזו תשחוק להערכתם את מעמדו הפוליטי של טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות, במיוחד אם יתחילו להגיע לארה"ב ארונות מתים של חיילים אמריקנים. על פי גורמים עיראקים, איראן עומדת להקים ברית של כל המליציות הנאמנות לה בשם 'ברית ההתנגדות הבינלאומית' (תחאלוף אלמוקאוומה א-דוולי-בערבית), במטרה לפגוע בנוכחות האמריקנית ובאינטרסים של ארה"ב ובנות-בריתה במדינות ערב. מבחינת האיראנים, עיראק אמורה להפוך לזירה העיקרית של מלחמת ההתשה החדשה.

השגרירות האמריקנית בבגדד והבסיסים האמריקנים בעיראק יהפכו למטרות עבור המליציות הפרו-איראניות בעיראק, ותתחיל פעילות  תקיפה של הבסיסים בטילים בליסטיים, רקטות, מארבים נגד כלי רכב צבאיים ופיגועי התאבדות גם בתוך בסיסי הצבא העיראקי, הכל בשם הנקמה על חיסולם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מוהנדס סגן ראש המליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.

ארה"ב יכולה להילחם בכוונות האיראניות לפתוח במלחמת התשה נגדה, להכריז על  איראן, עיראק ולבנון כמדינות תומכות טרור ולהטיל עליהן סנקציות כבדות. היא יכולה גם להכריז על כל המליציות הפרו-איראניות כארגוני טרור ולקבל גם לגיטימציה מהאו"ם לפעול נגדן. ערעור הכלכלה של המדינות הנותנות חסות למליציות הפרו-איראניות באמצעות סנקציות כבדות שיפגעו בכלכלה שלהן עשוי להיות כלי יעיל לסכל את כוונות איראן.

איראן מאיימת באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון על כל הבסיסים האמריקנים במזרח התיכון. לארה"ב יש בסיסים בסוריה ובירדן וגם באזור תאנף בגבול סוריה-עיראק, שם היא יכולה להתמודד ביעילות נגד כל פעולת טרור היזומה על ידי איראן. במדינות כמו כווית, קטאר וסעודיה יש גורמי ביטחון מקומיים יעילים שכבר לכדו בעבר חוליות טרור איראניות, ויתכן כי הבעיה של האמריקנים תהיה בעיקר בעיראק. בתוך כך, ארה"ב לא יכולה להפסיק את המלחמה בדאעש בעיראק, אבל היא יכולה להמשיך בה גם מבסיסיה מחוץ למדינה באמצעות התקפות אוויריות ופשיטות קומנדו. הנוכחות של דאעש בעיראק איננה רק בעיה של האמריקנים, ומשם מתוכננות גם פעולות טרור נגד מדינות אירופה שיצטרכו לפעול מול ממשלת עיראק בעניין.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. האמריקאים בניגוד אלינו לא צריכים להתעסק עם השליחים למינהם ויכולים לפגוע ישירות באירן. ראה מקרה סולימני ובכך לנטרל לחלוטין את אסטרטגית השליחים האירנית.