משחק מסוכן: האש שעבאס מבעיר יכולה לשרוף אותו סופית

יו"ר הרש"פ מנסה לחמם את השטח במקביל לפתיחת קמפיין מדיני נגד 'עסקת המאה', אך אם גל הטרור ייצא משליטה רמאללה עלולה לשלם מחיר כבד

משחק מסוכן. מחמוד עבאס | State Department

סוף השבוע עבר בשקט יחסי בהר הבית, בשטחי יו"ש ובגבול רצועת עזה. ההיערכות המוגברת של כוחות הביטחון, הזהירות שלא להגדיל את מספר הנפגעים הפלסטינים מירי צה"ל בפיזור ההפגנות ומזג האוויר החורפי סייעו  להפחתת רמת האלימות, אולם אסור לטעות. אנו ניצבים על לועו של הר געש, ורק בתחילתו של גל האלימות והטרור אותו מעודדת הרש"פ בראשות מחמוד עבאס, ועלול להימשך עוד זמן רב ולהגיע עד לפתיחתה של אינתיפאדה שלישית וחידוש פיגועי ההתאבדות נגד ישראל.

אי אפשר להתעלם מהדברים שאמר בסוף השבוע תוופיק טיראווי, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, לפיהם "שלושה מיליון הפלסטינים בשטחי הגדה המערבית הם "פרויקטים של שהאדה" (פיגועי התאבדות), כשהוא רומז למה שעלול להתפתח בהמשך. גם בכיר חמאס חאלד משעל הזכיר בראיון שפורסם בעיתון 'אלקודס' המזרח-ירושלמי ב-4 בפברואר כי פיגועי ההתאבדות הם חלק מהמאבק הפלסטיני.

במקביל לחימום האווירה בשטח, יו"ר הרש"פ ממשיך בקמפיין המדיני, וב-11 בפברואר ינאם בכינוס עצרת הביטחון של האו"ם נגד תוכנית השלום האמריקנית. על פי גורמים בפת"ח, עבאס רוצה להגיע לאו"ם כשבשטחי הגדה נמשך גל ההפגנות כדי להראות לעולם את התנגדות הפלסטינים ל'עסקת המאה'. על פי ההערכות המדיניות, ארה"ב תטיל וטו על ההצעה הפלסטינית להחלטת מועצת הביטחון לדחות את 'עסקת המאה' האמריקנית, ואז יעבירו הפלסטינים את הדיון לעצרת הכללית של האו"ם.

תנועת פת"ח שבראשה עומד מחמוד עבאס נכנסה לתחרות מול חמאס בשאלה מי יוביל את ההתנגדות בשטח, והגבירה את ההסתה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. למרות הצהרותיו של עבאס, התיאום הביטחוני של הרש"פ עם ישראל נמשך מכיוון שזהו האינטרס הפלסטיני כעת, אך הדברים עלולים להשתנות במיוחד אחרי הבחירות לכנסת בתחילת החודש הבא. גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מנסה לשלוט בגובה הלהבות של האלימות וממתין לראות האם ממשלת ישראל תחליט אחרי הבחירות להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וההתנחלויות. אז יינתן האות לתחילתה של אינתיפאדה שלישית תחת שם הקוד "התנגדות עממית" (מוקאוומה שעביה-בערבית).

בינתיים, האווירה שיצרו הרש"פ וחמאס בשטח מלבה את 'טרור הבודדים', וגם ערביי ישראל  עלולים להישאב לתוך המערבולת, בדומה לפיגוע בעיר העתיקה שביצע בשבוע שעבר ערבי תושב חיפה שהתאסלם וניסה לירות לעבר שוטרים. גורמי הביטחון של הרש"פ מעריכים כי בתקופה הקרובה יתרבו פיגועי הסכינאות, הדריסה והניסיונות של בודדים לפגוע בחיילי צה"ל, שוטרים ומתיישבים. על פי דיווח בעיתון 'אל-אחבאר' ב-2 ב-בפברואר, ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים הזהירו את עבאס מפני אינתיפאדה שלישית שעלולה לפרוץ בקרוב, ותערער את היציבות בשטח. עבאס עצמו איננו מעוניין כרגע באינתיפאדה שתביא לכאוס ביטחוני אותו עלולה לנצל תנועת חמאס כדי למוטט את שלטונו. יחד עם זאת, גורם בכיר ברש"פ אמר לי כי הגפרור להצתת האינתיפאדה נמצא בהר הבית, וברגע שעבאס יתחיל לתקוף בפומבי את מדיניות ישראל במתחם הקדוש עלול הדבר להדליק את השטח.

אש ותמרות עשן

יו"ר הרש"פ מחזיק בקלף התיאום הביטחוני ומנופף בו מול ישראל, מצרים וירדן החוששות אף הן מההסלמה בשטחי הגדה, ועלול להשתמש בו אם ישראל תחליט אחרי הבחירות לכנסת להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וההתנחלויות. התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ הוא חשוב וחיוני, אולם השב"כ הישראלי חזק ומיומן ויכול להתמודד לבדו עם סכנות הטרור בגדה גם אם יחליט עבאס לממש את איומיו ולהפסיקו בפועל. בכיר פת"ח תוופיק טיראווי הזהיר ב-7 בפברואר כי הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל תביא לקריסתה של הרש"פ. בהקשר הזה יש להזכיר כי השב"כ הישראלי הציל  מאז 2005 ועד היום לפחות שלוש פעמים את שלטון עבאס, כאשר חשף התארגנויות טרור של חמאס בגדה שתכננו להפיל את שלטון הרש"פ בשורה של פיגועים.

נראה כי מחמוד עבאס בחר לחמם בהדרגה את שטחי הגדה באמצעות מסרים כפולים שהוא משדר לציבור הפלסטיני: הוא מאשים את ישראל  וארה"ב כי הן נושאת באחריות לגל האלימות והטרור שצפוי להימשך, כדי לתת גיבוי שטח לקמפיין המדיני שבו פתח וימשך בחודש הקרוב בפורומים בינלאומיים וביקורים במדינות אירופה. אולם התבערה שהצית עבאס עלולה לצאת משליטתו, ולהביא אסון חדש על הפלסטינים כפי שהביאה האינתיפאדה השנייה. לכמה מבכירי תנועת פת"ח יש השגות על מדיניותו של עבאס, והם אומרים בשיחות סגורות כי יש בתוכנית 'עסקת המאה' עיקרון חשוב מאוד והוא ההכרה של ארה"ב וישראל בפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה. מבחינתם, זה יכול להיות בסיס למשא ומתן, אם כי הם מתנגדים להצעה לפיה מדינה עצמאית תקום רק על 70 אחוזים מהשטח, וסבורים כי יש להגיש לממשל טראמפ הצעה פלסטינית נגדית ולחדש את המו"מ עם ישראל.

הקולות האלה אינם נשמעים בגלוי גם בגלל שחלק מהדוברים משתתף בקרב הירושה שכבר החל לקראת היום שאחרי עבאס, והבעת דעות כאלה כעת עלולה לחבל בסיכויים לשדרוג מעמד לאחר ירידת אבו מאזן מהבמה. על פי גורמים בפת"ח, עבאס ממשיך בדרכו של יאסר ערפאת ורוצה לסיים באש ובתימרות עשן, כמי שלא ויתר לארה"ב וישראל על ה"קווים האדומים" הפלסטינים. לדבריהם, הוא עצמו אמר בישיבה סגורה של הנהגת פת"ח אחרי פרסום 'עסקת המאה' כי הוא לא ירשם בהיסטוריה כמי שבגד בבני עמו וכי בפניו שתי אפשרויות: להניף את הדגל הפלסטיני מעל חומות ירושלים, או "למות כשהאיד" כפי שמתו יאסר ערפאת, אבו ג'יהאד ואבו איאד.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. יש גם שותפים יהודים להסתה, אחד מהם הוא קצין בכיר לשעבר שמאשים את ממשלת ישראל באחריות למצב

  2. אם כל כך חוששים אצלנו מאינתיפאדה שאבו-מאזן יעשה בעקבות הסיפוח, אז צריך קודם לחסל את אבו-מאזן ולנצל את הכאוס שיווצר במלחמת הירושה שלו כדי לספח. כשהם יהיו עסוקים במלחמת ירושה הם לא יוכלו לעשות אינתיפאדה.
    אבל אצלנו לא מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה…

  3. 1.אין 3 מיליון פלשתינים ביהודה ושומרון.
    2.אפשר לרסן את הפלשתינים בקלות בעזרת חיסולים אסתרטגים אז שלא יפחידו אותנו עם פיגועים.
    3.אבו מאזן והפתח אינם נכס אסטרטגי ואינם עדיפים על חמאס.

  4. הרש"פ זה לא הפתרון זה הבעייה, לכן זה לא נורא אם לא יעלמו
    אם לעבס יש שתי אפשרויות שיזכרו אותן שילך על שנייה.