"תנועת 'דרכנו' הפכה את החלטות ועדת הבחירות לבדיחה"

עקיבא ביגמן על חשיפת שיתוף הפעולה בין 'דרכנו' לארגוני שמאל: "מסרבים להירשם כגוף פעיל בבחירות ומחפשים דרכים לעקוף את החוק". עו"ד דבורין: "התנהלות חמורה"

פעילים של תנועת 'דרכנו' | צילום מסך

האם תנועת 'דרכנו' שוב מנסה להתערב בבחירות ועוברת לכאורה על החוק? על פי חשיפה של עקיבא ביגמן הבוקר ב'ישראל היום', הארגון מקיים פעולת שטח נרחבת לעידוד הצבעה באזורים הנחשבים למעוזי שמאל, לכאורה תוך הפרה של הנחיית ועדת הבחירות ובשיתוף עם גורמים פוליטיים מובהקים הקשורים למפלגות שמאל. כך למשל, בשיחה שהגיעה לידי 'ישראל היום' נשמעת פעילה ב'דרכנו' מודה כי רשימות התפוצה של הארגון ממוקדות בעיקר באנשים המזדהים עם ערכי השמאל. בנוסף, פעילת השמאל תלמה אליגון-רוז נשמעה שהיא מודה בשיתוף הפעולה עם 'דרכנו ובשימוש במאגר המידע שלהם: "הם מחויבים להיות אוביקטיביים להעלות את אחוז ההצבעה באמת", היא מספרת ומוסיפה: "הם עשו את זה כבר, כי מכל ההפגנות וכל מי שהשתתף אצלם בכל מיני דברים שאומרים שאתה שמאל יש להם רשימות של כל מיני אנשים. אנחנו עובדים בתמיכה שלהם".

בשיחה עם 'מידה' אומר ביגמן כי מדובר בדפוס פעולה חוזר מצד ארגון 'דרכנו'. "קודם כל צריך לזכור שזה ארגון שהחל לפעול כבר לפני כמה שנים תחת השם V15, והמטרה עליה הצהירו אז הייתה "להחליף את השלטון". לשם כך הם אפילו קיבלו תרומה ממחלקת המדינה של אובמה. הם עברו מאז כמה גלגולים ושמות אבל הנטייה שלהם לשמאל היא ברורה וידועה, ועכשיו הם פשוט מנסים לעשות את אותו הדבר שעשו במערכות הבחירות הקודמות רק בדרך אחרת".

איך עובדת הפעילות של 'דרכנו'?

"הנכס העיקרי שלהם זה מאגר המידע שנאסף דרך כל הפעילויות שהם עשו במשך השנים. כמעט בכל הפגנה של השמאל היית רואה פעילים של 'דרכנו' והם עבדו חזק גם ברשתות כדי לאסוף שמות של האנשים שמזדהים עם הקו שלהם. עכשיו הם פשוט משתמשים במאגר הזה כדי לעודד אנשים לבוא ולהצביע".

מה הבעיה בעצם בעידוד אנשים להצבעה?

"ברור שמי שנמצא במאגר הם כמעט אך ורק אנשי שמאל, אבל כמו שחשפנו הבעיה העיקרית היא שב'דרכנו' משתפים את המאגר הזה עם אירגונים וקבוצות אחרות מחוץ לתנועה שהם למעשה לא כפופים להגבלות ופועלים בגלוי כקבוצות פוליטיות. נכון שהקמפיין של 'דרכנו' מדבר על עידוד הצבעה כללי, אבל בפועל מה שקורה בשטח זה קמפיין לעידוד מצביעים לשמאל".

במהלך מערכת הבחירות של אפריל, הגישו בליכוד עתירה נגד פעילות 'דרכנו' בעקבותיה הורה השופט מלצר לתנועה להירשם על פי החוק כגוף פעיל בבחירות, אך בתנועה סירבו לעשות זאת. הסיפור חזר על עצמו גם בבחירות ספטמבר, אז פנו ב'דרכנו' מראש לוועדת הבחירות, אך סירבו שוב להוראת מלצר להירשם כגוף פעיל ואף עתרו לבג"ץ בעניין. העתירה נדחתה על הסף, אך הותירה לארגון מרחב פעולה מצומצם תחת התנאים שקבע מלצר.

על פי עו"ד מיכאל דבורין, המשמש כיועץ אסטרטגי בקמפיין הליכוד, "דרכנו למעשה לקחו פרצה קטנה שהותיר להם השופט מלצר והפכו אותה במחשכים לאסטרטגיית הכרעת הבחירות לטובת מחנה השמאל. זו התנהלות חמורה שהופכת את ועדת הבחירות לבדיחה". על פי פרסומים שהפיצה התנועה עצמה לפעיליה לאחר הבחירות בספטמבר, פעלו אנשי 'דרכנו' לארגון והכשרת מתנדבים למטרות עידוד ההצבעה ברחבי הארץ. "בעזרת הפעילים המדהימים שלנו והארגונים הרבים שנרתמו למאבק העיקש שהובלנו, השגנו מספרים מרשימים…הגיעו לקלפיות אזרחים שהבינו את גודל השעה ויצאו לשנות את עתיד המדינה", נכתב בהודעת דואר אלקטרוני מטעם 'דרכנו' ב-23.9.19. לדברי עו"ד דבורין, "פעילות זו נעשתה מתחת לרדאר ועיוותה את החלטת מלצר באופן שתתאים לאג'נדה של דרכנו".

מתוך הודעת דוא"ל שנשלחה לפעילי 'דרכנו', 23.9.19

כאמור, על פי חשיפת 'ישראל היום' מהבוקר עולה כי גם במערכת הבחירות הנוכחית פועלים ב'דרכנו' בצורה דומה בניסיון לעקוף לכאורה את החוק. "בפעם הזו ב'דרכנו' אפילו לא טרחו לפנות מראש לוועדת הבחירות, ופעלו במכוון לטשטש את המטרות ולהסוות מרבית הפעילות", אומר עו"ד דבורין, שהגיש היום עתירה לוועדת הבחירות בשם הליכוד בבקשה להוצאת צו מניעה לפעילות 'דרכנו'.

"בסופו של דבר הכל מגיע לנושא השקיפות", מסכם ביגמן. "יש חוק במדינה שמחייב גופים שרוצים להיות פעילים פוליטית בבחירות להירשם אצל מבקר המדינה ככאלה, רישום שמחיל עליהם חובות של שקיפות וחשיפת התורמים. אבל ב'דרכנו' מסרבים באופן עקבי לעשות את הפעולה הפשוטה הזאת ובכל פעם מחפשים דרך אחרת לעקוף אותה. אף אחד לא אומר שאסור להם לתמוך בשמאל, אבל ראוי שהם יעשו את זה כחוק ולא במחשכים כמו שהיה עד היום".

מ'דרכנו' נמסר בתגובה:

"מזה לפחות כחודש וחצי, לאחר שהוכרזו הבחירות השלישיות, מעודדת תנועת דרכנו הצבעה בציבור הישראלי בכללותו, כמשימה דמוקרטית חשובה, אליה נרתמים מתנדבים מכל רחבי הארץ – צפת, באר שבע, מודיעין, תל אביב, בת ים, ירושלים, אלפי מנשה ועוד. כל מי שפונה ומבקש לעזור בכדי להעלות את אחוז ההצבעה הכללי – בשטח, ברשתות ובטלפון – הוא מתנדב מבורך ומוצע לו סיוע, ללא שום קשר למפלגה זו או אחרת, מבלי לשאול וממילא ללא כל ידיעה למי מהמפלגות יצביעו המתנדבים אלא שהם יעודדו להצביע, ובלבד שיצביעו. קיים חשש אמיתי כי חלקים מהציבור הישראלי, על כל גווניו, החשים ייאוש ואכזבה נוכח חוסר היכולת להקים ממשלה, יישארו בבית ויפגינו את מחאתם באי הצבעה. דרכנו פועלת בכל רחבי ישראל בצורות שונות, דיגיטליות וגם בהפעלת מתנדבים וצוותים, וכך גם במיזם "שכונה מכריעה" הפועל בכל רחבי ישראל וכל מי שרוצה לקחת בו חלק מוזמן, לא משנה היכן הוא גר. התנועה פועלת עם מתנדבים ועם כל מי שאכפת לו ורוצה לעודד הצבעה באופן כללי, כמימוש זכות וחובה אזרחית, אך לא עם מפלגות פוליטיות או גופים המהווים חלק מהן".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. אין סיכוי שרשויות החוק
    יעשו משהו בעניין.
    להזכירכם – במימד החמישי , הם העדיפו לחכות עד
    אחרי הבחירות….

  2. דת לכל דבר ועניין. את בית דין של מעלה מחליף בית המשפט העליון. את השליט במרומים מחליף השופט ״הנאור״, את מסדר אבירי הצלב מחליפים אבירי שלטון החוק. הכופרים הם הבבונים, החושבים מהפופיק ומטה. הצדיקים הם בני האור, אנשי השכל וההשכלה. להם המידות, מעשיהם צדק ללא משוא פנים, חזונם, גן עדן עלי אדמות. הזבחים, ״קרבנות השלום״. מלחמתם, מלחמת בני האור ב״חשוכים״ ה״פשיסטים״ ב״כובשים״ בעובדי האלילים מנשקי הקמעות. לא ניתן להמיר את דתם. גם פניהן המאירות באור אמת של שלושת אמהות הנערים לא מעוררות בהם ספקות. נאמר כבר בכתובים שתגיע תקופה, שכל שחור יהיה לבן שהחושך יחשב לאור שהאמת תהפוך לשקר. העידן הזה הגיע. עידן ״העולם ההפוך״.