ועדת הבחירות בשירות השמאל: הנדל מאשר את פעילות 'דרכנו'

השופט הנדל החליט להפוך החלטות קודמות בעניין ולאשר את פעילות הבחירות של ארגון השמאל על אף שבעצמו הודה כי הוא פונה ישירות למצביעים

יו"ר ועדת הבחירות ניל הנדל | צילום מסך

יו"ר ועדת הבחירות השופט ניל הנדל אישר אמש (ראשון) את המשך פעילותה של תנועת 'דרכנו' ביום הבחירות, במטרה לעודד מצביעי שמאל להגיע לקלפי. כזכור, בשבוע שעבר עתרה תנועת הליכוד לוועדת הבחירות בבקשה לצו מניעה נגד פעילות 'דרכנו', בטענה כי היא מנסה לעקוף את החוק ולפעול כגוף פוליטי על אף שאינה רשומה ככזה, וזאת בעקבות חשיפתו של עקיבא ביגמן ב'ישראל היום' על כך שהארגון מקיים פעולת שטח נרחבת לעידוד הצבעה באזורים הנחשבים למעוזי שמאל. עוד נחשף כי פעילות זו נעשית לכאורה תוך הפרה של הנחיית ועדת הבחירות, ובשיתוף עם גורמים פוליטיים מובהקים הקשורים למפלגות שמאל.

ביגמן אמר בשבוע שעבר בשיחה עם 'מידה' כי מדובר בדפוס פעולה חוזר מצד ארגון ‘דרכנו', שהחל לפעול לפני כמה שנים תחת השם V15. "המטרה עליה הצהירו אז הייתה “להחליף את השלטון”. לשם כך הם אפילו קיבלו תרומה ממחלקת המדינה של אובמה. הם עברו מאז כמה גלגולים ושמות אבל הנטייה שלהם לשמאל היא ברורה וידועה, ועכשיו הם פשוט מנסים לעשות את אותו הדבר שעשו במערכות הבחירות הקודמות רק בדרך אחרת", הסביר.

אחת הדרכים העיקריות בהן פועל הארגון היא על ידי איסוף מאגר נרחב של מצביעי שמאל ושיתופו עם ארגוני שמאל מובהקים אחרים שאינם כפופים לחוק. לדברי ביגמן, "הקמפיין של ‘דרכנו’ מדבר על עידוד הצבעה כללי, אבל בפועל מה שקורה בשטח זה קמפיין לעידוד מצביעים לשמאל”. בנוסף, ב'דרכנו' מסרבים באופן עקבי להירשם אצל מבקר המדינה כגוף פעיל בבחירות, צעד שיחיל עליהם חובות שקיפות כמו חשיפת התורמים. "הם מסרבים לעשות את הפעולה הפשוטה הזאת ובכל פעם מחפשים דרך אחרת לעקוף אותה. אף אחד לא אומר שאסור להם לתמוך בשמאל, אבל ראוי שהם יעשו את זה כחוק ולא במחשכים כמו שהיה עד היום”, סיכם ביגמן.

במהלך מערכת הבחירות של אפריל הגישו בליכוד עתירה נגד פעילות ‘דרכנו’, בעקבותיה הורה השופט מלצר לתנועה להירשם על פי החוק כגוף פעיל בבחירות, אך בתנועה סירבו לעשות זאת. הסיפור חזר על עצמו גם בבחירות ספטמבר, אז פנו ב’דרכנו’ מראש לוועדת הבחירות, אך סירבו שוב להוראת מלצר להירשם כגוף פעיל ואף עתרו לבג”ץ בעניין. העתירה נדחתה על הסף, אך הותירה לארגון מרחב פעולה מצומצם תחת התנאים שקבע מלצר. על פי עו”ד מיכאל דבורין, שהגיש את העתירה מטעם הליכוד, “דרכנו למעשה לקחו פרצה קטנה שהותיר להם השופט מלצר והפכו אותה במחשכים לאסטרטגיית הכרעת הבחירות לטובת מחנה השמאל. זו התנהלות חמורה שהופכת את ועדת הבחירות לבדיחה”.

למרות כל זאת, החליט אמש השופט הנדל לאשר את פעילות 'דרכנו'. יו"ר ועדת הבחירות אמנם הודה כי "כיום הפעילות היחידה שעליה היא מוציאה ממון היא פעילות של עידוד הצבעה" הנערכת "בעיר או בשכונות כאלה ואחרות", אך יחד עם זאת קבע כי "אין בכך את אותה "מסוימות" הנדרשת לשם הכרת פעילות של עידוד הצבעה באופן כללי". לדברי הנדל, " כוונה סובייקטיבית לפעול למען רעיון מופשט, הנתפסת בעיני הבוחר הסביר כעידוד להצביע דווקא לרשימה מסויימת, עשויה להיחשב לפעילות בחירות". אך מנגד הוא מוסיך כי "כוונה סובייקטיבית לפעול למען רשימה מסוימת, שאינה באה לידי ביטוי בפעילות עצמה, אין די בה כדי להכתיר פעילות כפעילות בחירות".

במילים אחרות, השופט הנדל מותיר למעשה לארגון השמאל לעבור לכאורה על חוקי הבחירות. החלטה זו חמורה עוד יותר בשל העובדה שהיא עומדת בניגוד להחלטות קודמות שהתקבלו בוועדת הבחירות בנוגע ל'דרכנו', ולמעשה קובעת פרשנות חדשה ומקורית לחוק היוצרת יתרון לא הוגן דווקא עבור מי שמנסה לעקוף אותו. שוב פעם הוכח כי בכל הקשור לסיוע לצד מסוים במפה הפוליטית, למילה הכתובה בחוק אין כל משמעות, ופרשנותה יכולה להשתנות לפתע לפי זהות השופט. השקיפות היא כבר לא עקרון מקודש וגם המנהל התקין לא חשוב במקרים מסוימים,ורק פעילי השמאל ימשיכו לצחוק על החוק ועלינו כל הדרך לקלפי. יתכן כי יש כאן גם מקום לחשוב מחדש על תפקידה של ועדת הבחירות המרכזית, שהוכיחה בחודשים האחרונים בשלל פארסות כמו פרשת הבוטים או פסילת מועמדים שונים כי מדובר במוסד מיושן שאינו רלוונטי יותר בעולם הטכנולוגי של ימינו, ונכשל שוב ושוב במשימתו היחידה: לשמור על בחירות דמוקרטיות ונקיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. אני רוצה סרט הוליוודי הכי יפה בעולם. אני לא חושבת שהמותג הקיים יכול לספק זאת. אני חיה באדמה סופר הוליוודית ויצאתי מהספר הכי הוליוודי חלומי בעולם. טררררראם טררררי טררררו וואללה בבקשה סיל וו פלא בלא ספסיבה . יעלה ויבוא התסריט ההוליוודי התנכי היישר מהתנור. האם מה שהיום יכול לדאות לחלום לעופ כמו יצא מישם .נוט שור ספק ומוטל בספק. הם לא יכולים להוציא תסריט כזה יפה. מימיילא כולנו ואולי העולם כולו נימצא באיזה שהוא סרט. הוליווד רבותי אבל לא בפיקציה. איזה דרמה איזה מתח ממש מלודרמה .אתוס פיוט או שמא סיוט. בכל אופן אני בחרתי בחזרה ל48 להתחלה מחדש בחזרה לעתיד. אני רוצה את התסריט הכי שופינג הכי קניוני, מחכה להיתחדשות. כי לחלום זה שווה כי בחלומות עסקנינן. האם הם יכולים לספק זאת .בספק.

  2. השופט ניל הנדל אין להתפלא ככל וכלל על פסיקתו כי הוא חי על פי תרבות הרפורמית

    1. נקווה שאמיר אוחנה יבחר אנשים הגונים יותר

  3. נו? דיקטטורה או לא דיקטטורה?
    הגיע הזמן להתקוממות עממית ומהפכה אזחית נגד כל הבולשביקים השמאלנים!

  4. אין מה לעשות שופט מאשר מה שבגץ פסל אולי תביאו רסן לשים מסביב לראש של ביבי ולזרוק לתמזה עד איפה אנשים שקיבלו תפקיד מסוים כמו לשפוט או ליעץ כמו היועץ המשפטי מחליטים לעשות מה שבא להם אנרכיה

  5. מגלובס: סאמי עאהד אבו דיאק, מחבל עם דם על הידיים, הגיש עתירה לבג"ץ עם דרישה להשתחרר מהכלא הישראלי עקב מצבו הרפואי הקשה. אבו דיאק הגיש בקשה להקדים את הדיון עקב גסיסתו וההבנה כי ימיו ספורים. השופט הנדל קיבל את בקשתו אולם האסיר מת טרם מועד הדיון.

    בעקבות מותו, כתב השופט הנדל כי הדיון התייתר והוא מורה על מחיקת העתירה כפי שביקשה הפרקליטות. הנדל לא הסתפק בכך והוסיף כי הוא "משתתף בצער המשפחה".

  6. הם עשו את זה בבחירות הקודמות עם יו"ר ועדת הבחירות מלצר שהוא איש מפלגת העבודה והם עושים את זה גם עכשיו עם היו"ר הנדל שהוא מינוי של הסוס הטרויאני איילת שקד

    https://www.facebook.com/bookfaceaddress/posts/10222172975536363

    https://rotter.net/forum/scoops1/577777.shtml

    https://rotter.net/forum/scoops1/607854.shtml