היורש של סולימאני: איש הכספים של הטרור במזרח התיכון

אסמאעיל קאאני שמונה כמפקד 'כוח קודס' במקום הגנרל שחוסל עמד בראש מערכת מימון הטרור האיראני והתפאר בהרג אזרחים אמריקנים

הגנרל אסמאעיל קאאני | Tasnim News

לאחר חיסולו של מפקד 'כוח קודס' קאסם סולימאני לפני כחודשיים, המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי החליט למנות כמחליפו את הגנרל אסמאעיל קאאני. לפעולותיו של המפקד החדש עשויות להיות השלכות ישירות על נושאי הביטחון במזרח התיכון ועל חיי אנשים בעולם החופשי, ולכן חשוב להכירו לעומק ולהבין מה הן עמדותיו.

'כוח קודס' בראשו עומד כעת קאאני הוגדר על ידי מחלקת המדינה כארגון טרור, והוא אחראי להרג של מאות (אם לא אלפים) של אמריקנים ופציעתם של רבים נוספים. 'כוח קודס' גם משתמש בשליחים שונים ובקבוצות מיליציה כדי לתקוף נכסים אמריקניים וכאלה השייכים לבעלות בריתה במזרח התיכון ובאזורים אחרים ברחבי העולם. ל'כוח קודס' השפעה ישירה ועקיפה דרך רשת של יותר מארבעים ארגונים שונים הפועלת תחת הדגל של 'אל-חשד א-שעבי', יחידות הגיוס העממי.

בנוסף, הארגון אחראי על פעילות החוץ של איראן הכוללת ארגון, תמיכה, אימון, חימוש ומימון של קבוצות מיליציה שיעיות במדינות זרות, והתקפות ישירות או עקיפות דרכן. בין מטרותיו של 'כוח קודס' נמצאים גם ניסיונות התססה במדינות אחרות כדי לקדם את האינטרסים השיעיים ואת השאיפה האיראנית להגמוניה אזורית, בין השאר על ידי פלישות ומבצעים צבאיים והתנקשויות באישים פוליטיים ובמתנגדי משטר איראניים ברחבי העולם.

קאסם סולימאני | khamenei.ir

מפקד הכוח החדש אסמאעיל קאאני הצהיר בעבר על תשוקתו להרג אמריקנים, ואף התפאר בכך בפומבי. בשנת 2017, בטקס שנערך למען "מגיני המקומות הקדושים", קאאני הצהיר כי "האמריקנים סבלו יותר אבדות מאיתנו מאשר אנחנו סבלנו מהם". על פי דיווחים, באותו הטקס קאאני גם טען כי פיגועי ה-11 בספטמבר היו "פעולה מבפנים שארה"ב ביצעה בעצמה". על פי משנתו של קאאני, עקרונות המהפכה האסאלמית אינם מוגבלים לתחומי איראן ויש לייצא אותם למדינות אחרות עד אשר משטר האייתוללות ישלוט בעולם כולו. לדבריו, "המשכיות התנועה הזו היא במטרה להשיג במהרה שלטון עולמי של האסלאם. מטרה חשובה זו תושג רק תחת המנהיג העליון". בחודשים האחרונים, קאאני שוב פרסם איומים להרוג אמריקנים. "בעזרת האל ודרך המאמצים של שוחרי החירות ברחבי העולם הדורשים נקמה, אנו נכה באויב בצורה קשה", אמר.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות האיראנית, קאאני ציין בחודש ינואר האחרון כי "אנחנו מבטיחים להמשיך את דרכו של השאהיד סולימאני באותה העוצמה כדי לדחוק את ארה"ב מהאזור". הוא גם הודיע כי "הנקמה על מות קאסם סולימאני היא הבטחה אלוהית, והוא יהיה הנוקם הראשי". קאאני נחשב כחלק מן המחנה השמרני באיראן, והוא צפוי להיות נאמן לאייתוללה ח'אמנאי ולרעיונות המהפכה, כולל אנטישמיות בוטה. המנהיג העליון של איראן מאמין כי יש לחסל את מדינת ישראל במהרה, וכפי שציין בדרשה שנשא לפני מספר שנים "ישראל לא תזכה להתקיים ב-25 השנים הקרובות".

לפני שמונה למפקד 'כוח קודס', קאאני נודע בשל ניהולו את הפעילות הכלכלית של הארגון ואת משלוחי הנשק לארגוני הטרור המשמשים כשליחים של איראן. על פי משרד האוצר האמריקני, קאאני פיקח על המימון שעבר ממשמרות המהפכה לארגונים שונים באפריקה וכמו כן לארגוני טרור כמו חיזבאללה. זו הייתה גם הסיבה בגינה קאאני הוכנס לרשימה המיוחדת של משרד האוצר, בה כלולים אנשים שנאסר עליהם ליצור קשר עם ישויות אמריקניות ויש לפעול כדי להחרים את נכסיהם. כעת משימתה של שאר הקהילה הבינלאומית היא לעצור באופן מיידי כל זרימה של כסף ל'כוח קודס' ולגנרל קאאני.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *