מצב חירום: איראן קורסת תחת מגפת הקורונה

מעבר למאות הקורבנות ואלפי החולים, התפרצות הנגיף גבתה מחיר פוליטי כבד ממשטר האייתוללות הנחשף כמנותק וחסר אונים

צוותים רפואיים בפעולה באיראן | Nasser Jafari

אינפלציה גואה, זעם פנימי מעמיק ומשבר סביבתי מתמשך. אפילו בטרם התפרצות מגפת הקורונה בשבועות האחרונים, המשטר האיראני נאבק תחת עול של בעיות מקומיות שאיימו לחתור תחת שלמות הרפובליקה האסלאמית. אך עם כניסת נגיף הקורונה לזירה העניינים הפכו גרועים בהרבה עבור האייתוללות, כל כך גרועים שלא מן הנמנע לחשוב שאיראן יכולה לקרוס תחת העומס של כל הסתירות הקיימות בה. זה קורה בגלל שעבור המשטר בטהרן מגפת הקורונה מייצגת אירוע מסוג "ברבור שחור". המונח שהפך לנפוץ על ידי החוקר נאסים ניקולס טאלב בספרו באותו השם שראה אור ב-2008, מתייחס להתרחשות בלתי-סבירה שלא ניתן לחזות אותה אך עלולות להיות לה השלכות אסוניות. זו המשמעות של התפרצות הקורונה באיראן.

הבעיה מתחילה בבריאות הרופפת של המעמד השולט במדינה. חלק גדול מן החברים בשכבות העליונות של ההנהגה האיראנית הם אנשים מזדקנים וחלשים, בדיוק הקבוצה ממנה גובה הנגיף את המחיר הקטלני ביותר. נכון ל-4 במרץ וכפי שדווח ב'וושינגטון פוסט', "כעשרים וארבעה חברים בפרלמנט ועוד לפחות 15 דמויות בכירות אחרות" נדברו במחלה. מספרים אלה התרחבו באופן משמעותי מאז, יחד עם מספר הקורבנות הבולטים באיראן. לפי הידוע כיום, הווירוס גבה את חייהם של יועצו המנהיג העליון ח'אמנאי מוחמד מירומוחמדי, סגן שר החוץ לשעבר חוסיין שייח'אולסלאם, חברי הפרלמנט מוחמד עלי רמזאני ופטימה רחבר, ולפחות שלושה בכירים נוספים. שמות קורבנות אחרים צפויים להתפרסם בימים הקרובים.

אך הנגיף גבה מחיר פוליטי גבוה אף יותר מהמשטר, מכיוון שהוא חשף את שכבת אנשי הדת השולטת במדינה כמנותקת וחסרת אונים. איראן נמצאת כעת בעיצומו של משבר פוליטי ובריאותי, שפרץ לא רק בגלל חוסר היכולת של הממשלה להכיל את התפרצות הווירוס באופן סביר, אלא גם בגלל הניסיון שלה לטייח ולהסתיר את האמת על מימדי המשבר.

על פי הנתונים שמספקת אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, איראן נמצאת כעת במקום השלישי בעולם אחרי סין ואיטליה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה, העומד על מעל ל-10,000 בעת כתיבת שורות אלה. אך יתכן כי המצב גרוע הרבה יותר. בהינתן המידע הקיים של מקרים מתועדים, כולל הדיווחים על בכירים איראנים שנדבקו, פרשנים מעריכים שהמספר האמיתי של מקרי הקורונה במדינה עשוי להיות גבוה הרבה יותר.

משטר האייתוללות ניסה כמובן לעשות את הכל כדי להמעיט בחומרה האמיתית של המשבר המתחולל במדינה. אך סרטונים ויראליים ופוסטים שהופצו ברשתות החברתיות המראים חולים קורסים ברחובות ועובדי בריאות המתחננים לעזרה, הציגו לעולם תמונה שונה מאוד. כאשר כל זה מגיע לאחר הטעות החמורה שעשתה טהרן בהפלת המטוס האוקראיני ב-8 בינואר ובניסיון לטייח את המקרה, תגובת מנהיגי המשטר להתפשטות הקורונה מציירת אותם עוד יותר כמנותקים מהמציאות ופשוט חדלי אישים.

אך נגיף הקורונה אינו רק אתגר פוליטי עבור האייתוללות, אלא גם כה קשה ללגיטימיות האידיאולוגית שלהם. מרכזי דת ברחבי המדינה (כמו בעיר הקדושה קום) הפכו למוקדי הדבקה עיקריים. והתגובה האיטית מאוד מצד המשטר להתפשטות המחלה מדגישה עוד יותר את הנתק בין הממסד הדתי לשאר העם. כפי שציין מהדי חלאג'י ממכון וושינגטון, בשנים האחרונות בכירי הדת באיראן נהגו "לדחות באופן בלתי-מתפשר את הרפואה המודרנית ובמקומה לקדם 'רפואה אסלאמית' כמדע האמיתי הנובע מחוכמה אלוהית". כיום, מתגלות ההשלכות האסוניות של המדיניות הזו על מצב הבריאות הכללי של המדינה.

האם המשטר באיראן ישרוד את המשבר הנוכחי? יתכן מאוד. אך מנגד, קיימת עדיין גם האפשרות הסבירה בהחלט לפיה נגיף הקורונה ישלים את מה ששנים של ניסיונות מערביים לא הצליחו וימוטט סופית את המשטר הדתי בטהרן. אחרי הכל, הווירוס כבר הצליח לחסל את השרידים האחרונים של הלגיטימיות של השלטון.


אילן ברמן הוא סגן נשיא המועצה האמריקנית למדיניות חוץ. הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. אין לאייטוליות שום תוכנית חיובית למשהו מלבד להשתלט על העולם ולהשמיד את ישראל. הם מזכירים את בלגנץ שאין לו כל תוכנית חיובית לא כלום במהות מלבד "רק לא ביבי". כחול לבן ביחד עם המשלימים להם בית המשפט במיוחד העליון מנותקים מהעם ומצרכיו כמו האייטולות.

    1. גנץ יעלון ולפיד שוים חמינאי נסראלה ואסד לא פחות

    2. תתבייש, איך אתה מעז להשוות את ראש המטה הכללי של צהל אליהם?

  2. זה מהתחלת דרכו הוכיח כשכל המטרה פוליטית רק לא ביבי איזה טובת מדינה יכול להיות

  3. אין שום מגיפת קורונה, הכל פרופוגנדה שקרים וסילופים פראיים.

    1. אם האיטולות יפלו איך ביבי יפחיד את עמך? אחרי שהקורונה תעלם…אה כן…הערבים….

    2. מה ביבי לא יעשה כדי לחמוק ממשפט… נכון מר.פוסט שמאלני?
      חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

    3. ברור שאין קורונה. אגלה לך עוד משהו: בעצם גם אין אינטרנט, כך שאתה לא באמת קורא את המאמר הזה. הכול מתרחש בדמיונך, תוך כדי ישיבה בחדר הנחמד והמרופד, כשאתה עטוף בכותונת המיוחדת והחביבה עליך.

    4. ליוסי, הילד שלנו הלא כל כך מוצלח –

      נכון, ההפחדות מהערבים הן שקריות לחלוטין. ממש כמו ההפחדות מהאיראנים. ובדיוק כמו ההפחדות מהקורונה. הכול שקרים שהמציא ביבי. התעלומה היחידה שנותרה היא – מדוע כל העולם מסייע לו? בסין ובאירופה אפילו רצחו אלפי בני אדם חפים מפשע, רק כדי לדחות את המשפט של ביבי. פשוט מזעזע מה שאנשים יעשו בשביל ביבי.

  4. ברגע שהמשטר הזה יפול יבוא שלום בכל המזרח התיכון. הם הדלק של ארגוני הטרור פה.

  5. שהשלטון הזה יושמד מהר כמו התפשטות הקורונה ולא יישאר מהשטן האיראני שום זכר.

  6. המשטר האירני יחווה מפלה גדולה,ושלטונו יתמוטט.העם האירני יצא לחופשי,ישגשג ויפרח,אם ו..יצליחו לשרוד את המגפה הזאת.העם האירני סולד מהשלטון,מעריץ ואוהב את העם היהודי.

  7. אים המימסד הדתי האירני יקח אליו את המימסד הדתי הישראלי לטהרן , זה יהיה מושלם.

    1. מאה אחוז!
      בתנאי שייקחו לשם גם אותך, במזוודה קטנה. אז כולנו באמת נוכל להיות מרוצים.

    2. מה קרה לך מר אנונימי? האם הממסד הדתי היהודי בארץ תומך בטרור הערבי?? או תומך או מסתמך על התומכים בטרור נגדנו? מי שעושה זאת הם החברים שלך בכחול לבן!

  8. האומה האיראנית לא תימחק.
    יימחקו בעיקר כל הזקנים שעומדים בראש הקבוצה השלטת! כי הם הכי פחות "עמידים" בפני הנגיף….
    התמוטטות המשטר זו רק שאלה האם יש עתודה צעירה, חזקה, מוכשרת, פנאטית ומגובשת מתחת לשכבת ההנהגה הזקנה!
    אם יש – המשטר יחזיק מעמד!
    אם אין – יש סיכוי לחילופי שילטון!

  9. שישתו את המים הכבדים.
    אומרים שזה עוזר.
    כי זה מכביד מאוד על הקורונה.
    ואם יוסיפו לזה קצת נגיעות של אורניום מועשר זה בכלל מצויין.

    1. אתה צודק עם המים והאורניום וכמובן לטיבול צריך גם מלח פלפל וכמון שיהיה טעם

  10. מי שפוגע בעם היהודי בתורת ישראל זה התוצאה

    1. שום דבר גם לא הקורונה לא יסיט את האיראנים מהמטרה שלהם והוא פצצת הגרעין

  11. מנהגי הגיהנום שלהם צריכים רק הם לחטוף הם וחלק מבוגדים גם כאן

  12. יש אלוהים! אפילו האפיפיור מבקש מכל העולם לשמור שבת!

  13. לדעתי אלוהים התנקם באיטולות האירני על חיסול המטוס על לא אבל בכפם שעת האמת הגיע הקורונה הכריע את הרעים וחבל שפגעה בטובים

  14. ההנהגה האיראנית היא פאנטית על גבול שיגעון
    היא מונעת על ידי הרעיון המשיחי
    שכשיקרה כאוס אז יופיע המהדי האחרון
    ןיגאל את העולם
    אז כל התוכנית שלהם משמעית על קטסטרופה
    ממשוגעים משיחיים אל תצפו להיגיון
    לכן הקורונה זה רק הדלק שמחזיק את הרעיון
    המשיחי שלהם זה רק הוכחה שהם צודקים

  15. אפילו הקורונה לא ישבור את האמונה העיוורת באמיתות השיעה. גם אם ימות חמינאי לא יזיז להם. זה רצונו של אללה וחייבים לקבל זאת כגזירה משמיים.
    נקווה שאצל המאמינים הפשוטים אולי יזיז להם משהו….