הקורונה בטורקיה: "המגפה היא מזימה של יהודים נגד האסלאם"

התפרצות הנגיף במדינה הביאה עמה גם התפרצות מחודשת של גל אנטישמיות ועלילות דם

פעולות חיטוי באיסטנבול | צילום מסך

מאבקה של טורקיה נגד התפשטות נגיף הקורונה נחשב באופן כללי להגיוני, מתוכנן ויעיל יחסית. בזמן בו מניין החולים בגרמניה עמד על 7,000 ובהולנד ובריטניה סביב 2,000 כל אחת, בטורקיה נרשמו 98 חולים בלבד. כאשר מספר המתים באיטליה עבר את זה של סין ב-19 במרץ ועמד על 4,400 נפטרים, בטורקיה היו שלושה קורבנות בלבד. הממשלה סגרה את הגבולות (במיוחד את הגבול עם איראן) בדיוק בזמן; כל האירועים הציבוריים בוטלו, כולל משחקי הכדורגל; מרבית העסקים קיבלו הוראה לסגור דלתות, ונפתח קמפיין הסברה אפקטיבי שהפציר באזרחים להישאר בביתם. כ-3,000 עולי רגל שהיו בדרכם חזרה ממכה נכנסו לבידוד. על סקר שנערך לפני כשבועיים, שיעור התודעה לסכנת הנגיף בקרב הטורקים עמד על מאה אחוזים.

אך ישנן כמה שאלות שנותרו ללא מענה. מדוע רשויות הדת בטורקיה התירו ליותר מ-21 אלף בני אדם לנסוע למכה מלכתחילה? האם לא היה בטוח יותר אם היו ממתינים להשלמת עליית הרגל עד אשר המגפה העולמית תחלוף?  מדוע רק 3,000 מתוכם נכנסו לבידוד עם שובם, כאשר שאר האלפים מהלכים חופשי במדינה?

שאלה נוספת שעולה היא האם מספר החולים הנמוך בטורקיה נובע בחלקו מצנזורה ממשלתית, אך האמת היא של"הצלחה הטורקית" יש הסבר פשוט הרבה יותר: מספר החולים המדווחים בטורקיה נמוך מכיוון שמספר הבדיקות שנערכו לגילוי הנגיף נמוך. נכון ל-16 במרץ, טורקיה ביצעה רק 2,800 בדיקות בהן נמצאו שני חולים מתוך אוכלוסייה של 83 מיליון איש, בהשוואה לדרום קוריאה שביצעה באותה העת 250 אלף בדיקות (8,100 חולים מתוך 51 מיליון איש). וזאת האמת הפשוטה: אם אתה לא בודק אנשים, אי אפשר להוסיף מקרים חדשים לרשימה.

כמו רוב הדברים בטורקיה, מדינה נהדרת כל עוד אתה לא צריך לגור בה, גם מגפת הקורונה חושפת את ההומור השחור שבטרגדיה. כך למשל, פרופ' עלי ארבש העומד בראש המשרד לענייני דת נשא דרשה ובה קרא למאמינים שלא להתאסף בקהלים גדולים. הבעיה הייתה שהוא עשה זאת במסגרת תפילת יום השישי במסגד יחד עם 5,000 מתפללים נוספים. כמה ימים לאחר מכן, המשרד פרסם פסק הלכה המשעה את תפילות השישי עד להודעה חדשה. הטורקים הם אנשים אמיצים, ומסתבר כי הדתיים האדוקים שבהם הם האמיצים מכל. קבוצות גדולות של מפגינים יצאו במחאה נגד ההחלטה להפסיק את התפילות, וטענו כי התפילות עצמן הן המגן מפני כל רשע, כולל מפני אותו וירוס קטן וטיפשי. אחד מחבריי במדינה התבדח בשיחה עמי והציע לתת להם לנסות את התיאוריה הזו בשטח.

אך גם קבוצות אחרות כמו עיתונאים ופרשנים התייחסו למגפה בדרך לא פחות מבדרת. כך למשל, כותב טורים אחד הציע כי "כעת שכל הברים וחברות ייצור האלכוהול נסגרו זמנית, אולי כדאי לשקול לסגור אותם לנצח בשל הסכנה מהנגיף". פרשן אחר טען כי הסכנה מ"נגיף ה-CHP" (מפלגת האופוזיציה החילונית הגדולה) חמורה יותר מאשר סכנת הקורונה.

הגדילו לעשות חלק מכלי התקשורת התומכים בשלטון שטענו כי נמצאה הקונספירציה האמיתית: הווירוס התגלה לראשונה בטורקיה באותו היום בו הוכרז רשמית על הקמת מפלגת אופוזיציה חדשה בשם DEVA, עובדה שבוודאי אינה צירוף מקרים. לטענתם, כל מפלגה המתנגדת לשלטונו של הנשיא ארדואן מהווה איום השקול לנגיף הקטלני. אסאלמיסטים אחרים הציעו תגובה מושכלת יותר למגפה כאשר הקניטו את החוקרים והמדענים: "היכן המדע שלכם עכשיו, זה שתמיד טענתם שהוא מעל לדת?".

פרנויה ואנטישמיות

כמובן, גם הרשתות החברתיות בטורקיה הן מקור עשיר לפרשנויות "מדעיות" של משבר הקורונה, רובן שזורות בהאדרה עצמית צפויה, פרנויה ואנטישמיות. הנה כמה דוגמאות:

הודות לכוחות שהורישו לנו אבותינו (העותמאנים), נהרוג את כל הנגיפים והכופרים"

"נביס את הווירוס כפי שנביס את העולם כולו"

"יהודים יצרו את הנגיף והפיצו אותו בתרבות המערב"

"אנחנו נחסל את השליטים הגלובליים שעומדים מאחורי הנגיף"

"הווירוס הוא רק חלק קטן מהמשחק הגדול שמטרתו להפיל את טורקיה"

"הנגיף נוצר כדי להדיח את ארדואן, מנהיג האומה המוסלמית"

"הצבא האסלאמי יביס את הווירוס הכופר"

אם כן מסתבר כי וירוסים יכולים להשתנות, אבל הרטוריקה האסלאמיסטית לעולם לא משתנה. בהודעה של 'מפלגת הרווחה' (Yeniden Refah), מפלגה אסלאמיסטית קטנה, נכתב: "למרות שאין לנו הוכחה ודאית לכך, ברור שהנגיף הזה משרת את מטרות הציונים של הפחתת מספר האנשים בעולם, וחשוב להזכיר זאת. הציונות היא בקטריה בת 5000 שנים שגרמה סבל לאנשים".

תגובה אחרת שיכולה להדגים היטב את הגישה הטורקית למשבר הייתה בראיון טלוויזיה שנערך עם אזרחים בשוק בעיר אלאזיג שבמזרח המדינה. צוות חדשות מקומי יצא לראיין את התושבים וציין בתדהמה שהרחובות עמוסים אף יותר כעת מאשר בטרם התפרצות הקורונה. "מה לגבי הנגיף? אתם לא פוחדים להיות במקומות הומי אדם", שאלו המראיינים את העוברים והשבים. שלושה מהם סיפרו כי הם בטוחים שכוח התפילה יביס את כל הווירוסים. כמה מהם טענו שנגיף הקורונה בכלל לא קיים ומדבר בשקר שנועד להונות את העולם התמים. אחר אמר כי "אללה תמיד מגן על המאמינים", וחברו הוסיף: "העולם כולו הכריז מלחמה על טורקיה, והנגיף הזה הוא נקמתו של אללה בהם".


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. הטור התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. למה מציגים באתר שמתיימר להיות רציני דיווחים שיקריים של דיקטטורה כושלת?
    בתורכיה אין קורונה כמו שבתורכיה אין הומוסקסואליות.

    1. כדי שנבין איך תקשורת המיינסטרים הישראלית מפמפמת אותנו בדיווחים מגמתיים על "התפשטות המגיפה כמזימה של החרדים". בתקשורת הישראלית אין יהדות כמו שאין בה לאומיות יהודית.

    2. הכתבה מסבירה מה אומרים תומכי המשטר בתרכינ. זה מידע חזוב להבין את התנהבותם.

  2. הלואי וזה היה ככה היינו מיזמן שולחים לטורקים לא רק קרונה גם טיפוס וגם חולרע ואז הייתה להם באמת סיבה להגיד את מה שהם אומרים ושמישהו יתקן אותי אם אני טועה